Για τελευταία χρονιά θα εφαρμοστεί το σύστημα των εξετάσεων για εισαγωγή στα Πρότυπα-Πειραματικά Σχολεία ένα σύστημα που είχε οδηγήσει πολλούς γονείς στο να καταφεύγουν σε φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα για να προετοιμάσουν κατάλληλα τα παιδιά τους ώστε να κερδίσουν μια θέση σε αυτά λόγω του ανταγωνισμού.
Το υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης που παρέχουν τα εν λόγω σχολεία στα οποία υλοποιούνται καινοτόμα προγράμματα, οι Όμιλοι δημιουργικότητας και αριστείας, με σκοπό την αξιοποίηση των ιδιαίτερων κλίσεων και ενδιαφερόντων των μαθητών σε γνωστικούς τομείς όπως τα μαθηματικά, οι φυσικές επιστήμες, η γλώσσα, η λογοτεχνία και λοιπά πεδία όπως το θέατρο, ο αθλητισμός κ.ά, όπως αναφέρεται και στην ιστοσελίδα του 2ου Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Αθήνας είναι μερικές από τις παροχές των σχολείων τα οποία προσελκύουν κάθε χρόνο χιλιάδες μαθητές.
Επίσης λειτουργούν τμήματα ενισχυτικής διδασκαλίας στους γνωστικούς τομείς των μαθηματικών, των φυσικών επιστημών, της ελληνικής γλώσσας και των αρχαίων ελληνικών. Στα τμήματα αυτά δοκιμάζονται εναλλακτικοί τρόποι και μέσα διδασκαλίας για παιδιά με όχι μεγάλο ενδιαφέρον και σχετικά χαμηλές επιδόσεις ως προς τα παραπάνω μαθήματα.
Το 2013 προσφέρθηκαν περίπου 2.700 θέσεις και οι αιτήσεις ξεπέρασαν τις 9.500 ενώ το 2014 ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων αυξήθηκε στις 3.331 και μαζί του αυξήθηκε και ο αριθμός των αιτήσεων που ξεπέρασε τις 12.000. Με λίγα λόγια περίπου 1 στους 4 περίπου μαθητές καταφέρνει να εισαχθεί στα Πειραματικά Σχολεία.
Στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο η εισαγωγή πραγματοποιείται με εξετάσεις σε τρία μαθήματα για το Γυμνάσιο (Κατανόηση Κειμένων, Φυσικά, Μαθηματικά) και σε δυο μαθήματα για το Λύκειο (Κατανόηση Κειμένων και Μαθηματικά). Ο προσφερόμενος αριθμός των θέσεων είναι αρκετά μικρότερος από τη ζήτηση με αποτέλεσμα να επιλέγονται οι μαθητές που σημειώνουν τις υψηλότερες βαθμολογίες στα εξεταζόμενα μαθήματα.
Πολλά είναι τα φροντιστήρια που προετοιμάζουν τους υποψηφίους για εισαγωγή στα Πειραματικά Σχολεία ενώ πραγματοποιούν και τεστ προσομοίωσης της εξεταστικής διαδικασίας ενώ παρέχουν υποστήριξη και στους γονείς σχετικά με τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουν.
Η προηγούμενη πολιτική ηγεσία έκανε λόγο για «αταξικά» σχολεία αριστείας και ο στόχος ήταν η περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου των Προτύπων Πειραματικών Σχολείων, η αναβάθμιση των προγραμμάτων τους και την ενίσχυση των διαδικασιών τους. Χαρακτηριστικά τον Απρίλιο του 2014 ο τότε υπουργός κ. Αρβανιτόπουλος είχε δηλώσει ότι στην Ελλάδα του 2020 θα διαθέτουμε ένα ολοκληρωμένο δίκτυο με περισσότερους από 15 χιλιάδες μαθητές που θα έχουν την δυνατότητα να επιδιώκουν την αριστεία, συμβάλλοντας στην πατρίδα και εξασφαλίζοντας για τον εαυτό τους ευημερία και ικανοποίηση.
Ο νέος αναπληρωτής υπουργός Παιδείας Τάσος Κουράκης σε τοποθέτησή του στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων το Νοέμβριο του 2014 είχε δηλώσει ότι «όσοι γονείς δεν έχουν τη δυνατότητα να στείλουν τα παιδιά τους στα ιδιωτικά σχολεία για οικονομικούς λόγους, τα υποβάλουν σε φροντιστήρια από την ηλικία της Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού ώστε να εξασφαλίσουν μια θέση στα Πρότυπα Σχολεία που απευθύνονται σε αρίστους για να εξασφαλίσουν μια θέση για το μέλλον το παιδιών τους. Δεν κατηγορώ τους γονείς, καλά κάνουν από πλευράς τους. Κατηγορώ όμως εσάς που ενώ θα έπρεπε να φτιάξετε σχολεία στις υποβαθμισμένες περιοχές, αυτές που πραγματικά έχουν ανάγκη, πάτε και κάνετε σχολεία «αρίστων». Καταλαβαίνετε ότι υπάρχει μια τεράστια απόσταση ανάμεσα στη δική σας και τη δική μας θέση. Άλλο το Πειραματικό Σχολείο το οποίο βεβαίως χρειάζεται, αλλά από τα Πανεπιστήμια και όπως ήταν, με κλήρωση. Επαναλαμβάνω με κλήρωση, ώστε να μπορούν εκεί να εφαρμόζονται νέες μέθοδοι και να μπορέσουμε να βγάζουμε τα αναγκαία συμπεράσματα».
Σύμφωνα με την αντίληψη του ΣΥΡΙΖΑ τα Πειραματικά σχολεία είναι συνδεδεμένα με τα πανεπιστήμια και δεν είναι σχολεία αριστείας αλλά σχολεία στα οποία εφαρμόζεις πειραματικές μεθόδους, δοκιμάζεις τα νέα βιβλία και γίνονται πειραματικές διδασκαλίες.
Στις προεκλογικές θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την εκπαίδευση συμπεριλαμβάνονταν η κατάργηση των εξετάσεων για την εισαγωγή στα ΠΠ Γυμνάσια και Λύκεια και η εισαγωγή των μαθητών μόνο με κλήρωση ανάμεσα στους μαθητές που με αίτηση τους θα θελήσουν να συμμετέχουν στην κλήρωση.
Οι προεκλογικές θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ επαναλήφθηκαν και στις προγραμματικές δηλώσεις του κ. Μπαλτά ο οποίος δήλωσε από την Ολομέλεια της Βουλής ότι «οι εξετάσεις είναι παράλογες, γιατί πειραματικό σχολείο σημαίνει όχι σχολείο αριστείας, που αριστεία υπό κάποιους όρους είναι «ρετσινιά». Διότι αν γίνεις άριστος απλώς με μια διαδικασία, φέρεις το βάρος της αριστείας και πρέπει να αποδεικνύεις διαρκώς την αριστεία σου εσαεί, ενώ αν αποτύχεις στο διαγωνισμό αριστείας, τότε φέρεις το στίγμα αυτής της αποτυχίας εσαεί. Δεν υπάρχει η έννοια «αριστείας» και δη σε αυτές τις ηλικίες. Είναι τραγικό».
Ο υπουργός Παιδείας διευκρίνισε ότι οι εξετάσεις για την εισαγωγή στα ΠΠ Γυμνάσια και Λύκεια θα πραγματοποιηθούν φέτος λέγοντας χαρακτηριστικά «κρατάμε δυστυχώς τις εξετάσεις και αυτήν τη χρονιά, μέχρι να τελειώσει ο Ιούλιος, διότι κάποια παιδιά έχουν μπει στη διαδικασία αυτή, έχουν επενδύσει τα ίδια και οι γονείς τους ότι θα καταφέρουν να μπουν στα «άριστα» -υποτίθεται- σχολεία και δεν θέλουμε να βάλουμε «πάγο» στην έστω στρεβλή -υπό κάποια έννοια- αυτή φιλοδοξία τους».
Ο κ. Φορτσάκης της Νέας Δημοκρατίας με τη σειρά του διαφώνησε με την τοποθέτηση του κ. Μπαλτά λέγοντας ότι «θα πρέπει να εγκαταλειφθεί κάθε ιδέα εξισωτικής παιδείας. Θα πρέπει να γυρίσουμε ξανά στα πειραματικά σχολεία αριστείας και όχι στην είσοδο στα σχολεία αυτά με τρόπο εξισωτικό και θα πρέπει οπωσδήποτε να πάψει ο πόλεμος στην ιδιωτική εκπαίδευση, διότι είναι δικαίωμα του κάθε πολίτη να επιλέγει τον τύπο εκπαίδευσης, τον οποίο επιθυμεί να λάβει».
Καλόγηρος Βασίλειος