Clio Muse : Μια εφαρμογή με μεράκι και αγάπη για τα μουσεία

Clio Muse : Μια εφαρμογή με μεράκι και αγάπη για τα μουσεία

Συνέντευξη στη Μαρία Θανοπούλου

Υπάρχουν νέοι άνθρωποι που ονειρεύονται…που έχουν ιδέες, θάρρος…που αποφασίζουν να μείνουν στη χώρα τους και να παλέψουν…για ένα καλύτερο αύριο…Ανάμεσα σε αυτούς και η Δάφνη Τσεβρένη. Η Δάφνη, απόφοιτος του Οικονομικού Πανεπιστημίου, μαζί με τους Ανδρέα Φατούρο και Γιάννη Νικολόπουλο ένωσαν τις δυνάμεις τους και με στόχο να επιστρέψει ο κόσμος στα μουσεία δημιούργησαν την εφαρμογή "Clio Muse", μια πλατφόρμα διασύνδεσης των πολιτιστικών ιδρυμάτων με τους επισκέπτες των εκθέσεών τους. Η "Clio Muse" όχι μόνο κατέκτησε την πρώτη θέση στο Creative Business Cup, αλλά την υιοθέτησε το μουσείο της Πόλεως των Αθηνών και πριν από λίγο καιρό έφθασε μέχρι τη Βοστόνη. "Όλοι μπορούμε να δημιουργήσουμε, χρειάζεται μόνο μεράκι, αγάπη και να παίρνουμε έμπνευση από άλλους που το έχουν πετύχει", επισημαίνει η Δάφνη μιλώντας στο news.gr.

Μιλήστε μας για την εφαρμογή Clio Muse...Τι είναι ακριβώς; Τι δυνατότητες δίνει στους χρήστες;

Η Clio Muse είναι μια πλατφόρμα διασύνδεσης των πολιτιστικών ιδρυμάτων με τους επισκέπτες των εκθέσεων τους. Μοιράζεται μοναδικές ιστορίες για επιλεγμένα εκθέματα. Λειτουργεί ως ένα εργαλείο διαδραστικού ψηφιακού ξεναγού για τον επισκέπτη, ο οποίος μπορεί να το χρησιμοποιήσει πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την έκθεση. Για το μουσείο-εκθέτη λειτουργεί ως ένα εργαλείο συλλογής στατιστικών στοιχείων, που προκύπτουν από την αλληλεπίδραση του επισκέπτη με τα εκθέματα μέσω της εφαρμογής.

Πώς την εμπνευστήκατε; Ποιος είναι ο λόγος δημιουργίας της;

Όλα ξεκίνησαν στις 16 Οκτωβρίου 2012 στο Colab (τον πρώτο συνεργατικό χώρο στην Ελλάδα), όπου διεξάγονταν ένα μηνιαίο εντατικό σεμινάριο επιχειρηματικότητας το Athens Startup Weekend NEXT. Εκεί ο Ανδρέας Φατούρος πρότεινε μία ιδέα για μια παγκόσμια πλατφόρμα προώθησης και δικτύωσης πολιτιστικής κληρονομιάς, με αποτέλεσμα τη δημιουργία μιας αρχικής ομάδας 6 ατόμων. Η ομάδα πέρασε πολλά στάδια και σήμερα αριθμεί τρία άτομα. Η ιδέα αρχικά ήταν αχανής και μεγαλεπήβολη, όμως είχε ένα βασικό στόχο και όνειρο: να φέρει τους επισκέπτες πίσω στα μουσεία. Αυτός είναι και ο λόγος δημιουργίας της Clio Muse, γιατί θεωρούμε ότι ο πολιτισμός είναι ό,τι πολυτιμότερο έχουμε για να γίνουμε καλύτεροι σε ό,τι κάνουμε. Μέσω έρευνας και ερωτηματολογίων σε μουσεία και επισκέπτες η ιδέα εξελίχθηκε παίρνοντας τη σημερινή της μορφή, την εφαρμογή Clio Muse.

Πόσο καιρό χρειαστήκατε για να ολοκληρώσετε την εφαρμογή;

Η ιδέα ξεκίνησε πριν από περίπου ενάμιση χρόνο όμως πέρασε πολλά στάδια και μέσα από έρευνα και ερωτηματολόγια σε μουσεία και χρήστες κατέληξε στην τελική ιδέα την οποία υλοποιήσαμε σε διάστημα 6 μηνών. Η επίσημη παρουσίασή της έγινε τον Φεβρουάριο του 2014. Τώρα την εξελίσσουμε και είμαστε στη διαδικασία εύρεσης και εισαγωγής νέων μουσείων για την εφαρμογή μας.     

Τι διαφορά έχει η εφαρμογή Clio Muse από άλλες εφαρμογές μουσείων του εξωτερικού;

Τα βασικά σημεία που διαφοροποιούν την Clio Muse από τις υπόλοιπες εφαρμογές ξενάγησης είναι τρία. Πρώτον, προσφέρει στον επισκέπτη για επιλεγμένα εκθέματα, αντί της δυσνόητης λεζάντας που συναντάει συνήθως, μια λίστα από σύντομες και ενδιαφέρουσες ιστορίες που μπορεί να επιλέξει και να ανακαλύψει μέσα από αυτές, κρυφές πλευρές του ίδιου αντικειμένου. Δεύτερον, δημιουργεί μια κοινή πλατφόρμα για όλα τα συνεργαζόμενα μουσεία, όπου ο επισκέπτης με την ίδια εφαρμογή ξεναγείται στα διάφορα μουσεία αλλά και σε εκθέματα από διαφορετικά μουσεία. Τα εκθέματα συνδέονται λέγοντας ιστορίες, δημιουργώντας ένα ευρύτερο μουσείο…Τρίτη και τελευταία διαφορά είναι ότι μέσω της εφαρμογής το μουσείο που τη διαθέτει μπορεί να “ακούσει” τη γνώμη του επισκέπτη και να αναπροσαρμόσει την έκθεσή του καλύτερα στις απαιτήσεις του.

Ποια μουσεία έχουν υιοθετήσει την εφαρμογή σας; Ποια ήταν τα συναισθήματα σας όταν εκδήλωσαν ενδιαφέρον;

Η εφαρμογή της Clio Muse αυτή τη στιγμή περιέχει το πρώτο μουσείο, το Μουσείο της Πόλης των Αθηνών - Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία. Για το μουσείο αυτό, έχουν μέχρι σήμερα κατεβάσει την εφαρμογή 1.200 άτομα. Στις 6 Μάιου προστέθηκε μία νέα γκαλερί στη Βοστόνη, η Liquid Art House, για την οποία συνεργαζόμαστε με τους Designlobby και τη Diana Mantouvalos. Η αλήθεια είναι ότι ειδικά στο πρώτο μας Μουσείο που ήταν το μουσείο της Πόλεως των Αθηνών, τα συναισθήματά μας ξεπερνούσαν τη χαρά και την ικανοποίηση. Ήταν η πρώτη φορά που ένα Μουσείο επικύρωσε το προϊόν μας και μας έδωσε την ευκαιρία όχι μόνο να το βάλουμε στην εφαρμογή μας, αλλά και να αναπτύξουμε μαζί του την Clio Muse. Η διευθύντρια του Μουσείου όπως και ο πρόεδρος λειτούργησαν ως μέντορες στο εγχείρημά μας και μας βοήθησαν πάρα πολύ για να καταλήξουμε στην τελική μορφή της εφαρμογής. Πέραν αυτού κάθε μουσείο για εμάς είναι μοναδικό και προσθέτει στην εμπειρία μας και στην εφαρμογή μας και άλλες δυνατότητες. Αλλά πιο σημαντικό από όλα είναι ότι ανακαλύπτουμε μέσα σε αυτά ανθρώπους που έχουν την ίδια αγάπη με μας για την τέχνη και τον πολιτισμό πράγμα που μας εμπνέει πολύ στη δουλειά μας.

Πώς αισθανθήκατε όταν η εφαρμογή σας διακρίθηκε στο Creative Business Cup και στον Ennovation;

Οι διαγωνισμοί αυτοί ήταν πολύ σημαντικοί για εμάς και μας έδωσαν, εκτός από τα βραβεία, ώθηση να προσπαθήσουμε περισσότερο για να γίνουμε καλύτεροι. Ήταν πολύ καλό validation και τα βραβεία συντέλεσαν καθοριστικά στη μετέπειτα πορεία μας. Στο Creative Business Cup κερδίσαμε 5.000€ αλλά και μια σημαντική υποστήριξη από τους διοργανωτές τους Industry Disruptors –Game Changers (ID-GC). Στο διαγωνισμό Ennovation, κερδίσαμε 6 μήνες δωρεάν διαμονή στο συνεργατικό χώρο της Ολλανδικής Πρεσβείας, Orange Grove, ο οποίος μας έδωσε τη δυνατότητα να συνεργαστούμε με άλλα startup που βρίσκονται σε αυτόν αλλά και σημαντικές διασυνδέσεις και πολύ καλή εκπαίδευση μέσω των workshops που προσφέρει.

Μιλήστε μου για τα άλλα δύο μέλη της ομάδας...Πώς γνωριστήκατε; Πώς αποφασίσατε να ενώσετε τις δυνάμεις σας;

Τα άλλα δύο μέλη της ομάδας είναι ο Ανδρέας Φατούρος, Συντηρητής Έργων Τέχνης & Αρχαιοτήτων και ο Γιάννης Νικολόπουλος, τελειόφοιτος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών. Η γνωριμία μας, όπως ανέφερα και νωρίτερα, ξεκινάει στο Athens Startup Weekend NEXT, όπου ψάχναμε τότε να σχηματίσουμε ομάδες. Ο Ανδρέας είχε την ιδέα για μια παγκόσμια πλατφόρμα προώθησης και δικτύωσης πολιτιστικής κληρονομιάς, κάτι που μας τράβηξε το ενδιαφέρον, λόγω της εξοικείωσης του καθενός μας με τον πολιτισμό. Έτσι ξεκινήσαμε άγνωστοι μεταξύ μας, που όμως σήμερα καταφέραμε να είμαστε πολλά παραπάνω από συνεργάτες, πραγματικοί φίλοι.

Ποιο είναι το επόμενο βήμα της ομάδας;

Τα επόμενα βήματά μας είναι στρατηγικές συνεργασίες με οργανισμούς - ιδρύματα και εταιρείες που θα βοηθήσουν την περαιτέρω εξέλιξη και έρευνα του προϊόντος μας, έτσι ώστε να αναδείξουμε όλες τις δυνατότητες της εφαρμογής αλλά και να δημιουργήσουμε νέες μέσω των συνεργασιών μας. Ήδη είμαστε σε επικοινωνία με αλλά 8 μουσεία, δύο από τα οποία προετοιμάζουμε ώστε να μπουν στην πλατφόρμα μας τους επόμενους μήνες.

Ποια είναι τα όνειρά σας για το μέλλον;

Τα όνειρα μας για το μέλλον είναι να συνδέσουμε το όνομα της Clio Muse με τη βέλτιστη εμπειρία ξενάγησης όπου οι επισκέπτες δε θα φοβούνται πια στα μουσεία αλλά θα διασκεδάζουν μαθαίνοντας! Όπως λέει και το μότο μας "Σκέψου Μουσείο - Σκέψου Clio Muse". Έτσι ονειρευόμαστε και θα επιχειρήσουμε να δημιουργήσουμε ένα μεγάλο δίκτυο μουσείων σε παγκόσμιο επίπεδο.

Οι περισσότεροι νέοι της ηλικίας σας παρατηρείται ότι λόγω της κατάστασης που βιώνουμε στη χώρα μας, αναγκάζονται να φύγουν στο εξωτερικό. Εσείς το έχετε σκεφτεί;

Κατά περιόδους το σκεφτόμουν εγώ προσωπικά, ειδικά όταν τελείωνα με το προπτυχιακό μου στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, αλλά έπειτα σκέφτηκα να δοκιμάσω τις δυνάμεις μου στην Ελλάδα και μέχρι στιγμής είμαι απόλυτα ικανοποιημένη με την επιλογή μου! Έτσι κι αλλιώς, ο στόχος της Clio Muse είναι να βγει και σε παγκόσμιο επίπεδο, πράγμα που θα μου δώσει παραπάνω ίσως εμπειρίες από ένα μεταπτυχιακό στο εξωτερικό.

Τι μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στους νέους ανθρώπους της ηλικίας σας;

Πρέπει όλοι να σκεφτούμε τι μας αρέσει, να αφοσιωθούμε και να το κυνηγήσουμε ώστε να εξελιχθεί από όνειρο σε προϊόν ή υπηρεσία που χρειάζεται η αγορά. Όλοι μπορούμε να δημιουργήσουμε, χρειάζεται μόνο μεράκι, αγάπη και να παίρνουμε έμπνευση από άλλους που το έχουν πετύχει. Αυτή είναι η δική μας συνταγή επιτυχίας!