Doodle: 100η επέτειος ολοκλήρωσης του Yπερσιβηρικού Σιδηρόδρομου

Η Google τιμά τον σιδηροδρομικό άξονα, ο οποίος ενώνει Ευρωπαϊκή Ρωσία με Άπω Ανατολή και Θάλασσα της Ιαπωνίας.

Αφιερωμένο στον υπερσιβηρικό σιδηρόδρομο είναι το σημερινό doodle της google.

Πρόκειται για το σιδηροδρομικό άξονα, ο οποίος ενώνει τη Μόσχα και την ευρωπαϊκή Ρωσία με τις ρωσικές επαρχίες της Άπω Ανατολής, τη Μογγολία, την Κίνα και τη Θάλασσα της Ιαπωνίας.

Ο υπερσιβηρικός σιδηρόδρομος φτάνει από τη Μόσχα στο Βλαδιβοστόκ μέσω της νότιας Σιβηρίας και κατασκευάστηκε μεταξύ του 1891 και του 1916. Με 9.288 χιλιόμετρα, σε 8 χρονικές ζώνες, το ταξίδι διαρκεί περίπου 7 ημέρες. Σήμερα άλλες τέσσερις διαδρομές ξεκινούν από τον Υπερσιβηρικό.

Kατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα ανακαλύπτονταν όλο και περισσότερα κοιτάσματα πρώτων υλών στο υπέδαφος της Σιβηρίας.

Γι' αυτό και ήταν επιβεβλημένο να αλλάξει ο τρόπος μεταφοράς τους με την ανάγκη για υπερσιβηρικό σιδηρόδρομο να γίνεται περισσότερο επιτακτική.

Ο υπερσιβηρικός σιδηρόδρομος το κυριότερο μεταφορικό μέσο κοιτασμάτων, εμπορευμάτων και επιβατών

Πριν τον υπερσιβηρικό σιδηρόδρομο, το κυριότερο μεταφορικό μέσο τα κοιτάσματα μετέφεραν οι άμαξες αλόγων και τα ποταμόπλοια. Ένας άλλος, επίσης σημαντικός λόγος γι’ αυτή τη σιδηροδρομική σύνδεση ήταν η διακίνηση προϊόντων από και προς την αχανή κινέζικη αγορά, την οποία θα μπορούσε να εξυπηρετήσει προνομιακά η Ρωσία. Απ’ τη μια μεριά, η διοχέτευση του κινέζικου τσαγιού στην Ευρώπη, σε αντιπερισπασμό προς το ινδικό τσάι που διακινούσαν μονοπωλιακά οι Βρετανοί και από την άλλη η προώθηση ευρωπαϊκών σιτηρών στην ανατολική Ασία. Μάλιστα οι σύμβουλοι του Ρώσου βασιλιά Αλέξανδρου Γ’ εισηγούνταν και παράπλευρες επιδιώξεις, ως προέκταση των σχεδίων για την κατασκευή του ΥΣ: η προσάρτηση της Μογγολίας και η κατάκτηση του Θιβέτ, μέσω του οποίου θα υπήρχε πρόσβαση στη νότια Ασία.

Σταδιακά ξεκίνησε να δημιουργείται σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο έως το 1886 είχε φτάσει στα Ουράλια. Εκκρεμούσε η πολιτική απόφαση, μαζί με τους απαραίτητους οικονομικούς πόρους, για να επεκταθεί αυτό το δίκτυο μέχρι τον Ειρηνικό.

Επειδή το ρωσικό δημόσιο είχε σημαντικά ελλείμματα, αποφασίστηκε η χρηματοδότηση του υπερσιβηρικού σιδηροδρόμου με εξωτερικό δάνειο. Τα απαιτούμενα υλικά (χάλυβας, τσιμέντο, χαλίκι, ξύλα κ.ά.) και οι εργασίες θα καλύπτονταν από εγχώριες εταιρίες και εργατικό δυναμικό, οπότε θα υπήρχε ευνοϊκή ώθηση στη ρώσικη οικονομία.

Οι εργασίες για την κατασκευή του υπερσιβηρικού σιδηροδρόμου άρχισαν το 1891 και ολοκληρώθηκαν το 1916, αφού το έτος 1908 άρχισε να κατασκευάζεται και δεύτερη γραμμή δίπλα στη μονή αρχική.

Το έργο για να κατασκευαστεί ο κράτησε συνολικά 25 χρόνια. Συνάντησε πολλές απρόβλεπτες δυσκολίες, πέρα από τις συνήθη τεχνικά προβλήματα και τις ακραίες κλιματικές συνθήκες της περιοχής με τις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες του χειμώνα.

Στην περιοχή της λίμνης Βαϊκάλης έπρεπε σε ένα τμήμα 260 km να κατασκευαστούν 200 γέφυρες και 30 τούνελ.

 

Ο υπερσιβηρικός σιδηρόδρομος και τα εμπόδια στην κατασκευή του

Τα σημαντικότερα από τα απρόβλεπτα γεγονότα που επιβάρυναν την κατασκευή του υπεσιβηρικού σιδηροδρόμου ήταν η πλημμύρα του 1897 στην περιοχή της Υπερβαϊκάλης, η οποία υπέσκαψε τη γραμμή σε σημαντικό μήκος, μαζί με 15 γέφυρες, καταστροφή περίπου 700 km της γραμμής από επαναστατημένους εργάτες που συμμετείχαν στην εξέγερση των 'Πυγμάχων' (Boxer, ένα απελευθερωτικό κίνημα στην Κίνα), η επιδημία πανούκλας που έπληξε τη Σιβηρία το έτος 1901 και η επιδημία χολέρας του 1902.

 

Υπερσιβηρικός σιδηρόδρομος: Μέση αρχική ταχύτητα 20 χιλιόμετρα την ώρα

Τον Αύγουστο του 1898 ο υπεσιβηρικός σιδηρόδρομος έκανε για πρώτη φορά το δρομολόγιο από τη Μόσχα στο Ιρκούτσκ. Η μέση ταχύτητα του υπεσιβηρικού σιδηροδρόμου ήταν αρχικά 20 km/h, ένα τέταρτο της συνήθους ταχύτητας εκείνης της εποχής, κυρίως λόγω των πολλών ανωφερειών σε βουνά. Ο προϋπολογισμός δεν επαρκούσε για την κατασκευή τούνελ.

Το έτος 1904 ήταν διαθέσιμη η ενιαία γραμμή του υπεσιβηρικού σιδηροδρόμου από τη Μόσχα μέχρι τον Ειρηνικό, αν και στη Βαϊκάλη χρησιμοποιείτο ένα πλοίο για να διεκπεραιώσει το τραίνο στην απέναντι όχθη, μέχρι που τελείωσε το 1905 και η παράκαμψη της λίμνης. Ήδη με την έναρξη του Ρωσο-Ιαπωνικού πολέμου τον Οκτώβριο του 1904 προωθούνταν καθημερινά με τον υπεσιβηρικό σιδηρόδρομο 10 συρμοί με πολεμικό και άλλο υλικό.

Ο υπεσιβηρικός σιδηρόδρομος δέχτηκε αρκετές βελτιώσεις κατά τον 20ο αιώνα και έπαιξε σημαντικό ρόλο, τόσο στους δύο παγκόσμιους πολέμους, όσο και για τη διακίνηση ορυκτών και άλλων προϊόντων μεταξύ Ευρώπης και της ανατολικής Ασίας.