Αμοιβαία επωφελής η συμφωνία με την Cosco, τονίζει ο πρωθυπουργός, που επισκέπτεται το Πεκίνο
Ως αμοιβαία επωφελή χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας τη συμφωνία με την Cosco, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο κινεζικό τηλεοπτικό δίκτυο CCTV2.
Επισήμανε ότι η συμφωνία ανοίγει τον δρόμο για την ενίσχυση της στρατηγικής συνεργασίας Ελλάδας-Κίνας. Η Ελλάδα, είπε, είναι σε στρατηγική θέση και γίνεται πύλη εισαγωγής εμπορευμάτων αλλά και πολιτιστική πύλη.
Ο κ. Τσίπρας επεσήμανε ότι η Ελλάδα αποφάσισε να γίνει μέλος της Ασιατικής Τράπεζας Επενδύσεων για τη δυνατότητα χρηματοδότησης ελληνικών επενδύσεων σε ασιατικές χώρες και ασιατικών σε Ελλάδα. Υπάρχει επίσης προοπτική να συνεργαστεί η Ελλάδα και με την τράπεζα των Brics.
Ο πρωθυπουργός, αναφερόμενος στη συμφωνία Ελλάδας-Θεσμών και στο θέμα της μείωσης του χρέους, είπε ότι «τα δύσκολα είναι πίσω μας. Ο ελληνικός λαός έδειξε αντοχή και υπομονή. Έκλεισε η πρώτη και πιο δύσκολη αξιολόγηση. Για πρώτη φορά ανοίγει δρόμος για τη μείωση του χρέους, προϋπόθεση για την επενδυτική εμπιστοσύνη».
Για το Brexit ανέφερε ότι η επίπτωσή του θα είναι μικρότερη στην Ευρώπη απ' ό,τι στη Βρετανία και τόνισε ότι χρειάζεται αλλαγή πορείας. Η Ευρώπη, είπε, πρέπει να επιστρέψει στις ιδρυτικές της αξίες, με δημοκρατία, αλληλεγγύη, συνοχή.
Για το προσφυγικό είπε ότι η Ελλάδα είναι περήφανη που απέναντι στο προσφυγικό ρεύμα ανέδειξε το ανθρωπιστικό πρόσωπο της Ευρώπης, την ώρα που άλλοι γύριζαν την πλάτη.
Η Ελλάδα, ανέφερε, είναι ασφαλής χώρα, εξαιρετικός προορισμός για τους Κινέζους πολίτες. Και αν και μικρή χώρα, έχει ρόλο στην προώθηση της ειρήνης και των ανθρωπίνων αξιών.
Ο πρωθυπουργός μίλησε επίσης και για ένα ντοκιμαντέρ που γυρίζει η CCTV2 για την κινεζική πολιτική «Μια Ζώνη Ένας Δρόμος» (ΜΖΕΔ) που αφορά την οικονομική σύνδεσή της με τη Δύση στα πρότυπα του αρχαίου δρόμου του μεταξιού. Η Ελλάδα, τόνισε, είναι σε στρατηγική θέση και αυτό συμπίπτει με την κινεζική στρατηγική ΜΖΕΔ. Είναι σημαντικό γιατί η Ελλάδα γίνεται πύλη εισαγωγής εμπορευμάτων αλλά και πολιτιστική πύλη και επιδιώκει να εισαγάγει τεχνογνωσία και καινοτομία, να προωθήσει τις ελληνικές εξαγωγές, τη ναυτιλιακή συνεργασία. Η ελληνική κυβέρνηση, είπε, έχει τη βούληση να προχωρήσει σε στρατηγική σχέση με την Κίνα.
Ανέφερε, εξάλλου, ότι ολοκληρώνεται με επιτυχία το έτος ναυτικής συνεργασίας και πως μπορούμε να προχωρήσουμε. Επιδιώκουμε, σημείωσε, επισκευές κινεζικών πλοίων σε ελληνικά ναυπηγεία και συνέργειες ελληνικών και κινεζικών ναυτιλιακών εταιρειών.
Επίσης, ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι η Ελλάδα είναι ο πρώτος σταθμός στην Ευρώπη στον δρόμο του ΜΖΕΔ και αυτό μπορεί να δημιουργήσει επενδύσεις όπως logistic center στο λιμάνι, υποδομές για συναρμολόγηση προϊόντων και αναβάθμιση του λιμανιού.
Η προσέλκυση επενδύσεων είναι σημαντική για την ανάκαμψη. Αυτό θέλει εμπιστοσύνη, είπε και τόνισε: «Βγαίνουμε από έναν κύκλο αβεβαιότητας. H Ελλάδα είναι φιλική προς τους επενδυτές που αποσκοπούν στην αμοιβαία επωφελή συνεργασία».
«Η Ελλάδα» κατέληξε, «είναι ένα δέντρο που έχει τις ρίζες του στη Δύση, αλλά απλώνει κλαδιά σε βορρά, νότο και ανατολή».
Τι είπε στους Έλληνες επιχειρηματίες
«Άξονας και κορμός της ελληνοκινεζικής συνεργασίας είναι το λιμάνι του Πειραιά και προσδοκούμε γύρω από αυτό τον άξονα να αναπτύξουμε μία πολυδιάστατη οικονομική, εμπορική και πολιτιστική συνεργασία», τόνισε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, μιλώντας στους Έλληνες επιχειρηματίες που συνοδεύουν την κυβερνητική αποστολή στο Πεκίνο.
Ο πρωθυπουργός επεσήμανε: «Δίνουμε πολύ μεγάλη σημασία και επενδύουμε σε σημαντικές προσδοκίες σε αυτό το ταξίδι, ένα ταξίδι για το οποίο έχουμε δουλέψει αρκετά εντατικά, πολλούς μήνες, σε διαρκή συνεργασία και διαπραγμάτευση με την κινεζική πρεσβεία στην Ελλάδα, πολλές φορές όχι εύκολη, προσπαθώντας να ολοκληρώσουμε τον άξονα, τον κορμό της ελληνοκινεζικής συνεργασίας, που είναι το λιμάνι του Πειραιά, καθότι προσδοκούμε, γύρω απ' αυτό τον άξονα να αναπτύξουμε μια πολυδιάστατη, οικονομική, εμπορική, πολιτιστική συνεργασία, με μία χώρα που αποτελεί μία οικονομική υπερδύναμη, μια χώρα που τα επόμενα χρόνια θα αποτελέσει, ίσως, τον βασικό παράγοντα των εξελίξεων σε παγκόσμιο επίπεδο».
Ο κ. Τσίπρας επισήμανε εξάλλου ότι η συνεργασία της Ελλάδας με την Κίνα είναι στρατηγικής σημασίας «διότι η Ελλάδα έχει εξαιρετικά σημαντικό πλεονέκτημα, το οποίο πρέπει να το αξιοποιήσουμε: τη γεωγραφική της θέση» και αυτήν τη στιγμή, είπε, «ίσως είναι από τα ελάχιστα στρατηγικά μας πλεονεκτήματα που πρέπει να αναπτύξουμε, να αξιοποιήσουμε».
«Και δεν θα αναφερθώ βεβαίως μονάχα στη δυνατότητα που έχουμε μετατρέποντας τη χώρα σε ενεργειακό κόμβο ή αξιοποιώντας το φυσικό περιβάλλον, τον τουρισμό και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά αναφέρομαι ιδιαίτερα στον γεωπολιτικό και γεωστρατηγικό ρόλο της Ελλάδας».
Ο κ. Τσίπρας, αναφερόμενος στα κινεζικά σχέδια, επισήμανε ότι «στρατηγικός στόχος της Κίνας το επόμενο διάστημα, είναι αυτό που ονομάζουν "Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος", σε συνέχεια της στρατηγικής ανάδειξης του δρόμου του μεταξιού. Και η εξαιρετική σύμπτωση είναι πως σε ό,τι αφορά το "one road", δηλαδή τη θαλάσσια διασύνδεση της Κίνας με τον δυτικό κόσμο, η Ελλάδα είναι πρώτος ευρωπαϊκός σταθμός, όμως και σε ό,τι αφορά τη ζώνη τη σιδηροδρομική και την οδική, πάλι η Ελλάδα είναι ο πρώτος σημαντικός δρόμος στην Ευρώπη, άρα η στρατηγική της Κίνας να αναπτύξει την οικονομική συνεργασία και τη διασύνδεσή της εμπορική και οικονομική με τον δυτικό κόσμο και με την Ευρώπη περνάει μέσα από την Ελλάδα. Η Ελλάδα, λοιπόν μπορεί να αποτελέσει έναν εξαιρετικά σημαντικό κόμβο διαμετακομιστικό, έναν πυλώνα που θα γεφυρώνει τον δυτικό κόσμο και την Ευρώπη, με την Κίνα, μια παγκόσμια υπερδύναμη. Αυτό περνάει βεβαίως μέσα από το λιμάνι του Πειραιά, αλλά δεν πρέπει να σταματήσει εκεί».
Ο κ. Τσίπρας είπε ότι η ψυχή αυτής της συνεργασίας πρέπει να είναι το γεγονός πως δύο χώρες και δύο πολιτισμοί, ο ελληνικός και ο κινεζικός, έχουν αφήσει το αποτύπωμά τους στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά. «Είναι ιδιαίτερα σημαντικό», ανέφερε, «και πρέπει να το αξιοποιήσουμε».
«Θα έλεγα», τόνισε, «ότι ανοίγονται δυνατότητες που πρέπει να δούμε πώς θα τις αξιοποιήσουμε» και στο πλαίσιο αυτό αναφέρθηκε και στο γεγονός ότι «η επόμενη μέρα της συνεργασίας στον Πειραιά ανοίγει τη συζήτηση για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου προς τη δυτική Ευρώπη, αλλά και μια σειρά από άλλες συνεργασίες».