Σε ποιές περιπτώσεις έχει ο ασφαλισμένος δικαίωμα να ακυρώσει το ασφαλιστήριο συμβόλαιο και να πάρει τα χρήματά του πίσω;
Ο καταναλωτής πρέπει, από τη στιγμή που θα αποφασίσει να συνάψει μια ασφαλιστική σύμβαση, να αναζητήσει προτάσεις από διαφορετικές ασφαλιστικές εταιρίες προκειμένου να είναι σε θέση να συγκρίνει και να επιλέξει την ασφάλιση που ανταποκρίνεται πραγματικά στις ανάγκες του.
Κατά τη διαδικασία επιλογής, ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα να ενημερωθεί για τη φερεγγυότητα των ασφαλιστικών εταιριών, μέσω του εξαμηνιαίου ενημερωτικού δελτίου για την ασφαλιστική αγορά, που εκδίδεται από το Υπουργείο Ανάπτυξης.
Το δελτίο αυτό θα πρέπει να κοινοποιηθεί σε όλους τους πολίτες και θα περιέχει οικονομικούς δείκτες των εταιριών, καθώς και τις καταγγελίες οι οποίες έχουν αποδειχθεί βάσιμες.
Επίσης, ο ασφαλιστικός πράκτορας οφείλει να δώσει στον ενδιαφερόμενο, πριν από τη σύναψη της σύμβασης, ενημερωτικό έντυπο πληροφοριών.
Κατά την παράδοση του συμβολαίου, ο καταναλωτής πρέπει να διαβάσει αναλυτικά και προσεκτικά τη σύμβαση, τους γενικούς όρους, και να ελέγξει αν το ασφαλιστήριο περιέχει τις καλύψεις που εκείνος ζήτησε και αν το ύψος των ασφαλίστρων είναι ανάλογο των στοιχείων της σύμβασης και των καλύψεων που αυτή του παρέχει.
Περαιτέρω, πρέπει να γνωρίζει ότι οι ασφαλιστικές εταιρίες είναι πλέον υποχρεωμένες να αναγράφουν τις εξαιρέσεις στις πρώτες σελίδες του ασφαλιστηρίου.
Ο ασφαλισμένος έχει δικαίωμα να ακυρώσει το συμβόλαιο, παίρνοντας πίσω τα χρήματα του εάν:
1. η κάλυψη που του δόθηκε παρεκκλίνει από αυτή που ζήτησε (προθεσμία ένας μήνας για να εναντιωθείτε στη σύμβαση),
2. δεν ενημερώθηκε για τους ασφαλιστικούς όρους ή δεν του δόθηκαν οι απαιτούμενες πληροφορίες από τη σύναψη της σύμβασης
Οι εταιρίες υποχρεούνται να έχουν ενημερώσει τον ασφαλισμένο για τα δικαιώματα του αυτά, με σημείωση με έντονα γράμματα που να διακρίνεται από τα υπόλοιπα στην πρώτη σελίδα του ασφαλιστηρίου, και να του έχουν χορηγήσει υποδείγματα των δηλώσεων εναντίωσης.
Συγκεκριμένα για την ασφάλιση αυτοκινήτου, ο ασφαλισμένος πρέπει να γνωρίζει ότι η εταιρία υποχρεούται να ολοκληρώσει το διακανονισμό της ζημίας εντός των 30 ημερών από την υποβολή της δήλωσης ατυχήματος.
Εάν θεωρείτε ότι μια ασφαλιστική εταιρία έχει παραβιάσει τούς όρους της ασφαλιστικής σας σύμβασης ή το νόμο, θα πρέπει να υποβάλετε γραπτή και ενυπόγραφη καταγγελία.