Οι οικολογικές ανησυχίες και η αρχαία τέχνη
Το παλάτι Belvedere, το οποίο χρονολογείται από το 1484 και στεγάζει την πολύτιμη τέχνη των Μουσείων του Βατικανού, ανακατασκευάζεται επί του παρόντος με... γάλα.
Πρόκειται για μια αρχαία συνταγή που έχει αποδειχθεί πιο ανθεκτική από οποιαδήποτε σύγχρονη συνθετική βαφή: «Δεν είμαστε νοσταλγοί του παρελθόντος», δήλωσε ο αρχιτέκτονας του Βατικανού, Vitale Zanchettin.
«Το θέμα είναι ότι πιστεύουμε ότι αυτές οι λύσεις είναι καλύτερα, είναι δοκιμασμένες».
Σύμφωνα με την έμφαση που δίνει ο Πάπας Φραγκίσκος στην οικολογία, το ίδιο το γάλα προέρχεται από τις αγελάδες του Πάπα, που μεγάλωσαν στην καλοκαιρινή κατοικία του Castel Gandolfo, λίγο έξω από τη Ρώμη. Το γάλα αναμιγνύεται με ασβέστη και φυσικές χρωστικές ουσίες...
«Προσπαθήσαμε πραγματικά να εφαρμόσουμε αυτές τις μη επεμβατικές μεθόδους», δήλωσε ο ο Barbka Jatta, διευθυντής των Μουσείων του Βατικανού. «Μη επεμβατική για το περιβάλλον και για τους ανθρώπους», σημειώνει.
Το Βατικανό βρισκόταν στην πρώτη γραμμή έρευνας για τη χρήση αιθέριων ελαίων στον καθαρισμό και την προστασία των 570 αγαλμάτων και άλλων μαρμάρινων έργων τέχνης στους κήπους του. Η ομορφιά των Κήπων του Βατικανού διατρέχει κίνδυνο από τα φυτά, τα δέντρα και το χώμα. Οι μύκητες και τα βακτήρια από τα φυτά και το έδαφος διαβρώνουν αργά τα μαρμάρινα έργα, τα οποία είναι ήδη εκτεθειμένα σε δυνητικά επιβλαβή φυσικά στοιχεία.
Για να βρεθεί μια φιλική προς το περιβάλλον λύση στο πρόβλημα, το Βατικανό διεξήγαγε έρευνα εδώ και αρκετά χρόνια, τα αποτελέσματα της οποία μοιράστηκαν κατά τη διάρκεια διεθνούς διάσκεψης τον Οκτώβριο του 2017. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα αποστάγματα ρίγανης και θυμαριού ήταν αποτελεσματικά στην πρόληψη της βιολογικής φθοράς του μαρμάρου χωρίς να βλάψουν τα έργα τέχνης ή την υγεία όσων εργάζονται για την αποκατάσταση. Τα έλαια προέρχονται από πιστοποιημένες βιολογικές καλλιέργειες στη Σικελία.
Η εργασία με φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα είναι εξίσου σημαντική και για την υγεία των εργαζομένων. Στα μουσεία του Βατικανού εργάζεται μόνιμο προσωπικό 100 ατόμων που καθαρίζει και επισκευάζει τα έργα τέχνης και τα κτίρια για τους 6 εκατομμύρια τουρίστες που επισκέπτονται κάθε χρόνο.
Το κόστος της ανθρώπινης εργασίας είναι κοστοβόρο, αλλά το Βατικανό προτιμά να απασχολεί ανθρώπους και όχι μηχανές, σύμφωνα με τον Zanchettin. Η αποκατάσταση των έργων τέχνης και της αρχιτεκτονικής απαιτεί λεπτομερείς τεχνικές δεξιότητες και χρόνια εμπειρίας που μέχρι στιγμής δεν μπορούν να αναπαραχθούν από έναν υπολογιστή.