Hellastat : Σταθεροποίηση για τη διαφημιστική αγορά το 2013

Ήπια άνοδο κατέγραψαν τα διαφημιστικά έσοδα το 2013, για πρώτη φορά μετά την έντονη και συνεχή πτώση των προηγούμενων ετών, σύμφωνα με μελέτη της Infobank-Hellastat, που επικαλείται και στοιχεία από τη Media Services. 

Το 2013, η συνολική διαφημιστική δαπάνη αυξήθηκε κατά 4%, στα 1,19 δισ. ευρώ.

Η τηλεόραση αναδείχθηκε ως ο κερδισμένος τομέας, καθώς απορρόφησε κονδύλια 571,40 εκ. ευρώ (+21,7% έναντι του 2012), αποσπώντας το 48% του συνόλου.

Αντιθέτως, τα περιοδικά εμφάνισαν απώλειες 17%, στα 291,67 εκ. ευρώ, μέγεθος που αντιστοιχεί στο 24,6% της αγοράς.

Οι εφημερίδες και το ραδιόφωνο σημείωσαν μικρή άνοδο, με αποτέλεσμα να διαμορφώσουν οριακά χαμηλότερα μερίδια (21,8% και 5,5% αντίστοιχα).

Επιπλέον, το τρέχον έτος ο ρυθμός αύξησης των διαφημιστικών εσόδων επιταχύνθηκε: την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2014 σημειώθηκε άνοδος 10,8% σε ετήσια βάση, με το μεγαλύτερο μέρος της ανόδου να αποδίδεται στην τηλεόραση.

Πάντως, το διαφημιστικό κόστος εξακολουθεί να διαμορφώνεται σε υψηλά επίπεδα, λόγω κυρίως της επιβάρυνσης του αγγελιόσημου, σύμφωνα με την ίδια έρευνα.

Αναφορικά με το θεσμικό πλαίσιο της αγοράς, πρόσφατα ανακοινώθηκαν σημαντικές τροποποιήσεις, όπως: α) η υποχρεωτική απευθείας τιμολόγηση των διαφημιζομένων από τα ΜΜΕ από 1/1/2015, ενώ καταργείται η δυνατότητα τιμολόγησης από τη μεσολαβούσα διαφημιστική εταιρεία, β) η αποκλειστική επιβάρυνση του διαφημιζομένου με την αμοιβή των διαφημιστικών εταιρειών και γ) η αλλαγή του τρόπου υπολογισμού αγγελιόσημου (στο εφεξής θα βασίζεται στην πραγματική τιμή που τιμολογείται από το ΜΜΕ στο διαφημιζόμενο, όπως προκύπτει μετά την αφαίρεση τυχόν χορηγούμενης έκπτωσης).

Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου

Στη μελέτη της Infobank Hellastat αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 137 επιχειρήσεων για το 2013. Τα βασικά συμπεράσματα, που προκύπτουν, είναι τα εξής :

 

Σύμφωνα με το διευθύνοντα σύμβουλο της Infobank Hellastat, Χρυσόστομο Κάτση, "η ήπια άνοδος των διαφημιστικών δαπανών το 2013 δημιουργεί συγκρατημένη αισιοδοξία για το μέλλον. Η ανάπτυξη, όμως, θα προέλθει από όσες εταιρείες του κλάδου επενδύσουν σε τεχνολογίες ψηφιακής / διαδραστικής διαφήμισης".