ΑΠΟ ΤΟ ΝΕΚΤΑΡΙΟ Β. ΝΩΤΗ
Την ώρα, που όλοι συζητούν για το πώς θα επιστρέψει η ρευστότητα στην αγορά και στις επιχειρήσεις, καθώς και για το πόσο γρήγορα θα βελτιωθεί η λειτουργία του Δημοσίου και η φιλικότητά του προς το επιχειρείν, οι πρακτικές, που εξακολουθεί να χρησιμοποιεί το ελληνικό κράτος, κάθε άλλο παρά προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται.
Η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων επιδιώκει να αντλήσει χρήματα από τα κοινοτικά ταμεία, μέσω του ΕΣΠΑ. Μελέτες, χαρτιά, κόστος και αγώνας μηνών για να μπορέσουν να διεκδικήσουν οι εταιρείες τα πολυπόθητα χρήματα. Όμως, στην ελληνική πραγματικότητα, όπου το ελληνικό κράτος λειτουργεί - ως συνήθως - με τη λογική των δύο μέτρων και δύο σταθμών, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά.
Για να μπορέσουν να πάρουν τα χρήματα - τα κοινοτικά, όχι από το ελληνικό Δημόσιο -, πρέπει να έχουν φορολογική ενημερότητα.
Αυτή η προϋπόθεση, από μόνη της, περιορίζει σημαντικά τους δικαιούχους, καθώς ελάχιστες είναι οι επιχειρήσεις, που δε χρωστούν οποιοδήποτε φόρο.
Η εφευρετικότητα, όμως, του ελληνικού Δημοσίου δε σταματά εδώ : Σε περίπτωση, που μια επιχείρηση έχει οφειλές και δεν είναι φορολογικά ενήμερη, τότε - πολύ απλά - ο κρατικός μηχανισμός συμψηφίζει τα κοινοτικά χρήματα - προσέξτε : τα κοινοτικά χρήματα - με τα χρέη του νομικού προσώπου προς την Εφορία!
Έτσι, τα κοινοτικά κονδύλια, που περιμένουμε για την πολυπόθητη ανάπτυξη, πηγαίνουν για να κλείνουν οι μαύρες τρύπες των ληξιπρόθεσμων χρεών.
Το... άκρον άωτον της στρέβλωσης στην όλη διαδικασία, όμως, δεν έχει ακόμα καταγραφεί. Η στιχομυθία, που θα διαβάσετε παρακάτω, εστάλη στο news.gr από αναγνώστη-επιχειρηματία, ο οποίος φροντίζει και είναι συνεπής στις φορολογικές και ασφαλιστικές του υποχρεώσεις. Πρόκειται για διάλογο, με αφορμή τηλεφώνημα από τον ΟΑΕΔ, υπάλληλος του οποίου ζητά από τον επιχειρηματία φορολογική ενημερότητα, για να καταβάλλει δόση επιδοτούμενου ευρωπαϊκού προγράμματος προς την επιχείρησή του.
Ο διάλογος έχει ως εξής:
Υπάλληλος: "Καλημέρα σας, τον κύριο... ".
Επιχειρηματίας: "Καλημέρα, εγώ είμαι".
Υπάλληλος: "Σας τηλεφωνώ από τον ΟΑΕΔ Αμαρουσίου, χρειαζόμαστε από εσάς φορολογική ενημερότητα προκειμένου να σας καταβάλλουμε δόση επιδοτούμενου ευρωπαϊκού προγράμματος".
Επιχειρηματίας: "Μα, σας έχουμε δώσει φορολογική ενημερότητα μαζί με όλα τα δικαιολογητικά, που ζητήσατε. Έτσι κι αλλιώς, το σύνολο του προς είσπραξη ποσού πάει στην εφορία για πληρωμή Φόρου Ακινήτου Περιουσίας".
Υπάλληλος: "Η ενημερότητα λήγει την επόμενη εβδομάδα και πρέπει να ισχύει τη στιγμή της εκταμίευσης".
Επιχειρηματίας: "Δηλαδή αν η εκταμίευσή σας καθυστερήσει για όσο-όσο, ενδέχεται να ζητήσετε από το φορολογούμενο πολίτη να στηθεί στην ουρά 5 ή 10 φορές, προκειμένου να εκδίδει ενημερότητες;".
Υπάλληλος: "Τι να σας πω..."
Επιχειρηματίας: "Τέλος πάντων κυρία μου, αφού η εφορία θα εισπράξει το σύνολο του ποσού, γιατί θέλετε νέα ενημερότητα;;;;".
Υπάλληλος: "Τι να σας πω..."
Επιχειρηματίας: "Κυρία μου άλλο πράγμα η γραφειοκρατία και άλλο ο απόλυτος παραλογισμός, στην υποσαχάρια Αφρική αυτά τα πράγματα δεν συμβαίνουν, μόνο στην Ελλάδα!"
Υπάλληλος: "Τι να σας πω..."