Από 30 Σεπτεμβρίου
Υπερψηφίστηκε η τροπολογία που τέθηκε προς διαβούλευση στην Ολομέλεια της Βουλής αναφορικά με την κάρτα φιλάθλου.
Αυτό σημαίνει ότι από τις 30 Σεπτεμβρίου όλοι οι φίλαθλοι θα πρέπει να διαθέτουν την κάρτα αυτή για να μπορούν να εισέρχονται στους αγωνιστικούς χώρους.
Πάνω στην κάρτα θα αναγράφεται το ονοματεπώνυμο, ενώ θα υπάρχουν επίσης η φωτογραφία, ο αριθμός Αστυνομικού Δελτίου, το ΑΜΚΑ, και η διεύθυνση του κατόχου. Το κόστος της ανέρχεται στα 2 ευρώ, ενώ τα παιδιά κάτω των 14 ετών θα πρέπει να συνοδεύονται από κηδεμόνα.
Θυμίζουμε πως το μέτρο επρόκειτο να ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου του 2016, αλλά πήρε παράταση και τελικά θα ισχύσει από τις 30 Σεπτέμβρη 2016.
Όπως ανέφερε στην εισήγησή του ο υφυπουργός Αθλητικού, Σταύρος Κοντονής:
Η τροπολογία την οποία έχουμε καταθέσει αφορά σε αρκετά σοβαρά θέματα, για τα οποία, όμως, η Εθνική Αντιπροσωπεία έχει ασχοληθεί κατά το παρελθόν. Εν πρώτοις, θέλω να σας πω ότι στην παράγραφο 1 της τροπολογίας που έχετε μπροστά σας, γίνεται μία τροποποίηση της σύνθεσης της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού και τούτο για να καταστεί η λειτουργία της καλύτερη και αποτελεσματικότερη.
Υπό αυτή την έννοια, διευρύνουμε τη δυνατότητα Αναπληρωτή του Προέδρου της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού να μην είναι μόνο κάποιος συνταξιούχος δικαστής του Ανωτάτου Δικαστηρίου του Αρείου Πάγου, αλλά και κάποιος προερχόμενος από την αμέσως κατώτερη βαθμίδα.
Συγκεκριμένα, αναφέρεται στην διάταξη ότι πλέον υπάρχει η δυνατότητα αναπλήρωσης από Πρόεδρο Εφετών.
Διευρύνοντας τη δυνατότητα αυτή, δεν θα βρεθούμε στη δυσάρεστη θέση να έχουμε συνεχείς παραιτήσεις και μετά την παρέλευση τριμήνου να μην είναι δυνατή η λειτουργία της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού, όπως είναι αυτή τη στιγμή.
Φέρνουμε, λοιπόν, αυτή την τροπολογία για να διορθωθεί αυτό το ζήτημα και τις αμέσως επόμενες μέρες θα διοριστεί, με απόφαση του αρμόδιου Υπουργού, η νέα Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού, η οποία θα επιληφθεί των εκκρεμών υποθέσεων.
Το δεύτερο στην παράγραφο 1 είναι ότι στη θέση ενός καθηγητή οικονομικής σχολής τοποθετείται πλέον ένα στέλεχος της Διεύθυνσης και Εποπτείας Εταιρειών του Υπουργείου Ανάπτυξης, για να υπάρχει σύνδεση -αυτή είναι η δουλειά της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού- με την αρμόδια κρατική υπηρεσία, η οποία ελέγχει από την μεριά της τα οικονομικά των ανωνύμων ποδοσφαιρικών εταιρειών, αλλά και των ανωνύμων αθλητικών εταιρειών του μπάσκετ. Θεωρούμε, λοιπόν, ότι με αυτή τη σύνθεση η Επιτροπή καθίσταται πιο λειτουργική και αποτελεσματική.
Στην παράγραφο 2, προσδιορίζουμε με ακρίβεια ποιοι είναι εκείνοι οι αθλητές οι οποίοι τυγχάνουν της επιβράβευσης. Και περιορίζεται το εύρος, οπότε έχουμε μία εξοικονόμηση πόρων από τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά και αναφέρεται ρητά ότι αναφερόμαστε στους Ολυμπιακούς Αγώνες, στους Παραολυμπιακούς Αγώνες, στους Ολυμπιακούς Αγώνες Κωφών και στους Αγώνες της Σκακιστικής Ολυμπιάδας.
Υπήρχε, επί χρόνια, μία παρανόηση για το ποιους αθλητές πρέπει να επιβραβεύσει το κράτος και υπήρχαν και προσφυγές στα δικαστήρια. Υπό αυτή την έννοια, σήμερα τακτοποιείται οριστικά και οποιαδήποτε ασάφεια αίρεται.
Με την παράγραφο 3 ενσωματώνονται στον νόμο παρατηρήσεις που είχαν γίνει από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, όσον αφορά την κάρτα φιλάθλου. Με απόλυτο σεβασμό στο έργο και στους ανθρώπους, οι οποίοι εργάζονται προς αυτή τη κατεύθυνση, ενσωματώσαμε τις ελάχιστες παρατηρήσεις -γιατί, ξέρετε, υπήρξε προσφυγή κατά του Νόμου που θέσπιζε την κάρτα φιλάθλου, ο νόμος έγινε δεκτός, αλλά υπήρξαν κάποιες παρατηρήσεις-, ιδίως στο θέμα του ποινικού μητρώου. Αυτές όλες οι παρατηρήσεις εντάσσονται και σήμερα ως ενιαίο κείμενο έρχεται προς ψήφιση.
Η 4η παράγραφος αναφέρεται σε μία παθογένεια, η οποία είναι μια γνωστή ιστορία για το ποδόσφαιρο. Δηλαδή, υπήρχαν ποδοσφαιρικές ομάδες οι οποίες, λόγω των χρεών τους, έπεφταν σε μία ερασιτεχνική κατηγορία και, ενώ τα χρέη υπήρχαν εκεί, έμεναν απλήρωτοι εργαζόμενοι, ποδοσφαιριστές, προμηθευτές. Το Δημόσιο πρώτα και κύρια.
Γι’ αυτό και διασφαλίζουμε με τη διάταξη αυτή τα έσοδα που πρέπει να πάνε στο δημόσιο ταμείο πρώτα και κύρια και στα ασφαλιστικά ταμεία. Έδινε το σωματείο τη δυνατότητα σε έναν άλλον επιχειρηματία να ιδρύσει μια άλλη ΠΑΕ, η οποία τις περισσότερες φορές ακολουθούσε τον δρόμο της προηγούμενης.
Ανέβαινε κάποιες κατηγορίες, δημιουργούσε χρέη, έπεφτε και πάλι είχαμε αυτήν την κατάσταση. Αυτό, λοιπόν, το καθεστώς τελειώνει. Και τελειώνει από την 1η Σεπτεμβρίου, από την τρέχουσα αγωνιστική περίοδο, διότι η αλλαγή πλεύσης έγινε τον Φεβρουάριο. Και μετά από δικές μου τοποθετήσεις αλλά και μετά από μία γνωμοδότηση της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού πλέον το καθεστώς αυτό έπρεπε να τεθεί στο περιθώριο.
Θεωρήσαμε, όμως, ότι είναι ιδιαιτέρως επαχθές για κάποιους οι οποίοι ήξεραν την προηγούμενη κατάσταση να βρεθούν τέλη Φεβρουαρίου μπροστά σε έναν αιφνιδιασμό. Και είπαμε ότι αυτό τελειώνει και τελειώνει από την επόμενη αγωνιστική περίοδο. Όποιοι, δηλαδή, αναλάβουν τέτοιες υποχρεώσεις θα πρέπει να ξέρουν ότι αυτές τις υποχρεώσεις θα τις αντιμετωπίσουν με βάση το νέο νομοθετικό πλαίσιο. Δυστυχώς, η νομοθεσία των προηγούμενων κυβερνήσεων επέτρεπε αυτήν την κατάσταση και μάλιστα για να μην διαιωνίζεται αυτή η κατάσταση ερχόμαστε εμείς σήμερα και παίρνουμε αυτά τα μέτρα.
Τέλος, η τελευταία παράγραφος αφορά το ζήτημα της θέσπισης από τις εγχώριες ομοσπονδίες, τις ελληνικές ομοσπονδίες, της Επιτροπής Δεοντολογίας. Και η Ελληνική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία, η οποία είχε τις μεγαλύτερες και τις περισσότερες αντιδράσεις, προσαρμόστηκε σε αυτήν την κατεύθυνση, η οποία είναι κατεύθυνση εξυγίανσης και ελέγχου όλων των πεπραγμένων συγκεκριμένα στο ποδόσφαιρο, αλλά και στον αθλητισμό, διότι η διάταξη αυτή αφορά το σύνολο των ομοσπονδιών εκείνων που οι διεθνείς ομοσπονδίες έχουν παρόμοια επιτροπή δεοντολογίας.
Εμείς, λοιπόν, ζητάμε από τις ελληνικές ομοσπονδίες την προσαρμογή τους σε αυτά που ισχύουν διεθνώς από τις διεθνείς ομοσπονδίες και συνομοσπονδίες. Θεωρούμε ότι αυτές οι διατάξεις είναι προς την κατεύθυνση του εκδημοκρατισμού, του ελέγχου, της διαφάνειας και της προστασίας των δημοσίων εσόδων. Και υπό αυτή την έννοια σας καλούμε να τις υπερψηφίσετε».
Οι σχετικές διατάξεις που υπάρχουν στην τροπολογία, τέθηκαν προς διαβούλευση στην Ολομέλεια της Βουλής και ψηφίστηκαν, περιλαμβάνουν:
Τη ρύθμιση στο θέμα της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού (ΕΕΑ), η οποία δεν λειτουργούσε για τρεις μήνες λόγω της παραίτησης ενός μέλους και δεν υπήρχε πρόβλεψη για τέτοιες περιπτώσεις. Η σχετική ρύθμιση λύνει αυτό το πρόβλημα. Η ΕΕΑ συγκροτείται με απόφαση του υφυπουργού Αθλητισμού και απαρτίζεται από έναν συνταξιούχο ανώτατο ή ανώτερο δικαστικό λειτουργό ως πρόεδρο και είναι αποκλειστικής απασχόλησης με τον αναπληρωτή του και έξι μέλη.
Τη ρύθμιση για τα κίνητρα διακεκριμένων αθλητών, καθώς θα επιβραβεύονται η 1η, 2η και 3η θέση σε Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες (Θερινούς και Χειμερινούς), Παγκόσμια πρωταθλήματα, Ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, των Ολυμπιακών Αγώνων Κωφών και της Σκακιστικής Ολυμπιάδας, καθώς και οι παγκόσμιες και ευρωπαϊκές επιδόσεις. Η οικονομική επιβράβευση και το ύψος θα τελούν υπό Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ).
Τον καθορισμό των λεπτομερειών του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και της κάρτας φιλάθλου, που ορίζονται ως υποχρέωση των ομάδων και της διοργανώτριας αρχής. Στο κεντρικό σύστημα ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα υπάρχει σύνδεση με την Κεντρική Βάση Δεδομένων (θα έχει πρόσβαση η Αστυνομική Αρχή), στην οποία θα περιλαμβάνεται η λίστα φυσικών προσώπων, στα οποία έχει απαγορευθεί η είσοδος σε αθλητικές εγκαταστάσεις. Ως οριακή ημερομηνία για να τεθούν σε λειτουργία ορίζεται η 30η/9/2016.
Για τις σεζόν 2016-17 και 2017-18 αρμόδιες είναι οι διοργανώτρες αρχές Σούπερ Λίγκα και ΕΣΑΚΕ, οι οποίες υποχρεούνται άνευ ανταλλάγματος να διαθέτουν το σύστημα στις ομάδες και τις ομοσπονδίες. Μετά από αυτές τις δύο σεζόν και το αργότερο έως 30/4/18 θα συσταθεί με απόφαση του υφυπουργού Αθλητισμού Επιτροπή με εκπροσώπους από τις διοργανώτριες αρχές και ομοσπονδίες, που θα είναι επιφορτισμένη με τη συγκεκριμένη αρμοδιότητα. Η κάρτα φιλάθλου με διετή ισχύ, είναι υποχρεωτική για την αγορά εισιτηρίων, χωρίς να εξαιρούνται οι κάτοχοι εισιτηρίων διαρκείας, και αφορά αγώνες των εθνικών πρωταθλημάτων, του Κυπέλλου, των διεθνών (επίσημων και φιλικών) αγώνων.
Σχετικά με Ανώνυμες εταιρείες (ΠΑΕ και ΚΑΕ) και τις εκκαθαρίσεις τους, θα «κουβαλούν» τα χρέη τους προς το Δημόσιο, τους Οργανσιμούς κ.λ.π. και στην περίπτωση που παύσουν να αγωνίζονται σε επαγγελματικές κατηγορίες, είτε λόγω υποβιβασμού είτε λόγω αναδιάρθρωσης, είτε και για οποιαδήποτε άλλη περίπτωση. Προβλέπεται πως τα χρέη των ΑΑΕ θα μεταφέρονται στο νέο σωματείο που θα προκύψει, ακόμη και με αλλαγή ΑΦΜ (συγχώνευση, επανίδρυση κ.α.), εφόσον αποτελεί συνέχεια του προηγούμενου.
Για διάστημα δέκα ετών από την ημερομηνία που μια ΑΑΕ τέθηκε σε καθεστώς εκκαθάρισης, μέλη του Δ.Σ. ή μέτοχοι με ποσοστό τουλάχιστον 10%, δεν επιτρέπεται να συμμετέχουν στη μετοχική σύνθεση ή στη διοίκηση της νέας ΑΑΕ, εκτός αν έχει προχωρήσει σε εξόφληση του συνόλου των υποχρεώσεων της. Επίσης, όσο διαρκεί η εκκαθάριση χάνει κάθε δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης σήματος και διακριτικών γνωρισμάτων.