Η χαρά της πόλης
Το Honda e είναι μια ακόμα απόδειξη του ότι η Ιαπωνική εταιρία ήταν και παραμένει μια από τις πλέον πρωτοποριακές αυτοκινητοβιομηχανίες. Στην περίπτωση αυτή οι τεχνικοί της μάρκας έστησαν από λευκό χαρτί ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης, που εκ πρώτης όψεως μοιάζει με «παιδικό παιχνίδι», αλλά στην χρήση αποδεικνύεται λίρα 100, από όλες τις απόψεις.
Το Honda e της δοκιμής μας, είναι ένα μοντέλο προοριζόμενο για καθαρά για αστική χρήση, με μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 35,5 kWh, που του εξασφαλίζει – θεωρητική - αυτονομία 222 χιλιομέτρων (WLTP).
Η μέγιστη φόρτιση με εναλλασσόμενο ρεύμα μπορεί να φτάσει τα 6,6 kW, ενώ σε DC (συνεχόμενο ρεύμα), συνδέεται με ταχυφορτιστή 100 kW, αλλά η ωφέλιμη ισχύς φόρτισης περιορίζεται στις περίπου 70 kW για προστασία της μπαταρίας.
Με μήκος 3,894 μ., το Honda e αντιπροσωπεύει την νέα γενιά αυτοκινήτων πόλης που είναι σχεδόν βέβαιο πως στο άμεσο μέλλον θα αντικαταστήσουν πλήρως τα μίνι μοντέλα με τους θερμικούς κινητήρες.
Εσωτερικό
Το ηλεκτρικό μίνι της Honda που έχει κτιστεί σε μια εντελώς νέα πλατφόρμα, είναι μοντέρνο όχημα με ρετρό στοιχείο τα στρογγυλά φωτιστικά σώματα εμπρός. Στο κέντρο του καπό ξεχωρίζει το καπάκι (κάτω από τον οποίο βρίσκεται ο εναλλάκτης), που καλύπτει την πρίζα φόρτισης.
Οι πόρτες δεν έχουν πλαίσιο και σχεδιαστικά, ξαφνιάζει η έλλειψη εξωτερικών καθρεφτών που έχουν αντικατασταθεί από κάμερες.
Το εσωτερικό παρά τις μικρές διαστάσεις του αυτοκινήτου (3.985 – 1.750 – 1.512 χλστ. Μ – Π – Υ) και του μόλις 2.530 χλστ μεταξονίου, χωρούν 4 ενήλικες, με κάποιες δυσκολίες για τους πίσω, όπως το περιορισμένο άνοιγμα των θυρών και τον χαμηλά τοποθετημένο πάγκο του πίσω μονοκόμματου καθίσματος. Ο χώρος αποσκευών έχει χωρητικότητα 171 λίτρων (861 λίτρα με την πλήρη αναδίπλωση των καθισμάτων), αριθμό που δεν διεκδικεί βραβεία, αλλά θα εξυπηρετήσει στις περισσότερες των περιπτώσεων τις αστικές μεταφορικές σας ανάγκες. Επαρκείς είναι και οι χώροι για μικροπράγματα, ενώ το εσωτερικό αν και χωρίς πολυτέλειες ή μαλακά πλαστικά, δείχνει μια απλή αλλά γεροδεμένη κατασκευή με άριστη συναρμολόγηση, που στην χρήση δεν παράγει κανένα θόρυβο ακόμα και στις έντονες ανωμαλίες των δρόμων της πόλης.
Οδηγός και συνοδηγός, βλέπουν στο ταμπλό 6 οθόνες, από τις οποίες οι 3 αντικαθιστούν τους καθρέφτες, μια 8.8΄΄ για τον ψηφιακό πίνακα οργάνων και δύο οθόνες 12,3” με διαφορετικά μενού για οδηγό και συνοδηγό. Εδώ βέβαια είναι αυτονόητο ότι, αν δεν διαβαστεί εξαντλητικά το manual του κατασκευαστή δύσκολα ο χρήστης θα εκμεταλλευτεί την πλούσια τεχνολογία που του προσφέρεται.
Η κεντρική κονσόλα, φιλοξενεί τα χειριστήρια του κιβωτίου ταχυτήτων, αλλά ξεχωρίζει από το ταμπλό κάτι που σε συνδυασμό με την έλλειψη κεντρικού τούνελ δίνει την αίσθηση και την πρακτική του ενιαίου εσωτερικού χώρου. Χαμηλά στο ταμπλό, απέναντι από την κονσόλα, βρίσκονται οι θύρες συνδεσιμότητας και φόρτισης συσκευών, συμπεριλαμβανομένων μίας τύπου HDMI, μιας παροχής 12V DC, καθώς και 2+2 USB θύρών για τους εμπρός και πίσω επιβάτες. Επιπλέον, η κεντρική κονσόλα προσφέρει αποθηκευτικούς χώρους, κάτω από τις θύρες φόρτισης και διασύνδεσης, μαζί με μία συρταρωτή ποτηροθήκη και μια «τσέπη» για κινητό τηλέφωνο. Στον πλούσιο εξοπλισμό συμπεριλαμβάνονται ESP με hill holder, σύστημα ελέγχου τυφλού σημείου με παρακολούθηση κυκλοφορίας διασταυρώσεων, σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, σύστημα ειδοποίησης αναχώρησης προπορευόμενου αυτοκινήτου, σύστημα αναγνώρισης σημάτων οδικής κυκλοφορίας, 6 αερόσακοι, κλιματισμός, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, σύστημα εξωτερικών καθρεφτών με κάμερα, σύστημα κεντρικού καθρέφτη με κάμερα, σύστημα κάμερας πολλαπλών προβολών και αισθητήρες στάθμευσης, προσαρμοζόμενο cruise control, αυτόματα φώτα (LED) και καθαριστήρες, προβολείς ομίχλης τεχνολογίας LED, θερμαινόμενα καθίσματα εμπρός, θερμαινόμενο τιμόνι, σύστημα υποβοήθησης παρκαρίσματος, συναγερμός, ζάντες αλουμινίου, σύστημα πολυμέσων με ψηφιακό ραδιόφωνο, οθόνες αφής με δυνατότητα εναλλαγής μεταξύ τους, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών κ.ά., αλλά όπως ήταν αναμενόμενο δεν υπάρχει ρεζέρβα.
Κατά τα λοιπά, η θέση οδήγησης δεν προβληματίζει παρά την κλιμακωτή ρύθμιση της πλάτης, ενώ ο οδηγός στα στενά περάσματα να υπολογίζει τις πλευρικές κάμερες που είναι τοποθετημένες χαμηλότερα σε σύγκριση με τους κλασικούς καθρέπτες και δεν τις βλέπει.
Κινητήρας – Μετάδοση
Στην βασική έκδοση, ο ηλεκτροκινητήρας με απόδοση 136 ίππων και ροπή 315 Nm. Η επιτάχυνση 0-100 επιτυγχάνεται σε 9΄΄ και η τελική ταχύτητα φθάνει τα 145 χλμ/ώρα. Όμως, στην έκδοση Advance που κινούσε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, η ισχύς ανεβαίνει στους 154 ίππους (η ροπή παραμένει 315 Nm) με την επιτάχυνση 0-100 για το βαρύ όχημα (1.527 κιλά, από τα οποία τα 228,24 ανήκουν στην μπαταρία) να πέφτει στα 8,3΄΄ και την τελική να παραμένει στα 145 χλμ./ώρα.
Ο ηλεκτροκινητήρας μεταδίδει την κίνηση στους πίσω τροχούς χωρίς τη μεσολάβηση κιβωτίου ταχυτήτων, με δεδομένη την απόδοση της μέγιστης ροπής του από μηδενικές στροφές. Οι βασικές επιλογές κίνησης (κίνηση εμπρός, όπισθεν, νεκρά κλπ.) γίνονται με πλήκτρα δίπλα στον οδηγό.
Ο οδηγός έχει την δυνατότητα επιλογής σπορ ρύθμισης της απόδοσης, ενώ η διαθέσιμη λειτουργία e-pedal, ρυθμίζεται σε 4 διαφορετικά επίπεδα μέσω των χειριστηρίων (paddles) στο τιμόνι (ακτίνα στροφής 4,3 μ.).
Η μπαταρία των 35,5 kWh προσφέρει θεωρητική αυτονομία έως 220 χιλιομέτρων (κατά WLTP) που στην πράξη (με εγκράτεια στο πεντάλ του γκαζιού) περιορίζεται στα περίπου 180 χιλιόμετρα, ανάλογα και με τη λειτουργία του κλιματισμού, τον τρόπο οδήγησης και τους χειρισμούς ανάκτησης ενέργειας. Η τελευταία έχει αναλάβει και το φρενάρισμα που μερικές φορές είναι τόσο έντονο ώστε ανάβουν τα φώτα στπο προκειμένου να ειδοποιηθούν τα οχήματα που ακολουθούν.
Η φόρτιση της μπαταρίας ιόντων λιθίου μπορεί να γίνει σε οικιακό φορτιστή ΑC ισχύος 2,3 kW εντός 18,8 ωρών, ενώ σε δημόσιο φορτιστή AC ισχύος 7,4 kW ο χρόνος πέφτει στις 4,1 ώρες. Επίσης, σε ταχυφορτιστή DC των 100 kW, ο χρόνος μειώνεται σε 30 λεπτά με δεδομένο ότι, η ωφέλιμη ισχύς φόρτισης περιορίζεται πέριξ των 70 kW για λόγους που σχετίζονται με την προστασία της μπαταρίας.
Από την θέση του οδηγού
Η πίσω κίνηση επανέρχεται στην πόλη και μάλιστα με εντυπωσιακές επιδόσεις που ενθουσιάζουν και φτάνουν έως την υπερστροφή ισχύος (πριν επέμβουν τα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης). Το χαμηλό κέντρο βάρους (λόγω των τοποθετημένων κάτω από το πάτωμα μπαταριών) και η κατανομή βάρους 50:50 δίνει στο Honda e εντυπωσιακά οδηγικά χαρακτηριστικά που γεμίζουν τον οδηγό αδρεναλίνη όταν το γκάζι πιάνει πάτωμα. Την ίδια στιγμή το ελαφρύ αλλά ιδιαίτερα «κοφτερό» τιμόνι, κάνει την παιχνιδάκι την οδήγηση μέσα στην πόλη και το παρκάρισμα.
Επιπλέον η άνεση παρά τις 17άρες ζάντες και το χαμηλό προφίλ των ελαστικών δεν υστερεί στους γεμάτους κακοτεχνίες δρόμους της πόλης, την ώρα που η σταθερότητα στις ψηλές ταχύτητες (έως τα 145 χλμ/ώρα που επεμβαίνει ο κόφτης) εντυπωσιάζει. Στα θετικά και τα φρένα με τέσσερις δίσκους (οι εμπρός αεριζόμενοι), που όμως στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι αχρείαστα, αφού την επιβράδυνση έχει αναλάβει το σύστημα ανάκτησης ενέργειας.
Τα έντονα χαρακτηριστικά αυτοκινήτου πόλης επιβεβαιώνει η μεγάλη ευελιξία του πρωτοποριακού ιαπωνικού μίνι με κύκλο στροφής μόλις 9,2 μ., στοιχείο που θα εκτιμηθεί ιδιαίτερα στα στενά αλλά και στο παρκάρισμα.
Δια ταύτα
Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια ξεχωριστή όσο και ρεαλιστική πρόταση αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου πόλης, που κάνει την ζωή του οδηγού πιο άνετη και εύκολη δίνοντας ταυτόχρονα την αίσθηση αυτοκινήτου από το μέλλον. Εύχρηστο, ευχάριστο, ευέλικτο και ευρύχωρο, το Honda e δεν έχει ελάττωμα, παρά μόνο την τιμή κτήσης, κάτι που ισχύει για όλα τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Στην περίπτωση της έκδοσης Advance η τιμή είναι στα 38.740 ευρώ χωρίς στην κρατική επιδότηση, ενώ η βασική έκδοση των 136 ίππων κοστίζει 3.000 ευρώ φθηνότερα.
Υπέρ
- Τεχνολογία
- Κινητήρας - Επιδόσεις
- Ευελιξία-ευκολία οδήγησης
- Οδική συμπεριφορά
- Kόστος χρήσης
- Εξοπλισμός
- Ποιότητα κατασκευής
Κατά
- Τιμή
- Αυτονομία
- Έλλειψη ρεζέρβας
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατηγορία: 5θυρο, 4θέσιο, επιβατικό, Mini
Διαστάσεις: 3.894 Χ 1.752 Χ 1.512 χλστ
Μεταξόνιο: 2.538 χλστ
Βάρος: 1.595 κιλά
Χώρος αποσκευών: 171 / 861 λτ
Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας Συνεχούς Ρεύματος
Ισχύς: 154 ίπποι
Ροπή (Nm): 315
Τύπος μπαταρίας: Λιθίου
Χωρητικότητα μπαταρίας: 35,50 kWh
Θερμική διαχείριση μπαταρίας: ΝΑΙ
Ενσωματωμένος φορτιστής: AC
Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο μιας σχέσης
Ανάρτηση: Εμπρός/ πίσω Γόνατα McPherson
Τροχοί: 205/45/17 εμπρός/225/45/17 πίσω
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με Κύκλο στροφής 9,2 μ.
Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 8,3΄΄
Τελική ταχύτητα: 145 χλμ/ώρα
Αυτονομία (δοκιμής): Περίπου 180 χλμ
Κατανάλωση: 16,0 kWh/100 χλμ
Διάρκεια φόρτισης μπαταρίας:
0 - 100% (2.3 kWh) 18 ώρες, 50 λεπτά
0 - 100% (7.4 kWh) 4 ώρες, 5 λεπτά
0 - 80% (100 kWh) 30 λεπτά
Νίκος Τσάδαρης