Οι πιθανές επιπτώσεις από τις κινητοποιήσεις
Χωρίς την τρίτη -τη νυχτερινή- βάρδια θα λειτουργεί από απόψε η Πύλη 16 του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, καθώς -παρά τις διαπραγματεύσεις και τις προσπάθειες περί του αντιθέτου- στις 10 το βράδυ αναμένεται να ξεκινήσουν οι προγραμματισμένες κινητοποιήσεις των τελωνειακών, που διεκδικούν μεταξύ άλλων τη στελέχωση της υπηρεσίας με υπαλλήλους, την ενίσχυση των δομών με μέσα δίωξης και την εναπόθεση -εντός του λιμανιού- των έμφορτων εμπορευματοκιβωτίων με εγχώρια φορτία προς εξαγωγή για τουλάχιστον 24 ώρες πριν από τη φόρτωσή τους.
Η κατάργηση της 24ωρης λειτουργίας της Πύλης 16 έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία σε παραγωγικούς φορείς και επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας. Κι αυτό διότι από την κινητοποίηση της Ομοσπονδίας Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδας (ΟΤΥΕ) αναμένεται να επηρεαστεί το ένα τρίτο (34%) της ημερήσιας διακίνησης της πύλης, με προφανείς επιπτώσεις, όπως ειπώθηκε και κατά τη χτεσινοβραδινή συνάντηση του διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), Γεώργιου Πιτσιλή, με εκπροσώπους της διοίκησης του ΟΛΘ, των συνδέσμων Βιομηχανιών και Εξαγωγέων, των επιμελητηρίων και των χρηστών του λιμένος (ναυτικών πρακτόρων και εκτελωνιστών). Η πύλη 16 θα λειτουργεί από σήμερα από τις 6 τα ξημερώματα μέχρι τις 10 το βράδυ και όχι επί 24ώρου βάσης, όπως ίσχυε.
«Θέλουμε να διευκολύνουμε τη λειτουργία του λιμανιού, υπάρχει ένας επενδυτής που έρχεται και δεν θέλουμε να υπάρξει πρόβλημα με τη λειτουργία του ΟΛΘ», δήλωσε ο κ.Πιτσιλής στη διάρκεια της συνάντησης (...) Ακούσαμε και τους εργαζομένους και τη διοίκηση του ΟΛΘ, αλλά και τους εκπροσώπους των φορέων που σχετίζονται με τη λειτουργία του λιμανιού, ακούσαμε και τα ειδικότερα προβλήματα που θα προκληθούν από την απεργία» σημείωσε ο επικεφαλής της ΑΑΔΕ. «Είμαστε και παραμένουμε σε επικοινωνία και με τους εκπροσώπους των εργαζομένων. Ως διοίκηση της ΑΑΔΕ είμαστε έτοιμοι να λάβουμε όλα τα μέτρα που χρειάζονται για την εύρυθμη λειτουργία του λιμανιού και την ομαλή του μετάβαση στο νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς» διαβεβαίωσε και συμπλήρωσε: «Θα συνεχίσουμε την προσπάθεια μας για να βρεθεί μια λύση ικανοποιητική για όλους έστω την ύστατη στιγμή».
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ, Δημήτρης Μακρής, επισήμανε ότι κατά τις συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν η διοίκηση του λιμένος διαβεβαίωσε τους εκπροσώπους των τελωνειακών ότι έχει τη διάθεση να τους στηρίξει με ό,τι απαιτείται -τόσο υλικοτεχνικό εξοπλισμό, όσο και προσωπικό- για τους ελέγχους των εμπορευματοκιβωτίων και στις τρεις βάρδιες στην Πύλη 16. Ωστόσο, η μεταφορά των εγχώριων προς εξαγωγή σε άλλες βάρδιες είναι πρακτικά ανέφικτη, λόγω έλλειψης προσωπικού. «Δυστυχώς, μέχρι στιγμής δεν ελήφθη κάποια απόφαση για αναστολή της απεργίας», σημείωσε ο κ.Μακρής.
Οι φορείς της περιοχής έχουν ήδη κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για τις «βλαπτικές συνέπειες», που θα έχει για τις επιχειρήσεις και δη τις εξαγωγικές, η επικείμενη κατάργηση της νυχτερινής βάρδιας στην Πύλη 16. Οι διοικήσεις τριών επιμελητηρίων της πόλης -Εμποροβιομηχανικό, Βιοτεχνικό και Επαγγελματικό- με κοινή επιστολή τους προς τους συναρμόδιους υπουργούς, υφυπουργούς και γενικούς γραμματείς, τους ζήτησαν πρόσφατα να παρέμβουν, ώστε να δοθεί λύση στο πρόβλημα πριν να είναι ήδη αργά. «Δεν είναι δυνατόν να πληρώνεται το κόστος των διεκδικήσεων από τις επιχειρήσεις και από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης», υπογραμμίζεται στην επιστολή, η οποία απευθύνεται στους υπουργούς Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτη Κουρουμπλή, την υφυπουργό Οικονομικών Κατερίνα Παπανάτσιου, τον διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημόσιων Εσόδων Γεώργιο Πιτσιλή και τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστο Λαμπρίδη.
Την έντονη ανησυχία της για τα νέα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν από τις 16.09.17 οι εξαγωγικές επιχειρήσεις, με επιπτώσεις στη λειτουργία τους από την εξαγγελθείσα απεργία των τελωνειακών υπαλλήλων, είχε εκφράσει και η διοίκηση του Συνδέσμου Εξαγωγέων Β.Ελλάδος. «Δεν κατανοούμε την αιφνίδια απόφαση για περιορισμό κατά το 1/3 της ημερήσιας λειτουργίας της Πύλης 16, ο οποίος αναμφίβολα θα πλήξει τις εξαγωγές αλλά και το ίδιο το λιμάνι, σε μια μάλιστα εξαιρετικά κρίσιμη περίοδο για το ίδιο -αλλά και την οικονομία και την απασχόληση της ευρύτερης περιοχής- ενόψει της ολοκλήρωσης της διαδικασίας παραχώρησης. Προφανώς ως ΣΕΒΕ κατανοούμε τις όποιες ελλείψεις σε υποδομές και προσωπικό σχετίζονται τόσο με την τελωνειακή υπηρεσία όσο και με την εδώ και χρόνια αναμενόμενη οργάνωση και λειτουργία χώρου προσωρινής εναπόθεσης εμπορευματοκιβωτίων εντός της ΟΛΘ, είναι όμως αυτονόητο ότι σε αυτό το μεταβατικό καθεστώς είναι αδύνατο να υπάρξουν μαγικές άμεσες λύσεις» υπογραμμιζόταν στην ανακοίνωση.
Σε παλαιότερες δηλώσεις τους, οι εκπρόσωποι των τελωνειακών είχαν -μεταξύ άλλων- επισημάνει ότι η ελεύθερη ζώνη του ΟΛΘ είναι ένας χώρος όπου μπαίνουν και εμπορεύματα για να εξαχθούν από τη χώρα. Αυτά τα κοντέινερ, θα έπρεπε -όπως τονίζουν- να εισέλθουν από την πύλη 16, να γίνουν εκεί οι προβλεπόμενες τελωνειακές εργασίες και έλεγχοι, ανάλυση κινδύνου, ταυτοποίηση κτλ- και στη συνέχεια να παραμείνουν επί τόπου, μέχρις ότου φορτωθούν στα καράβια. Ωστόσο, υποστηρίζουν, παρότι ο ΟΛΘ είναι ένα από τα 90 λιμάνια που ανήκουν στο κεντρικό διευρωπαϊκό δίκτυο, είναι το μοναδικό που δεν έχει χώρο εναπόθεσης. Έτσι, αντί το κοντέινερ προς εξαγωγή να βρίσκεται μέσα στο λιμάνι όπως προβλέπεται, πηγαίνει σε ιδιωτικές μάντρες και περιμένει το καράβι εκεί.