Οι κατασκευαστές θα στραφούν αναγκαστικά προς την ηλεκτροκίνηση
Τα πρότυπα εκπομπών ρύπων Euro 7 δεν θέτουν αυστηρότερα όρια μόνο στις εκπομπές CO2, αλλά αναλύουν και μία σειρά από άλλα δεδομένα, όπως για παράδειγμα τη σκόνη κατά την τριβή των φρένων ή τις απώλειες γόμας από την τριβή των ελαστικών.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποφάσισε να επιβάλει πλήρη απαγόρευση στην πώληση αυτοκινήτων και φορτηγών εσωτερικής καύσης από το 2035. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι στις αντιπροσωπείες δεν θα υπάρχουν αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης για αγορά. Όλα τα καινούργια οχήματα στην Ευρώπη πρέπει να εκπέμπουν εντελώς μηδενικές εκπομπές ρύπων. Ωστόσο, θα συνεχίσουν να επιτρέπονται οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης, ενώ όλα τα αυτοκίνητα που μέχρι εκείνη τη στιγμή κυκλοφορούν θα μπορούν να συνεχίσουν να κυκλοφορούν κανονικά, αν και το κόστος λειτουργίας τους αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά.
Πριν τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση της πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου πρέπει να αντιμετωπίσει περαιτέρω περιορισμούς, που εντάσσονται στο πλαίσιο του πακέτου «Fit for 55». Πρόκειται για τον ενδιάμεσο στόχο μείωσης κατά 55% των εκπομπών CO2 από τα επιβατικά αυτοκίνητα και κατά 50% από τα επαγγελματικά οχήματα το 2030 σε σχέση με το 2021. Ακόμη και νωρίτερα, από το 2025, το Euro 7 θα έχει εφαρμογή και πέρα των ειδικών ορίων εκπομπών οξειδίων του αζώτου εισάγει για πρώτη φορά πολλές πρόσθετες προϋποθέσεις που σχετίζονται με τις εκπομπές σωματιδίων, την παρακολούθηση εκπομπών ή ακόμη και την ειδοποίηση του κατασκευαστή για πιθανές υπερβάσεις και αστοχίες.
Όλα αυτά ανεβάζουν το κόστος παραγωγής των αυτοκινήτων. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Morgan Stanley, το κόστος για την αντιμετώπιση των εκπομπών ρύπων στα μοντέλα που φέρουν κινητήρες εσωτερικής καύσης θα ανέβει σε τέτοιο βαθμό, που θα εξαντλήσει τα κονδύλια για την ανάπτυξη ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Για να μειώσουν οι κατασκευαστές τις εκπομπές ρύπων χρησιμοποιούν προηγμένες τεχνολογίες, με τη μορφή φίλτρων σωματιδίων, καταλυτικών αντιδραστήρων, συστημάτων ανακύκλωσης καυσαερίων, αντιδραστήρων τριών λειτουργιών, ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου και άλλες τεχνολογίες. Οι λύσεις που χρησιμοποιούν είναι αποτελεσματικές και οι εκπομπές ρύπων επιβατικών αυτοκινήτων έχουν μειωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με την JATO Dynamics, ο μέσος όρος των εκπομπών ρύπων σε εκθεσιακούς χώρους σε 21 ευρωπαϊκές χώρες μειώθηκε από 120 γρ/χλμ το 2015 σε 106,7 γρ/χλμ το 2020. Ο χαμηλότερος μέσος όρος επιτεύχθηκε από αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στην Ολλανδία (83,1 γρ/χλμ), τη Δανία (90,1 γρ./χλμ.), την Πορτογαλία (90,8 γρ./χλμ.) και τη Σουηδία (93,3 γρ./χλμ.). Το 2021, το νέο αυξημένο όριο εκπομπών CO2 που καθορίστηκε στην ΕΕ ήταν ήδη 95 γρ/χλ.
Αυτός είναι ο λόγος που πολλοί κατασκευαστές ήδη έχουν αποφασίσει να κλείσουν τα τμήματα ανάπτυξης κινητήρων εσωτερικής καύσης, να αποσύρουν στο άμεσο μέλλον τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης και να επικεντρωθούν στην παραγωγή μόνο ηλεκτρικών οχημάτων. Τέλος, οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν κάθε είδους μέτρα για να μειώσουν τα επίπεδα εκπομπών ρύπων, από τη μείωση του μεγέθους των κινητήρων εσωτερικής καύσης έως τη μείωση του βάρους του οχήματος, ενώ οι σχεδιαστές αυτοκινήτων πρέπει να εξισορροπήσουν τις απαιτήσεις προστασίας του περιβάλλοντος, ασφάλειας, δομικής αντοχής και σχεδίασης.