Ο δήμαρχος Αθηναίων έκανε λόγο για ανάγκη επανασχεδιασμού της πόλης
Nα επιστρέψει ο «πράσινος» δακτύλιος στο κέντρο της Αθήνας, ζήτησε ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης, μιλώντας σήμερα στο 19ο ετήσιο Συνέδριο Εταιρικής Υπευθυνότητας του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου με τίτλο: «Citizen Sustain: Building a better urban future».
«Δεν είναι δυνατόν αυτή τη στιγμή να μην έχουμε "πράσινο" δακτύλιο μέσα στην πόλη. Όχι μόνο γιατί έχουμε πολύ αυξημένη κίνηση, που την αντιμετωπίζουμε όλοι στην καθημερινότητά μας, αλλά και γιατί ο δακτύλιος που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980, αποτέλεσε μία ελληνική καινοτομία, την οποία υιοθέτησαν πάρα πολλές πόλεις σε όλο τον κόσμο. Γιατί; Επειδή "δούλευε"», ανέφερε ο κ. Μπακογιάννης κατά τη διάρκεια συζήτησης, στο πλαίσιο του Συνεδρίου.
Επίσης ο δήμαρχος Αθηναίων έδωσε έμφαση στο θέμα της βιώσιμης κινητικότητας, τονίζοντας ότι «ήρθε πλέον η ώρα να δούμε την πόλη μας να αλλάζει». Αναφερόμενος, στο θέμα της κλιματικής κρίσης, που απειλεί κυρίως τα αστικά κέντρα, επισήμανε ότι η Αθήνα έχει χάσει τα 2/5 των μόνιμων κατοίκων της μέσα στην τελευταία 20ετία, κίνδυνος που μπορεί να γίνει ακόμη μεγαλύτερος τα επόμενα 20-30 χρόνια, εφόσον οι συνθήκες παραμείνουν αβίωτες. «Εμείς λέμε ότι μπορούμε να δράσουμε. Να ξεκινήσουμε να δουλεύουμε από κάτω προς τα πάνω, γειτονιά - γειτονιά. Η Αθήνα έχει 129 γειτονιές. Μπορεί να είναι μία σύγχρονη, μία δυναμική μεγαλούπολη, αλλά η "καρδιά" της χτυπάει στις γειτονιές της», τόνισε και ανέφερε μερικές στοχευμένες δράσεις του Δήμου Αθηναίων απέναντι στην κλιματική κρίση.
«Το σιντριβάνι της Ομόνοιας για παράδειγμα, έχει ρίξει τη θερμοκρασία κατά 3 βαθμούς στο μικρο-κλίμα της περιοχής. Καθένα από τα 33 σιντριβάνια, τα οποία έχουμε αποκαταστήσει έχει ένα μικρο-κλίμα. Έχουμε τα pocket parks: Έχουμε ολοκληρώσει 6, θα φτάσουμε τα 10 μέχρι το τέλος της χρονιάς. Με κάθε πάρκο "τσέπης" μπορεί να μην αλλάζει μία πόλη, αλλά αλλάζει μία γειτονιά», υπογράμμισε ο κ. Μπακογιάννης ενώ αναφέρθηκε και στα μεγαλύτερα έργα που σταδιακά γίνονται πράξη, όπως ο Εθνικός Κήπος, ο Λυκαβηττός, ο Λόφος Στρέφη και η Ακαδημία Πλάτωνος.
Όπως είπε, γίνεται μία συστηματική δουλειά στην αποκατάσταση του πρασίνου με τετραπλασιασμό του προϋπολογισμού σε αυτόν τον τομέα. «Η ουσία της συζήτησης είναι ότι χρειαζόμαστε πολύτιμα τετραγωνικά δημόσιου χώρου. Η Αθήνα κατέχει σήμερα τρία ρεκόρ: Έχει τους λιγότερους χώρους πρασίνου ανά κάτοικο, έχει τα μεγαλύτερα σπίτια σε τετραγωνικά ανά κάτοικο και έχει την περισσότερη άσφαλτο ανά κάτοικο. Νομοτελειακά λοιπόν, αυτό μάς οδηγεί στο συμπέρασμα ότι θα πρέπει να επανασχεδιάσουμε την πόλη, όχι γύρω από το αυτοκίνητο όπως στον 21ο αιώνα, αλλά γύρω από τον άνθρωπο στον 21ο αιώνα. Και αυτό είναι κάτι που χρειάζεται γενναίες αποφάσεις, οι οποίες μπορεί να είναι δύσκολες, μπορεί να δημιουργήσουν αναταραχή, ωστόσο είναι αποφάσεις οι οποίες θα είναι για το μέλλον και όχι για το παρελθόν», είπε με έμφαση.
Ο κ. Μπακογιάννης, αναφέρθηκε και στις μόνιμες παρεμβάσεις του Μεγάλου Περιπάτου τονίζοντας ότι η πιλοτική λειτουργία του έργου έχει οδηγήσει σε πολύτιμα συμπεράσματα, καθώς σύμφωνα με το ΕΜΠ οι ρύποι στην οδό Πανεπιστημίου έχουν μειωθεί κατά 27%. «Αυτή τη στιγμή η μελέτη μας προβλέπει περισσότερα δέντρα στην οδό Πανεπιστημίου. Επίσης, 28 δέντρα θα φυτευτούν στο Σύνταγμα. Αυτά έρχονται επιπρόσθετα στα 1.500, που έχουμε ήδη φυτέψει σε όλη την πόλη και σε όλα αυτά τα οποία συνεχίζουμε να φυτεύουμε τα επόμενα χρόνια. […] Εμείς συνεχίζουμε βάσει του σχεδιασμού μας. Είναι ένα έργο το οποίο έχει συζητηθεί όσο κανένα, αλλά έχει μελετηθεί και όσο κανένα. Το αποτέλεσμα είναι ότι αισθανόμαστε πάρα πολύ σίγουροι για το τελικό αποτέλεσμα, το οποίο πιστεύω θα δικαιώσει, όχι εμάς, θα δικαιώσει την πόλη».
Τέλος, σε ερώτηση για τη χρηματοδότηση των παρεμβάσεων, ανέφερε ότι αυτή γίνεται με εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, αλλά και με συνδυασμό χρηματοδοτικών εργαλείων. «Το πολύ μεγάλο ζητούμενο είναι η μόχλευση των πόρων. Και εδώ η συνεργασία του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι το "κλειδί". Για πάρα πολλά χρόνια υπήρχε μία άποψη στην χώρα μας, η οποία θα μου επιτρέψετε να πω ήταν ιδεοληπτική. Και πλέον είναι βαθιά αναχρονιστική: Έβλεπε το δημόσιο και το ιδιωτικό ως κάτι το ανταγωνιστικό, ως εχθρούς. Λοιπόν, δεν είναι έτσι. Το μέλλον είναι η συνεννόηση. Και αυτό γίνεται ήδη πράξη στο Δήμο Αθηναίων», κατέληξε ο κ. Μπακογιάννης.
Τι προβλέπει η εφαρμογή του «πράσινου» δακτυλίου
Με Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Προστασίας του Πολίτη και Υποδομών και Μεταφορών που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ (1221 Β/30-3-2021) ορίζονται να νέα μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας οχημάτων στον δακτύλιο της Αθήνας, με την οποία οι προϋποθέσεις εισόδου στον «πράσινο» δακτύλιο εναρμονίζονται με την εφαρμογή του νέου παγκόσμιου προτύπου μέτρησης εκπομπών CO2 που ισχύει από 1/1/2021.
Οι νέες προβλέψεις διασφαλίζουν την ίση μεταχείριση εισόδου στον «πράσινο» δακτύλιο της Αθήνας των επιβατικών οχημάτων που ταξινομούνται μετά την 1/1/2021 με αυτά που έχουν ταξινομηθεί έως 31/12/2020, ως προς τις εκπομπές ρύπων. Στην τροποποιημένη ΚΥΑ καθορίζεται το όριο εισόδου για τα επιβατικά οχήματα που από 1/1/2021 έχουν ταξινομηθεί σύμφωνα με την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων WLTP (Worldwide Light Test Procedure) στα 175 grCO2/km, χωρίς ωστόσο να μεταβάλλεται το ισχύον όριο εισόδου για τα οχήματα που είχαν ταξινομηθεί ως και τις 31/12/2020, δηλαδή τα 140 grCO2/km, όπως αυτό είχε καθοριστεί βάσει του Νέου Ευρωπαϊκού Κύκλου Οδήγησης NEDC (New European Driving Cycle).
Ειδικότερα, στον δακτύλιο επιτρέπεται η ελεύθερη κυκλοφορία χωρίς κανέναν περιορισμό:
- των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων και των οχημάτων που πληρούν εκ κατασκευής τις διατάξεις του Κανονισμού 715/2007 (Euro 5 και Euro 6) ή μεταγενέστερου, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140 g/km (τιμή συνδυασμένου κύκλου, σύμφωνα με το NEDC), ανεξαρτήτως του καυσίμου που χρησιμοποιούν (βενζίνη, πετρέλαιο, υγραέριο ή συμπιεσμένο φυσικό αέριο), αν έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της Ε.Ε. ως και την 31/12/2020.
- των ηλεκτρικών υβριδικών οχημάτων και των οχημάτων που χρησιμοποιούν για την κίνησή τους αέρια καύσιμα (υγραέριο ή συμπιεσμένο φυσικό αέριο) και είναι τεχνολογίας Euro 4, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140 g/km (τιμή συνδυασμένου ή σταθμισμένη συνδυασμένου κύκλου, αν πρόκειται για υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης, ή συνδυασμένου κύκλου του αερίου καυσίμου για αυτοκίνητα δύο καυσίμων Bi-fuel, σύμφωνα με το NEDC), αν έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της Ε.Ε. ως και την 31/12/2020.
- των οχημάτων τα οποία ταξινομούνται για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της ΕΕ από την 01/01/2021 και εφεξής, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 175 g/km (τιμή συνδυασμένου κύκλου ή σταθμισμένου, αν πρόκειται για υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ή του αερίου καυσίμου για αυτοκίνητα διπλού καυσίμου Bi-fuel, σύμφωνα με την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων WLTP.