Εμπορική συμφωνία ΕΕ-Ιαπωνίας: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι

Εμπορική συμφωνία ΕΕ-Ιαπωνίας: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι

Γιατί θα επωφεληθούν οι Ευρωπαίοι εξαγωγείς τροφίμων

Κοντά σε συμφωνία ελεύθερου εμπορίου βρίσκονται Ευρωπαϊκή Ένωση και Ιαπωνία, με τον Ιάπωνα πρωθυπουργό Σίνζο Άμπε να επισκέπτεται τις Βρυξέλλες την ερχόμενη Πέμπτη, 6 Ιουλίου, οπότε και ενδέχεται να υπογραφεί η συμφωνία.

Στο πλαίσιο του deal αυτού θα αποσυρθούν όλοι σχεδόν οι τελωνειακοί δασμοί που ισχύουν μεταξύ ΕΕ και Ιαπωνίας, προς όφελος κυρίως των ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών και των Ευρωπαίων εξαγωγών τροφίμων.

Το πρακτορείο Reuters σε ανάλυσή του καταγράφει τους κερδισμένους και τους χαμένους μίας τέτοιας συμφωνίας:

- Η συμφωνία αναμένεται να ενισχύσει τις ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες Toyota, Nissan, Suzuki και Mazda, οι πωλήσεις των οποίων στην Ευρώπη υπολείπονται αυτών της Volkswagen και του ομίλου PSA (Peugeot, Citroen, DS). Επίσης, αναμένεται να επωφεληθούν οι ιαπωνικές κατασκευάστριες ανταλλακτικών αυτοκινήτων Denso Corp, Aisin Seiki και JTEKT.

- Οι άλλοι μεγάλοι κερδισμένοι θα είναι οι Ευρωπαίοι παραγωγοί τροφίμων, και ειδικά σε ό,τι αφορά εξειδικευμένα τοπικά προϊόντα υψηλής ποιότητας. Η Ιαπωνία επιβάλει υψηλούς δασμούς στις εισαγωγές προϊόντων τροφίμων και ποτών υψηλής ποιότητας από την Ευρώπη, όπως κρασιών, τυριών, σοκολάτας, κρεάτων και ζυμαρικών. Το κρασί, μαζί με το βερμούτ, τον μηλίτη και το ξύδι, συνιστούσαν το 2016 τη δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία ευρωπαϊκών εξαγωγών τροφίμων προς την Ιαπωνία.

- Μεγάλες εμπορικές φίρμες της Ιαπωνίας, όπως οι Kanematsu, Kirin και Asahi, θα χαιρέτιζαν τη συμφωνία, αν και πιθανότατα αυτή θα έπληττε τη διανομή ιαπωνικών κρασιών.

- Οι γαλλικές προμηθεύτριες Pernod Ricard και Moet Hennessy Louis Vuitton επίσης θα επωφεληθούν από τη μείωση των δασμών στα οινοπνευματώδη.

- Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προβλέπει μία αύξηση στις ευρωπαϊκές εξαγωγές επεξεργασμένων τροφίμων (κρέας, γαλακτοκομικά κλπ) ως και κατά 10 δισεκατομμύρια ευρώ, ήτοι κατά 170-180%, άπαξ και ενεργοποιηθεί πλήρως η συμφωνία.

- Ωστόσο, οι ιαπωνικές εταιρείες γαλακτοκομικών, όπως οι Meiji και Megmilk, θα αντιμετωπίσουν μεγαλύτερο ανταγωνισμό. Προστατεύονται από δασμούς έως και 40% στο επεξεργασμένο τυρί, που σταδιακά θα εξαλειφθούν. Η Megmilk διατηρεί μερίδιο αγοράς 67% στα μαλακά τυριά και μπορεί να χάσει πελάτες.

- Ο ανταγωνισμός θα έρθει από ευρωπαϊκές εταιρείες γαλακτοκομικών, όπως οι Danone, Lactalis και Nestle.

- Τα προϊόντα χοιρινού κρέατος αποτέλεσαν τη μεγαλύτερη κατηγορία εξαγωγών τροφίμων από την ΕΕ προς την Ιαπωνία το 2016. Εξαγωγείς από την Ισπανία και τη Δανία ελπίζουν να εκμεταλλευθούν την αυξανόμενη ζήτηση στην Ιαπωνία για επεξεργασμένα κρέατα όπως ζαμπόν, σαλάμια και μπέικον.