Με κίνηση στους 2 τροχούς και με smartphone αντί για κοντέρ
Οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες, παρότι εδώ και μια δεκαετία στους δρόμους, βρίσκονται ακόμη στη ζώνη του λυκόφωτος. Η «φυσική επιλογή» δηλαδή οι νόμοι της αγοράς, δεν έχει αποφασίσει ακόμη αν θα επιβιώσουν ή θα εκλείψουν. Κάθε νέα προσπάθεια είναι μια γενναία βουτιά στο άγνωστο.
Έτσι έχουμε ενδιαφέρουσες ή εντυπωσιακές κατασκευές που άλλοτε δουλεύουν κι άλλοτε όχι. Ασυνήθιστα δίτροχα με γοητευτικές ή άχρηστες δυνατότητες. Με πανέξυπνα ηλεκτρονικά που απευθύνονται κυρίως στους νεότερους αναβάτες, αν και πρέπει να πείσουν τις παλιές καραβάνες που έχουν το χρήμα.
Βασικά πάντως, η επιβίωση ή όχι της ηλεκτρικής μοτοσυκλέτας εξαρτάται από την αυτονομία. Σήμερα οι καλύτερες αντέχουν μία ώρα και κάτι στον δρόμο υπό πραγματικές συνθήκες. Όσο αυτό δεν αλλάζει, οι ηλεκτρικές δεν πρόκειται να ξεκολλήσουν από τον αστικό ιστό.
Όμως μία ώρα και κάτι αυτονομίας μπορεί να προσφέρει πλούσια «διασκέδαση στο χώμα». Ωπ! Αυτό ήταν το σύνθημα. Και να, βγαίνει στη σκηνή μια νέα παίκτρια από την Ιταλία, η Armotia, με δύο ταλαντούχα μοντέλα: τα δικίνητα Due X και Due R.
Το πρώτο μοντέλο, η Due X, ζυγίζει 125 κιλά, 3 περισσότερα από ένα τετράχρονο KTM EXC-F 250 εντούρο. Απέναντι στους 37 αυστριακούς ίππους η Due αποδίδει μόλις 15.
Το φαινομενικά εντυπωσιακό μειονέκτημα αναπληρώνεται όμως με το παραπάνω, όταν συγκρίνουμε τη ροπή τους. Τότε τα 2,35 χλγμ. της ΚΤΜ βρίσκουν απέναντί τους τα κολοσιαία 20,32 της Armotia!
Παρά την απουσία κιβωτίου ταχυτήτων η δεκαπλάσια σχεδόν ροπή από μηδέν στροφές αλλάζει δραματικά την εικόνα της σύγκρισης. Αν προσθέσουμε στη συνταγή και τη δικίνηση, τότε το παιχνίδι μπαλατζάρει αλλιώς.
Βλέπετε, στις σαθρές επιφάνειες σημαντικότερο είναι το πως κατεβαίνει η ιπποδύναμη στο έδαδος και όχι η μέγιστη απόδοση. Και η δικίνηση εδώ προσφέρει σαφές πλεονέκτημα.
Αντίθετα από προϋπάρχοντα συστήματα (της Yamaha είναι υδραυλικό, ενώ της Christiani είναι μηχανικό) την κίνηση στην μπροστινή ρόδα μεταδίδει ένα ηλεκτρομοτέρ ενσωματωμένο στην πλήμνη του τροχού. Πίσω βέβαια όλα είναι συμβατικά. με γρανάζια και αλυσίδα.
Η Armotia δεν έχει δώσει στοιχεία για το πώς κατανέμεται η ροπή ανάμεσα στους δύο τροχούς, αλλά σίγουρα ο εμπρός δέχεται ένα σαφώς μικρότερο ποσοστό. Το οποίο μπορεί να ποικίλει μεταξύ τριών τιμών, κατ' επιλογή του αναβάτη.
Εάν στο χώμα η δικίνηση προσφέρει ξεκάθαρο πλεονέκτημα, στην άσφαλτο το αβαντάζ δεν είναι βέβαιο. Παρόλα αυτά το δεύτερο μοντέλο της Armotia με την ονομασία Due R τη διαθέτει, επειδή είναι ουσιαστικά το δίδυμο της Due X –ως και τις ζάντες των 21 και 18 ιντσών, εμπρός / πίσω. Οι διαστάσεις αυτές πάντως είναι ασυνήθιστες για ελαστικά δρόμου στην εποχή μας και είμαστε περίεργοι να διαβάσουμε για την αίσθηση που στέλνουν στον αναβάτη.
Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο των διδυμων Due είναι ότι δεν διαθέτουν πίνακα οργάνων. Στη θέση του βλέπουμε προσαρμισμένο ένα ενισχυμένο και αδιαβροχοποιημένο smartphone, το RUG-GEAR RG600 με λειτουργικό Android.
Όλες οι κανονικές λειτουργίες ενός πίνακα οργάνων προσφέρονται μέσω App. Θεωρητικά, με τον τρόπο αυτό οι δυνατότητες παραμετροποίησης και προσαρμογής των ενδείξεων στα γούστα του κάθε αναβάτη είναι άπειρες.
Κάτι καινούργιο πράγματι ξημερώνει... Γιατί βέβαια ένα smartphone είναι πολύ πιο έξυπνο από έναν πίνακα οργάνων. Και πολύ πιο εξοπλισμένο. Τι να λέμε τώρα: ένα smartphone έχει τη SIM του αλλά και τη δυνατότητα σύνδεσης μέσω Bluetooth.
Διαθέτει λειτουργία GPS αλλά και επιταχυνσιόμετρα και ένα σωρό αισθητήρες και κάμερες και αποθηκευτικό χώρο. Και διάφορους τρόπους σύνδεσης με το περιβάλλον, με τον κινητήρα, με ένα οποιοδήποτε δίκτυο ή συσκευή, έξυπνη ή χαζή –από εκτυπωτή ως ηχητικό σύστημα.
Μπορεί να ανεβάσει ή κατεβάσει σημαντικό όγκο δεδομένων σε πραγματικό χρόνο. Ένα smartphone είναι τέλος ικανό για έναν σωρό υπολογισμούς, εκτιμήσεις, προβλέψεις... Άλλος κόσμος.
Οι δύο Due θα είναι επιπλέον οι πρώτες μοτοσυκλέτες με ενσωματωμένες κάμερες. Ο αναβάτης θα μπορεί να βιντεοσκοπεί και κατόπιν να ανεβάζει από το smartphone (ή μήπως smartboard;) το βίντεό του κατευθείαν στα κοινωνικά μήντια. Εξαιρετική δυνατότητα και μπράβο σε όποιον το σκέφτηκε.
Οι Due θα φέρουν μία μπαταρία 5,1kWh η οποία, κατά την ανακοίνωση της εταιρείας, προσφέρει αυτονομία 80 λεπτών. Η τελική ταχύτητα θα είναι 80χαω για την χωματερή «X» και 90 για την ασφάλτινη «R».
Ένα ακόμη ερεθιστικό plus είναι πως η Armotia σχεδιάζει να παραδίδει στον ενδιαφερόμενο (και ικανό) αναβάτη όλα τα αναγκαία αρχεία STL, προκειμένου να ιδιοσχεδιάζει και κατόπιν τυπώνει σε τρισδιάστατο εκτυπωτή τα πλαστικά της μοτοσυκλέτα του. Το απόλυτο customising ή όχι;
Οι άνθρωποι πίσω από την ιταλική εταιρεία έχουν εμφανέστατα πολλές ιδέες. Ελπίζουμε να πετύχουν και να τις δούμε να γίνονται σύντομα πραγματικότητα. Οι δύο Due θα διατίθενται σε τιμές περί τα 12.300 ευρώ.
Θανάσης Χούντρας