Μέσα στον Φεβρουάριο αναμένεται να κυρωθεί και στη Βουλή
Με στόχο να προχωρήσει η αξιοποίηση του δεύτερου μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας, του ΟΛΘ, από ιδιώτη επενδυτή, υπεγράφη σήμερα στο υπουργείο Ναυτιλίας η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης, στην οποία αποτυπώνονται η φύση και δράση της νέας εταιρείας, η έκταση του περιουσιακού δικαιώματος, αλλά και οι αρμοδιότητες και υποχρεώσεις μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ιδιώτη επενδυτή.
Τη νέα σύμβαση παραχώρησης υπέγραψαν ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής, για λογαριασμό του ελληνικού Δημοσίου και ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ, Δημήτρης Μακρής. Στην τελετή υπογραφής ήταν παρόντες ο πρόεδρος της ΟΛΘ ΑΕ, Κωνσταντίνος Μέλλιος, οι εκπρόσωποι του ΤΑΙΠΕΔ, Άρης Ξενόφος και Αθανάσιος Λιάγκος, καθώς και υπηρεσιακοί παράγοντες.
Η εν λόγω σύμβαση, η οποία θα υπογραφεί και από τον υπουργό Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτο, πριν εισαχθεί στη Βουλή για νομοθετική κύρωση αποτελεί το δεύτερο μεγάλο βήμα για την ολοκλήρωση της διαδικασίας, με την οποία η ΟΛΘ ΑΕ θα περάσει στα χέρια του προτιμητέου επενδυτή.
Ο κ. Κουρουμπλής ευχαρίστησε τους συντελεστές της προσπάθειας για την αξιοποίηση του λιμένα Θεσσαλονίκης, η οποία, όπως είπε, σκοπεύει στην αναβάθμιση και στη δυναμική ανάπτυξη του λιμανιού. Αναφέρθηκε στις διαρκείς και επίπονες προσπάθειες και διαπραγματεύσεις που έγιναν, και είχαν ως αποτέλεσμα τη διασφάλιση των δικαιωμάτων της πόλης και των κατοίκων της, αλλά και όλων των δικαιωμάτων των εργαζομένων στον ΟΛΘ.
Ο υπουργός πρόσθεσε ότι η σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΘ παίρνει, πλέον, τον δρόμο για τη Βουλή, ενώ σημείωσε ότι θα ακολουθήσουν οι διαδικασίες εγκατάστασης του νέου επενδυτή, ο οποίος θα είναι δεσμευμένος να προχωρήσει στις προβλεπόμενες επενδύσεις, που «θα δώσουν μία νέα δυναμική εικόνα στη Θεσσαλονίκη, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής.
Ο διευθύνων αύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ τόνισε ότι η υπογραφή της νέας σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της ΟΛΘ ΑΕ σηματοδοτεί τη νέα εποχή στην πορεία ανάπτυξης του λιμένα Θεσσαλονίκης. Επισήμανε πως στρατηγικός στόχος είναι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να ανέβει κατηγορία στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, συμπληρώνοντας ότι προσβλέπουμε στην επιτυχία της εταιρείας.
Σημειώνεται, ότι πριν τη μεταβίβαση του 67% των μετοχών του ΟΛΘ στη South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT), την εταιρία που σύστησε η ένωση του προτιμητέου επενδυτή «Deutsche Invest Equity Partners GmbH», «Belterra Investments Ltd.» και «Terminal Link SAS», έναντι συνολικού τιμήματος 231,926 εκατ. ευρώ, ο ΟΛΘ λειτουργούσε τις λιμενικές υποδομές και παράλληλα ήταν δημόσια αρχή υπεύθυνη για το λιμάνι, δηλαδή ο ελέγχων και ο ελεγχόμενος παράλληλα. Η αρχική σύμβαση παραχώρησης που είχε υπογραφεί το 2001 μεταξύ ΟΛΘ και ελληνικού Δημοσίου είχε διάρκεια 50 χρόνια.
Η νέα τροποποιημένη σύμβαση, στην οποία προβλέπεται η αφαίρεση των διοικητικών αρμοδιοτήτων από τον ιδιώτη ΟΛΘ, πλέον, και παράλληλα η ρύθμιση των σχέσεών του με το ελληνικό Δημόσιο, λήγει το 2051, με επιστροφή όλων των λιμενικών υποδομών και εξοπλισμού στο ελληνικό Δημόσιο.
Τι προβλέπει η νέα τροποποιημένη σύμβαση
Η νέα τροποποιημένη σύμβαση, η οποία μέσα στον Φεβρουάριο αναμένεται να κυρωθεί και στη Βουλή, έχει ήδη έχει κοινοποιηθεί στους ιδιώτες επενδυτές, ενώ υπεύθυνα υπουργεία για τη σύνταξή της είναι το υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο Ναυτιλίας, με το ΤΑΙΠΕΔ να παρέχει τεχνική βοήθεια στη διαδικασία τροποποίησης και επαναδιατύπωσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων, στη νέα σύμβαση παραχώρησης εξαιρούνται επί του Προβλήτα 1 μία σειρά από κτίρια που δεν απαιτούνται για την παροχή λιμενικών υπηρεσιών, ενώ προβλέπει υποχρέωση της SEGT για επενδύσεις ύψους 180 εκατομμυρίων.
Παράλληλα, εξασφαλίζεται ότι θα διατηρηθούν οι σημερινές χρήσεις και λειτουργίες του Προβλήτα 1, η ελεύθερη πρόσβαση σε αυτόν και η εξακολούθηση της χρήσης του για την υλοποίηση πολιτιστικών και δημόσιων δράσεων, που θα πραγματοποιούνται κατόπιν διαβούλευσης με τον Δήμο Θεσσαλονίκης. Επίσης, συγκεκριμένα κτίρια δημοσίων υπηρεσιών εξαιρούνται του δικαιώματος παραχώρησης, ενώ η νέα εταιρεία του ΟΛΘ υπό ιδιώτη επενδυτή αναλαμβάνει την υποχρέωση να τηρήσει το ιστορικό αρχείο του Οργανισμού σε κατάλληλους χώρους, οι οποίοι θα είναι ανοιχτοί και επισκέψιμοι από το κοινό.
Μέσω της νέας τροποποιημένης σύμβασης παραχώρησης, το ελληνικό Δημόσιο θα είναι κερδισμένο, καθώς, πλέον, θα εισπράττει ποσοστό 3,5% επί του κύκλου εργασιών του ΟΛΘ, από 2% που ήταν έως σήμερα με την υφιστάμενη σύμβαση.
Επίσης, μέσω κυρωτικού νόμου, προδιαγράφεται ότι το κόστος λειτουργίας της Αρχής Λιμένος θα καλύπτεται από το ετήσιο αντάλλαγμα που θα εισπράττει το ελληνικό Δημόσιο και εν συνεχεία το υπόλοιπο θα αποδίδεται στους παραλιμένιους δήμους με βάση την επιβάρυνσή τους από τις λειτουργίες του λιμανιού.
Οι δήμοι, μέχρι σήμερα, δεν ελάμβαναν κανένα αντάλλαγμα από τη σύμβαση παραχώρησης. Αναφορικά με την τιμολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών θα γίνεται με ιδιωτικά κριτήρια, με εξαίρεση τον κλάδο της ακτοπλοΐας, όπου δεν μπορεί να υπάρξει αύξηση των κοστολογήσεων ή νέες χρεώσεις, χωρίς έγκριση του ελληνικού Δημοσίου.