Oδηγώντας το Dacia Duster 1.5 dCi 4×4

Στην εποχή όπου τα SUV έγιναν συνώνυμα της αμαρτίας, το Dacia Duster δίνει μια σοβαρή λύση για αυτούς που λάτρεψαν και επιμένουν στην κατηγορία αυτοκινήτων ελευθέρου χρόνου.

Η κατηγορία αυτή ξεκίνησε 20 χρόνια πριν με το Rav και καθιερώθηκε αστραπιαία για να γνωρίσει απίστευτη δόξα στην εποχή της… φούσκας, ότα και η κουτσή Μαρία ήθελε καλά και σώνει ένα SUV.

Στις μέρες μας βέβαια τα ποσοστά της κατηγορίας έχουν πέσει δραματικά, αλλά το όνειρο του Έλληνα για όχημα τύπου τζιπ κι ας μην είναι τετρακίνητο, με υπερυψωμένη θέση οδήγησης, καλά κρατεί. Ελπίδα πραγματοποίησης αυτού του ονείρου, προσφέρουν λίγα μόνο μοντέλα και κυρίως το Duster που είναι της εταιρίας Dacia, ή με άλλα λόγια της «Renault Ρουμανίας».

Το τετρακίνητο Duster είναι πλέον ένας παίκτης πρώτης σειράς, καθώς διαθέτει ένα αμάξωμα με ισχυρή προσωπικότητα, δυνατότητες κίνησης και εκτός δρόμου, κινητήρα με αξιώσεις, μικρή κατανάλωση καυσίμου, πλούσιο εξοπλισμό και χαμηλή τιμή. Εντυπωσιακό σχεδιαστικά, με φουσκωτά φτερά και φαρδύ αμάξωμα, το Duster τραβάει τα βλέμματα, ξαφνιάζοντας θετικά όσους συνειδητοποιούν στη συνέχεια ότι, έχουν να κάνουν με Dacia. Η μεγάλη απόσταση από το έδαφος οι σχεδιαστικές λεπτομέρειες της πλούσιας έκδοσης και το επιθετικό στιλ δίνουν την εικόνα ενός «σκληρού» SUV, στοιχείο που μετρά στους αγοραστές της κατηγορίας.

Προ έτους σχεδόν είχαμε οδηγήσει το 4Χ4 Duster με τον πλούσιο εξοπλισμό και διαπιστώναμε ότι:

Στο δρόμο το ρουμάνικο SUV αποδεικνύεται  ευκολοδήγητο, ασφαλές και φιλικό, ενώ ο θόρυβος του κινητήρα παραπέμπει σαφώς σε πετρελαιοκινητήρα, αλλά δεν κρίνεται ενοχλητικός.

 Το τιμόνι εύχρηστο στην πόλη, παρουσιάζει συμπτώματα «αδιαφορίας» όταν ανέβουν τα χιλιόμετρα.

Στην προσπάθεια να κινηθείς γρήγορα, οι κλίσεις της ανάρτησης, το ελαφρύ τιμόνι και το ύψος από το έδαφος, σε επιστρέφουν γρήγορα στο να συνειδητοποιήσεις τον χαρακτήρα της κατασκευής. Όμως τα επίπεδα άνεσης κρίνονται υψηλά, αφού η ανάρτηση και το 65άρι προφίλ των ελαστικών αποσβένουν πλήρως τις όποιες κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων, ενώ τα φρένα δεν προβληματίζουν σε μέση χρήση, αλλά και δεν …ενθουσιάζονται σε οριακές καταστάσεις..

Όσον αφορά την off-road διάσταση του Duster, δεν διαφέρει από τα πλαίσια κάθε μοντέρνου SUV. Ο περιστροφικός διακόπτης της τετρακίνησης έχει τρεις θέσεις λειτουργίας: 2WD, Auto και Lock (κλείδωμα για κατανομή 50:50- μέχρι και τα 60 km/h).  Σε δύσκολες εκτός δρόμου καταστάσεις, το Duster αρνηθεί, καθώς η τετρακίνηση, η κοντή 1η και η διαδρομή της ανάρτησης θα βοηθήσουν. Όλα αυτά μέχρι να μυρίσει συμπλέκτης, σημάδι ότι ο οδηγός δεν πρέπει να πιέσει άλλο ενθυμούμενος και την έλλειψη πίσω «μπλοκέ» διαφορικού.

Τα 30.000 σκληρά –δημοσιογραφικά- χιλιόμετρα που μεσολάβησαν μέχρι πρόσφατα, όταν ζήσαμε και πάλι για σχεδόν 1000χλμ. με το ίδιο Duster, δεν άλλαξαν σε τίποτα τα παραπάνω, ή μάλλον υπήρξαν κάποιες μικροδιαφορές που μας έκαναν να εκτιμήσουμε ακόμα περισσότερο το value for money της κατασκευής.

Ο κινητήρας έμοιαζε πιο ροπάτος και εύστροφος, χωρίς να έχουν ανέβει τα επίπεδα θορύβου, ενώ αντίθετα έπεσε η μέση κατανάλωση, που σε αυτή μας τη δοκιμή κυμάνθηκε στα 6,8λτ/100χλμ.

Πλέον αυτού καμιά διαφορά στη συμπεριφορά, τα φρένα, την άνεση και την ποιότητα κύλισης, ενώ ξαφνιαστήκαμε θετικά από την κατάσταση των αναρτήσεων που έμοιαζαν καινούριες.

Σημάδια φθοράς εντοπίσαμε σε δευτερεύοντες διακόπτες του εσωτερικού και σε κάποια επιμέρους σημεία, όπως οι σχάρες οροφής και για να είμαστε ακριβείς τα διακριτικά “Duster”, πάνω σε αυτές.

Ακόμα και αυτή η ελλιπής πλευρική στήριξη είχε βελτιωθεί –τουλάχιστον στο κάθισμα του οδηγού- προφανώς εξ αιτίας της υποχώρησης των αφρωδών υλικών στα σημεία επαφής με το σώμα.

Θυμίζουμε πως βασικό ατού του Duster της δοκιμής μας είναι ο 1500άρης πετρελαιοκινητήρας της Renault. Με 110 ίππους και 240 Nm ροπής από τις 1750 rpm, συνδυάζεται με το 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο, το οποίο διαθέτει πολύ κοντή πρώτη σχέση (5.8 km/h ανά 1000 rpm), ώστε να τα βγάζει πέρα σε δύσκολες εκτός δρόμου καταστάσεις. Έτσι επί της ουσίας, στην καθημερινότητα ξεκινάς με δεύτερη σχέση, ενώ σε αντιστάθμισμα η μακριά 6η σχέση, μπορεί να σου προσφέρει ήσυχο και οικονομικό ταξίδι.

Όσον αφορά τις επιδόσεις, το Duster είναι αναμφίβολα σβέλτο, με 12.5’’ για τα 0-100 km/h, ενώ με σχετικά ελαφρύ πόδι και αλλαγές έως τις  4.000 rpm, η μέση κατανάλωση αγγίζει –στην πρόσφατη δοκιμή μας- τα 6,8 lt/100km.

Επαναλαμβάνοντας τον επίλογο της προηγούμενης δημοσίευσης να σημειώσουμε ότι, η παρουσία του πετρελαιοκίνητου Duster επαναφέρει σε ένα –έστω και μικρό μέρος- του αγοραστικού κοινού, την επιλογή τετρακίνητου SUV, καθώς με σχεδόν 18.900 ευρώ (με απόσυρση) αγοράζεις ένα όχημα με πολλά προσόντα και ελάχιστα μειονεκτήματα.

 

Υπέρ                                                                         Κατά

Κινητήρας                                                                Θόρυβος

Οικονομία καυσίμου                                                    Παλιομοδίτικο εσωτερικό

Πρακτικότητα – Χώροι                                                 Εργονομία

Τιμή

Προσωπικότητα