Ο πρωθυπουργός και ηγέτες της Βαλκανικής έδωσαν το παρών στην τελετή έναρξης υλοποίησης της πρώτης πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (FSRU) της Gastrade
«Το Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) Αλεξανδρούπολης είναι μία νέα ενεργειακή πύλη για την Ελλάδα, για τα Βαλκάνια για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, αλλά και ένας φάρος ο οποίος εκπέμπει ένα διπλό σήμα: Πρώτον ότι με το πολύ σημαντικό αυτό έργο, αλλά και με τα υπόλοιπα έργα τα οποία υλοποιούνται στη χώρα μας, θα μπορέσουμε πολύ σύντομα να υποκαταστήσουμε το Φυσικό Αέριο από ρωσικές πηγές.
Ταυτόχρονα, όμως, ότι οι χώρες μας είναι έτοιμες όλες μαζί να αναλάβουμε ένα κομβικό νέο ρόλο στο νέο ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης», είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την τελετής έναρξης υλοποίησης της πρώτης πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (FSRU) στη χώρας μας, που υλοποιείται αυτή την περίοδο από την εταιρεία κοινής ωφέλειας Gastrade του Ομίλου Κοπελούζου.
«Πρώτον, ότι με το πολύ σημαντικό αυτό έργο μπορούμε πλέον να υποκαταστήσουμε το φυσικό αέριο από τις ρωσικές πηγές. Ταυτόχρονα όμως, η χώρα μας είναι έτοιμη να αναλάβει ένα νέο κομβικό ρόλο σε αυτόν τον νέο ενεργειακή χάρτη της Ευρώπης. Οι πρόσφατοι εκβιασμοί της Μόσχας σχετικά με το φυσικό αέριο καθιστούν πλέον τη συνεργασία της Ελλάδας με τις βαλκανικές χώρες, όχι απλά αναγκαία αλλά και κατεπείγουσα. Η χώρα μας έχει φροντίσει πλέον για την δική της ενεργειακή επάρκεια και είναι έτοιμη να συνδράμει και προς άλλα κράτη, όπως είναι Βουλγαρία».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στάθηκε ιδιαίτερα στο σημαντικό ρόλο του έργου που αναπτύσσει η Gastrade, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Όπως γνωρίζετε η νέα πλωτή δεξαμενή της Ρεβυθούσας θα ανεβάσει την δυναμικότητά της κατά 155.000 κυβικά μέτρα και το τερματικό στην Αλεξανδρούπολη θα προσθέσει ακόμα 154.000 κυβικά μέτρα. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σύνθετο έργο που αποτελείται από μια υπεράκτια μονάδα υγροποίησης και αποθήκευσης LNG και από ένα υποθαλάσσιο και έναν χερσαίο αγωγό που θα οδηγούν το αέριο στο εθνικό σύστημα μεταφοράς.
Μια υψηλής τεχνολογίας κατασκευή συνολικού κόστους 360 εκατομμυρίων ευρώ που χρηματοδοτείται κατά το ήμισυ από το ΕΣΠΑ αλλά κινητοποιεί και ιδιωτικά κεφάλαια από τις χώρες μας και ευχαριστώ όλους τους μετόχους της Gastrade, την Ελμίνα Κοπελούζου, και βέβαια τον Δημήτρη Κοπελούζο που πρώτος οραματίστηκε αυτό το έργο σε καιρούς που η χρησιμότητά του και η σημασία του να μην ήταν τόσο προφανής».
Το έργο της Gastrade
Η υπεράκτια πλωτή μονάδα μήκους περίπου 300 μέτρων, θα βρίσκεται σε απόσταση 17,6 χλμ. από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και θα συνδέεται με τον Τερματικό Σταθμό, μέσω αγωγού μήκους 28 χλμ. Η πλωτή αυτή μονάδα θα παραλαμβάνει από δεξαμενόπλοια το υγροποιημένο φυσικό αέριο και θα το αποθηκεύει στις δεξαμενές του. Όταν αεριοποιείται, θα εισάγεται στον αγωγό και θα μπαίνει στο σύστημα τροφοδοσίας ώστε να καταλήξει στους τελικούς καταναλωτές. Η συνολική χωρητικότητα θα φτάνει τα 5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως (οι συνολικές ανάγκες της χώρας μας ανέρχονται κάθε χρόνο περίπου στα 7 δισ. κυβικά μέτρα).
Κατά συνέπεια, η χωροθέτηση του Τερματικού Σταθμού LNG της Αλεξανδρούπολης από την Gastrade θα δημιουργήσει εν μέσω της πρωτοφανούς ενεργειακής κρίσης που βιώνουμε, έναν νέο διάδρομο μεταφοράς φυσικού αερίου προς την Ελλάδα και τη Βουλγαρία σε πρώτη φάση και εν συνεχεία στη Ρουμανία και τη Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας. Με αυτό τον τρόπο θα επιτευχθεί η ενεργειακή απεξάρτηση όχι μόνο από το ρωσικό ορυκτό καύσιμο αλλά και από τους αγωγούς που διατρέχουν την Τουρκία, τονώνοντας έτσι τη δυναμική ανάπτυξη του Έβρου και ενισχύοντας βέβαια τη θέση της χώρας μας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο, αποτελεί μέρος της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη σύνδεση της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης (CESEC) στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου μέσω της ανάπτυξης Κάθετου Διαδρόμου και έχει ενταχθεί στην επικαιροποιημένη λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI). Ήδη δεκάδες εταιρείες από τα γειτονικά κράτη αλλά και παραγωγοί φυσικού αερίου που ενδιαφέρονται να πουλήσουν το μείγμα κορεσμένων υδρογονανθράκων στα Βαλκάνια, σπεύδουν να κλείσουν χωρητικότητα στην Σταθμό, που προγραμματίζεται να λειτουργήσει πλήρως το 2023. Μάλιστα με την υλοποίηση και της δεύτερης υποδομής FSRU στο Θρακικό πέλαγος από το 2024, οι ποσότητες μεταφοράς φυσικού αερίου αναμένεται να διπλασιαστούν.
Στο project, που αναπτύσσεται από την Gastrade του Ομίλου Κοπελούζου, συμμετέχουν επίσης η Gaslog Investments, (100% θυγατρική της εταιρείας Gaslog που κατέχει και διαχειρίζεται πάνω από 35 πλοία μεταφοράς LNG), η ΔΕΠΑ Εμπορίας, η Bulgartransgaz EAD (BTG) που είναι ο διαχειριστής του εθνικού συστήματος μεταφοράς και αποθήκευσης φυσικού αερίου της Βουλγαρίας και ο ΔΕΣΦΑ.