Η UEFA άνοιξε το δρόμο για την κορυφαία διασυλλογική διοργάνωση στη γερμανική ομάδα-φαινόμενο
Το όνειρο της RB Λειψίας να παίξει στο Champions League τελικά θα γίνει πραγματικότητα. Η γερμανική ποδοσφαιρική ομάδα-φαινόμενο, που εμφανίστηκε από το πουθενά και μέσα σε λίγα χρόνια κατάφερε να φτάσει στη δεύτερη θέση της Bundesliga, θα είναι κανονικά στη φάση των ομίλων της κορυφαίας διασυλλογικής διοργάνωσης, όπως αποφάσισε η UEFA, δίνοντας τέλος στην αγωνία των ανθρώπων της ομάδας.
Η γερμανική ομάδα κέρδισε μεν με το σπαθί της τη δεύτερη θέση στο πρωτάθλημα, που οδηγεί στους ομίλους του Champions League, όμως κινδύνευε να χάσει αυτήν την πρόκριση λόγω ενός πρωτοφανούς για τα δεδομένα του ποδοσφαίρου προβλήματος: η ιδιοκτήτρια εταιρεία της, η γνωστή εταιρεία ενεργειακών ποτών Red Bull, εμφανιζόταν ως ιδιοκτήτρια και μίας άλλης ομάδας που θα αγωνιστεί στο Champions League την ερχόμενη χρονιά (στον δεύτερο προκριματικό γύρο), της πρωταθλήτριας Αυστρίας Red Bull Σάλτσμπουργκ.
Οι κανονισμοί της UEFA απαγορεύουν (για μάλλον προφανείς λόγους) τη συμμετοχή σε ευρωπαϊκές διοργανώσεις περισσότερων από μίας ομάδων που έχουν τον ίδιο ιδιοκτήτη, και αν πράγματι αποδεικνυόταν ότι η RB Λειψίας και η Red Bull Σάλτσμπουργκ ελέγχονταν από την ίδια εταιρεία, τότε η γερμανική ομάδα θα έχανε τη θέση της, καθώς η Σάλτσμπουργκ θα είχε προτεραιότητα λόγω του ότι είναι πρωταθλήτρια στη χώρα της.
Φαινομενικά το πρόβλημα ήταν μεγάλο για τη Λειψία: Η Red Bull αγόρασε την αυστριακή ομάδα το 2005, μετονομάζοντάς την από Αούστρια Σάλτσμπουργκ σε Red Bull Σάλτσμπουργκ, τέσσερα χρόνια πριν αποκτήσει τη γερμανική Μάρκρκανστεντ, η οποία είναι από το 2009 η γνωστή μας RB Λειψίας. Όμως η έρευνα της UEFA έδειξε ότι τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται, και ότι αυτό που υποστήριζε η ίδια η εταιρεία ήταν η αλήθεια: πλέον δεν είναι ιδιοκτήτρια της αυστριακής ομάδας, αλλά απλώς χορηγός της. Και επομένως δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην αγωνιστούν και οι δύο στο Champions League.
Η ιδιαίτερη περίπτωση της Λειψίας
Βέβαια, το «παραμύθι» της γερμανικής ομάδας δεν είναι ακριβώς ονειρεμένο. Και μόνο η ύπαρξη αυτής της ομάδας και ο τρόπος με τον οποίο ανελίχθηκε από την πέμπτη τη τάξει κατηγορία της Γερμανίας στα «σαλόνια» της Bundesliga προκαλεί σε πολλούς οπαδούς άλλων γερμανικών ομάδων αποστροφή, σε σημείο που συχνά όταν η RB Λειψίας αγωνίζεται εκτός έδρας, βρίσκεται αντιμέτωπη με εκδηλώσεις διαμαρτυρίας από τιε εξέδρες των γηπεδούχων.
Όχι, η RB δεν έκανε τίποτα το παράνομο: ανέβηκε σκαλοπάτι-σκαλοπάτι τέσσερις κατηγορίες μέσα σε επτά χρόνια, χωρίς κανένας να της χαριστεί. Όμως το έκανε με τις «πλάτες» της Red Bull, η οποία έχει επενδύσει σε αυτήν πολλά χρήματα, με αποτέλεσμα ο ανταγωνισμός στις μικρότερες κατηγορίες να είναι αθέμιτος, κόντρα σε αντιπάλους που δεν μπορούσαν ούτε να πλησιάσουν στις οικονομικές της δυνατότητες. Είναι χαρακτηριστικό ότι όσο αγωνιζόταν στη δεύτερη κατηγορία, σύνδεσμοι οπαδών από δέκα ομάδες της κατηγορίας ξεκίνησαν μία εκστρατεία εναντίον της ομάδας, ονόματι «Όχι στην RB», στην οποία σύντομα συμμετείχαν και οπαδοί άλλων συλλόγων.
Πολλοί κάνουν λόγο για μία «πλαστική ομάδα», μία «ομάδα-κατασκεύασμα του μάρκετινγκ», μία ομάδα χωρίς παρελθόν που προσπαθεί να εξαγοράσει τη δόξα και να χτίσει το όνομά της με όπλο το χρήμα. Από την άλλη, θα μπορούσε κανείς να αντιτείνει ότι αυτή η τακτική θα έπιανε μεν στις μικρότερες κατηγορίες – όμως πώς κατάφερε η RB Λειψίας με ένα διόλου λαμπερό ρόστερ να βάλει από κάτω συλλόγους με τεράστια ιστορία και μεγαλύτερα μπάτζετ, όπως η Ντόρτμουντ; Μάλλον υπάρχει και κάτι άλλο που κάνει σωστά η διοίκηση της ομάδας...
Πάντως, είναι γεγονός πως μολονότι πρόκειται για έναν σύλλογο χωρίς παρελθόν, η ιλιγγιώδης ανέλιξή της έχει φέρει κοντά του πολλούς ποδοσφαιρόφιλους της Λειψίας που αρχικά έβλεπαν με καχυποψία την RB, όμως πλέον απολαμβάνουν το γεγονός ότι η πόλη τους επιτέλους διαθέτει μία ποδοσφαιρική ομάδα που έχει τις προδιαγραφές να πρωταγωνιστήσει στο γερμανικό ποδόσφαιρο. Αρκεί να ρίξει κανείς μια ματιά στο μέσο όρο των θεατών που παρακολουθούν τα εντός έδρας παιχνίδια της: τα πρώτα χρόνια οι θεατές δεν ξεπερνούσαν τους 4.500 ανά αγώνα, το 2012 και το 2013 αυξήθηκαν σε 7.500, και την περασμένη χρονιά, την πρώτη της ομάδας στην Bundesliga, έφτασαν τους 41.500. Άρα μάλλον στη διοίκηση της ομάδας δεν θα πρέπει να ανησυχούν για το αν οι εξέδρες της Red Bull Arena θα γεμίζουν στα παιχνίδια της στο Champions League...