Το κυνήγι της καλύτερης προσφοράς κορυφώνεται
Έφτασε η ημέρα που όλοι οι καταναλωτές περίμεναν για μεγάλες και δελεαστικές προσφορές… η φετινή Black Friday. Οι προσφορές των εμπόρων ξεκίνησαν εδώ και μέρες, σε μια προσπάθεια των επιχειρήσεων να «ζεστάνει» την αγορά η οποία υπό το βάρος των πληθωριστικών φαίνεται να πιέζεται.
Οι προσφορές κορυφώνονται το τριήμερο, από σήμερα έως και τη Δευτέρα 27 Nοεμβρίου που είναι η Cyber Monday, ενώ τα εμπορικά καταστήματα θα είναι ανοιχτά και την Κυριακή διευκολύνοντας τις αγορές των καταναλωτών.
Στην αιχμή των προσφορών βρίσκονται τα προϊόντα τεχνολογίας, με τις αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών να πρωτοστατούν στις προωθητικές δράσεις προσφέροντας στους καταναλωτές, μεταξύ άλλων, ευέλικτες λύσεις πληρωμής. Εντατικές διαφημιστικές εκστρατείες έχουν ξεκινήσει και οι αλυσίδες οικιακού εξοπλισμού, ενώ περαιτέρω ενίσχυση των πωλήσεών τους αναμένουν χιλιάδες μικρά καταστήματα που πραγματοποιούν πωλήσεις μέσω των marketplaces.
Παρόλο που στην πλειονότητά τους οι επιχειρήσεις προβάλλουν πολύ δελεαστικές προσφορές σε επιλεγμένα προϊόντα, υπάρχουν περιπτώσεις απάτης. Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί και να μη δελεάζονται από φαινομενικά εντυπωσιακές προσφορές.
Οι 5 κανόνες για να μην πέσετε θύματα των «προσφορών»
Η Ένωση προτείνει την τήρηση πέντε κανόνων και συγκεκριμένα τους εξής:
- Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
- Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες
- Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς. Ιδίως να ερευνούν αν και κατά πόσο επιβάλλονται τόκοι στην αγορά αυτή, αφού, στην περίπτωση αυτή, το κόστος αγοράς αυξάνει ραγδαία.
- Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής
- Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.
Καλό θα ήταν να γνωρίζουν όλοι ότι η καταναλωτική φρενίτιδα που με τεχνικές marketing δημιουργούν μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου (Βlack Friday, άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές, λευκές νύκτες κ.λπ.) έχει ως αποτέλεσμα την υποσυνείδητη άσκηση ψυχολογικής πίεσης στον καταναλωτή, ο οποίος αισθάνεται ότι «πρέπει» να εκμεταλλευτεί τις προσφορές σπεύδοντας στα μαγαζιά. Στο σημερινό πλαίσιο της εκρηκτικής ακρίβειας σε αγαθά πρώτης ανάγκης, ο καταναλωτής οφείλει να ενεργεί τις αγορές του με σύνεση και περίσκεψη, καταλήγει η ανακοίνωση.
Εντατικοί έλεγχοι από το υπουργείο Ανάπτυξης
Την ίδια στιγμή το υπουργείο Ανάπτυξης διαμηνύει πως οι έλεγχοι στην αγορά είναι εντατικοί, προκειμένου να διασφαλιστεί πως οι προσφορές για τους καταναλωτές θα είναι πραγματικές. Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας παραβρέθηκε χθες, Πέμπτη, στην ενημερωτική εκδήλωση «Εκπτώσεις; Προσφορές; Κάντο σωστά!» που διοργάνωσε το Υπουργείο Ανάπτυξης από κοινού με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών και τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών. Ο κ. Σκρέκας επανέλαβε ότι όλο το προηγούμενο διάστημα πραγματοποιήθηκαν τιμοληψίες στην αγορά προκειμένου σήμερα να γίνει η σύγκριση και να διαπιστωθεί εάν οι εκπτώσεις είναι πραγματικές. Σε αντίθετη περίπτωση, οι επιχειρήσεις θα βρεθούν αντιμέτωπες με υψηλά πρόστιμα.
«Είναι αυτονόητο ότι η κυβέρνηση θέλει προσφορές και εκπτώσεις. Οι οποίες όμως να είναι πραγματικές και όχι παραπλανητικές για τον καταναλωτές» τόνισε ο κ. Σκρέκας ενώ πρόσθεσε: «οι εταιρείες να σεβαστούν τον νόμο, να αντιληφθούν την κοινωνική ανάγκη για διατήρηση των τιμών σε χαμηλά επίπεδα για δύο λόγους: Πρώτον, γιατί πρέπει να βοηθήσουμε τα νοικοκυριά να έχουν πρόσβαση σε βασικά αγαθά και δεύτερον να διασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα των δικών τους επιχειρήσεων. Για τον απλό λόγο ότι αν ο καταναλωτής χάσει την εμπιστοσύνη του στα προϊόντα, αυτό θα έχει αρνητικές συνέπειες και στις πωλήσεις των εταιρειών. Αυτοί οι κανόνες που έχουν μπει, είναι για να λειτουργεί το εμπόριο με όρους ανταγωνισμού προς το συμφέρον και την προστασία του καταναλωτή».
Σκοπός της εκδήλωσης ήταν η ενημέρωση των καταναλωτών, αλλά και των εκπροσώπων της αγοράς για τη σωστή εφαρμογή του νομικού πλαισίου των εκπτώσεων.