Είχε αλλάξει πέντε ονόματα - Από το 2000 είχε δεσμευθεί 11 φορές επειδή δεν πληρούσε τις προδιαγραφές
Πλήθος παρατυπιών είχαν εντοπίσει Ρουμάνοι επιθεωρητές στο εμπορικό πλοίο Raptor το οποίο ναυάγησε νοτιοδυτικά της Λέσβου, ενώ η προηγούμενη εταιρεία που το διαχειριζόταν, είχε χαρακτηριστεί κατά 60% επικίνδυνη σύμφωνα με στοιχεία των Διεθνών Ελέγχων Ναυσιπλοΐας.
Συγκεκριμένα, Ρουμάνοι επιθεωρητές που διενήργησαν έλεγχο στο πλοίο τον περασμένο Αύγουστο, είχαν εντοπίσει συνολικά 65 σοβαρές παρατυπίες, οι οποίες αφορούσαν από ληγμένα πιστοποιητικά πληρώματος έως απουσία πυρασφάλειας και σωσιβίων, σπασμένες πόρτες, σαπισμένες υποδομές και προβλήματα στεγανότητας. Τα ευρήματα των ελέγχων επιβεβαιώνει και η μαρτυρία του μοναδικού διασωθέντα, ο οποίος φέρεται να είπε: «Από το προηγούμενο βράδυ το πλοίο έμπαζε νερά. Προσπαθούσαμε με κουβάδες και ό,τι είχαμε στο πλοίο, να τα βγάλουμε. Κάποια στιγμή το καράβι τρύπησε».
Σε βίντεο ντοκουμέντο λίγη ώρα πριν βουλιάξει το Raptor, διακρίνονται μουσαμάδες, γεγονός που επιβεβαιώνει, πως το πλοίο δεν ήταν σε θέση να αποφύγει την πλημμύρα των αμπαριών από τα κύματα. Ο διασωθείς Αιγύπτιος φέρεται επίσης να αποκάλυψε στους λιμενικούς, πως ο τελικός προορισμός τους ήταν η Ουκρανία και η Κωνσταντινούπολη ήταν ο σταθμός ανεφοδιασμού, κάτι που γεννά ερωτήματα, για το αν τελικά το Raptor πραγματοποιούσε αδήλωτα και άρα ύποπτα δρομολόγια.
Είχε αλλάξει πέντε ονόματα
Η δέσμευση του πλοίου από τις Ρουμανικές Αρχές τον περασμένο Αύγουστο για παρατυπίες δεν ήταν η πρώτη, ούτε η μόνη. Για την ακρίβεια έχει δεσμευτεί 11 φορές από το 2000, γιατί δεν πληρούσε τις προδιαγραφές. Το Raptor ήταν ένα φορτηγό πλοίο 39 ετών και σε αυτές τις τέσσερις δεκαετίες άλλαξε πέντε φορές όνομα. Από Lady Bo, Lady L, Kaptan Ilyas Kalkavan και Inci 5.
Στις 15 Ιουνίου 2018 το πλοίο με όνομα τότε Lady Bo, ταξίδεψε από την Τουρκία στη Ρωσία. Υπέστη βλάβη στον κινητήρα στο στενό του Βοσπόρου και χρειάστηκε να ρυμουλκηθεί σε ασφαλές αγκυροβόλιο για επισκευές. Στις 28 Φεβρουαρίου 2022, χάλασε ενώ ταξίδευε από τη Μερσίνα (Τουρκία) προς το Δυρράχιο (Αλβανία). Το πλήρωμα μπόρεσε να το επισκευάσει στις τουρκικές ακτές.
Ο μοναδικός διασωθείς φέρεται να είπε στην κατάθεσή του, πως η πλοιοκτήτρια εταιρεία τους ζήτησε να προσπαθήσουν να βγάλουν μόνοι τους τα νερά από το πλοίο και να μην καλέσουν σε βοήθεια, κάτι που προκαλεί υποψίες για το φορτίο του. Ίσως αυτό εξηγεί, γιατί ο πλοίαρχος δεν ενημέρωσε νωρίτερα τις αρχές, πως το πλοίο μπάζει νερά, πάρα μονάχα όταν έμεινε μεσοπέλαγα χωρίς μηχανή.
Σύμφωνα με τον ναύαρχο ε.α. του Λιμενικού Σώματος, Νίκο Σπανό, ο οποίος μίλησε στο MEGA, το Raptor «τα τελευταία χρόνια δεν πλησίαζε ευρωπαϊκά λιμάνια, που σημαίνει ότι κάτι φοβάται». Το μόνο σίγουρο είναι, πως ό,τι είχαν να κρύψουν, πλέον βρίσκεται στον βυθό της θάλασσας.
Η σημαία του… «θανάτου»
Τον Ιούνιο του 2019 το πλοίο απέκτησε τη σημαία Κομορών, σημαία που φέρουν τα περισσότερα σαπιοκάραβα, που κανονικά θα έπρεπε να είχαν αποσυρθεί. «Δεν είναι τυχαίο, ότι από τα 215 πλοία με σημαία Κομόρες, τα 136 είναι άνω των 30 ετών», σύμφωνα με την Equasis.
Το Raptor ανήκει σε μια αιγυπτιακή εταιρεία, η οποία διαχειρίζεται συνολικά τρία φορτηγά πλοία ηλικίας 39 και 38 ετών. Όλα έχουν τεθεί υπό κράτηση τουλάχιστον μία φορά τα τελευταία 3 χρόνια.
Ύποπτη η εταιρία που διαχειριζόταν το Raptor
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του αστυνομικού συντάκτη Βασίλη Λαμπρόπουλου, όπως προκύπτει από τα στοιχεία των Διεθνών Ελέγχων Ναυσιπλοΐας, η προηγούμενη εταιρία διαχείρισης του πλοίου η οποία από το 2022 ανήκει σε μία εταιρία αιγυπτιακών συμφερόντων, είχε ως έδρα τη Τρίπολη του Λιβάνου και είχε χαρακτηριστεί κατά 60% επικίνδυνη. Αυτή είναι μία βαθμολόγηση που δίνεται στις εταιρίες σε σχέση με τα ατυχήματα που μπορεί να προκαλούν και με τα πορίσματα των ελέγχων που έχουν γίνει στα πλοία, αλλά και των κινδύνων που υπάρχουν στο να μεταφέρουν παράνομο φορτίο.
Για ένα πλοίο, για το οποίο υπάρχουν ενδείξεις, πως προέβη σε μία ύποπτη κίνηση, ο μέσος όρος ποσοστού που του δίνεται είναι 5%-8%. Στη συγκεκριμένη εταιρία έχουν γίνει από το Λίβανο πέντε έλεγχοι, ενώ ο μέσος όρος ελέγχου σε μία εταιρία είναι μία φορά τον χρόνο. Στον έλεγχο διαπιστώθηκε σωρεία παραβάσεων, ενώ για την καινούρια εταιρία ο έλεγχος ξεκινάει τώρα.
Οι αξιωματικοί του Λιμενικού ερευνούν το ενδεχόμενο, κάποιες από τις εταιρίες να συνδέονται με μία υπόθεση, που είχε απασχολήσει το 2015 τις ελληνικές αρχές. Πρόκειται για το πλοίο «Haddad 1», το οποίο είχε εντοπιστεί τον Σεπτέμβριο του 2015 στα Χανιά να μεταφέρει 5.000 όπλα από την Τουρκία στο λιμάνι της Λιβύης.