Ερώτηση στη Βουλή για την αντιμετώπιση των σοβαρών προβλημάτων του αεροδρομίου "Μακεδονία" ενόψει της έναρξης της τουριστικής περιόδου, αλλά και την πορεία της συμφωνίας παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων κατέθεσε η βουλευτής του Ποταμιού Χριστίνα Ταχιάου.
Η βουλευτής του Ποταμιού υπογράμμισε πως το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης έχει την δυνατότητα να εξυπηρετήσει μόλις 3 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, ενώ πέρσι μέσω του συγκεκριμένου αερολιμένα διακινήθηκαν συνολικά 5,5 εκατομμύρια επιβάτες.
Στην ερώτησή αναφέρεται πως το 2015 θα είναι η χειρότερη χρονιά στο αεροδρόμιο Μακεδονία από πλευράς εξυπηρέτησης επιβατών, αν δεν αποφασιστούν άμεσες παρεμβάσεις για να αντιμετωπιστεί το τραγικό έλλειμμα οικονομικής ρευστότητας, εξαιτίας του οποίου δεν είναι δυνατή ακόμη και η κάλυψη των πιο στοιχειωδών ζητημάτων, όπως η έλλειψη καυσίμων και ανταλλακτικών σε υπηρεσιακά οχήματα και η αδυναμία εκτέλεσης εργασιών συντήρησης των εγκαταστάσεων που εκτελούνται από τρίτους βάσει συμβάσεων.
Η βουλευτής του Ποταμιού τόνισε πως σύμφωνα με τις περιγραφές των υπαλλήλων του αεροδρομίου Μακεδονία "τα πάντα είναι στο έλεος του θεού" και την ώρα που απαιτούνται άμεσες λύσεις, η κυβέρνηση αποφάσισε να επαναδιαπραγματευτεί την συμφωνία παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων, χωρίς να έχει διευκρινίσει ούτε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ούτε τους όρους υπό τους οποίους θα γίνει η διαπραγμάτευση.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς:
1) Υπουργό Οικονομίας Υποδομών – Μεταφορών – Ναυτιλίας και Τουρισμού
2) Υπουργό Οικονομικών
Θέμα: "Η αντιμετώπιση των προβλημάτων του αεροδρομίου Μακεδονία, ενόψει της έναρξης της τουριστικής περιόδου και η πορεία της συμφωνίας για την αποκρατικοποίηση των αεροδρομίων".
Το αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης βιώνει μια από τις πιο κρίσιμες περιόδους της ιστορίας του, όπου τα προβλήματα είναι πολλά και οι αποφάσεις πρέπει να είναι άμεσες. Συνοπτικά, ο αερολιμένας ενώ έχει τις υποδομές για υποδοχή 3 εκατομμυρίων επιβατών, το 2014 υποδέχτηκε 5,3 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ για την φετινή χρονιά αναμένεται παρόμοιος ή μεγαλύτερος αριθμός.
Ωστόσο, υπάρχει τραγικό έλλειμμα ρευστότητας που αντιμετωπίζει τους τελευταίους μήνες η ΥΠΑ και κατ' επέκταση ο Αερολιμένας Μακεδονία, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να αντιμετωπιστούν ακόμα και τα πιο στοιχειώδη ζητήματα. Συγκεκριμένα υπάρχει πρόβλημα με την έλλειψη καυσίμων στα υπηρεσιακά οχήματα, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και τα πυροσβεστικά.
Υπάρχει έλλειψη ανταλλακτικών, όχι μόνο για υπηρεσιακά οχήματα, αλλά κυρίως για υποδομές εξυπηρέτησης επιβατών, όπως στη συνεχιζόμενη μη λειτουργία του μοναδικού τμήματος όπου υπάρχει σύστημα αυτόματου ελέγχου αποσκευών. Όλες οι παραπάνω ελλείψεις αντιμετωπίζονται κυριολεκτικά στο παραπέντε και κατά συνέπεια πρόχειρα και χάρη στην καλή συνεργασία και την αμοιβαία κατανόηση μεταξύ ΥΠΑ και ορισμένων ιδιωτικών φορέων του Αερολιμένα, που κάνουν άτυπες "χορηγίες" ή χρησιδανείζουν στον Αερολιμένα Μακεδονία τα σχετικά αναγκαία.
Επιπλέον, διαπιστώνεται αδυναμία εκτέλεσης εργασιών συντήρησης, οι οποίες καταλήγουν να εκτελούνται από τρίτους βάσει συμβάσεων (π.χ. ανελκυστήρες, διόρθωση βλαβών σε καλώδια φωτοσήμανσης κλπ) και αδυναμία εκτέλεσης μικροπαρεμβάσεων που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην αποφόρτιση της κίνησης σε ώρες αιχμής, όπως για παράδειγμα η θέση σε λειτουργία του συστήματος αυτόματου ελέγχου αποσκευών, η κατασκευή επιπλέον ελεγκτηρίων εισιτηρίων (check-in counters), η τοποθέτηση/διόρθωση πληροφοριακών πινακίδων κλπ.
Διαπιστώθηκε, επίσης, ότι υπάρχει μεγάλη έλλειψη προσωπικού σε κρίσιμους τομείς που έχουν να κάνουν με εξυπηρέτηση των επιβατών, όπως στην στελέχωση της μονάδας της ΕΛ.ΑΣ. όπου μειώθηκε και ο αριθμός των οργανικών θέσεων, αλλά και στον αριθμό των υπαλλήλων της εταιρίας ασφαλείας, αρμόδιας για τον έλεγχο επιβατών, χειραποσκευών και εγκαταστάσεων.
Συνεπώς είναι μαθηματικά βέβαιο ότι το 2015 θα είναι η χειρότερη χρονιά ως προς την εξυπηρέτηση επιβατών και την εν γένει λειτουργία του Αερολιμένα Μακεδονία, ενώ γίνεται μεγάλη προσπάθεια να μη μειωθούν τα επίπεδα ασφαλείας κάτω από το αποδεκτό και νόμιμο σύμφωνα με τους εθνικούς και διεθνείς κανονισμούς.
Όπως όλα δείχνουν και σύμφωνα με τις περιγραφές των υπαλλήλων όλων των φορέων του αερολιμένα "τα πάντα είναι στο έλεος του Θεού", όχι μόνο σε υποδομές αμιγώς εξυπηρέτησης επιβατών αλλά και σε επιχειρησιακούς τομείς που σε περίπτωση βλάβης θα επηρεάσουν την χωρητικότητα του με ότι αυτό συνεπάγεται, αν δεν αποφασιστούν άμεσες παρεμβάσεις.
Το 2014 η προηγούμενη κυβέρνηση συμφώνησε να προχωρήσει στην αποκρατικοποίηση του αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης μαζί με άλλα 13 περιφερειακά αεροδρόμια. Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα του Τύπου, η κυβέρνηση θα επανεξετάσει την προηγούμενη συμφωνία και σκοπεύει να ξεκινήσει εκ νέου συζητήσεις με εκπροσώπους των επενδυτών για αναθεώρηση βασικών όρων της συμφωνίας.
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:
1) Μέχρι την ολοκλήρωση των συζητήσεων για την αποκρατικοποίηση του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης, πώς σκοπεύει η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει τα σοβαρά και άμεσα προβλήματα, όπως η έλλειψη ρευστότητας, αλλά και μεσοπρόθεσμα προβλήματα όπως η ολοκλήρωση της επέκτασης του διαδρόμου 10-28, η αύξηση της πίστας χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών και η τοποθέτηση αυτόματου συστήματος ελέγχου αποσκευών σε όλο τον αεροσταθμό, για να αντιμετωπιστεί έστω και μερικώς το ζήτημα της εξυπηρέτησης του μεγάλου όγκου επισκεπτών προς την Θεσσαλονίκη και τις γύρω εξυπηρετούμενες περιοχές;
2) Ποιοι είναι οι βασικοί όροι που θεωρεί ότι πρέπει να αναθεωρηθούν, τουλάχιστον αναφορικά με το αεροδρόμιο Μακεδονία;
3) Στη σύμβαση, η οποία θα προβλέπει συγκεκριμένες υποχρεώσεις εκ μέρους της παραχωρησιούχου σχετικά με την εκτέλεση έργων υποδομής στους αερολιμένες, υπάρχει η πρόθεση εκ μέρους σας να συμπεριληφθούν ρητά έργα ζωτικής σημασίας για τον αερολιμένα "Μακεδονία", όπως η κατασκευή επιπλέον αεροσταθμού ή εναλλακτικά, μεγάλη επέκταση του υφιστάμενου;
4) Υπάρχει χρονοδιάγραμμα των συζητήσεων; Αν ναι, πότε εκτιμάτε ότι θα ολοκληρωθεί η αποκρατικοποίηση;