Αρκετά καλή σχέση με το τσιγάρο έχει το 70,4% των μαθητών της Γ' Λυκείου. Στη λίστα των προτιμήσεών τους βρίσκεται επίσης ο ναργιλές και το ηλεκτρονικό τσιγάρο, ενώ οι περισσότεροι από τους μισούς δηλώνουν συστηματικοί καπνιστές.
Εκφράζουν μάλιστα ανοιχτά τη διαφωνία τους στην εφαρμογή της αντικαπνιστικού νόμου, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «Μαθαίνω την Αλήθεια, Λέω Όχι στο Τσιγάρο».
Η μελέτη εκπονήθηκε από την CMT ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ σε δείγμα 1.802 μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε σχολεία της Αττικής και της Θεσσαλονίκης.
Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια ειδικής ημερίδας στο Ζάππειο την Πέμπτη 16 Οκτωβρίου, παρουσία των υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ανδρέα Λοβέρδου και Υγείας, Κατερίνας Παπακώστα.
Χαρακτηριστικό είναι ότι:
- Το ποσοστό των μαθητών που δοκιμάζουν να καπνίσουν τσιγάρο ή άλλο είδος καπνίσματος υπερτετραπλασιάζεται μεταξύ Α’ Γυμνασίου (17,1%) και Γ’ Λυκείου (70,4%).
- Μεταξύ των ηλικιών 13 και 18 ετών το ποσοστό των μαθητών που καπνίζουν οκταπλασιάζεται (5,5% και 44,1% αντίστοιχα), ενώ οι μαθητές της Γ’ Λυκείου μεταβάλλονται από περιστασιακοί σε συστηματικοί καπνιστές.
- Το τσιγάρο, ο ναργιλές και το ηλεκτρονικό τσιγάρο κατέχουν τις πρώτες θέσεις προτίμησης καπνικών ειδών στη μαθητική κοινότητα, ενώ η πρόσβαση σε αυτά είναι εύκολη τόσο εντός όσο και εκτός σπιτιού.
- Ο βαθμός επίγνωσης της μαθητικής κοινότητας για τις καταστροφικές συνέπειες του καπνού είναι σχεδόν καθολικός αλλά μόνο στα μισά σχολεία έχουν γίνει σχετικές δράσεις αγωγής υγείας για μια ζωή «χωρίς τσιγάρο».
- Πάνω από τους μισούς μαθητές που είναι συστηματικοί καπνιστές διαφωνούν με την εφαρμογή της απαγόρευσης του καπνίσματος σε κλειστούς δημόσιους χώρους ή ανοικτούς δημόσιους χώρους ειδικού ενδιαφέροντος.
- Οι 9 στους 10 όμως συμφωνούν ότι είναι ανθρώπινο δικαίωμα κάθε παιδιού, εφήβου και ενήλικα να μεγαλώνει και να ζει σε ένα περιβάλλον με καθαρό αέρα, χωρίς το δηλητηριώδη καπνό του τσιγάρου ή άλλων προϊόντων καπνού.
- Το οικογενειακό, φιλικό και σχολικό περιβάλλον είναι οι βασικότεροι παράγοντες που επιδρούν στη συμπεριφορά των μαθητών όσον αφορά στο κάπνισμα.