Δοκιμή NEWS.GR: Οδηγούμε το FiatTipo 1.6 MTJhatchback

Όμορφο και προσιτό

Όταν πριν λίγο καιρό δοκιμάζαμε το 4θυρο FiatTipo με το τίτλο “valueformoney”, ήδη οι Ιταλοί είχαν αναθεωρήσει την αρχική τους απόφαση για το μοντέλο, ότι δηλαδή, θα είναι αποκλειστικά 4θυρο και δε θα έρθει στην Ευρώπη. Ήδη ήταν έτοιμε οι εκδόσεις hatchback & stationwagon, που ολοκλήρωσαν το Tipo, δίνοντας στην ιταλική φίρμα ένα πλήρες μικρομεσαίο (segment C) οικογενειακό μοντέλο, σε απολύτως προσιτή τιμή.

Το 5θυρο Tipo σχεδιάζεται από Ιταλούς αλλά κατασκευάζεται στην Τουρκία, προκειμένου να κρατηθεί το κόστος χαμηλά και έτσι είναι άκρως ανταγωνιστικό σε επίπεδο τιμής στην αγορά.

Αισθητικά, σε κερδίζει με την πρώτη ματιά, με το μακρύ καπό, τα μακρόστενα φωτιστικά σώματα, τις μεγάλες εισαγωγές αέρα, τους προβολείς ομίχλης στα άκρα του προφυλακτήρα και τις όμορφες καμπύλες που σχηματίζουν ένα συμβατικό μεν, σύγχρονο δε και αεροδυναμικό σύνολο. Στην 5θυρη έκδοση, το πίσω μέρος χαρακτηρίζεται από τα λεπτά φώτα, τα αεροδυναμικά βοηθήματα στα πλαϊνά του πέμπτου κρυστάλλου και μια μικρή αεροτομή ενσωματωμένη στην πίσω πόρτα. 

Με διαστάσεις 4,37 Χ 1,79 Χ 1,50 m, το 5θυρο Tipo θεωρείται από τα μεγάλα αμαξώματα της κατηγορίας, κάτι που μεταφράζεται σε ωφέλιμους χώρους, τόσο για τους επιβάτες, όσο και τις αποσκευές.

Άνετο εμπρός με φαρδιά καθίσματα που διαθέτουν πολλές ρυθμίσεις, δεν δυσαρεστεί τους πίσω που άνετα μπορούν να είναι τρεις ενήλικες, χωρίς ιδιαίτερες παραχωρήσεις.

Ανάλογη και η εικόνα του χώρου αποσκευών που φτάνει τα 440 λίτρα, τιμή που συναντά κανείς σε αυτοκίνητα ανώτερης κατηγορίας. 

Η ευχάριστη και μοντέρνα εικόνα στο εσωτερικό, συνοδεύεται από πολύ καλή εργονομία, όσο και από την έντονη μυρωδιά των πλαστικών που είναι στις περισσότερες περιπτώσεις μαλακά και καλά συναρμολογημένα μεταξύ τους.

Όσον αφορά τον εξοπλισμό, το 5θυρο Tipo, είναι σχεδόν πλήρως εξοπλισμένο από την βασική έκδοση. Διατίθεται σε τρείς εκδόσεις, Pop, Business και Lounge οι οποίες διαθέτουν όλα τα συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας (ESP/Hill Holder/ASR/MSR, 6 αερόσακοι). Η λίστα του βασικού εξοπλισμού (έκδοση Pop) περιλαμβάνει εκτός των παραπάνω Air Condition, εμπρός ηλεκτρικά παράθυρα, πίσω αναδιπλούμενα καθίσματα με δύο πίσω προσκέφαλα, σύστημα U-Connect με ψηφιακή οθόνη, θύρα USB/Aux, τιμόνι με ηλεκτρική υποβοήθηση, κάθισμα οδηγού ρυθμιζόμενο κατά ύψος, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους εξωτερικούς καθρέφτες σε μαύρο χρώμα, προφυλακτήρες βαμμένους στο χρώμα του αμαξώματος, κιτ καπνιστή και κανονική ρεζέρβα. Η έκδοση Business διαθέτει (πλέον της έκδοσης Pop), πίσω ηλεκτρικά παράθυρα, Cruise Control, ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών, λειτουργία Bluetooth, χειριστήρια ηχοσυστήματος στο τιμόνι, επιχρωμιωμένα εξωτερικά πόμολα θυρών, εξωτερικοί καθρέφτες βαμμένοι στο χρώμα του αμαξώματος.

Τέλος, η έκδοση Lounge (που οδηγήσαμε) προσφέρει πιο πλούσιο εξοπλισμό από την Business όπως, αυτόματο κλιματισμό, προβολείς ομίχλης, εμπρός φώτα LED, αισθητήρα φώτων, αισθητήρα βροχής, εσωτερικό ηλεκτροχρωμικό καθρέφτη, δερμάτινο τιμόνι και πόμολο λεβιέ ταχυτήτων, 3ο πίσω προσκέφαλο, πρίζα 12V στο χώρο αποσκευών, εμπρός υποβραχιόνιο, έγχρωμο display trip computer, κιτ Chrome (επιχρωμιωμένο περίγραμμα παραθύρων, επιχρωμιωμένη εμπρός μάσκα), σύστημα U-Connect με έγχρωμη οθόνη αφής 7 ιντσών, λειτουργία Bluetooth, φωνητικές εντολές, δυνατότητα σύνδεσης με internet, audio streaming. 

Η οθόνη αφής του συστήματος infotainment είναι έγχρωμη και συνδυάζεται με το Uconnect της Fiat και προσφέρει εύκολη πλοήγηση, δυνατότητα σύνδεσης με Bluetooth, ανάγνωση μηνυμάτων και φωνητικές εντολές, ακόμα και κάμερα οπισθοπορείας. Επιπλέον, υπάρχει δορυφορικό σύστημα πλοήγησης σε συνεργασία με την TomTom, ενώ διαθέσιμες είναι θύρες AUX και USB, με τα χειριστήρια στο τιμόνι να παρέχουν τη δυνατότητα ελέγχου των περισσότερων επιμέρους λειτουργιών. 

Η έκδοση της δοκιμής μας χρησιμοποιεί τον diesel κινητήρα 1.6 MultiJet II με απόδοση 120 ίππους στις 3.750 σαλ και 32,6 χγρμ ροπής στις μόλις 1.750 σαλ. Ο κινητήρας συνδυάζεται με 6άρι μηχανικό κιβώτιο με σφιχτή κλιμάκωση σχέσεων, γεγονός που δίνει αξιολογότατες επιδόσεις στο σχεδόν 1350 κιλών βάρους αμάξωμα, με 10.1΄΄ για τα 0-100χλμ και 200 χλμ/ώρα τελική ταχύτητα.

Στην πράξη, το Tipo αποδεικνύεται ικανό στα ταξίδια και όχι μόνο, καθώς επιταχύνει δυνατά από –σχεδόν- το ρελαντί, κυριολεκτικά «σκοτώνει» περί τις 2000σαλ και κρεμάει μετά τις 4000σαλ, για να φτάσει (χωρίς να χρειάζεται) στις 5000σαλ, που είναι το κόκκινο του στροφομέτρου. 

Με τον κινητήρα να διαθέτει σύστημα start/stop (που μερικές φορές σε αφήνει εκτεθειμένο αν δεν προσέχεις) η κατανάλωση της δοκιμής μας περιορίστηκε στα 6,9 λτ/100χλμ, κατά τι μικρότερη από αυτή του σεντάν. 

Η καλή θέση οδήγησης, αντιμετωπίζει το πρόβλημα του σχετικά πιο δεξιά από το συνηθισμένο τοποθετημένου (βαρύ στην χρήση) συμπλέκτη, του μεγάλου ταμπλό που πολλές φορές αντανακλά στο ταμπλό και της περιορισμένης ορατότητας πίσω δεξιά. Όμως το τελικό ισοζύγιο είναι θετικό, χάρη και στις πολλές ρυθμίσεις καθίσματος/τιμονιού, αλλά και της σχεδόν άριστης εργονομίας. 

Στο δρόμο τώρα, το 5θυρο Tipo, γέρνει, μερικές φορές δείχνει να «πλέει» αλλά δεν έχει κανένα απολύτως πρόβλημα οδικής συμπεριφοράς. Στρίβει, φρενάρει (παρά το μαλακό πεντάλ), είναι ευχάριστα εύχρηστο και αποπνέει σιγουριά στον οδηγό, που αν εκμεταλλευτεί την εντυπωσιακή ροπή χαμηλά, μπορεί να κινηθεί πολύ γρήγορα, εκμεταλλευόμενος και τη σωστή κλιμάκωση του κιβωτίου.

Η ανάρτηση περνά με άνεση τις κάθε είδους λακούβες και το αμάξωμα δείχνει στιβαρό απέναντι σε κάθε είδους κακοτεχνία του δρόμου. Το τιμόνι είναι ακριβές και με τη σωστή δόση υποβοήθησης, ενώ πολύ καλή αίσθηση διαθέτει ο επιλογέας ταχυτήτων. Αν το πιέσεις αποδεικνύεται ουδέτερο, με τα φαρδιά λάστιχα στις 17άρες αλουμινένιες ζάντες να εξασφαλίζουν καλή πρόσφυση, ενώ οι όποιες υποστροφικές τάσεις ελέγχονται εύκολα με τα ηλεκτρονικά βοηθήματα, του ελέγχου πρόσφυσης. Το ηλεκτροϋδραυλικό τιμόνι δεν είναι πρότυπο αίσθησης, αλλά είναι ακριβές και φιλτράρει τις κακοτεχνίες του δρόμου, μαζί βέβαια και με τμήμα της πληροφόρησης που συνήθως θέλουν οι ενθουσιώδεις οδηγοί.

Κατά τα λοιπά, θα θέλαμε πιο δυνατά φώτα και λίγο πιο σφιχτή ανάρτηση, η οποία όμως δεν είναι και απαραίτητη για την φύση του μοντέλου. 

Άλλωστε, το Tipo σε όποια έκδοσή του, δεν είναι μια σπορ κατασκευή, αλλά ένα ασφαλές προσιτό οικογενειακό αυτοκίνητο, που τα καταφέρνει πολύ καλά τόσο στα μεταφορικά του καθήκοντα, όσο και στο δρόμο. Μάλιστα στην έκδοση της δοκιμής μας, είναι αναμφίβολα όμορφο, πιο ευρύχωρο από το 4θυρο και δικαιούται με το παραπάνω τον τίτλο “valueformoney” που είχαμε δώσει πριν λίγους μήνες, καθώς οι τιμές για το 5θυρο ξεκινούν λίγο πάνω από τις 14.000 ευρώ, με αυτήν της έκδοσης που οδηγήσαμε να πλησιάζει τις 20.000. 

Υπέρ

  • Σχεδίαση
  • Εργονομία
  • Χώροι
  • Τιμή
  • Άνεση
  • Κινητήρας
  • Επιδόσεις
  • Φρένα
  • Εξοπλισμός 

Κατά

  • Μυρωδιά πλαστικών
  • Δυσλειτουργία Start & Stop
  • Αδύνατα φώτα 

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: Μικρομεσαίο, 5θυρο, 5θέσιο, οικογενειακό
  • Διαστάσεις: 4.368 Χ 1.792 Χ 1.495 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.636 χλστ
  • Βάρος: 1.370 κιλά
  • Ρεζερβουάρ: 50 λτ
  • Χώρος αποσκευών: 440 λτ
  • Κινητήρας: 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, 1598κ.εκ., diesel
  • Ισχύς: 120 ίπποι/3.750σαλ
  • Ροπή: 32,6χγρμ/1.750σαλ
  • 0-100: 10.1΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 200χλμ/ώρα
  • Κατανάλωση: 6,9λτ/100χλμ
  • Μετάδοση: Στους Εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο: Μηχανικό 6 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson/Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας
  • Τροχοί: 225/45/17
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι/Πίσω Δίσκοι