Στην Κίνα μεταβαίνει αύριο η Γερμανίδα καγκελάριος Άγγελα Μέρκελ για να ενισχύσει τα γερμανικά επιχειρηματικά συμφέροντα που έχουν πληγεί από το σκάνδαλο με τις εκπομπές ρύπων της Volkswagen, αλλά και από τις συμφωνίες που έκλεισαν κατά την επίσκεψη του Κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ στη Βρετανία την περασμένη εβδομάδα.
Η Γερμανία έχει τη μεγαλύτερη εμπορική έκθεση στην Κίνα ανάμεσα στα 28 κράτη της ΕΕ, κυρίως χάρη στη ζήτηση για τα αυτοκίνητά της και την ισχυρή μηχανολογική της βιομηχανία. Ωστόσο, η οικονομική επιβράδυνση στην Κίνα έχει πλήξει τους Γερμανούς εξαγωγείς και έχει θολώσει τις προοπτικές τους.
Την ίδια ώρα, οι κινεζικές επενδύσεις στη Βρετανία σηματοδοτούν το αυξανόμενο ενδιαφέρον του Πεκίνου για υπηρεσίες και για την εξασφάλιση πρόσβασης στις χρηματοοικονομικές αγορές, ενώ φαίνεται να αποδυναμώνεται η ζήτηση για βιομηχανικά προϊόντα που παράγει η Γερμανία.
«Οι ημέρες της αφθονίας αποτελούν παρελθόν» δήλωσε ο Σεμπάστιαν Χάιλμαν, διευθυντής του Ινστιτούτου Κινεζικών Σπουδών Mercator στο Βερολίνο σχολιάζοντας τις επιχειρηματικές σχέσεις της Γερμανίας με την Κίνα. «Η Άγγελα Μέρκελ είναι σε πολύ δυσκολότερη θέση απ’ ό,τι σε προηγούμενες επισκέψεις».
Η Μέρκελ πρέπει να χρησιμοποιήσει το διήμερο ταξίδι για να ενδυναμώσει τις γερμανικές επιχειρηματικές σχέσεις με την Κίνα.
Η καγκελάριος θα συνοδεύεται από αποστολή 20 διευθυντικών στελεχών που εκπροσωπούν τους κλάδους μηχανουργίας, αυτοκινήτων, ηλεκτρικής ενέργειας και τηλεπικοινωνιών. Τα στελέχη των επιχειρήσεων θα παρευρεθούν σε γεύμα της Μέρκελ με τον πρωθυπουργό Λι Κετσιάνγκ την δεύτερη ημέρα της επίσκεψης.
Το διακύβευμα για τους επικεφαλής της γερμανικής βιομηχανίας είναι μεγάλο. Οι γερμανικές ξένες άμεσες επενδύσεις στην Κίνα ανέρχονται στα 48 δισεκ. ευρώ και 5.000 γερμανικές επιχειρήσεις λειτουργούν εκεί, ωστόσο η χρυσή εποχή του γρήγορου και εύκολου αμοιβαίου κέρδους φαίνεται να έχει τελειώσει.
Οι εξαγωγές του γερμανικού μηχανολογικού κλάδου στην Κίνα συρρικνώθηκαν κατά 4,9% το πρώτο εξάμηνο του 2015. Ο συγκεκριμένος κλάδος έχει τις δεύτερες υψηλότερες εξαγωγές προϊόντων μετά τα αυτοκίνητα στην Κίνα.