Εδώ έχουμε να κάνουμε με το πρώτο 3κύλινδρο Audi της ιστορίας, που στη συγκεκριμένη περίπτωση εκφράζεται μέσω του πολύ διακριτικά ανανεωμένου Α1 Sportback. Το πολύ διακριτικά είναι κυριολεξία καθώς, οι αλλαγές στην όψη περιορίζονται στα εμπρός πίσω φώτα, αλλά και κάποιες ανεπαίσθητες αλλαγές στους προφυλακτήρες, που όμως «επιτρέπουν» στο συνολικό μήκος να παραμείνει κάτω από τα τέσσερα μέτρα.
Ανάλογη κατάσταση επικρατεί και στο εσωτερικό όπου οι περιορίζονται αλλαγές στη διακόσμηση, μαζί με κάποιες προσθήκες στον εξοπλισμό.
Βέβαια αυτό που εντυπωσιάζει στο A1, είναι η άριστη ποιότητα κατασκευής και υλικών, που το κάνει με διαφορά το πιο ποιοτικό αυτοκίνητο της κατηγορίας του. Υλικά και κατασκευή δίνουν αίσθηση πολυτέλειας και ανθεκτικότητας, στοιχεία που συνδυάζονται με πολύ καλή εργονομία και θέση οδήγησης.
Μόνο οι χώροι υστερούν κυρίως για τους πίσω, αν και τέσσερα άτομα δεν θα αντιμετωπίσουν ιδιαίτερο πρόβλημα, ειδικά αν δεν πρόκειται για μεγάλο ταξίδι. Όμως μπορεί εύκολα να τα καταφέρει και σε ταξίδι, καθώς ο χώρος αποσκευών φτάνει τα 270 λίτρα, με εκμεταλλεύσιμο σχήμα και επιπλέον χώρο κάτω από το πάτωμα, εκεί όπου θα ήταν η ρεζέρβα, αν είχε…
Πέραν αυτών, στην καμπίνα υπάρχουν διάφοροι χώροι για μικροαντικείμενα, ενώ ο πλούσιος εξοπλισμός του περιλαμβάνει, στάνταρ ESP (με ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό), 6 αερόσακους, κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με την τηλεχειρισμό, ηλεκτρικούς καθρέφτες, ένδειξη πίεσης ελαστικών, ραδιο-CD, ζάντες αλουμινίου, αντιθαμβωτικό εσωτερικό καθρέφτη, σύστημα start-stop και ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση, διαιρούμενο πίσω κάθισμα, κλπ.
Στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας υπήρχε αναδιπλούμενη οθόνη πληροφοριών με navigator, πλήκτρα διάφορων λειτουργιών πάνω στο τιμόνι, Bluetooth και διάφορα άλλα γκατζετάκια, που κάνουν τη ζωή οδηγού και επιβατών καλύτερη.
Κάτω από το επικλινές καπό βρίσκεται η είδηση και ταυτόχρονα το βαρύ χαρτί του Α1 της δοκιμής μας. Πρόκειται για το νέο 1000άρη βενζινοκινητήρα TFSI με τους 95 ίππους/5.000σ.α.λ. και ροπή 16,3χγρμ από τις 1500σ.α.λ.. Είναι ένας δυνατός και εύστροφος κινητήρας, με πολύ καλές για την περίσταση επιδόσεις, καθώς επιταχύνει από 0-100 σε 11,1’’, φθάνει τα 186χλμ./ώρα τελική ταχύτητα, αλλά κυρίως διαθέτει πολύ καλές ενδιάμεσες επιταχύνσεις, που με τη σειρά τους εξασφαλίζουν ασφαλή προσπεράσματα και ευχάριστη/ξεκούραστη οδήγηση. Το Α1 1,0 TFSI θυμίζει στην συμπεριφορά του κινητήρα δυνατό ατμοσφαιρικό 1600άρι, παρά το ότι το χειροκίνητο κιβώτιο έχει μόνο 5 σχέσεις. Το μυστικό εδώ βρίσκεται στα 16,3χγρμ ροπής που διατηρούνται σταθερά από τις 1.500 ως τις 3.500 στροφές). Έτσι το Α1 μπορεί να κινείται με γρήγορους ρυθμούς, χωρίς ιδιαίτερα μεγάλη κατανάλωση καυσίμου. Στην περίπτωση της δοκιμής μας που ξεπέρασε τα 1000 χλμ. η μέση κατανάλωση ήταν 6,8λτ/100χλμ., ενώ σε ένα μακρινό ταξίδι αστραπή, επί εθνικής οδού, παρά το ότι το ταχύμετρο ήταν συνεχώς μεταξύ 140 και 160χλμ/ώρα, η κατανάλωση δεν ξεπέρασε τα 7 λτ. τιμή που σίγουρα θα ήταν καλύτερη αν υπήρχε 6η σχέση στο κιβώτιο. Πάντως αυτό που υπάρχει και λειτουργεί άριστα, είναι το σύστημα start/stop, από τα καλύτερα που έχουμε συναντήσει, σε όλες τις κατηγορίες.
Αν πάλι θέλουμε σώνει και καλά, να βρούμε ένα μείον στον κινητήρα αυτόν, τότε θα λέγαμε για τον θόρυβο, που είναι λίγο υψηλότερος από αυτόν ενός 4κύλινδρου κινητήρα, χωρίς όμως να ενοχλεί ιδιαίτερα όταν ανεβαίνουν οι στροφές. Ανάλογη είναι και η αίσθηση των κάποιων κραδασμών που εξαφανίζονται εντελώς στο ταξίδι.
Στην πράξη το 3κύλινδρο σύνολο ανεβάζει στροφές εύκολα, παρότι το 5άρι κιβώτιο έχει αραιά διατεταγμένες σχέσεις. Η αίσθηση είναι καλύτερη από την αντίστοιχη του 1.200άρη, κάτι λογικό αφού η ροπή του 3κύλινδρου είναι ίδια, αλλά η ιπποδύναμη λίγο μεγαλύτερη.
Οδηγώντας το εντός και εκτός πόλης, γίνονται άμεσα αισθητά τα αποτελέσματα της πολύ καλής θέσης οδήγησης και της άψογης εργονομίας. Εύχρηστο μέσα στην πόλη, θα κουράσει μόνο λόγο της σκληρότητας του συμπλέκτη, αλλά η ορατότητα και η ευελιξία του, δικαιολογούν εύκολα τον χαρακτήρα του «σούπερ μίνι», κατηγορίας στην οποία ανήκει.
Το 1000άρι Α1, πατάει γερά στο δρόμο, κρατάει καλά στις στροφές με το πλαίσιο να ανταποκρίνεται άμεσα στις γρήγορες αλλαγές κατεύθυνσης, ενώ τα δυνατά του φρένα δεν κουράζονται ακόμα και στη συνεχή χρήση.
Η ανάρτησή του είναι σφιχτή αλλά καταφέρνει να μην κουράζει τους επιβάτες, ενώ η εξαιρετική ποιότητα κύλισης και η παραδοσιακά καλή ηχομόνωση της Audi, δίνει στο μικρό Α1 αέρα ταξιδιάρικου γιωταχί, κάτι που πρέπει να συμπεριλαμβάνει στην οικονομοτεχνική μελέτη απόκτησής του ο υποψήφιος αγοραστής. Όσο για το νέο ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης, αυτό δίνει στον οδηγό ένα ακριβές τιμόνι, με μέτρια όμως άισθηση.
Τα περιθώρια πρόσφυσης πάντως είναι ψηλά και η προοδευτικά υποστροφική (χωρίς υπερστροφικές τάσεις αν αφήσεις το γκάζι πάνω στη στροφή) συμπεριφορά, είναι η τυπική ενός προσθιοκίνητου αυτοκινήτου. Στην περίπτωση μας, δεν συναρπάζει (γι αυτό υπάρχει το S1), αλλά σου προσφέρει ασφάλεια, άνεση, οικονομία και αίσθηση αυτοκινήτου ανώτερης κατηγορίας.
Με λίγα λόγια, το ανανεωμένο Α1 sportback με τον 3κύλινδρο 1000άρη κινητήρα, δεν προσπαθεί να εντυπωσιάσει με «φρου φρου κι αρώματα».
Είναι ένα διακριτικό, μικρό σε διαστάσεις αυτοκίνητο καλοφτιαγμένο, δυνατό, ροπάτο, με πλούσιο εξοπλισμό και ταυτόχρονα οικονομικό στην χρήση.
Ευκολοδήγητο και ασφαλές, δίνει την αίσθηση (και την πρακτική) μεγαλύτερου αυτοκινήτου και προσφέρει τη δυνατότητα να κατέβει κανείς κατηγορία ή κατηγορίες (που σημαίνει μειωμένα έξοδα) χωρίς ουσιαστικό συμβιβασμό πέρα από τους μικρότερους χώρους. Όλα αυτά σε τιμή που ξεκινά κάτω από τα 17.000 ευρώ (με απόσυρση) και μειώνεται ακόμα κατά 600 ευρώ, αν επιλεγεί το 3θυρο. Πρόκειται σίγουρα για πολλά χρήματα –αφού μιλάμε για σούπερ μίνι-, όμως το καλό κοστίζει και στην περίπτωση του Α1, το «σούπερ μίνι» είναι μόνο στα χαρτιά, αφού στην πράξη μπορεί να υποκαταστήσει και μεγαλύτερη κατηγορία.
Υπέρ
Κινητήρας
Επιδόσεις
Φρένα
Οδική συμπεριφορά
Ποιότητα κύλισης
Άνεση/ηχομόνωση
Εργονομία
Ποιότητα κατασκευής
Κατά
Τιμή
Βαρύς συμπλέκτης
Μέτρια αίσθηση τιμονιού
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας: 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, 999κ.εκ., βενζίνης
Ισχύς: 95ίπποι/5.000σ.α.λ.
Ροπή: 16,3χγρμ/1.500-3600σ.α.λ.
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: 5άρι χειροκίνητο
Ανάρτηση: Γόνατα τύπου McPherson εμπρός/Ημιάκαμπτος άξονας πίσω
Τροχοί: 215/45/16
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι/ ΠίσωΔίσκοι
Αμάξωμα: 5θυρο
Διαστάσεις: 3.973Χ1.135 Χ1.580 χλστ
Μεταξόνιο: 2.469 χλστ
Χώρος αποσκευών270 / 970 λτ
Βάρος: 1.135 κιλά
Επιτάχυνση 0-100: 11,1’’
Τελική ταχύτητα: 186 χλμ/ώρα
Κατανάλωση: 6,8λτ/100χλμ. (δοκιμής)
Ρεζερβουάρ: 45 λτ
Χώρος αποσκευών270 / 970 lt