Στα χέρια των θεσμών, αλλά και της ελληνικής Βουλής βρίσκεται πλέον η πρόταση με όλα τα μέτρα για τα επόμενα χρόνια προκειμένου η Ελλάδα να λάβει χρηματοδότηση που ξεκινάει από 50 δισ. ευρώ και φτάνει έως τα 70 δισ. ευρώ, ενώ περιλαμβάνεται ένα εμπροσθοβαρές πακέτο - μαμούθ 35 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη.
Οι εξελίξεις έχουν πλέον δρομολογηθεί και κρίνονται τόσο σε εσωτερικό, όσο και στις Βρυξέλλες.
Δείτε τη μετάφραση του κειμένου που κατατέθηκε στη Βουλή:
Η πρόταση της Ελλάδας είναι στα αγγλικά και έχει μεταφραστεί από την εφημερίδα Αυγή.
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Ελλάδα: Προαπαιτούμενα
Δεσμεύσεις και δράσεις που πρέπει να αναληφθούν σε συνεννόηση με το προσωπικό των Ε.Ε. / ΕΚΤ / ΔΝΤ:
1. Υποβολή συμπληρωματικού προϋπολογισμού του 2015 και Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2016-2019.
Αποτελεσματική υιοθέτηση από 1ης Ιουλίου 2015 συμπληρωματικού προϋπολογισμού του έτους 2015 και του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2016 - 2019 που να υποστηρίζονται από μια αρκετά μεγάλη και αξιόπιστη δέσμη μέτρων. Η νέα δημοσιονομική πορεία βασίζεται σε έναν στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 1%, 2%, 3% και 3,5% του ΑΕΠ για τα έτη 2015, 2016, 2017 και 2018. Το πακέτο περιλαμβάνει μεταρρυθμίσεις στον ΦΠΑ, άλλα μέτρα φορολογικής πολιτικής, μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό, μεταρρυθμίσεις στη Δημόσια Διοίκηση, καθώς και μεταρρυθμίσεις που να αντιμετωπίζουν τις ανεπάρκειες στην είσπραξη των φόρων και άλλες παραμετρικές ρυθμίσεις, όπως διευκρινίζεται παρακάτω.
2. Μεταρρύθμιση ΦΠΑ
Υιοθέτηση νομοθεσίας για τη μεταρρύθμιση του συστήματος ΦΠΑ, το οποίο θα ισχύσει από την 1η Ιουλίου 2015. Η μεταρρύθμιση θα έχει στόχο μια καθαρή αύξηση των εσόδων κατά 1% του ΑΕΠ σε ετήσια βάση από παραμετρικές αλλαγές. Το νέο σύστημα ΦΠΑ θα προβαίνει:
(i) Στην ενοποίηση των συντελεστών σε βασικό συντελεστή 23%, ο οποίος θα περιλαμβάνει εστιατόρια και υπηρεσίες "catering" καθώς και μειωμένο συντελεστή 13% για τα βασικά τρόφιμα, την ενέργεια, τα ξενοδοχεία και νερό (εξαιρουμένων των αποβλήτων), όπως επίσης και έναν υπερμειωμένο συντελεστή του 6% για φαρμακευτικά προϊόντα, βιβλία και θέατρα.
(ii) Στον εξορθολογισμό των φορολογικών απαλλαγών για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και την αύξηση του φόρου επί των ασφαλιστικών υπηρεσιών.
(iii) Κατάργηση των εκπτώσεων στα νησιά, αρχής γενομένης από τα νησιά με υψηλότερα εισοδήματα, τα οποία είναι οι πιο δημοφιλείς τουριστικοί προορισμοί, εκτός από τα πιο απομακρυσμένα. Αυτό θα πρέπει να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2016 και με κατά περίπτωση στοχευμένα δημοσιονομικά ουδέτερα μέτρα, προορισμένα για να αποζημιωθούν οι κάτοικοι που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη. Οι νέοι συντελεστές ΦΠΑ για τα ξενοδοχεία και τα νησιά θα εφαρμοστούν από τον Οκτώβριο του 2015.
Η αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ που περιγράφεται παραπάνω μπορεί να επανεξεταστεί στο τέλος του 2016, υπό την προϋπόθεση ότι ισοδύναμα πρόσθετα έσοδα θα εισπράττονται μέσω μέτρων που λαμβάνονται για την πάταξη της φοροδιαφυγής και για τη βελτίωση της εισπραξιμότητας του ΦΠΑ. Οποιαδήποτε απόφαση για την επανεξέταση και αναθεώρηση θα λάβει χώρα σε διαβούλευση με τους θεσμούς.
3. Δημοσιονομικά μέτρα διαρθρωτικού χαρακτήρα
* Υιοθέτηση νομοθεσίας για:
* Την εξάλειψη των δυνατοτήτων φοροαποφυγής του φόρου εισοδήματος (π.χ. αυστηρότερος προσδιορισμός της ιδιότητας του αγρότη).
* Τη λήψη μέτρων για την αύξηση του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων το 2015.
* Την προκαταβολή 100% φόρου για τα εταιρικά εισοδήματα και σταδιακά και για τον φόρο εισοδήματος των ατομικών επιχειρήσεων έως το 2017.
* Σταδιακή κατάργηση της προνομιακής φορολογικής μεταχείρισης των αγροτών στον κώδικα φορολογίας εισοδήματος έως το 2017.
* Αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης.
* Κατάργηση των επιδοτήσεων για τους φόρους κατανάλωσης επί του πετρελαίου ντίζελ για τους αγρότες και καλύτερη επιλεξιμότητα, με στόχο την μείωση κατά το ήμισυ των δαπανών, για τα επιδόματα πετρελαίου θέρμανσης στον προϋπολογισμό του 2016.
* Εν όψει της οποιασδήποτε αναθεώρησης των τιμών ζώνης των ακινήτων, προσαρμογή του φόρου ακίνητης περιουσίας, εάν είναι απαραίτητο, για τη διασφάλιση κατά το 2015 και κατά το 2016 εσόδων από φόρο ακίνητης περιουσίας ύψους 2,65 δισ. ευρώ και προσαρμογή της εναλλακτικής ελάχιστης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων.
* Εξάλειψη της διασυνοριακής παρακράτησης φόρου που θεσπίστηκε με τη ρύθμιση δόσεων (νόμος XXXX / 2015) και επαναφορά των πρόσφατων τροποποιήσεων στον νόμο για τη δημόσια διοίκηση (νόμος XXXX / 2015), συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής μεταχείρισης του γεωργικού εισοδήματος.
* Υιοθέτηση μεταρρυθμίσεων που εκκρεμούν σχετικά με τους κώδικες για τον φόρο εισοδήματος και τις φορολογικές διαδικασίες:
* Εισαγωγή ενός νέου Ποινικού Κώδικα για τη φοροδιαφυγή και την απάτη για την τροποποίηση του Ειδικού Ποινικού Νόμου 2523/1997, καθώς και κάθε άλλης σχετικής νομοθεσίας, καθώς και αντικατάσταση του άρθρου 55, παρ. 1 και 2, του Φορολογικού Ποινικού Κώδικα, με σκοπό, μεταξύ άλλων, να εκσυγχρονιστεί και να διευρυνθεί ο ορισμός της φορολογικής απάτης και της φοροδιαφυγής σε όλες τις κατηγορίες φόρων.
* Κατάργηση όλων των προστίμων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που επιβάλλονται βάσει του νόμου 2523/1997.
* Ανάπτυξη του φορολογικού πλαισίου για τα συλλογικά επενδυτικά σχήματα και τους συμμετέχοντες σε αυτά στην κατεύθυνση του Διεθνούς Φορολογικού Κώδικα και σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές στην Ε.Ε.
* Θέσπιση νομοθεσίας για την αναβάθμιση του οργανικού νόμου για τον προϋπολογισμό:
(i) εισαγωγή ενός πλαισίου για ανεξάρτητες υπηρεσίες
(Ii) κατάργηση των προληπτικών ελέγχων του Ελληνικού Ελεγκτικού Συνεδρίου και των υπαλλήλων "Υπολόγου".
(Iii) Παροχή στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών της αποκλειστικής δυνατότητας των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών και των εξουσιών του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους προκειμένου να επιβλέπει τα οικονομικά του δημόσιου τομέα.
(iv) Σταδιακή κατάργηση των γραφείων φορολογικού ελέγχου ως τον Ιανουάριο του 2017.
* Αύξηση του συντελεστή φόρου χωρητικότητας και σταδιακή κατάργηση των ειδικών φορολογικών καθεστώτων της ναυτιλίας.
Έως τον Σεπτέμβριο του 2015:
(ι) Απλοποίηση της κλίμακας φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων.
(ii) Επανασχεδιασμός και ένταξη στη φορολογική κλίμακα φυσικών προσώπων της εισφοράς αλληλεγγύης για τα εισοδήματα του 2016 για την αποτελεσματική καθιέρωση της προοδευτικότητας της κλίμακας του φόρου εισοδήματος.
(iii) Έκδοση εγκυκλίου σχετικά με τα πρόστιμα ώστε να διασφαλιστεί η ολοκληρωμένη και συνεκτική εφαρμογή του Φορολογικού Ποινικού Κώδικα.
(iv) Πραγματοποίηση των υπολοίπων μεταρρυθμίσεων που καθορίζονται στο άρθρο 9 της έκθεσης Νο 14/151 του ΔΝΤ για την Ελλάδα.
Για την υγειονομική περίθαλψη, ισχύς από 1ης Ιουλίου 2015:
(i) Της αποκατάστασης πλήρους συνταγογράφησης διεθνούς κοινής ονομασίας (ΔΚΟ) χωρίς εξαιρέσεις.
(ii) Μείωση ως πρώτο βήμα της τιμής όλων των πρώην πρωτοτύπων φαρμάκων, τα οποία έχουν χάσει την πατέντα προστασίας ("off patent") στο 50% και όλων των γενόσημων φαρμάκων σε 32,5% της τιμής του πρωτότυπου, με την κατάργηση της ρήτρας κεκτημένων δικαιωμάτων για τα φάρμακα που βρίσκονται ήδη στην αγορά το 2012.
(iii) Επανεξέταση και περιορισμός των τιμών των διαγνωστικών εξετάσεων για να διαμορφωθούν οι διαρθρωτικές δαπάνες στους στόχους που προβλέπονται για την "επανάκτηση" (Clawback).
(iv) Πλήρης συλλογή του 2014 Clawback για τις ιδιωτικές κλινικές, διαγνωστικά και φαρμακευτικά προϊόντα, και επέκταση της οροφής του 2015 και για τα ανώτατα όρια του "Clawback" του 2016.
* Εισαγωγή της Επιθεώρησης Κοινωνικής Πρόνοιας με βάση τους συμφωνηθέντες όρους αναφοράς, με λήψη τεχνικής βοήθειας από την Παγκόσμια Τράπεζα, με στόχο την εξοικονόμηση 0,5% του ΑΕΠ, που θα μπορεί να βοηθήσει στη χρηματοδότηση φορολογικά ουδέτερης σταδιακής εξάπλωσης του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος τον Ιανουάριο του 2016.
* Υιοθέτηση νομοθεσίας για την:
- Μείωση του ανώτατου όριου εξόδων για στρατιωτικές δαπάνες κατά 100 εκατομμύρια ευρώ το 2015 και κατά 200 εκατομμύρια ευρώ το 2016 με μια στοχευμένη δέσμη ενεργειών, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης του αριθμού του προσωπικού και της προμήθειας.
- Εισαγωγή της μεταρρύθμισης του κώδικα φορολογίας εισοδήματος (μεταξύ άλλων καλύπτει φορολογία του κεφαλαίου), των επενδυτικών σχημάτων, αγροτών και αυτοαπασχολούμενων κ.λπ.
- Αύξηση του συντελεστή φορολογίας των επιχειρήσεων από 26% στο 28%.
- Επιβολή φόρου στις τηλεοπτικές διαφημίσεις.
- Προκήρυξη δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού για την απόκτηση αδειών λειτουργίας τηλεοπτικών σταθμών και τη χρήση των αντίστοιχων εισφορών των σχετικών συχνοτήτων.
- Επέκταση της εφαρμογής του φόρου πολυτελείας για σκάφη αναψυχής άνω των 5 μέτρων και αύξηση του ποσοστού από 10% έως 13%, αρχής γενομένης του φόρου εισοδήματος 2014 και εφεξής.
- Επέκταση της φορολογίας του 30% στα συνολικά ακαθάριστα έσοδα των παιγνιομηχανών VLT που αναμένεται να εγκατασταθούν στο δεύτερο εξάμηνο του 2015 και το 2016.
- Έσοδα μέσω της έκδοσης αδειών 4G και 5G.
* Εξέταση κάποιων αντισταθμιστικών μέτρων στην περίπτωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων:
(i) Αύξηση του φορολογικού συντελεστή στα έσοδα ενοικίων, για ετήσια εισοδήματα κάτω από 12.000 ευρώ έως 15% (από 11%) με στόχο πρόσθετα έσοδα 160 εκατομμύρια ευρώ και για τα ετήσια εισοδήματα πάνω από 12.000 ευρώ σε 35% (από 33%) με στόχο επιπλέον έσοδα 40 εκατ. ευρώ.
(ii) Ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων θα αυξηθεί κατά επιπλέον μία ποσοστιαία μονάδα (δηλαδή από 28% έως 29%), κάτι που θα οδηγήσει σε πρόσθετα έσοδα ύψους 130.000.000 ευρώ.
4. Μεταρρυθμίσεις στο Συνταξιοδοτικό
Οι αρχές αναγνωρίζουν ότι το συνταξιοδοτικό σύστημα δεν είναι βιώσιμο και χρειάζεται θεμελιώδεις μεταρρυθμίσεις. Αυτός είναι ο λόγος που θα εφαρμόσουν πλήρως τον νόμο συνταξιοδοτικής μεταρρύθμισης του 2010 (3863/2010) και θα εφαρμόσουν πλήρως ή αντικαταστήσουν / προσαρμόσουν τους παράγοντες βιωσιμότητας για εφάπαξ και επικουρικές συντάξεις από τη μεταρρύθμιση του 2012, ως μέρος μιας νέας μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού συστήματος από τον Οκτώβριο του 2015 για να επιτευχθεί ισοδύναμη εξοικονόμηση και να ληφθούν περαιτέρω μέτρα για τη βελτίωση του συνταξιοδοτικού συστήματος.
Με ισχύ από την 1 Ιούλη 2015, οι αρχές θα εισάγουν σταδιακά μεταρρυθμίσεις, οι οποίες θα προσδώσουν την αναμενόμενη μόνιμη εξοικονόμηση 0,25-0,50 τοις εκατό του ΑΕΠ το 2015 και 1 τοις εκατό του ΑΕΠ για όλο το έτος 2016 και στη συνέχεια θα θεσπιστεί νομοθεσία για:
* Δημιουργία ισχυρών αντικινήτρων για την πρόωρη συνταξιοδότηση, συμπεριλαμβανομένης της προσαρμογής των ποινών για πρόωρη συνταξιοδότηση, και, μέσω της σταδιακής κατάργησης των κεκτημένων σε νόμιμη ηλικία συνταξιοδότησης και πρόωρης συνταξιοδότησης, να υπάρξει σταδιακή προσαρμογή του ορίου της νόμιμης ηλικίας συνταξιοδότησης των 67 ετών ή 62 έτη για 40 χρόνια εισφορών από το 2022, που ισχύει για όλους όσοι συνταξιοδοτούνται (εκτός των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων και των μητέρων με παιδιά με αναπηρία), με άμεση εφαρμογή.
* Θέσπιση νομοθεσίας ώστε οι αναλήψεις από το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων να επιβαρύνονται με ετήσιο πρόστιμο για όσους πλήττονται από την παράταση της περιόδου ηλικίας συνταξιοδότησης, που ισοδυναμεί με το 10% πάνω από το σημερινό όριο 6%.
* Ένταξη στο ETEA όλων των επικουρικών συνταξιοδοτικών ταμείων, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι, αρχής γενομένης από 1ης Ιανουαρίου 2015, όλα τα επικουρικά συνταξιοδοτικά ταμεία να χρηματοδοτούνται μόνο από τις δικές τους εισφορές.
* Καλύτερη στόχευση στις κοινωνικές συντάξεις, αυξάνοντας τον αριθμό των ανασφάλιστων δικαιούχων που λαμβάνουν σύνταξη του ΟΓΑ.
* Τη σταδιακή κατάργηση της επιδότησης αλληλεγγύης (ΕΚΑΣ) για όλους τους συνταξιούχους από το τέλος Δεκεμβρίου του 2019. Αυτό πρέπει να νομοθετηθεί άμεσα και να αρχίσει όσον αφορά το 20% των "υψηλότερων" δικαιούχων από τον Μάρτιο του 2016 με τις λεπτομέρειες της σταδιακής κατάργησης που θα συμφωνηθούν με τους Θεσμούς.
* "Πάγωμα" των μηνιαίων κατώτερων συντάξεων σε ονομαστικούς όρους μέχρι το 2021.
* Παροχή στα άτομα που συνταξιοδοτούνται μετά τις 30 Ιουνίου 2015 της βασικής, εγγυημένης σύνταξης και να λάβουν την κανονική μόνο στην επίτευξη της νόμιμης κανονικής ηλικίας συνταξιοδότησης σήμερα 67 χρόνια.
* Αύξηση των εισφορών υγείας για τους συνταξιούχους από 4% σε 6% κατά μέσο όρο και επέκτασή του στις επικουρικές συντάξεις.
* Σταδιακή κατάργηση όλων των κρατικών χρηματοδοτικών απαλλαγών και εναρμόνιση των κανόνων συμμετοχής για όλα τα συνταξιοδοτικά ταμεία με τη δομή των εισφορών προς το ΙΚΑ από 1η Ιουλίου 2015.
Επιπλέον, προκειμένου να αποκατασταθεί η βιωσιμότητα του συνταξιοδοτικού συστήματος, οι αρχές από τις 31 Οκτωβρίου 2015, θα νομοθετήσουν περαιτέρω μεταρρυθμίσεις για να τεθούν σε ισχύ από 1ης Ιανουαρίου 2016: (i) ειδικό σχεδιασμό και παραμετρικές βελτιώσεις για τη δημιουργία στενότερου συνδέσμου μεταξύ εισφορών και παροχών, (ii) διεύρυνση και εκσυγχρονισμό των εισφορών και των συντάξεων προσαρμοσμένη σε όλους τους αυτοαπασχολούμενους, συμπεριλαμβανομένων και των με μεταγωγή από το πλασματικό στο πραγματικό εισόδημα, που θα υπόκειται σε ελάχιστους απαιτούμενους κανόνες εισφορών, (iii) την αναθεώρηση και τον εξορθολογισμό όλων των διαφορετικών συστημάτων των βασικών, που εγγυάται την καταβολή εισφορών και συνεπάγεται δοκιμασμένα συστατικά στοιχεία του συνταξιοδοτικού συστήματος, λαμβάνοντας υπόψη τα κίνητρα για να εργαστούν και να συνεισφέρουν, (iv) τα κύρια στοιχεία μιας ολοκληρωμένης ενοποίησης των Ασφαλιστικών Ταμείων, συμπεριλαμβανομένων τυχόν υπολοίπων της εναρμόνισης των εισφορών και την καταβολή παροχών κανόνων και των διαδικασιών σε όλα τα κεφάλαια, (v) κατάργηση όλων των μη ορθολογικών δαπάνες χρηματοδότησης των συντάξεων, αντισταθμιζόμενη από τη μείωση των παροχών ή την αύξηση των εισφορών σε συγκεκριμένα κεφάλαια για να τεθεί σε ισχύ από τις 31 Οκτώβρη του 2015, vi) την εναρμόνιση των κανόνων παροχών του Γεωργικού Ταμείου (ΟΓΑ) με το υπόλοιπο του συνταξιοδοτικού συστήματος σε αναλογικό τρόπο, εκτός αν ο ΟΓΑ συγχωνευθεί σε άλλα ταμεία.
Η ενοποίηση των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης θα λάβουν χώρα μέχρι το τέλος του 2017. Το 2015, η διαδικασία αυτή θα ενεργοποιηθεί μέσω της νομοθεσίας για την παγίωση των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης σύμφωνα με μια ενιαία οντότητα και η λειτουργική ενοποίηση που θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 31 του Δεκέμβρη του 2016. Περαιτέρω μειώσεις στο κόστος λειτουργίας για την αποτελεσματικότερη διαχείριση των πόρων του Ταμείου, συμπεριλαμβανομένης βελτιωμένης εξισορρόπησης των αναγκών των πιο εύπορων με τα φτωχότερα Ταμεία, η οποία θα πρέπει να ενθαρρυνθεί ενεργά.
Οι αρχές θα υιοθετήσουν νομοθεσία για να αντισταθμιστούν πλήρως οι φορολογικές επιπτώσεις της εκτέλεσης των δικαστικών αποφάσεων σχετικά με τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος του 2012.
Παράλληλα με τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος, η αναθεώρηση της Κοινωνικής Πρόνοιας θα πρέπει να διενεργείται ώστε να διασφαλιστεί η δίκαιη αντιμετώπιση των διαφόρων μεταρρυθμίσεων.
Οι Θεσμοί να είναι προετοιμασμένοι ώστε να ληφθούν υπόψη άλλα παραμετρικά μέτρα εντός του συνταξιοδοτικού συστήματος με ισοδύναμο αποτέλεσμα ώστε να αντικαταστήσουν ορισμένα από τα προαναφερθέντα μέτρα, λαμβανομένων υπόψη των επιπτώσεών τους στην ανάπτυξη, και υπό την προϋπόθεση ότι τα μέτρα αυτά παρουσιάζονται στους Θεσμούς κατά τη φάση του σχεδιασμού και είναι αρκούντως συγκεκριμένα και μετρήσιμα, ενώ ελλείψει των συγκεκριμένων επιλογών ορίζεται ό,τι προβλέπεται παραπάνω.
5. Δημόσια Διοίκηση, Δικαιοσύνη και Καταπολέμηση της Διαφθοράς
Υιοθέτηση νομοθεσίας για:
* Μεταρρύθμιση του ενιαίου μισθολογίου, με ισχύ από 1η Ιανουαρίου 2016, για τον καθορισμό των βασικών παραμέτρων κατά τρόπο δημοσιονομικά ουδέτερο και σύμφωνα με τους συμφωνημένους στόχους του μισθολογικού κόστους και με πλήρη εφαρμογή σε ολόκληρο τον δημόσιο τομέα, συμπεριλαμβανομένης και της αποσυμπίεσης της κατανομής των μισθών μέσω της σύνδεσής τους με την ικανότητα, την απόδοση και την ευθύνη του προσωπικού. (Οι αρχές θα εγκρίνουν επίσης τη νομοθεσία για τον εξορθολογισμό του εξειδικευμένου πλέγματος των μισθών από το τέλος Νοεμβρίου του 2015).
* Ευθυγράμμιση των μη μισθολογικών οφελών, όπως ρυθμίσεις άδειας, ημερήσιες αποζημιώσεις, έξοδα ταξιδίου και προνόμια, με τις βέλτιστες πρακτικές εντός Ε.Ε., εφαρμοζόμενη από 1η Ιανουαρίου του 2016
* Θέσπιση ένός ανώτατου ορίου στο μισθολογικό κόστος του Δημοσίου, στο πλαίσιο του νέου Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος (ΜΠΔΣ - MTFS) και για το μέγεθος του προσωπικού στο Δημόσιο, το οποίο θα είναι συνεπές με την επίτευξη δημοσιονομικών στόχων και (το κυριότερο) θα διασφαλίζει τη μείωση του μισθολογικού κοστους, σε σχέση με το ΑΕΠ, έως το 2019.
* Πρόσληψη διευθυντών που θα αξιολογούν τις επιδόσεις όλων των εργαζομένων (με στόχο να ολοκληρωθεί η πρόσληψη νέων στελεχών από 31 Δεκεμβρίου 2015 μετά από μια διαδικασία αναθεώρησης).
* Εισαγωγή ενός νέου συστήματος μόνιμης κινητικότητας που θα εφαρμοστεί από το τέταρτο τρίμηνο του 2015. Το πρόγραμμα θα προωθήσει τη χρήση της περιγραφής εργασίας και θα πρέπει να συνδέεται με μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων που θα περιλαμβάνει όλες τις τρέχουσες κενές θέσεις εργασίας. Η τελική απόφαση σχετικά με την κινητικότητα των εργαζομένων θα πρέπει να λαμβάνεται από κάθε σχετική υπηρεσία. Αυτό αναμένεται να εξορθολογίσει την κατανομή των πόρων, καθώς και τη στελέχωση σε όλη τη Γενική Κυβέρνηση.
* Μεταρρύθμιση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, σύμφωνα με τις προηγούμενες συμφωνίες που εισάγουν μέτρα για τη μείωση των υποθέσεων που εκκρεμούν στα διοικητικά δικαστήρια και συνεργάζεται στενά με τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα για τεχνική βοήθεια αναφορικά με την ηλεκτρονική δικαιοσύνη διαμεσολάβησης και των δικαστικών στατιστικών
* Tην ενίσχυση της διακυβέρνησης της ΕΛΣΤΑΤ. Θα καλύπτει: (i) Τον ρόλο και τη δομή των συμβουλευτικών φορέων του Ελληνικού Στατιστικού Συστήματος, συμπεριλαμβανομένης της αναδιατύπωσης του Συμβουλίου του ΕΛΣΣ σε συμβουλευτική επιτροπή του ΕΛΣΣ, καθώς και τον ρόλο της Συμβουλευτικής Επιτροπής Καλής Πρακτικής. (ii) Τη διαδικασία πρόσληψης για τον Πρόεδρο της ΕΛ.ΣΤΑΤ, ώστε να εξασφαλιστεί ότι θα προσλαμβάνεται ο Πρόεδρος με τα περισσότερα επαγγελματικά προσόντα, με διαφανείς διαδικασίες και κριτήρια επιλογής. (iii) Η συμμετοχή της ΕΛΣΤΑΤ, κατά περίπτωση, με νομοθετική πρόταση σχετικά με τα θέματα της Στατιστικής. (iv) Άλλα θέματα που επηρεάζουν την ανεξαρτησία της ΕΛΣΤΑΤ, συμπεριλαμβανομένης της οικονομικής αυτονομίας, την ενδυνάμωση της ΕΛΣΤΑΤ για την ανακατανομή των υφιστάμενων μόνιμων θέσεων και την πρόσληψη προσωπικού, όπου αυτό είναι αναγκαίο, και για την πρόσληψη εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού, καθώς και ο χαρακτηρισμός του οργάνου ως δημοσιονομικού οργάνου χάραξης πολιτικής στον πρόσφατο νόμο 4270/2014 και των αρμοδιοτήτων της Τράπεζας της Ελλάδος στον τομέα των στατιστικών, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
* Δημοσίευση ενός αναθεωρημένου στρατηγικού σχεδίου κατά της διαφθοράς μέχρι τις 31 Ιουλίου 2015. Τροποποίηση και εφαρμογή του νομικού πλαισίου για τη δήλωση των περιουσιακών στοιχείων και τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων και υιοθέτηση νομοθεσίας κατά του οικονομικού εγκλήματος και έρευνες για την καταπολέμηση της διαφθοράς από πολιτικές παρεμβάσεις σε μεμονωμένες περιπτώσεις.
Επιπλέον, σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ, οι αρχές (θα προβούν σε):
* Ενίσχυση των ελέγχων σε δημόσιους φορείς και ιδιαίτερα στις ΔΕΚΟ. Εξουσιοδότηση των αρμόδιων υπουργείων για την εκτέλεση αυστηρών ελέγχων, συμπεριλαμβανομένων των κρατικών επιχειρήσεων.
* Ενίσχυση των ελέγχων και των διαδικασιών εσωτερικού ελέγχου σε "σπάταλους" Θεσμούς Αυτοδιοίκησης και εποπτευόμενα νομικά πρόσωπα.
* Ενίσχυση των ελέγχων των επενδύσεων, δημόσιων και ιδιωτικών, που είτε χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους είτε συγχρηματοδοτούνται από άλλες πηγές, και συμπεριλαμβάνουν δημόσια έργα και δημόσιες συμβάσεις (π.χ. στον τομέα της υγείας, ΣΔΙΤ).
* Ενίσχυση των διαδικασιών διαφάνειας και του ελέγχου των φορολογικών και τελωνειακών αρχών.
* Αξιολόγηση των μεγάλων κινδύνων στον κύκλο των δημοσίων συμβάσεων, λαμβάνοντας υπόψη τις πρόσφατες εξελίξεις (Κεντρική Αγορά και e-Procurement: KHMDHS και ESHDHS) και δημιουργία ενός σαφούς πλαισίου διακυβέρνησης. Ανάπτυξη στρατηγικής σύμφωνα με την εκτίμηση (4ο τρίμηνο 2015)
* Εφαρμογή της στρατηγικής για τον περιορισμό των κινδύνων για τις δημόσιες συμβάσεις (1ο τρίμηνο 2016).
* Αξιολόγηση δύο συγκεκριμένων τομέων, της Υγείας και των Δημοσίων Έργων, προκειμένου να κατανοήσουν τους υπάρχοντες περιορισμούς που σχετίζονται με τη διαφθορά και τους κινδύνους αποβλήτων και να προταθούν μέτρα για την αντιμετώπισή τους. Ανάπτυξη και εφαρμογή στρατηγικής (4ο τρίμηνο 2015).
6. Φορολογική διοίκηση
* Υιοθέτηση νομοθεσίας για τη δημιουργία ενός αυτόνομου οργανισμού εσόδων, που θα καθορίζει: (i) τη νομική μορφή, την οργάνωση, την κατάσταση και το πεδίο δράσης του οργανισμού, (ii) τις εξουσίες και τα καθήκοντα του Διευθύνοντος Συμβούλου και του ανεξάρτητου Διοικητικού Συμβουλίου του, (iii) τη σχέση τους με τον Υπουργό Οικονομικών και άλλους φορείς της κυβέρνησης, (iv) την ευελιξία του ανθρώπινου δυναμικού του οργανισμού και τη σχέση του με τις δημόσιες υπηρεσίες, (v) την αυτονομία του προϋπολογισμού με τη δική Γενική Γραμματεία Δημοσιονομικής Πολιτικής (GDFS) και ένα νέο τύπο χρηματοδότησης για την ευθυγράμμιση των κινήτρων σε σχέση με την είσπραξη των εσόδων και την εγγύηση της προβλεψιμότητας και της ευελιξίας του προϋπολογισμού, (vi) την επίδοση αναφοράς στην κυβέρνηση και το κοινοβούλιο και (vii) την άμεση μεταφορά όλων των σχετικών με την φορολογία και τις τελωνειακές υπηρεσίες αρμοδιοτήτων και του προσωπικού τους στο ΣΔΟΕ και τους άλλους φορείς του οργανισμού.
* Για τις κατασχέσεις: Έγκριση νομοθεσίας για την εξάλειψη του ανωτάτου (ακατάσχετου) ορίου του 25% σε μισθούς και συντάξεις και μείωση όλων τα κατώτατων ορίων των 1.500 ευρώ, εξασφαλίζοντας παράλληλα σε όλες τις περιπτώσεις αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης. Επιτάχυνση της προμήθειας υποδομής πληροφοριακών συστημάτων για την αυτοματοποίηση των συντηρητικών κατασχέσεων, βελτίωση των κανόνων διαγραφής φορολογικών χρεών, προσωπική νομική ευθύνη των υπολόγων για μη εξυπηρέτηση παλαιότερων χρεών, άρση των περιορισμών σχετικά με τη διεξαγωγή ελέγχων φορολογικών δηλώσεων πριν από το 2012 υπόχρεων που υπόκεινται σε εξωτερικό καθεστώς φορολογικού πιστοποιητικού, και επιβολή, εάν είναι νομικά δυνατόν, εκ των προτέρων είσπραξης εσόδων σε περιπτώσεις φορολογικών διαφορών.
* Τροποποίηση (i) του καθεστώτος ρύθμισης φορολογικών δόσεων για το 2014-15 ώστε να αποκλείονται εκείνοι που δεν καταφέρνουν να πληρώσουν τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους και υιοθέτηση απαίτησης από τις υπηρεσίες φορολογίας και κοινωνικής ασφάλισης ώστε να μειωθεί η διάρκεια της ρύθμισης για όσους έχουν την ικανότητα αποπληρωμής νωρίτερα, παράλληλα με την υιοθέτηση επιτοκίων αγοράς. Αξιολόγηση μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2015 των μεγάλων οφειλετών που το χρέος τους υπερβαίνει το 1.000.000 ευρώ (π.χ. επαλήθευση της ικανότητά τους να πληρώσουν και λήψη διορθωτικών μέτρων) και (ii) το βασικό σύστημα δόσεων / TPC πρέπει να ρυθμιστεί με βάση τα επιτόκια της αγοράς και να ανασταλούν μέχρι το τέλος του 2017 οι τραπεζικές απαιτήσεις εγγύησης και επαλήθευσης από τρίτους.
* Θέσπιση νομοθεσίας για να περιοριστεί η μη υποχρέωση απόδοσης ΦΠΑ ώστε να προστατευτούν τα σχετικά έσοδα από τον ΦΠΑ, επιτάχυνση της προμήθειας σχετικού λογισμικού ανάλυσης. Έκδοση Προεδρικού Διατάγματος για τη σημαντική ενίσχυση και την αναδιοργάνωση του τμήματος επιβολής ΦΠΑ, προκειμένου να ενισχυθεί η είσπραξη του φόρου και να καταπολεμηθεί η απάτη που σχετίζεται με αυτόν. Οι αρχές θα υποβάλουν αίτηση στην Επιτροπή ΦΠΑ της Ε.Ε. και θα προετοιμάσουν μια αξιολόγηση των επιπτώσεων της αύξησης του ορίου του ΦΠΑ σε 25.000 ευρώ.
* Καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων μέσω νομοθετικών μέτρων για τον εντοπισμό δεξαμενών αποθήκευσης (σταθερών ή κινητών).
* Σύσταση ενός περιεκτικού σχεδίου με τεχνική βοήθεια για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, η οποία περιλαμβάνει (i) τον προσδιορισμό των αδήλωτων καταθέσεων μέσω του έλεγχου των τραπεζικών συναλλαγών σε τραπεζικά ιδρύματα στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, (ii) την εισαγωγή ενός εθελοντικού προγράμματος αποκάλυψης αδήλωτων καταθέσεων με τις δέουσες κυρώσεις, τα κίνητρα και τις διαδικασίες επαλήθευσης σύμφωνα με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές, και χωρίς οποιεσδήποτε διατάξεις αμνηστίας, (iii) αίτηση από τα κράτη μέλη της Ε.Ε. να παρέχουν στοιχεία σχετικά με την κυριότητα των περιουσιακών στοιχείων και την απόκτηση τους από τους Έλληνες πολίτες, (iv) ανανέωση του αιτήματος για την παροχή τεχνικής βοήθειας στη φορολογική διοίκηση με την πλήρη χρήση των διαθέσιμων πόρων και ικανοτήτων, (v) δημιουργία μητρώου πλούτου για τη βελτίωση της παρακολούθησης του.
* Ανάπτυξη ενός κοστολογημένου προγράμματος για την προώθηση της χρήσης των ηλεκτρονικών πληρωμών, κάνοντας χρήση των Διαρθρωτικών Ταμείων και του Ταμείου Επενδύσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
* Δημιουργία βάσης δεδομένων σε χρονική σειρά για την παρακολούθηση των ισολογισμών θυγατρικών εταιρειών με στόχο τη βελτίωση των κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου σε σχέση με τον καθορισμό των τιμών μεταβίβασης.
7. Οικονομικός τομέας
Υιοθετούνται:
1. Τροποποιήσεις στη νομοθεσία περί πτώχευσης των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών ώστε να καλυφθούν όλοι οι οφειλέτες και να προσαρμοστεί το εταιρικό δίκαιο όπως ορίζει ο νόμος OCW.
2. Τροποποιήσεις στη νομοθεσία περί πτώχευσης των νοικοκυριών ώστε να δοθεί χώρος σε ένα σύστημα που θα διαχωρίζει τους στρατηγικά εκπρόθεσμους οφειλέτες από τους οφειλέτες που έχουν αδυναμία πληρωμών, καθώς επίσης να απλοποιήσει και να ενδυναμώσει τις διαδικασίες, όπως και να θεσπίσει μέτρα για την αντιμετώπιση του μεγάλου όγκου των συγκεκριμένων υποθέσεων.
3. Τροποποιήσεις ώστε να βελτιωθεί άμεσα το νομικό πλαίσιο για τις εκκρεμότητες νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
4. Nομοθεσία για την εγκαθίδρυση του επαγγέλματος των εκκαθαριστών, που δεν θα περιορίζεται σε κανένα συγκεκριμένο επάγγελμα και θα συμμορφώνεται με τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές.
5. Μια ολοκληρωμένη στρατηγική για το οικονομικό σύστημα: Αυτή η στρατηγική θα βασιστεί στην αντίστοιχη του 2013, λαμβάνοντας υπ' όψιν το νέο περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί και τις νέες συνθήκες για το οικονομικό σύστημα και με την προοπτική της επιστροφής των τραπεζών στην ιδιωτική πρωτοβουλία με την προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων και να επιτευχθεί ένα βιώσιμο μοντέλο χρηματοδότησης.
6. Μια ολοκληρωμένη στρατηγική επίλυση για τα "κόκκινα δάνεια", παρασκευασμένη με τη βοήθεια εξειδικευμένου συμβούλου.
8. Aγορά εργασίας
Να ξεκινήσει μία διαδικασία διαβούλευσης για να αναθεωρηθεί όλο το φάσμα των υφιστάμενων ρυθμίσεων της αγοράς εργασίας, λαμβάνοντας υπόψη τις βέλτιστες πρακτικές που εφαρμόζονται στην υπόλοιπη Ευρώπη. Περαιτέρω συμβολή στη διαδικασία διαβούλευσης, όπως αυτή περιγράφεται παραπάνω, θα παρέχεται από διεθνείς οργανισμούς, συμπεριλαμβανομένης της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ΙLO). Η οργάνωση και τα χρονοδιαγράμματα θα διαμορφωθούν σε συνεργασία με τους θεσμούς. Σε αυτό το πλαίσιο, η νομοθέσια για ένα νέο σύστημα συλλογικών συμβάσεων θα πρέπει να είναι έτοιμη μέχρι το τέταρτο τετράμηνο του 2015 (Q4). Οι αρχές θα λάβουν μέτρα για να καταπολεμήσουν τη μαύρη αδήλωτη εργασία ώστε να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των νόμιμων εταιρειών και να προστατευτούν οι εργαζόμενοι και τα έσοδα από τις ασφαλιστικές εισφορές και τους φόρους.
9. Aγορά προϊόντων
Υιοθέτηση νομοθεσίας ώστε:
* Να εφαρμοστούν όλες οι συστάσεις που βρίσκονται στην εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ 1 και εκκρεμούν, εκτός των MHΣΥΦΑ φαρμακευτικών προϊόντων, ξεκινώντας με: τουριστικά λεωφορεία, άδειες φορτηγών, κώδικα δεοντολογίας για τα παραδοσιακά τρόφιμα, ευρωκώδικες για τα οικοδομικά υλικά, και όλες οι συστάσεις που βρίσκονται στην εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ ΙΙ για τα αναψυκτικά και τα προϊόντα πετρελαίου.
* Προκειμένου να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός και να αυξηθεί η ευημερία των καταναλωτών θα ξεκινήσει άμεσα μία νέα αξιολόγηση ανταγωνισμού, σε συνεργασία και με την τεχνική υποστήριξη του ΟΟΣΑ, στο χοντρικό εμπόριο, την οικοδομική δραστηριότητα, το ηλεκτρονικό εμπόριο και τα ΜΜΕ. Η αξιολόγηση θα ολοκληρωθεί το πρώτο τετράμηνο του 2016 (Q1). Oι προτάσεις θα υιοθετηθούν μέχρι το δεύτερο τετράμηνο του 2016 (Q2).
* Να ανοίξουν τα κλειστά επαγγέλματα των μηχανικών, των συμβολαιογράφων, των αναλογιστών και των δικαστικών επιμελητών και να απελευθερωθεί η αγορά για τις τουριστικές ενοικιάσεις.
* Να καταργηθούν τα μη ορθολογικά ανταποδοτικά τέλη και να ευθυγραμμιστούν τα ανταποδοτικά τέλη με τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
* Να μειωθεί η γραφειοκρατία, συμπεριλαμβανομένων των οριζόντιων απαιτήσεων αδειοδότησης επενδύσεων και των δραστηριοτήτων χαμηλού κινδύνου όπως συνιστάται από την Παγκόσμια Τράπεζα, και η διοικητική επιβάρυνση των εταιρειών με βάση τις συστάσεις του ΟΟΣΑ και να δημιουργηθεί μία επιτροπή για την προετοιμασία της διυπουργικής νομοθεσίας. Η τεχνική βοήθεια από την Παγκόσμια Τράπεζα θα ζητηθεί ώστε να εφαρμοστεί η χαλάρωση των απαιτήσεων της αδειοδότησης.
* Σχεδιασμός ηλεκτρονικών καταστημάτων μιας στάσης για τις επιχειρήσεις μέσω της ανάλυσης των υποχρεώσεων πληροφόρησης των επιχειρήσεων, οι οποίες θα πρέπει να συμμορφώνονται, με την ανάλογη δόμηση, βοηθώντας στον σχεδιασμό για ανάπτυξη των αναγκαίων εργαλείων και υποδομών (Τεχνολογία Πληροφορικής και Επικοινωνιών) (3ο τρίμηνο 2015). Θέσπιση του θεσμικού και ρυθμιστικού πλαισίου, ταυτοποίηση των γεγονότων της εταιρικής ζωής που συμπεριλαμβάνεται, ταυτοποίηση και χαρτογράφηση των υποχρεώσεων πληροφόρησης και των διοικητικών διαδικασιών για την κατάρτιση των υπαλλήλων (4ο Τρίμηνο 2015). Εκκίνηση (1ο Τρίμηνο 2016).
* Να υιοθετηθεί η μεταρρύθμιση της αγοράς αερίου και του συγκεκριμένου οδικού χάρτη και η εφαρμογή θα πρέπει να ακολουθήσει το παράδειγμα.
* Να ληφθούν μη αναστρέψιμα βήματα (συμπεριλαμβανομένης της ανακοίνωσης ημερομηνίας υποβολής των δεσμευτικών προσφορών) για να ιδιωτικοποιηθεί η επιχείρηση διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, ΑΔΜΗΕ, ή να υπάρξει μέχρι τον Οκτώβριο του 2015 ένα εναλλακτικό σχήμα, με ισοδύναμα αποτελέσματα σε ό,τι αφορά τον ανταγωνισμό, σύμφωνα με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές για να παρέχεται πλήρης ιδιόκτησια αποδεσμευμένη από τη ΔΕΗ, ενώ θα εξασφαλίζεται η αυτονομία.
* Στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας οι αρχές θα μεταρρυθμίσουν το σύστημα πληρωμών και άλλους κανόνες της αγοράς ηλεκτρισμού για να αποφευχθεί το γεγονός πως κάποιες μονάδες αναγκάζονται να λειτουργούν κάτω από το μεταβλητό κόστος και να αποτραπεί ο συμψηφισμός των οφειλών μεταξύ της ΔΕΗ και των διαχειριστών αγοράς, τα τιμολόγια της ΔΕΗ να διαμορφωθούν με βάση το κόστος, συμπεριλαμβανομένης της αντικατάστασης της έκπτωσης του 20% για τους χρήστες υψηλής έντασης με βάση το κόστος των τιμολογίων, και τα προϊόντα τύπου NOME να κοινοποιηθούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Οι αρχές θα συνεχίσουν επίσης την εφαρμογή του οδικού χάρτη με βάση το μοντέλο στόχου της Ε.Ε. για την προετοιμασία ενός νέου πλαισίου για την υποστήριξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και για την εφαρμογή της ενεργειακής απόδοσης και θα επανεξετάσουν τη φορολόγηση της ενέργειας, οι αρχές θα ενισχύσουν τη λειτουργική και οικονομική ανεξαρτησία του ρυθμιστή του ηλεκτρικού ρεύματος.
10. Ιδιωτικοποίηση
- Το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα εγκρίνει το Αναπτυξιακό Πλάνο Περιουσιακών Στοιχείων, το οποίο θα συμπεριλαμβάνει ιδιωτικοποίηση όλων των περιουσιακών στοιχείων υπό το ΤΑΙΠΕΔ από την 31.12.2014 και το Συμβούλιο θα εγκρίνει το σχέδιο.
- Για να διευκολυνθεί η ολοκλήρωση των προσφορών, οι αρχές θα ολοκληρώσουν όλες τις σε εκκρεμότητα κυβερνητικές δράσεις συμπεριλαμβανομένων όλων εκείνων που χρειάζονται για τα περιφερειακά αεροδρόμια, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την Εγνατία, τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης και το Ελληνικό (συγκεκριμένη λίστα στο Τεχνικό Μνημόνιο). Αυτή η λίστα των δράσεων ενημερώνεται τακτικά και η κυβέρνηση θα διασφαλίσει ότι όλες οι εκκρεμείς δράσεις εφαρμόζονται εγκαίρως.
- Η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ θα ανακοινώσουν δεσμευτικές ημερομηνίες διαγωνισμών για τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης όχι αργότερα απο το τέλος του Οκτωβρίου 2015 και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ROSCO χωρίς σημαντικές αλλαγές στους όρους των προσφορών.
- Η κυβέρνηση θα μεταφέρει τις κρατικές μετοχές του ΟΤΕ στο ΤΑΙΠΕΔ.
- Θα λάβει μη αναστρέψιμα μέτρα για την πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων με τους τρέχοντες όρους με τον ήδη επιλεγμένο πλειοδότη.