Οι πιο φανατικοί και οι πιο αδιάφοροι καταναλωτές
Οι υποστηρικτές της ισχυρίζονται ότι οι προσεκτικά σχεδιασμένες, στοχευμένες προωθητικές ενέργειες με παγκόσμιους προμηθευτές τους επιτρέπουν να πετύχουν μια αύξηση των πωλήσεών τους, διατηρώντας τα περιθώρια κέρδους τους.
Ωστόσο, οι επικριτές ισχυρίζονται ότι η Black Friday ροκανίζει τις χριστουγεννιάτικες πωλήσεις, οι οποίες υπό κανονικές συνθήκες θα γίνονταν χωρίς εκπτώσεις, και μπορούν να πλήξουν την δραστηριότητα τις επόμενες εβδομάδες.
Πάντως οι εταιρίες λιανικής πώλησης σε όλη την Ευρώπη προσπαθούν να προσελκύσουν αγοραστές στο πλαίσιο της Black Friday, σε ένα τεστ για την καταναλωτική εμπιστοσύνη, ιδιαίτερα στη Βρετανία όπου η συγκεκριμένη, εισαγόμενη από τις ΗΠΑ, καταναλωτική συνήθεια έχει γίνει πιο δημοφιλής.
Μετά τη μεγαλύτερη μείωση των τελευταίων τεσσεράμισι ετών, οι Βρετανοί λιανέμποροι στηρίζουν τις ελπίδες τους στις εκπτώσεις για να προσελκύσουν τους αγοραστές, που έχουν υποστεί πιέσεις από τον πληθωρισμό και τη χαμηλή αύξηση των μισθών.
«Πιστεύω ότι θα είναι η ημέρα του χρόνου με τη μεγαλύτερη εμπορική κίνηση», δήλωσε σήμερα στο Reuters ο Τζον Ρότζερς, διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Argoς, της εταιρίας που πουλά από ηλεκτρικά μέχρι παιχνίδια και ανήκει στη δεύτερη μεγαλύτερη εταιρία λιανικών πωλήσεων της Βρετανίας, την Sainsbury's.
Όπως και πέρυσι, οι εταιρίες λιανικών πωλήσεων όπως η Amazon, η Dixons Carphone και η ηγέτις της αγοράς Tesco παρατείνουν τις προσφορές για μία έως δύο εβδομάδες, ελπίζοντας ότι θα ομαλοποιήσουν τη ζήτηση και θα μειώσουν την πίεση για τα δίκτυα τροφοδοσίας και διανομής.
Στη Γερμανία, οι προωθητικές ενέργειες που γίνονται στο πλαίσιο της Black Friday και της Cyber Monday (σ.σ. της Δευτέρας μετά την Μαύρη Παρασκευή) αναμένεται να φέρουν επιπλέον έσοδα 1,7 δισεκ. ευρώ για τους λιανεμπόρους, περίπου όσα και το 2016, σύμφωνα με έρευνα της γερμανικής εμπορικής ένωσης HDE. Η HDE ανακοίνωσε ότι το 16% των Γερμανών καταναλωτών εκμεταλλεύτηκε τις εκπτώσεις της Μαύρης Παρασκευής, με τη μέση δαπάνη ανά καταναλωτή να διαμορφώνεται λίγο πάνω από τα 170 ευρώ.
Περίπου 8 εκατ. καταναλωτές στη Γαλλία αναμένεται να ψωνίσουν από την Παρασκευή έως την Δευτέρα, αριθμός που μεταφράζεται σε εκτιμώμενα έσοδα περίπου 945 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με έρευνα που διενεργήθηκε από την Kantar TNS για την αμερικανική εταιρία ηλεκτρονικού εμπορίου eBay.
Η Black Friday φαίνεται να γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής και στην Ιταλία. Φέτος, όλες οι μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου διαφημίζουν εκπτώσεις. Το ιταλικό πολυκατάστημα La Rinascente είναι σήμερα ανοικτό έως τα μεσάνυκτα, προσφέροντας εκπτώσεις έως 50%.
Ωστόσο, οι Ισπανοί, που παραδοσιακά ανταλλάσουν δώρα την ημέρα των Φώτων, στις 6 Ιανουαρίου, ανταποκρίνονται στο νέο καταναλωτικό φαινόμενο με βραδύτερους ρυθμούς. Μόλις το 22% των Ισπανών σκοπεύει να κάνει κάποια αγορά την Μαύρη Παρασκευή ή την Cyber Monday φέτος, σύμφωνα με έρευνα της Metroscopia για την εφημερίδα El Pais.