Έρευνα από την Ένωση Ξενοδόχων
Aυξημένη διεθνή αναγνωρισιμότητα και δημοφιλία, αλλά και τα ίδια επίμονα προβλήματα, άλυτα επί χρόνια, παρουσιάζει ως τουριστικός προορισμός η Θεσσαλονίκη, τα ξενοδοχεία της οποίας έκλεισαν το πρώτο τετράμηνο του 2023 με μέση πληρότητα μειωμένη κατά 4%, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Με μια ξενοδοχειακή αγορά, η εκτιμώμενη συνολική επίδραση της οποίας στην οικονομία υπολογίζεται σε 420 εκατ. ευρώ (χωρίς να ληφθούν υπόψη οι μεταφορές, οι μεσάζοντες και τα πολλαπλασιαστικά οφέλη), η Θεσσαλονίκη προσελκύει εννέα διαφορετικές «φυλές» τουριστών. Μάλιστα, σχεδόν στο σύνολό τους (ποσοστό 97%), οι επισκέπτες της θα τη σύστηναν στο περιβάλλον τους ως προορισμό, ενώ στη συντριπτική πλειονότητά τους (95%) επιθυμούν να την επισκεφτούν ξανά. Τα παραπάνω αναφέρθηκαν κατά τη διάρκεια σημερινής συνέντευξης Τύπου της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης (ΕΞΘ) για την παρουσίαση της ετήσιας έρευνας ικανοποίησης τουριστών και απόδοσης ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης, η οποία διεξήχθη με τη συμβολή της εταιρείας «GBR Consulting».
Όπως επισήμανε ο Στέφαν Μέρκενχοφ, παρουσιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας εκ μέρους της «GBR Consulting», το ξενοδοχειακό δυναμικό της Θεσσαλονίκης, με βάση τα επίσημα στοιχεία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), παρέμεινε σταθερό τα τελευταία χρόνια, με εξαίρεση τις ξενοδοχειακές μονάδες ενός και δύο αστέρων, ο αριθμός των οποίων μειώθηκε, ενώ αναπτύχθηκαν νέες μονάδες στις υψηλότερες κατηγορίες, με το ενδιαφέρον από πλευράς ξένων επενδυτών για την τοποθέτηση κεφαλαίων στην αγορά της Θεσσαλονίκης να παραμένει αυξανόμενο (τα τετράστερα και πεντάστερα ξενοδοχεία στην πόλη αυξήθηκαν κατά 62% και 80% αντίστοιχα, μεταξύ 2015 – 2022). Ο κ.Μέρκενχοφ γνωστοποίησε ακόμα ότι Ισραηλινοί, Αμερικανοί, Γερμανοί, Ρουμάνοι και Κύπριοι κατέγραψαν τις περισσότερες διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της πόλης το 2022, ενώ περίπου το 50% των διανυκτερεύσεων αφορούσε Έλληνες επισκέπτες, σημειώνεται στο ΑΠΕ ΜΠΕ.
«Μέχρι τον Οκτώβριο θα υπάρχει μια κινητικότητα στη Θεσσαλονίκη, η οποία επανέρχεται στην κανονικότητα» επισήμανε ο πρόεδρος της ΕΞΘ, Ανδρέας Μανδρίνος, ενώ πρόσθεσε ότι «το 2022 υπήρξε μια χρονιά που αν και ξεκίνησε πολύ "μουδιασμένα", έπειτα από δύο έτη ιδιαίτερα δύσκολων συνθηκών λόγω πανδημίας, στην πορεία και κυρίως στο τελείωμά της ξεπέρασε τις προσδοκίες μας. Η φετινή έρευνα έδειξε ότι όσον αφορά την αναγνωρισιμότητά της, η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να έχει έντονο το στίγμα της πόλης της γαστρονομίας και της διασκέδασης/νυχτερινής ζωής που είναι από τα πολύ δυνατά "ατού" του προορισμού σχεδόν για όλες τις ηλικιακές ομάδες. Επιπλέον, περίπου ένας στους τρεις τουρίστες δήλωσε ότι επέλεξε τη Θεσσαλονίκη για την προσωπικότητά της. Επίσης, σε σύγκριση με το 2019, αν και τα ξενοδοχεία διατήρησαν την υψηλή αξιολόγησή τους όσον αφορά τις εγκαταστάσεις τους, ωστόσο η σχέση μεταξύ τιμής/ποιότητας μειώθηκε. Γενικότερα, η διασκέδαση και αναψυχή, η συμπεριφορά των κατοίκων και τα μουσεία/αρχαιολογικοί & πολιτιστικοί χώροι αξιολογήθηκαν από τους ερωτηθέντες επισκέπτες με υψηλές βαθμολογίες».
Eπίμονα (κι επίπονα) «αγκάθια»
Κατά τον κ.Μανδρίνο, εντυπωσιάζει το γεγονός ότι -όπως προκύπτει από την έρευνα- δυστυχώς τα «μελανά» σημεία της πόλης παραμένουν ακριβώς τα ίδια, αφού οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια, η δημόσια καθαριότητα και τα μέσα μαζικής μεταφοράς αξιολογήθηκαν χαμηλά για μια ακόμη φορά από τους τουρίστες. «Παράκληση λοιπόν θερμή τόσο προς την τοπική Αυτοδιοίκηση όσο και προς την Πολιτεία, αυτά τα αρνητικά συμπεράσματα να μην μείνουν μόνο αποτυπωμένα στα χαρτιά, αλλά να ληφθούν σοβαρά υπόψη ούτως ώστε να επιτευχθεί επιτέλους η επίλυσή τους» υπογράμμισε ο κ.Μανδρίνος και πρόσθεσε πως Δήμος Θεσσαλονίκης, Περιφέρεια, Υπουργείο Τουρισμού και φορείς έχουν την υποχρέωση, προς την πόλη, «για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου, με στόχο την ανάπτυξή της ως τουριστικού προορισμού και στη συνέχεια την εφαρμογή του με μια στοχευμένη προβολή βασισμένη σε μια σύγχρονη τεχνοκρατική μελέτη προώθησης του για την προσέλκυση νέων αγορών».
Σύμφωνα με το ΑΠΕ ΜΠΕ, ο πρόεδρος της ΕΞΘ αναφέρθηκε ακόμα στην αδυναμία της Θεσσαλονίκης να διατηρήσει τις απευθείας πτήσεις εξωτερικού -«δεν μπορεί να κρατήσει ούτε μια πτήση της British για Λονδίνο και τον χειμώνα», είπε χαρακτηριστικά, λέγοντας ότι τα δρομολόγια θα σταματήσουν στις 15 Νοεμβρίου- αλλά και στη χαμηλή θέση που έχει στην κρουαζιέρα, σε σχέση με άλλα ελληνικά λιμάνια, παρά τη μεγάλη προσπάθεια που καταβάλει ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης. «Το οικονομικό αποτύπωμα της κρουαζιέρας είναι προς το παρόν πολύ μικρό, αλλά το αποτύπωμα της διεθνούς προβολής της πόλης είναι τεράστιο» τόνισε. Αναφερόμενος στην εικόνα του πρώτου τετραμήνου του έτους και ιδίως στην κάμψη στα ξενοδοχεία ενός και δύο αστέρων, ο πρόεδρος της ΕΞΘ, Ανδρέας Μανδρίνος, επισήμανε ότι οι μονάδες των μικρότερων κατηγοριών αντιμετωπίζουν αθέμιτο ανταγωνισμό από τα καταλύματα της βραχυχρόνιας μίσθωσης, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και θέσεις εργασίας.
Στην επιμονή των χρόνιων προβλημάτων της πόλης -κυκλοφοριακό, μέσα μαζικής μεταφοράς, καθαριότητα και ηχορρύπανση- αναφέρθηκε κι ο αντιπρόεδρος της ΕΞΘ, Κωνσταντίνος Τορνιβούκας, επισημαίνοντας ότι η Θεσσαλονίκη αντιμετωπίζει ως πρόσθετο «αγκάθι» το γεγονός ότι δεν υπάρχουν αρκετές απευθείας πτήσεις από και προς χώρες του εξωτερικού. «Αν δεν ληφθούν σοβαρά μέτρα δεν έχουμε ελπίδα να προσελκύσουμε τους τουρίστες που θέλουμε» σημείωσε και πρόσθεσε πως θέσεις στάθμευσης δεν υπάρχουν αρκετές και τα πεζοδρόμια έχουν μετατραπεί σε ατελείωτο πάρκινγκ δίκυκλων. Πρόσθεσε ότι το γεγονός ότι το 50% των τουριστών της πόλης είναι 'Ελληνες, αλλά και ο σημαντικός οδικός τουρισμός (σ.σ. το 72% του εισερχόμενου στην πόλη βάσει στοιχείων 2019) επιτείνουν το πρόβλημα του κυκλοφοριακού και της άναρχης στάθμευσης, αφού αυτό σημαίνει ότι ένας μεγάλος αριθμός επισκεπτών χρησιμοποιεί ΙΧ για τη μετάβασή του στη Θεσσαλονίκη, με αποτέλεσμα να επικρατεί χάος, ενώ σε ό,τι αφορά την καθαριότητα το πρόβλημα αρχίζει να εκδηλώνεται από τα βράδια της Παρασκευής και την Κυριακή γίνεται «χαμός». «Η πόλη μας χρειάζεται να προσελκύσει οπωσδήποτε νέα κοινά» είπε.
Τη σημασία της αλλαγής του μείγματος της τουριστικής οικονομίας της Θεσσαλονίκης, το οποίο υπήρξε υπερβολικά εστιασμένο στις βαλκανικές αγορές, αλλά και στη ρωσική, η οποία χάθηκε σε μεγάλο βαθμό (λόγω του πολέμου στην Ουκρανία), υπογράμμισε ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Αλέξανδρος Θάνος, ο οποίος διερωτήθηκε ακόμα για την ετοιμότητα της πόλης να εφαρμόσει τον σχεδιασμό της, π.χ., ως προς την πραγματοποίηση υπερατλαντικών πτήσεων μέσω του αεροδρομίου «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης. Ως προς την κρουαζιέρα σημείωσε πως όλα δείχνουν, διεθνώς, ότι η συγκεκριμένη μορφή τουρισμού θα αναπτυχθεί ταχύτατα τα επόμενα χρόνια και διατύπωσε την εκτίμηση ότι «η Θεσσαλονίκη έχει τα χαρακτηριστικά που ζητάει η κρουαζιέρα αυτή τη στιγμή». Πρόσθεσε πως οι ταινίες που έχουν γυριστεί στην πόλη, όπως το «Bricklayer» με τον Ααρον Εκχαρντ, θα δημιουργήσουν -όταν προβληθούν- ζήτηση για τη Θεσσαλονίκη, αλλά ένα ερώτημα είναι αν αυτή η ζήτηση θα μεταφραστεί σε κρατήσεις, ενώ επισήμανε ότι οι έξι κινηματογραφικές παραγωγές, που πραγματοποιήθηκαν στην πόλη την τελευταία διετία, άφησαν σε αυτή πάνω από 100 εκατ. ευρώ.
Στην αύξηση των αφίξεων στη Θεσσαλονίκη από διεθνείς πτήσεις στο πρώτο τετράμηνο του 2023, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, αναφέρθηκε η αντιδήμαρχος Τουρισμού του κεντρικού δήμου, Μαρία Καραγιάννη, η οποία υπενθύμισε ακόμα ότι ποσοστό άνω του 90% των επιβατών κρουαζιέρας δηλώνουν την πρόθεσή τους να επιστρέψουν στην πόλη, ενώ επανέλαβε ότι 30 εκατ. ευρώ θα διατεθούν στα επόμενα χρόνια για αστικές αναπλάσεις, 10 εκατ. για ψηφιακά έργα κτλ. «Το Μετρό θα λειτουργήσει το 2024 ενώ από τον Οκτώβριο του 2023 θα ξεκινήσει το flyover. Παράλληλα, το 2024 θα έχουμε και εξελίξεις για την επέκταση του μετρό στα δυτικά και το αεροδρόμιο» ανέφερε ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλλιας, ενώ χαιρετισμούς απηύθυναν ο υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης), Σταύρος Καλαφάτης και οι υποψήφιοι δήμαρχοι Θεσσαλονίκης, Σπύρος Πέγκας και Στέλιος Αγγελούδης.