Αν το "χτύπα σαν άντρας" σας φάνηκε προκλητικό, πού να δείτε τι έχουν κάνει άλλοι κι άλλοι...
Παρελθόν αποτελεί πλέον το περιβόητο “χτύπα, χτύπα σαν άντρας” της Άντζελας Δημητρίου στην πασχαλινή διαφήμιση των Jumbo, μετά τις αντιδράσεις εκείνων που θεώρησαν πως η φράση αυτή είναι σεξιστική και ενθαρρύνει την ενδοοικογενειακή βία.
Ανεξάρτητα από το αν κανείς συμφωνεί ή διαφωνεί με αυτήν την κριτική που δέχθηκε το εν λόγω σποτ, γεγονός είναι ότι δεν είναι ούτε η πρώτη, ούτε και η τελευταία διαφήμιση που προκαλεί αντιδράσεις και “κόβεται”, αν και κάτι τέτοιο δεν είναι ιδιαίτερα συνηθισμένο στην Ελλάδα.
Για την ακρίβεια, τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια είχαμε μόνο μία τέτοια περίπτωση διαφήμισης: ήταν ένα σποτ της αλυσίδας καταστημάτων “Γερμανός” που βγήκε στον τηλεοπτικό αέρα τον Φεβρουάριο του 2011, αλλά πολύ σύντομα... εξαφανίστηκε. Ο λόγος; Οι αντιδράσεις από μερίδα τηλεθεατών, οι οποίοι υποστήριζαν πως το concept της διαφήμισης (ένας άνδρας που επιστρέφει τη γυναίκα του στη μάνα της επειδή μαγείρεψε μπάμιες!) ήταν σεξιστικό. Τη θυμάστε;
Από εκεί και πέρα, υπάρχουν αρκετά θρυλικά σποτ που πυροδότησαν τόσες αντιδράσεις στο εξωτερικό, που σήμερα μνημονεύονται ως cult διαφημίσεις από άλλες εποχές.
Μία από αυτές είναι αναμφίβολα η περίφημη διαφήμιση της Levi's από το 2001 με τον “τυφλό” άνδρα, μπροστά στον οποίο μία γυναίκα γίνεται... άλλος άνθρωπος. Η διαφήμιση αυτή απαγορεύτηκε λόγω του σεξουαλικού της περιεχομένου στη Βρετανία:
Για τον ίδιο (μάλλον προφανή) λόγο απαγορεύθηκε στη Βρετανία και την Αυστραλία και αυτή η διαφήμιση της διαδικτυακής εταιρείας CrazyDomains:
Και αυτή η διαφήμιση της μπίρας Bud στις ΗΠΑ θεωρήθηκε υπέρ το δέον προκλητική:
Και τα λόγια περιττεύουν για αυτήν τη διαφήμιση των Burger King με πρωταγωνίστρια την Πάρις Χίλτον:
Αλλά δεν είναι μόνο το σεξ που μπορεί να καταστήσει αμφιλεγόμενη μια διαφήμιση. Ποιος μπορεί να ξεχάσει τα σποτ της Pepsi που επιδείκνυαν σε κάθε ευκαιρία την ανωτερότητα του εν λόγω αναψυκτικού έναντι της Coca Cola (και μπορεί να μην έμειναν για πολύ στον τηλεοπτικό αέρα, αλλά κάνουν... δεύτερη καριέρα στο Internet);
Μία άλλη διαφήμιση που έχει κάνει μεγαλύτερη “καριέρα” στο Internet παρά στην τηλεόραση είναι και αυτή εδώ, της μάρκας προφυλακτικών Zazoo (θα καταλάβετε γιατί απαγορεύθηκε):
Όμως κανένα αφιέρωμα σε διαφημιστικές καμπάνιες που έχουν προκαλέσει αντιδράσεις δεν θα ήταν πλήρες χωρίς μία αναφορά στην Benetton, την ιταλική εταιρεία ρούχων που με τις “προχωρημένες” διαφημίσεις της (όχι τόσο την τηλεόραση, όσο σε περιοδικά και αφίσες) έχει αγγίξει ευαίσθητα ζητήματα, όπως το AIDS, ο ρατσισμός και η θανατική ποινή, και δεν είναι παράξενο που πολλές από αυτές έχουν λογοκριθεί κατά καιρούς σε πολλές χώρες. Δείτε κάποιες από αυτές: