Τη δική της θεωρία για τη χρονολόγηση, τη σημασία και τη λειτουργία του μνημείου της Αμφίπολης δίνει η καθηγήτρια Κλασσικής Αρχαιολογίας Όλγα Παλαγγιά, που έρχεται σε ευθεία σύγκρουση με την επικεφαλής των ανασκαφών στο χώρο, Κατερίνα Περιστέρη, προκαλώντας ένα “σχίσμα” στις τάξεις των αρχαιολόγων.
Μιλώντας στο Mega, η κ. Παλαγγιά όχι μόνο επέμεινε στην άποψή της ότι το μνημείο τοποθετείται στη ρωμαϊκή εποχή, και όχι στα ελληνιστικά χρόνια, όπως διαβεβαιώνει η Κατερίνα Περιστέρη, αλλά επικαλέστηκε και ιστορικά στοιχεία που συνδέουν την Αμφίπολη με την ιστορική μάχη των Φιλίππων, που έλαβε χώρα το 42 π.Χ., δηλαδή περισσότερα από 250 χρόνια μετά την εκτίμηση της επικεφαλής των ανασκαφών.
Η Όλγα Παλαγγιά πιστεύει ότι το μνημείο της Αμφίπολης ίσως να μην είναι τάφος, αλλά ηρώο για τη μάχη των Φιλίππων, και υποστηρίζει την άποψή της αυτή επισημαίνοντας πως το μνημείο δεν έχει θυρόφυλλα, και άρα ήταν επισκέψιμο, ενώ όλοι οι μακεδονικοί τάφοι που έχουν βρεθεί ήταν σφραγισμένοι.
Μάλιστα, εκτιμά ότι με φόντο την Αμφίπολη παίζονται πολιτικά παιχνίδια και κατήγγειλε προσπάθεια εκμετάλλευσης των ευρημάτων.
Η απάντηση Περιστέρη: Παραφιλολογίες και απωθημένα ορισμένων ανθρώπων
Διαβάστε ακόμη: Πριν την Αμφίπολη η Παλαγγιά αμφισβητούσε τη Βεργίνα
Ποια είναι, όμως, η περίφημη μάχη των Φιλίππων που μνημονεύει η καθηγήτρια Κλασσικής Αρχαιολογίας, και πώς σχετίζεται με την Αμφίπολη;
Πρόκειται για την καθοριστική μάχη ανάμεσα σε Οκταβιανό και Μάρκο Αντώνιο από τη μία πλευρά, και Βρούτο και Κάσσιο από την άλλη, δύο χρόνια μετά τη δολοφονία του Ιούλιου Καίσαρα από τους τελευταίους.
Τελικώς, οι δύο στρατοί, ισοδύναμοι περίπου σε ισχύ, συναντήθηκαν στους Φιλίππους, μια πόλη της Μακεδονίας στην οποία είχε δώσει το όνομά της ο Φίλιππος Β', πατέρας του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Η μάχη, σύμφωνα με τη Βικιπαιδεία, άρχισε με τον Μάρκο Αντώνιο να θέλει να περικυκλώσει το στρατόπεδο και το στρατό του Κάσσιου περνώντας από ένα έλος που βρισκόταν εκεί. Ο Κάσσιος, όταν κατάλαβε το σχέδιο του Αντώνιου, δημιούργησε ένα τείχισμα και απέκοψε τους στρατιώτες του αντιπάλου του. Εν τω μεταξύ, ο Βρούτος επιτέθηκε στο στρατόπεδο της Τριανδρίας και το κατέλαβε. Από την άλλη πλευρά όμως ο Αντώνιος επικράτησε και κατέλαβε το στρατόπεδο του Κάσσιου. Ο Κάσσιος, βλέποντας την ήττα του και νομίζοντας ότι ο Βρούτος στην άλλη πλευρά έχανε, αυτοκτόνησε. Ο Βρούτος όμως, που νικούσε τον Οκταβιανό, υποχώρησε στο στρατόπεδό του και πολιορκήθηκε από τις δυνάμεις της Τριανδρίας. Ύστερα από την πολιορκία, στη μάχη που ακολούθησε ανάμεσα στις δυο δυνάμεις, νικητές βγήκαν οι Οκταβιανός και Μάρκος Αντώνιος. Τελικά, αυτοκτόνησε και ο Βρούτος.
Μάλιστα, από τη μάχη των Φιλίππων έχει μείνει και μία πολύ γνωστή παροιμιώδης έκφραση: Σύμφωνα με τον θρύλο, πριν από τη μάχη ο Βρούτος είδε μια νύχτα σε παραίσθηση να του παρουσιάζεται στη σκηνή του ο Καίσαρας και να του λέει: "Όψει με περί Φιλίππους" (δηλαδή "θα λογαριαστούμε στους Φιλίππους"), που επιβιώνει και σήμερα με τη μορφή "οψόμεθα εις Φιλίππους".
Μετά τη νίκη τους στη μάχη των Φιλίππων, οι νικητές Οκταβιανός και Μάρκος Αντώνιος συγκρούστηκαν μεταξύ τους, με αποκορύφωμα τη ναυμαχία του Ακτίου το 31 π.Χ., στην οποία νίκησαν οι δυνάμεις του Οκταβιανού.
Φαίνεται πως, κατά την άποψη της Όλγας Παλαγγιά, η μάχη των Φιλίππων ήταν ένα αρκετά καθοριστικό γεγονός για να δικαιολογεί την ανέγερση ενός ηρώου πεσόντων, αν και η απόσταση ανάμεσα στους Φιλίππους (κοντά στη σημερινή Καβάλα) και την Αμφίπολη είναι αρκετά μεγάλη για να εγείρει ερωτηματικά για τη θεωρία αυτή. Ωστόσο, είναι γεγονός ότι η Αμφίπολη ήταν σημαντικό λιμάνι της εποχής, και θα ήταν ενδεχομένως πιο εύκολη η ανέγερση ενός μνημείου εκεί.