Στις 24 Μαρτίου, στη Λάρισα
«Όταν η Τέχνη γίνεται Πολιτική» είναι ο τίτλος της έκθεσης με έργα του κομμουνιστή ζωγράφου και γλύπτη, Δημήτρη Κατσικογιάννη, που εγκαινιάζει στις 24 Μαρτίου η Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας-Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα.
Τα έργα προέρχονται από το Μουσείο «Δημήτρη και Λέγκως Κατσικογιάννη» του Δήμου Τρικκαίων, την ιδιωτική συλλογή του Δημητρίου Ζιώγα και τη Συλλογή Κατσίγρα.
Η προσωπική και η καλλιτεχνική ζωή του ζωγράφου και γλύπτη Δημήτρη Κατσικογιάννη (1915-1991) «είναι άρρηκτα συνυφασμένη με τον μύθο του ''αγωνιστή'' καλλιτέχνη, θύματος και θύτη, ταυτόχρονα, του ιερού και αξεπέραστου χαρίσματος της καλλιτεχνικής δημιουργίας του» σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης, Στέλλα Μουζακιώτου.
Η δημιουργία του καταξιώθηκε μέσα από διεθνείς διακρίσεις και βραβεία και λειτουργεί ως παράδειγμα συνεχούς αναζήτησης και πειραματισμού.
Γεννημένος στην Καρυά Ολύμπου, ο Δημήτρης Κατσικογιάννης σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και με υποτροφία της Σχολής βρέθηκε το 1939 στο Παρίσι, όπου έκανε μελέτη για την αναστήλωση του Μουσείου Δελφών. Κατά τη διάρκεια του Πολέμου ανέπτυξε αντιστασιακή δράση μέσα από τις γραμμές του ΕΑΜ, για την οποία καταδικάστηκε σε ισόβια. Φυλακίστηκε στην Κέρκυρα, τα Τρίκαλα, τη Λάρισα, την Αλικαρνασσό και ξανά στην Κέρκυρα, από όπου αποφυλακίστηκε το 1961 με ιδιαίτερα επιβαρυμένη υγεία.
Το προσωπικό καλλιτεχνικό ύφος του χαρακτηρίζεται από μονοχρωματικές θεματικές επιλογές και εξαϋλωμένα χρώματα. Τα θέματά του εμπνέονται από τους πολιτικούς εξόριστους, το Πολυτεχνείο, τους αγροτικούς αγώνες, την τρομοκρατία, την παγκόσμια ειρήνη.
«Ο δικός του μοντερνισμός είναι πολύ κοντά στον ελληνοκεντρισμό της γενιάς του '30, με την έννοια ότι συνδυάζει, ή πιο σωστά, αγωνιά στην προσπάθεια να συνδυάσει τα στοιχεία της ελληνικής παράδοσης με τις νέες εικαστικές φόρμες που δοκιμάζονται στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα στην Ευρώπη» παρατηρεί η κ. Μουζακιώτου.
Ο Δημήτρης Κατσικογιάννης πάντα γοητευόταν βαθιά από τον χαρακτήρα των προσώπων που φιλοτεχνούσε. «Ο καλλιτέχνης απλοποιεί στον μέγιστο βαθμό το περίγραμμα της φιγούρας που αναδεικνύεται περιβαλλόμενη από μία λεπτή και αρμονική γραμμή, μεγάλης εκφραστικής και δημιουργικής δύναμης, σύμφωνα με τα πρότυπα του Σεζάν και του Ματίς. Η κομψή επιμήκυνση του λαιμού αναδεικνύει τη μανιεριστική γλαφυρότητα της μοναχικής και λεπτής φιγούρας, ενώ τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της μορφής αποδίδονται με διεισδυτική απλότητα» σημειώνει η κ. Μουζακιώτου.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 8 Μαϊου.