Εμπιστοσύνη στον θεσμό του φροντιστηρίου, αλλά και στην ποιότητα της παρεχόμενης ενισχυτικής διδασκαλίας παρά την οικονομική κρίση εξακολουθεί να δείχνει η ελληνική οικογένεια. Αυτό προκύπτει από έρευνα του Συνδέσμου Φροντιστών Βορείου Ελλάδας, η οποία παρουσιάστηκε σε ημερίδα των Φροντιστών που πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο «Porto Palace» στη Θεσσαλονίκη στις αρχές Νοεμβρίου.
Όπως αναφέρεται στο δελτίο τύπου της ΟΕΦΕ το δείγμα της έρευνας, που πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία « to the point», ήταν 1.154 άνδρες και γυναίκες, μαθητές (άνω των 16 ετών) είτε γονείς με παιδιά ηλικίας μεταξύ 13 και 18 ετών.
Από τα ευρήματα της έρευνας προκύπτει ότι ο βαθμός εμπιστοσύνης γονέων και μαθητών προς τα φροντιστήρια παραμένει ιδιαίτερα υψηλός. Την ίδια στιγμή - όπως προκύπτει από την έρευνα - η οικονομική κρίση φαίνεται πως αγγίζει και τα φροντιστήρια, καθώς μία στις δύο οικογένειες έχει μειώσει, από λίγο έως πολύ, τους πόρους που διαθέτει στη φροντιστηριακή εκπαίδευση. Τα βασικά σημεία της έρευνας, την οποία παρουσίασε σήμερα ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας «to the point» Δημήτρης Κατσαντώνης είναι τα εξής:
Ο βασικός λόγος για τον οποίο πηγαίνουν οι μαθητές στα φροντιστήρια δεν είναι άλλος από το στόχο τους να μπουν στο πανεπιστήμιο. Σύμφωνα με την έρευνα, στο ερώτημα «ποιος είναι ο κύριος στόχος για τον οποίο πήγατε το παιδί σε φροντιστήριο;» το 69,6% απαντά «για να προετοιμαστεί σωστά για τις εισαγωγικές στο πανεπιστήμιο». Ένα άλλο 24% στέλνει τα παιδιά του στο φροντιστήριο για να συμπληρώσει τα κενά του» και το 4,6% για να προβιβαστεί στην επόμενη τάξη ή να αποφοιτήσει.
Οι ερωτώμενοι θεωρούν «σημαντική αλλά όχι καθοριστική» τη συμβολή του φροντιστηρίου στην επίτευξη των στόχων τους σε ποσοστό 66,2%, το 26,8% τη θεωρεί «καθοριστική» και το 3,9% την αξιολογεί ως «δευτερεύουσα».
Η συντριπτική πλειονότητα των οικογενειών (67,2%) επιλέγουν τα οργανωμένα φροντιστήρια. Ωστόσο, σε πολύ υψηλό επίπεδο, 31,9%, παραμένουν και τα «ιδιαίτερα» στο χώρο της φροντιστηριακής εκπαίδευσης, ενώ αυξημένο είναι το ποσοστό (11,4%) όσων οικογενειών στρέφονται προς το θεσμό του κοινωνικού φροντιστηρίου ή αναλαμβάνουν οι ίδιοι (γονείς ή φίλοι) την ενισχυτική διδασκαλία των παιδιών τους.
Ο θεσμός του φροντιστηρίου εξακολουθεί να απολαμβάνει υψηλό βαθμό εμπιστοσύνης καθώς σχεδόν οκτώ στους δέκα (80,2%) κρίνουν θετικά την ποιότητα της εκπαίδευσης που λαμβάνουν στα φροντιστήρια. Αρνητική γνώμη έχει μόλις το 3,6%, ενώ ουδέτερα εκφράζεται το 14,4%.
Η οικονομική κρίση επηρεάζει και την φροντιστηριακή εκπαίδευση. Όπως προκύπτει από την έρευνα σχεδόν μία στις δύο οικογένειες έχουν περιορίσει, από λίγο έως πολύ, τα φροντιστήρια. Ειδικότερα, μόνον το 47,7% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι δεν έχει περιορίσει την εξωσχολική βοήθεια προς το παιδί του. Αντιθέτως την περιόρισε το 20,3% (λίγο), το 18,9% (αρκετά) και το 12,3% (πολύ). Στις οικογένειες όπου τα μηνιαία εισοδήματα είναι κάτω των 1.000 ευρώ οι περικοπές στα φροντιστήρια είναι μεγαλύτερες όπως και σε αυτές οι οποίες διαθέτουν περισσότερα του ενός παιδιά.
Η οικονομική κρίση είναι η βασική αιτία για το 66,7% των ερωτηθέντων. Άλλοι λόγοι είναι ότι δεν έμειναν ευχαριστημένοι από το φροντιστήριο (11,1%), επειδή ανέβηκε το επίπεδο της παρεχόμενης γνώσης στο σχολείο (8,3%) ή το παιδί αποφάσισε να προσπαθήσει μόνο του (6,7%). Επίσης μόλις το 9,5% του δείγματος δηλώνει ότι παρακολουθεί παράλληλα μαθήματα σε φροντιστήριο και κάνε και ιδιαίτερα. Στις οικογένειες που έχουν πάνω από ένα παιδί το ποσοστό που δηλώνει πως δε μείωσε καθόλου την εξωσχολική βοήθεια πέφτει στο 30%% (από 47,7%).
Αντίστοιχα στις οικογένειες που δήλωσαν μηνιαία εισοδήματα κάτω των 1.000 ευρώ το ποσοστό που δηλώνει πως δεν μείωσε καθόλου την εξωσχολική βοήθεια πέφτει στο 37,4%. Το 61,5% όσων εκ των ερωτηθέντων παρακολουθούν φροντιστήρια πιστεύουν ότι αυτό είναι κατ’ εξοχή ελληνικό φαινόμενο.
Όσον αφορά στην ταυτότητα των ερωτηθέντων περίπου τέσσερις στους δέκα πηγαίνουν σε φροντιστήριο εντός του δήμου Θεσσαλονίκης (40,7%) και τα υπόλοιπα είναι διασπαρμένα στους περιφερειακούς δήμους με τα περισσότερα να βρίσκονται σε Αμπελόκηπους – Μενεμένη (12%), Κορδελιό – Εύοσμο (10,9%) και Καλαμαριά (10%).
Η έρευνα παρουσιάστηκε στην διημερίδα που είχε τίτλο «Η προοπτική του θεσμού των φροντιστηρίων μέσα στην κρίση και πέρα από αυτήν». Διοργανώνεται από το Σύνδεσμο Φροντιστών Βορείου Ελλάδας, σε συνεργασία με τον Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας και τελεί υπό την αιγίδα της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος.
Οι εργασίες της διημερίδας άνοιξαν με τις ομιλίες του προέδρου του ΣΦΒΕ Απόστολου Τζακόπουλου, του προέδρου της ΟΕΦΕ Γιάννη Βαφειαδάκη, του Α’ αντιπροέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης Γιώργου Ηλιάδη και του προέδρου της Ομοσπονδίας Συλλόγων Φροντιστών Ξενόγλωσσης Εκπαίδευσης Ελλάδος Νικόλαου Τερζή.
Ακολούθησε η εναρκτήρια ομιλία με θέμα «Το φροντιστήριο: Ρόλος και στόχοι στη νέα εκπαιδευτική και κοινωνική εποχή” από τον αντιπρόεδρο του ΣΦΒΕ Κώστα Αμπατζίδη». Ο κ. Τζακόπουλος επισήμανε ότι η συγκυρία για τη χώρα μας είναι πολύ δύσκολη. «Η κρίση πλέον είναι μέσα στα σπίτια μας και εμείς συμπαραστεκόμαστε στις οικογένειες που τα βγάζουν δύσκολα πέρα κρατώντας -με δυσκολία βέβαια- πολύ χαμηλά δίδακτρα και εξασφαλίζουμε υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης», σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΦΒΕ, ενώ ο κ. Αμπατζίδης επισήμανε ότι το φροντιστήριο είναι ο μοναδικός εκπαιδευτικός φορέας που αναλαμβάνει ευθύνη και δέσμευση έναντι της ελληνικής οικογένειας. «Επιθυμούμε μια κρατική-δημόσια εκπαίδευση ισχυρή και αποτελεσματική. Δεν επιθυμούμε να υποκαταστήσουμε μια κακή δημόσια εκπαίδευση και συμφωνούμε με την αξιολόγηση της συνολικής επίδοσης των μαθητών για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο. Πρέπει να επιβραβεύουμε τη συνέπεια και την αριστεία», σημείωσε ο αντιπρόεδρος του ΣΦΒΕ.
Στην πρώτη ημέρα αναπτύχθηκαν διάφορα θέματα τα οποία απασχολούν τους φροντιστές, ενώ έγινε και ειδική ενημέρωση για ασφαλιστικά θέματα των ιδιοκτητών και των εργαζομένων στα φροντιστήρια από τον οικονομολόγο, ειδικό σύμβουλο σε θέματα ασφάλισης, Γιάννη Σωπασή. Οι εργασίες της δεύτερης μέρας ξεκίνησαν με εισήγηση του δικηγόρου Κώστα Μαμέλη σχετικά με τις «Νέες εταιρικές μορφές. Ευκαιρίες και κίνδυνοι», ενώ ο εκπαιδευτικός σύμβουλος Απόστολος Κουτρουμπέλης μίλησε για τις νέες δυνατότητες των φροντιστηρίων και ο οικονομολόγος Απόστολος Βλάχος για την επιχειρηματική προοπτική των φροντιστηρίων σήμερα.