Ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας Τάσος Κουράκης απέστειλε εγκύκλιο για τον εορτασμό της Πανελλήνιας Σχολικής Ημέρας κατά της Βίας στο σχολείο. Η 6η Μαρτίου αποτελεί μια αφορμή για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς όλων των σχολικών μονάδων της χώρας να ανταλλάξουν σκέψεις, ιδέες και εμπειρίες, να ενημερωθούν ή και να προτείνουν τρόπους για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.
Με αφορμή την ημέρα αυτή, καλούνται οι Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπ/σης σε συνεργασία με τους Συντονιστές Δράσεων Πρόληψης και τους Προϊσταμένους Επιστημονικής & Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Π.Ε. και Δ.Ε. να δώσουν σχετικές οδηγίες και κατευθύνσεις προς τους Σχολικούς Συμβούλους, τους Διευθυντές Εκπαίδευσης, τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων όλης της χώρας, ώστε να συμβάλουν ενεργά στην αποτελεσματική προετοιμασία και υλοποίηση δράσεων με στόχο την πρόληψη και την αντιμετώπιση φαινομένων σχολικής βίας και εκφοβισμού.
Ειδικότερα, καλούνται όλες οι σχολικές μονάδες της χώρας να αφιερώσουν χρόνο (δύο ή περισσότερες διδακτικές ώρες με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων) σε δράσεις – συζητήσεις – εκδηλώσεις (π.χ. βιβλιοπαρουσιάσεις, προβολές ταινιών, εικαστικά εργαστήρια, διαδραστικές ομιλίες, βιωματικά σεμινάρια κ.ά.) με στόχο την ευαισθητοποίηση σε θέματα βίας και σχολικού εκφοβισμού.
Το news.gr σημειώνει ότι το προηγούμενο σχολικό έτος το Υπουργείο Παιδείας παρουσίασε τα πρώτα συμπεράσματα έρευνας που πραγματοποίησε σε δείγμα 61.000 μαθητών, με θέμα την ενδοσχολική βία, στα πλαίσια της Πανελλήνιας Ημέρας κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.
Το σύνολο των ερωτήσεων του ερωτηματολογίου συμπληρώθηκε από 41.422 μαθητές. Από τα συμπληρωμένα ερωτηματολόγια προέκυψαν τα ακόλουθα:
- Το 32% αξιολογούσε τις σχέσεις μεταξύ συμμαθητών καλές.
- Το 34,69% απάντησε ότι είχε πέσει θύμα εκφοβισμού, ενώ το 65,11% απάντησε αρνητικά.
- Στην ερώτηση "έχεις ασκήσει βία;", το 34,01% έδωσε θετική απάντηση και το 65,69% αρνητικά.
- Το μεγαλύτερο ποσοστό των περιστατικών (56,08%) πραγματοποιήθηκε στον προαύλιο χώρο του σχολείου.
- Στην ερώτηση "πότε έγινε το περιστατικό", δίνονται οι απαντήσεις: Στο διάλειμμα 57,89%, στην εκδρομή 13,93% και στην κατάληψη 3,29%.
- Το 51,63% των ερωτηθέντων μαθητών απάντησε ότι θα ήθελε να συμμετέχει σε προγράμματα διαχείρισης συγκρούσεων, ενώ το 18,77% απάντησε αρνητικά.
- Το 33% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι βία που ασκήθηκε έχει σχέση με τον τόπο καταγωγής, το 33% δεν απέδωσε την άσκηση βίας σε κάποιο συγκεκριμένο λόγο.
Ο τότε υφυπουργός Παιδείας, Συμεών Κεδίκογλου, στο σύντομο χαιρετισμό του στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε το 2014, ανέφερε ότι καταβάλλεται συστηματική προσπάθεια για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του φαινομένου. Όσον αφορά τις ενέργειες είχε δήλωσει:
- Ορίσαμε έναν υπεύθυνο εκπαιδευτικό σε κάθε σχολική μονάδα, ώστε κάθε παιδί αλλά και γονέας να γνωρίζει ότι μπορεί να απευθυνθεί για να συζητήσει μαζί του οτιδήποτε σχετικό τον απασχολεί.
- Δώσαμε στο Παρατηρητήριο για την πρόληψη της σχολικής βίας και το εκφοβισμού πιο ενεργό ρόλο… μέσω και των δεκατριών Συντονιστών Δράσης που ορίσαμε, έναν σε κάθε Περιφέρεια Εκπαίδευσης.
- Διοργανώνουμε όλο αυτό το διάστημα εκδηλώσεις και ημερίδες για την ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας και δράσεις με μαθητές, οργανώνουμε επιμορφώσεις εκπαιδευτικών και ενημερώνεις συλλόγων γονέων και ενεργοποιούμε τοπικά δίκτυα.
- Συνεργαζόμαστε στενά με φορείς που διαθέτουν συσσωρευμένη εμπειρία και πολύτιμη τεχνογνωσία στην πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου, όπως Το Χαμόγελο του Παιδιού και την Εταιρία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου.
- Αξιοποιήσαμε την έρευνα που διεξήχθη το 2013, τα στοιχεία της οποίας είχαν μείνει για καιρό αναξιοποίητα από τα 42.000 περίπου ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
- Αναβαθμίσαμε το δικτυακό τόπο του Παρατηρητηρίου, τον οποίο με μεγάλη χαρά βλέπουμε ότι επισκέπτονται πολλοί χρήστες για να αντλήσουν από τις χρήσιμες πληροφορίες που περιλαμβάνει για μαθητές-εκπαιδευτικούς-γονείς.
Σε αυτό το σημείο, θα ήθελα να επισημάνω πως ό,τι σας αναφέρω έχει γίνει χωρίς την παραμικρή δαπάνη από το υπουργείο Παιδείας".
Καλόγηρος Βασίλειος