Η Μαίρη Κατράντζου που κατάφερε να κατακτήσει την υψηλή ραπτική
Τι σχέση έχει η Σταδίου με τη Vogue, την Adidas, τη Longchamp, την Όπερα του Παρισιού, τη Moncler, τα έντονα prints τυπωμένα σε μετάξι και μουσελίνες;
Γράφει ο Γιώργος Λαμπίρης
Ίσως η Μαίρη Κατράντζου, εάν περνούσε σήμερα από τη Σταδίου, εκεί που ο παππούς της Νίκος ίδρυσε το άλλοτε φημισμένο μαγαζί αθλητικών ειδών, να επιτάχυνε λίγο το βήμα, προσπαθώντας να απομακρυνθεί από την εικόνα του μισοέρημου – σήμερα – δρόμου. Ίσως πάλι να καρδιοχτυπούσε, καθώς οι αναμνήσεις θα επανέρχονταν στα ανώτερα στρώματα του υποσυνείδητου της διάσημης σχεδιάστριας.
Η πραγματικότητα είναι πως η Κατράντζου ζει σήμερα στο Λονδίνο, αποτελώντας ένδοξο μέλος του βρετανικού αλλά και παγκόσμιου στερεώματος της υψηλής ραπτικής. Εκτός από τις προσωπικές τις συλλογές ρούχων, έχει συνεργαστεί ή συνεργάζεται με την Adidas, σχεδιάζοντας ρούχα ή παπούτσια για τη σειρά «Originals» του γερμανικού οίκου αθλητικών ειδών. Σχεδίασε επίσης μία σειρά με τσάντες της Longchamp. Ξεκινώντας από τσάντες ταξιδίου έως γυναικείες τσάντες – φακέλους (clutch) και καταλήγοντας σε μικρότερα νεσεσέρ.
Μπήκε στην Όπερα του Παρισιού, συνεργάστηκε με τον χορογράφο Justin Peck και σχεδίασε τα κοστούμια για την όπερα «Entre chien et loup» (μεταξύ σκύλου και λύκου*).
Έχει ντύσει τη Michelle Obama, τη Rihanna, τη Beyoncé. Και άλλες διάσημες γυναίκες του πλανήτη. Τα ρούχα της έχουν γίνει εξώφυλλα στη Vogue, στο Harper’s Bazaar, στο ΙnStyle UK. Και αλλού.
Γεννήθηκε το 1983 στην Αθήνα, σπούδασε αρχιτεκτονική, μετακομίζοντας το 2003 στο Rhode Island School of Design των ΗΠΑ. Συνέχισε στο Central Saint Martins of Art and Design στο Λονδίνο, ακολουθώντας σπουδές σχεδίου μόδας.
Το 2008, η κολεξιόν της παρουσιάστηκε στην τελετή αποφοίτησης του Saint Martins και μπήκε στα Harrod’s. Από τότε εξαπλώθηκε στον κόσμο και συνεχίζει να εξαπλώνεται.
Πλέον οι κολεξιόν της Κατράντζου πωλούνται παγκοσμίως σε περισσότερα από 200 fashion shops, όπως τα Selfridges, τα Harvey Nichols, το Luisa via roma, το Net a Porter.
Επιστρέφοντας κάποια χρόνια πίσω – ίσως αρκετά – θα θυμηθούμε ίσως ότι οι επαγγελματικές καταβολές της, είχαν άμεση σχέση με το χώρο της ένδυσης και της υπόδησης. Ο παππούς της, Νίκος, εκτός από τερματοφύλακας στον Άρη, ίδρυσε το φημισμένο κατάστημα αθλητικών ειδών, ΚΑΤΡΑΝΤΖΟΣΠΟΡ, στη Σταδίου. Παράλληλα όμως την εταιρεία παπουτσιών SPORTEX, η οποία έγινε λήμμα στα ελληνικά λεξικά: «σπορτέξ». Εκείνη την εποχή κανείς δεν ασχολούνταν με μάρκες. Όλα τα αθλητικά, ανεξαιρέτως φίρμας, βαφτίζονταν σπορτέξ, λέξη που γεννήθηκε από τη λέξη sport και ex(export). Το «ex» ήταν το δεύτερο συνθετικό, που συνόδευε όσες εταιρείες ήθελαν να υπερτονίσουν το εξαγωγικό τους προφίλ. Αλλά και τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας είχαν στενότατη σχέση με το σχεδιασμό αντικειμένων και χώρων. Η γιαγιά σχεδιάστρια φωτιστικών και η μητέρα της διακοσμήτρια.
Η Μαίρη Κατράντζου γνώρισε τα ΚΑΤΡΑΝΤΖΟΣΠΟΡ μόνο από αφηγήσεις. Η ίδια γεννήθηκε τρία χρόνια μετά την καταστροφή του αθηναϊκού καταστήματος. Το πολυκατάστημα της πρωτεύουσας δημιουργήθηκε το 1972 στη συμβολή των οδών Σταδίου και Αιόλου, στο όμορο οικόπεδο με τον πάλαι ποτέ Λαμπρόπουλο και τα σημερινά Notos Galleries. Aρχιτέκτοντας ήταν ο Μιχάλης Φωτιάδης. Είχε συνολικά 12 ορόφους και επιφάνεια 7.000 τ.μ., συνδυάζοντας πρωτοποριακά αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά.
Η οικογένεια Κατράντζου διέθετε επίσης δύο καταστήματα, τα οποία επίσης είχε σχεδιάσει ο Φωτιάδης - και προϋπήρχαν -, σε Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο.
Το κατάστημα της Αθήνας καταστράφηκε από πυρκαγιά το Δεκέμβριο του 1980, την ίδια μέρα που κάηκε το γειτονικό ΜΙΝΙΟΝ. Η καταστροφή αποδόθηκε σε εμπρησμό. Το κατάστημα μετά την φωτιά δεν ξαναλειτούργησε, ενώ αργότερα κατεδαφίστηκε το κτίριο και το οικόπεδο έως και σήμερα παραμένει αναξιοποίητο.
Για την Κατράντζου, όλα αυτά δεν είναι παρά μακρινή ανάμνηση. Παλαιότερα είχε πει πως: «Είμαι περήφανη για τη χώρα μου, αλλά θεωρώ ότι αποτελώ κομμάτι της λονδρέζικης σκηνής», εκφράζοντας κομψά την πρόθεσή της να μην εγκαταλείψει σε καμία περίπτωση το Λονδίνο για την Ελλάδα.
Στο μεγάλο κάδρο βρίσκεται η ζωή της και η επαγγελματική καταξίωση που ελάχιστοι Έλληνες σχεδιαστές έχουν κερδίσει. Και που στην πραγματικότητα ο μοναδικός συσχετισμός της πορείας της στο εξωτερικό, με το εσωτερικό, θα μπορούσε να είναι η συνεργασία της με την Adidas και το γεγονός ότι ο πατέρας της ήταν ο πρώτος εισαγωγέας που έφερε ADIDAS στα ΚΑΤΡΑΝΤΖΟΣΠΟΡ.
Στο πιο μικρό κάδρο, ίσως βρίσκονται τα ανέμελα καλοκαίρια που περνούσε παιδί στις Σπέτσες, πολύ πριν η λονδρέζικη πολυσυλλεκτικότητα την απορροφήσει.
*Ο τίτλος της παράστασης έχει ιδιωματική χρήση στη γαλλική γλώσσα και σημαίνει το λυκόφως