Πόσο θα κοστίζει η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη
Από 7,6% έως 7,7% αυξάνονται τα διόδια των εθνικών οδών εντός των επομένων ημερών και ειδικότερα από την 1η Ιανουαρίου 2024. Μετά από μια μακρά περίοδο επαναδιαπραγματεύσεων ανάμεσα στους παραχωρησιούχους και στο αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών συμφωνήθηκε η προσαύξηση του 2023 (12%), που δεν εισπράχθηκε ποτέ, να μοιραστεί σε τρεις δόσεις έως το 2026 και οι παραχωρησιούχοι να απορροφήσουν ένα μέρος αυτής.
Οι εταιρείες θα ενημερώσουν τις δανείστριες τράπεζες για τη συμφωνία που επιτεύχθηκε με το υπουργείο και αμέσως μετά θα ανακοινώσουν τις νέες τιμές, που θα εφαρμοστούν σε όλο το εθνικό οδικό δίκτυο πλην της Αττικής Οδού.
Οι αυξήσεις θα επιμεριστούν σε τρία έτη, με κούρεμα της ονομαστικής αύξησης από 12% στο 10%. Έτσι, η πρώτη αύξηση θα τεθεί σε ισχύ από την Πρωτοχρονιά και αυτό που μένει να ανακοινωθεί είναι το πώς θα μοιραστεί. Το πιθανότερο είναι να υπάρξει μια ετήσια αναπροσαρμογή κατά 6% στην οποία θα ενσωματωθεί πιθανώς και η αύξηση του πληθωρισμού του Σεπτεμβρίου, που ήταν 1,6% και αφορά στην προβλεπόμενη τιμαριθμική αναπροσαρμογή διοδίων του 2024.
Για τα έτη 2025 και 2026 οι οδηγοί θα επωμιστούν μια αύξηση της τάξης του 2% συν τον πληθωρισμό κάθε έτους. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι μέχρι στιγμής, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει αποφύγει να ανακοινώσει την παραμικρή λεπτομέρεια για τη συνάντηση που είχε με τις εταιρείες παραχώρησης για το θέμα των διοδίων. Αυτή η στάση δεν αποκλείεται να οφείλεται στο γεγονός ότι οι παραχωρησιούχοι έχουν εγείρει διεκδικήσεις από το δημόσιο για την πολύμηνη καθυστέρηση στην αναπροσαρμογή των τελών, την οποία το υπουργείο φέρεται να έχει ζητήσει να αποσύρουν.
Πέρυσι, οι εταιρείες που διαχειρίζονται τους αυτοκινητόδρομους (Ολυμπία Οδός, Ιόνια, Οδός, Κεντρική Οδός, Μορέας, Γέφυρα Ρίο -Αντίρριο) είχαν υπαναχωρήσει στο θέμα της ανατίμησης των διοδίων παρά το γεγονός ότι οι συμβάσεις τους προβλέπουν την ετήσια αναπροσαρμογή με βάση τον πληθωρισμό, κατόπιν παραίνεσης της κυβέρνησης να παγώσουν τις αυξήσεις κατά την προεκλογική περίοδο.
Έτσι, μετά τις εκλογές οι εταιρείες επανήλθαν με αίτημα την άμεση αναπροσαρμογή των διοδίων, απόφαση όμως που τις έφερε σε αντιπαράθεση με την πολιτική ηγεσία εξαιτίας διαφωνιών τόσο ως προς το ύψος των αυξήσεων όσο και ως προς το χρόνο εφαρμογής τους. Η συζήτηση διακόπηκε τον Σεπτέμβριο μετά την κακοκαιρία που έπληξε τη χώρα και ιδίως την περιφέρεια της Θεσσαλίας και τώρα οι δύο πλευρές ξανακάθισαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.
Οι ετήσιες αυξήσεις υπολογίζονται με βάση την αύξηση στον δείκτη τιμών καταναλωτή κάθε Σεπτέμβριο. Ο δείκτης αυξήθηκε το τρέχον έτος κατά 1,65% σε σχέση με το 2022 και σε αυτή την αύξηση θα προστεθεί και το ήμισυ της αύξησης από το 2021 στο 2022, που ήταν 12%, δηλαδή 6%. Επομένως, η συνολική αύξηση που θα ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου θα είναι 7,63%. Εάν πράγματι ανακοινωθεί μια τέτοια αύξηση, τότε το κόστος μόνο των διοδίων για ένα ΙΧ αυτοκίνητο, που θα ξεκινήσει από την Αθήνα με προορισμό τη Θεσσαλονίκη θα ανέλθει σε 33,75 ευρώ από 31,35 ευρώ, στα Ιωάννινα (μέσω της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου) στα 41,15 ευρώ από 38,25 ευρώ, στην Πάτρα 12,70 ευρώ από 11,80 ευρώ, που είναι σήμερα και στην Καλαμάτα 15 ευρώ έναντι 13,95 ευρώ, που ισχύει σήμερα.