«Καθεστώς» οι αναπληρωτές στα σχολεία

«Καθεστώς» οι αναπληρωτές στα σχολεία

Μετ’ εμποδίων αναμένεται να αρχίσει και η φετινή σχολική χρονιά

Καθεστώς «αναπληρωτών» και φέτος στα σχολεία της χώρας, που μεταβάλλονται σταθερά τα τελευταία χρόνια σε κέντρο «διερχόμενων εκπαιδευτικών».

Είκοσι χιλιάδες πάγια κενά στα δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια της χώρας πρέπει να καλυφθούν ώς τις 5 Σεπτέμβρη, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου. Η πρώην αλλά και νυν ηγεσία του υπουργείου Παιδείας,γράφει η εφημερίδα «Τα Νέα», παρά τις υποσχέσεις της για μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση (δείγμα ενθουσιώδους παρορμητισμού διαψεύστηκε πανηγυρικά), έχει δει «κόκκινη κάρτα» από τους εκπροσώπους των θεσμών στο συγκεκριμένο θέμα, οπότε κινείται τώρα με επικοινωνιακά τρικ, όπως η μεταφορά εκπαιδευτικών από τη μια ειδικότητα στην άλλη ή η ανάθεση διδασκαλίας συναφών ειδικοτήτων για την κάλυψη των κενών στα σχολεία.

Έτσι, την 1η Σεπτεμβρίου που τα σχολεία ανοίγουν για τον εκπαιδευτικό τους σχεδιασμό, τα κενά των περίπου 20.000 εκπαιδευτικών θα υπάρχουν. Εκτιμάται, ωστόσο, ότι με την έναρξη της σχολικής χρονιάς στις 11 Σεπτέμβρη και με την τοποθέτηση του πρώτου κύματος αναπληρωτών δεν θα παραμείνουν πολλά κενά στα σχολεία της χώρας, αν και στις ειδικότητες εκπαιδευτικών (Καλλιτεχνικά, Πληροφορική, ξένες γλώσσες κ.λπ.) μπορεί να καταγραφούν και φέτος κενές θέσεις, γύρω στις 2.000-3.000.

Με αυτό το φόντο, τα υπηρεσιακά συμβούλια εκπαιδευτικών της χώρας θα συνεδριάσουν τις επόμενες ημέρες ώστε να καταγράψουν όλα τα κενά και να εισηγηθούν στο υπουργείο Παιδείας την κάλυψή τους.

Ανοίγει η ψαλίδα στην επαρχία

Σήμερα, πολλά σχολεία στην επαρχία λειτουργούν κατά 50% ή και 70% με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, γεγονός που επιτείνει τις εκπαιδευτικές ανισότητες στη χώρα. «Η κλασικότερη συνταγή για να αποτύχει ένας εκπαιδευτικός χώρος είναι να αλλάζει κάθε χρόνο δασκάλους» λέει χαρακτηριστικά μιλώντας στα «ΝΕΑ» εκπαιδευτικός με πολυετή πείρα.

Στα Δωδεκάνησα τα σχολεία ανοίγουν στις 11 Σεπτέμβρη με κενά σε 190 δασκάλους, 90 νηπιαγωγούς, και στις ειδικότητες 30 κενά στην Πληροφορική, 22 στη Θεατρολογία, 60 στη Φυσική αγωγή, 30 στη Μουσική, 45 στα Εικαστικά, 45 στα Αγγλικά.

Η καταγραφή των κενών
Πάντως, από αύριο και ως τις 31 του μήνα, όπως λέει ο Παναγιώτης Ρούμπης, πρόεδρος της Α' ΕΛΜΕ Αθήνας, τα υπηρεσιακά συμβούλια των εκπαιδευτικών θα καταγράφουν ελλείψεις.
Σήμερα Δευτέρα, οι διευθυντές όλων των σχολείων θα περάσουν στο ηλεκτρονικό σύστημα του υπουργείου Παιδείας όλα τα τμήματα των μαθητών που υπήρχαν έως σήμερα επικαιροποιημένα με τα νέα στοιχεία που υπάρχουν.

«Ώς τις 31 του μήνα θα στείλουμε υπεραριθμίες εκπαιδευτικών και στη συνέχεια θα συνεδριάσουμε από κοινού τα υπηρεσιακά συμβούλια Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για να προτείνουμε την κάλυψη των κενών» αναφέρει.

Όπως είναι φυσικό, στα αστικά κέντρα της χώρας θα έχουμε και φέτος τα λιγότερα κενά σε εκπαιδευτικούς, ενώ όσο απομακρυνόμαστε από αυτά, η ψαλίδα θα ανοίγει.

Τι λένε ΔΟΕ και ΟΛΜΕ
Τα περισσότερα κενά όπως κάθε χρονιά υπάρχουν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, με περίπου 14.000 θέσεις ακάλυπτες πανελλαδικά. Γι' αυτές ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου έχει δηλώσει ότι έχει εξασφαλίσει τις απαραίτητες πιστώσεις από τα κοινοτικά κονδύλια και θα καλυφθούν πριν αρχίσουν τα σχολεία.

Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση τα κενά είναι γύρω στις 6.000-7.000. Αυτά θα καλυφθούν από χρήματα του κρατικού προϋπολογισμού και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου Παιδείας. Σε κάθε περίπτωση ο υπουργός Παιδείας έχει υποσχεθεί στις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες της χώρας κάλυψη τουλάχιστον του 70% των κενών ώς την πρώτη ημέρα της σχολικής χρονιάς.

Ο πρόεδρος της ΔΟΕ (Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος) Θανάσης Κικινής δεν προβληματίζεται τόσο για την ικανοποίηση της υπόσχεσης του υπουργού όσο για την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Η ΔΟΕ δεν τοποθετεί το θέμα των κενών στην κορυφή της παρέμβασης που θα κάνει φέτος με την έναρξη της σχολικής χρονιάς όσο την αναδιοργάνωση των προγραμμάτων που έχει γίνει για να μην υπάρξουν κενά, αναφέροντας ότι το αποτέλεσμά της είναι εις βάρος της ποιότητας του εκπαιδευτικού αποτελέσματος.
Ερωτηματικά αφήνει, μιλώντας στα «ΝΕΑ», για την ποιότητα του ολοήμερου σχολείου, τις μειωμένες ώρες εκπαιδευτικών και τα μειωμένα διδακτικά αντικείμενα, τις διπλές αναθέσεις μαθημάτων κ.λπ.
Το μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Καθηγητών Μέσης Εκπαίδευσης) Νίκος Παπαχρήστου μιλάει για «μαγική εικόνα» στην εκπαίδευση και φέτος και εικάζει ότι δεν θα καλυφθούν εύκολα κενά στα Δωδεκάνησα, στις Κυκλάδες, στα νησιά του Βόρειου Αιγαίου και στο Ηράκλειο.