Προβλήματα στη λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης

Πολλά είναι τα προβλήματα στη λειτουργία  της Δημόσιας Διοίκησης που δυσχεραίνουν την εξυπηρέτηση των πολιτών και οδηγούν σε υπερβολική καθυστέρηση διεκπεραίωσης διοικητικών υποθέσεων ή και στην εσφαλμένη επεξεργασία στοιχείων και αιτήσεων των πολιτών.

Ο Συνήγορος του Πολίτη μετά από αναφορές και επιτόπιους ελέγχους διαπίστωσε την προσωρινή διακοπή της ηλεκτρονικής επεξεργασίας των ασφαλιστικών στοιχείων κατά το χρονικό διάστημα επεξεργασίας τους από την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση της Κοινωνικής Ασφάλισης ΑΕ (ΗΔΙΚΑ)

Ο Συνήγορος του Πολίτη για αυτό το θέμα έθεσε το πρόβλημα της πρόσβασης στο μηχανογραφικό σύστημα, το οποίο αλυσιδωτά καταλήγει σε περαιτέρω επιβράδυνση της ήδη καθυστερημένης εξέτασης των αιτήσεων και γεννά δικαίωμα αποζημίωσης του πολίτη (σύμφωνα με το άρθρο 4 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας). Επίσης, μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων.

Άλλα σοβαρά προβλήματα προκύπτουν από την εισαγωγή συστήματος 5ψήφιων τηλεφωνικών γραμμών για ραντεβού των ασφαλισμένων με γιατρούς του ΕΟΠΥΥ. Ειδικότερα, υπάρχουν πολλά προβλήματα όταν ακυρώνονται ραντεβού των ασφαλισμένων και τίθεται το ερώτημα πώς θα εξυπηρετηθούν μετά την ακύρωση του ραντεβού. Για να λυθεί αυτό το πρόβλημα, έχει δοθεί εντολή, οι ασφαλισμένοι των οποίων τα ραντεβού ακυρώνονται να εξυπηρετούνται εμβόλιμα άλλη μέρα με ευθύνη του Διευθυντή της μονάδας, αλλά και αυτή η μέθοδος παρουσιάζει λειτουργικά προβλήματα.

Ένα άλλο πρόβλημα είναι η διαχείριση περιουσιών που καταλείπονται στο κράτος. Η διαδικασία να οριστεί κάποιος υπεύθυνος για το χειρισμό περιουσίας που καταλείπεται στο κράτος είναι πολύπλοκη και χρονοβόρα.

Πρόβλημα αποτελεί επίσης και η μεταβίβαση οχημάτων μέσω ΚΕΠ. Οι πωλητές οχημάτων παρέδιδαν αμέσως το όχημα στον αγοραστή αγνοώντας ότι μέχρι την επικύρωση της συμφωνίας μεταβίβασης από τη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της οικείας περιφερειακής ενότητας παρέμεναν κύριοι και υπεύθυνοι για το όχημα. Το θέμα αυτό έχει μεταβιβαστεί από το Συνήγορο του Πολίτη προς το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης ώστε είτε να ρυθμιστεί νομοθετικά είτε το όχημα να μην αλλάζει χέρια μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία μεταβίβασής του.

Ένα άλλο πρόβλημα της Δημόσιας Διοίκησης είναι αυτό της παράλειψης απάντησης σε αιτήματα πολιτών που έχει ανακύψει λόγω της κατάργησης του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας. Και σε αυτό το πρόβλημα, επενέβη ο Συνήγορος του Πολίτη και έστειλε κατάλογο στην Προσωρινή Ενιαία Διοικούσα Επιτροπή η οποία ορίστηκε για την τακτοποίηση των εκκρεμοτήτων του ΟΕΚ, προκειμένου να αρχίσουν να απαντούν στα ερωτήματα και αιτήματα των πολιτών.

Επίσης, ένα άλλο πρόβλημα της Δημόσιας Διοίκησης είναι η επικύρωση εγγράφων από προξενικά γραφεία.

Κατά την εξέταση αναφορών αλλοδαπών, προερχόμενων κυρίως από το Πακιστάν και τη Νιγηρία, ο Συνήγορος του Πολίτη διαπίστωσε ότι η δυσκολία επαλήθευσης των προσκομιζόμενων στοιχείων από τα ελληνικά προξενεία είχε ως αποτέλεσμα είτε την υπέρμετρη καθυστέρηση είτε ακόμη και την άρνηση επικύρωσης των σχετικών αλλοδαπών εγγράφων, ιδίως σε περιπτώσεις που αυτά επρόκειτο να χρησιμοποιηθούν για την τέλεση γάμου στην Ελλάδα. Παράλληλα, προέκυψε και το πρόβλημα του κόστους της επικύρωσης και διακρίβωσης  της ορθότητας των στοιχείων, το οποίο αναλαμβάνουν οι αιτούντες χωρίς, όπως φαίνεται, να υπάρχει ειδική διάταξη.

Για αυτό το θέμα, ο Συνήγορος του Πολίτη, απευθυνόμενος στο Υπουργείο Εξωτερικών, επισήμανε ότι, αναγνωρίζει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές διπλωματικές αρχές σε χώρες όπου επικρατεί γενικευμένη ανομία, είτε λόγω εμπόλεμων ή έκρυθμων καταστάσεων είτε λόγω διαφθοράς, αλλά ένα κράτος δικαίου πρέπει να λειτουργεί έτσι ώστε να υπάρχει ασφάλεια στο κοινωνικό σύνολο και να προασπίζεται το δημόσιο συμφέρον. Προτάθηκε λοιπόν η στενή συνεργασία των Υπουργείων Εξωτερικών και Εσωτερικών προκειμένου να μπορέσουν να υιοθετήσουν κοινές και ομοιογενείς διαδικασίες για την επικύρωση εγγράφων από  τα προξενικά γραφεία.

Λύσεις που προτείνονται προκειμένου να επιλυθούν τα προβλήματα στη λειτουργία της Διοίκησης είναι οι εξής:

  • Σαφής κατανομή αρμοδιοτήτων και διοικητική εποπτεία ανά τακτά διαστήματα
  • Στενή συνεργασία μεταξύ των αρμοδίων φορέων
  • Σεβασμός και άμεση εκτέλεση των Δικαστικών αποφάσεων από τη Διοίκηση

Χρύσα Τσιώτση

Δικηγόρος 

[email protected]