Κοσκινίζουν τα χώματα οι αρχαιολόγοι στον τάφος της Αμφίπολης, και το βάρος έχει πέσει σε αυτά που βγαίνουν από τον τρίτο θάλαμο με την ελπίδα να βρουν αντικείμενα που θα τους δώσουν χρήσιμες πληροφορίες για την ταυτοποίηση του μνημείου.
Όπως αναφέρει η εφημερίδα Ελευθεροτυπία αν και ο τάφος δεν φαίνεται ασύλητος, αναζητούνται πέρα από την σαρκοφάγο ή ενδεχομένως τη λήκυθο με τα οστά του νεκρού, κάποια κτερίσματα που πρέπει να τον συνοδεύουν: όπλα, αγγεία συμποσίου και άλλα αντικείμενα ανάλογης καλλιτεχνικής αξίας με το ψηφιδωτό και τις Καρυάτιδες.
Σε αυτό τον θάλαμο θα μπορούσαν να βρουν μια νεκρική κλίνη, ένα ανάκλιντρο ή έναν θρόνο, όπως συμβαίνει σε πολλούς μακεδονικούς τάφους. Ωστόσο η κλίση που παρουσιάζει το δάπεδο αυτού του θαλάμου, κάτι που δείχνει ύπαρξη σκάλας ή ράμπας, δεν αφήνει πολλές ελπίδες για ανεύρεση τουλάχιστον κι άλλου ψηφιδωτού δαπέδου. Αν υπάρχει διακόσμηση, αυτή θα πρέπει να είναι ζωγραφική ή ανάγλυφη στους τοίχους.
Η Περσεφόνη μπορεί να οδηγεί στο μεγάλο μυστικό
Στο περιοδικό National Geographic φιλοξενείται η εκτίμηση του Ίαν Γουόρθινγκτον, ειδικού στους κλασικούς χρόνους, ότι στην Αμφίπολη είναι θαμμένη γυναίκα.
"Το ψηφιδωτό δείχνει μία γυναίκα που οδηγείται στον κάτω κόσμο", είναι η ερμηνεία του Βρετανού. Αυτό σημαίνει ότι ο τάφος μπορεί να ανήκει είτε στη Ρωξάνη, τη σύζυγο του Μεγάλου Αλέξανδρου, είτε στην Ολυμπιάδα, τη μητέρα του. Αμφότερες θανατώθηκαν από τον Κάσσανδρο, έναν από τους στρατηγούς του Αλέξανδρου, που ήθελε να εξασφαλίσει το θρόνο της αρχαίας Μακεδονίας.
"Ο Αλέξανδρος σκόπευε να θεοποιήσει τη μητέρα του, όπως η θηλυκή θεότητα στο άρμα του Άδη. Επιπλέον, η Ολυμπιάδα συνέχισε να διατηρεί σημαντική πολιτική ισχύ ακόμα και μετά το θάνατο του Αλεξάνδρου" υποστηρίζει ο βρετανός επιστήμονας.
Την εκτίμηση ότι στην Αμφίπολη βρέθηκε το καλύτερο πορτραίτου του Μεγάλου Αλεξάνδρουν κάνει το Discovery.
Ο αιγυπτιολόγος και διάσημος Βρετανός συγγραφέας Αντριου Τσαγκ αναλύει το εντυπωσιακό ψηφιδωτό και τονίζει ότι η αναπαράσταση της αρπαγής της Περσεφόνης έχει ανθρώπινες αντιστοιχίες, υποστηρίζοντας ότι ο Ερμής είναι ο Αλέξανδρος, ο Πλούτωνας ο Φίλιππος Β' και η Περσεφόνη η Ολυμπιάδα. Όπως σημειώνει το Discovery στο ψηφιδωτό φαίνεται ο Μ. Αλέξανδρος σε νεαρή ηλικία.
"Πιστεύω ότι η Περσεφόνη αναπαριστά το πρόσωπο της γυναίκας που είναι θαμμένη στον τάφο, η οποία οδηγείται στον κάτω κόσμο. Αυτό σημαίνει ότι πρόκειται για κάποια σημαντική βασίλισσα της Μακεδονίας, η οποία πέθανε κάπου ανάμεσα στο 325-300 π.Χ. πιθανότατα στην Αμφίπολη, οπότε μπορούμε να υποθέσουμε ότι πρόκειται για την Ολυμπιάδα ή την Ρωξάνη", λέει ο Αντριου Τσαγκ αναλύοντας τη θεωρία του.
Ταυτόχρονα σημειώνει ότι η Ρωξάνη, η σύζυγος του Μεγάλου Αλεξάνδρου, προερχόταν από την περιοχή του σημερινού Αφγανιστάν, κάτι που καθιστά εξαιρετικά σπάνια την πιθανότητα να είναι στην πραγματικότητα κοκκινομάλλα.