Η «Odysea» του προμηθεύει με φέτα, λάδι και ελληνικούς μεζέδες τη Βρετανική αγορά
Όταν τα πρώτα σου βήματα τα κάνεις μέσα σε μια κουζίνα όπου η μητέρα σου ανακατεύει μπαχαρικά, φουρνίζει ψωμί, σιροπιάζει γλυκά του ταψιού και η αγκαλιά της μυρίζει κανέλα, τότε δύσκολα αποχωρίζεσαι από το DNA σου τη μαγεία της μαγειρικής. Κατά μια έννοια, ο Πάνος Μανουηλίδης δε βγήκε ποτέ από την κουζίνα της κυρίας Βάλι και κατά κάποιο τρόπο ακόμα ανακατεύεται με τα κατσαρολικά μέσα από τα οποία φροντίζει να βγαίνουν τα καλύτερα και πιο εύγευστα προϊόντα που έχει συλλέξει από την ελληνική μάνα γη- αυτή τη φορά.
Ο Πάνος Μανουηλίδης γεννήθηκε σε μια οικογένεια Κωνσταντινοπολιτών και όπως κάθε τέτοια οικογένεια, η ζωή περιστρεφόταν γύρω από την κουζίνα με μανάδες-μαγείρισσες που απογείωναν την πολίτικη κουζίνα και που πέρασαν την αγάπη για τη γαστριμαργία στις νεότερες γενιές. Ο λαμπρός επιχειρηματίας, με ένα τέτοιο γονίδιο στις αποσκευές, έχει καταφέρει να εκτοξεύσει το αγοραστικό ενδιαφέρον των Βρετανών για ελληνικά προϊόντα. Πίσω από τα σοφιστικέ γυαλιά και το γαλάζιο βλέμμα, είναι ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας πίσω από το brand name «Odysea», ο οποίος κατάφερε να μεταφέρει και να καθιερώσει την ελληνική, μαμαδίστικη κουζίνα στην σαφώς πιο «ψυχρή» των Άγγλων.
Η Οδύσσεια ξεκίνησε από έναν πάγκο!
Ο Panos, όπως τον προσφωνούν στο εξωτερικό, μετακόμισε στη Βρετανία με σκοπό να σπουδάσει Μαθηματικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου (τα κατάφερε), όπως κατάφερε να αποκτήσει και μεταπτυχιακό στην Ανάλυση, Σχεδίαση και στα Πληροφοριακά Συστήματα από το London School of Economics.
Απογοητευμένος από την «ελληνική» προσφορά τροφίμων που ήταν διαθέσιμα στο Ηνωμένο Βασίλειο την εποχή εκείνη, ξεκίνησε μια προσπάθεια να φέρει τις απολαύσεις της ελληνικής κουζίνας στη χώρα της Βασίλισσας Ελισάβετ και του Μπέκαμ. Ο Πάνος έγινε ένας ακόμη σύγχρονος... Οδυσσέας ξεκινώντας την περιπέτεια της ζωής του πουλώντας ψάρια σε έναν πάγκο στην αγορά του Πορτομπέλο στο Λονδίνο και ξοδεύοντας τα σαββατοκύριακά του ετοιμάζοντας ελιές και παραδοσιακές ελληνικές συνταγές που στη συνέχεια πουλούσε σε πιστούς πελάτες του.
Καθώς η δημοτικότητά του ανέβαινε κλίμακα και τα φαγητά που έμοιαζαν με αυτά της κυρίας Βάλι δοξάζονταν από ουρανίσκους, έγινε σαφές στον Πάνο ότι υπήρχε ένα τεράστιο χάσμα στην αγορά για αυθεντικά ελληνικά προϊόντα υψηλής ποιότητας και έτσι το 1991 γεννήθηκε η «Odysea». Ο Οδυσσέας του κατάφερε και ανέτρεψε τα δεδομένα της βρετανικής αγοράς με την ετικέτα με το διάσημο αρχαιοελληνικό όνομα να πρωταγωνιστεί στα ράφια των μεγαλύτερων βρετανικών εστιατορίων. Επιπλέον, η σειρά διατίθεται σε ξενοδοχεία, παμπ, delicatessen, ανεξάρτητους λιανοπωλητές και πολυκαταστήματα.
Τα προϊόντα που ταξιδεύουν και κάνουν μια αρκετά νόστιμη Οδύσσεια, είναι ελληνικές ελιές Καλαμάτας «διαλεγμένες με το χέρι, μαριναρισμένες με γλυκό μπούκοβο, κύμινο και σε εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο», φέτα με «ένα γλυκό ντρέσινγκ με κόκκινο πιπέρι σε μια βολική συσκευασία ... για να την απολαύσετε ως ορεκτικό ή ένα ελαφρύ γεύμα», μανούρι από τη Θεσσαλία και τη Μακεδονία, σύκα, πευκόμελο από έναν παραγωγό της κεντρική Ελλάδας, ρύζια και όσπρια από την ελληνική γη, πίτες, κρόκο Κοζάνης, παπαρδέλες και ταλιατέλες, φασόλια γίγαντες και ντολμαδάκια και ειδικά προϊόντα, πολλά από τα οποία κατέχουν την προστατευόμενη ονομασία προέλευσης (ΠΟΠ).
Μεταξύ των προϊόντων που αντιπροσωπεύει, είναι και μερικά που ξεχωρίζουν περισσότερο και έχουν αποσπάσει δεκάδες διεθνείς διακρίσεις. Μέχρι το 2012, η «Odysea» αντιπροσώπευε το 62% του ελληνικού ελαιόλαδου που πωλείται στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου. Πρόσφατα, η εταιρεία ξεκίνησε την προώθηση βραβευμένης φέτας στο online «μπακάλικο» Waitrose, συμβάλλοντας στη δημοτικότητα που κέρδισε το διάσημο ελληνικό τυρί στη Βρετανία.
«Κάθε αρχή και δύσκολη»
«Η επιτυχία έρχεται με εφόδια την ποιότητα και την ισχυρή θέληση. Κάθε αρχή είναι δύσκολη. Όταν πιστεύεις, όμως, σ’ ένα προϊόν, πρέπει να το υποστηρίξεις», είναι το μότο του και όχι τυχαία. Το πετυχημένο επιχειρηματικό του εγχείρημα γίνεται με γνώμονα τη γνώση, το μεράκι και τη βοήθεια μιας καλά οργανωμένης ομάδας σε Ηνωμένο Βασίλειο και Ελλάδα, η οποία συνεχίζει αδιάκοπα να προμηθεύει με ελληνικά και μεσογειακά προϊόντα τον «πεινασμένο» βορρά.
Υπό την καθοδήγηση του Πάνου, η «Odysea» συνεχίζει να αναπτύσσεται διαρκώς ορμώμενη από τη δυναμική της. Κοιτάζοντας πίσω τα τελευταία 25 χρόνια, έχει καταφέρει να αποκτήσει πάνω από 27 βραβευμένα προϊόντα οπότε, όπως έγραψε και βρετανική ιστοσελίδα, «το όραμα του Panos για καθιέρωση της "Odysea" ως σημείο αναφοράς για τα ελληνικά προϊόντα στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, έχει γίνει πράξη εδώ και καιρό».