Πολιτικά ζεϊμπέκικα: Απ’ τον Ανδρέα και τον Άκη, στο Γκλέτσο και τη Δούρου

Του Γιώργου Λαμπίρη

Ζειμπέκικος. Θρυλείται ότι το όνομά του οφείλεται στον εξισλαμισμένο ελληνικό πληθυσμό των Ζεϊμπέκων. Αναφέρεται επίσης ότι έγινε διάσημος στα ελληνικά αστικά κέντρα προς τα τέλη του 19ου αιώνα.

Καθαρά αντρικός χωρός στα πρώτα του βήματα, για βαρείς κι ασήκωτους κυρίους, με κύριο χαρακτηριστικό του τον σταθερό βηματισμό. Άλλοτε για τα μάτια μιας γυναίκας. Άλλοτε πάλι για τα μάτια μιας άλλης γυναίκας, χωρίς ανθρώπινη υπόσταση. Της πολιτικής.

Ο Ανδρέας Παπανδρέου αγαπούσε τη Συννεφιασμένη Κυριακή και τον Τσιτάνη. Ήταν άλλωστε γνωστό ότι διατηρούσε στενή σχέση μαζί του, σε σημείο που ο πρώτος πρότεινε στον δεύτερο να κατέβει υποψήφιος με το ΠΑΣΟΚ για να λάβει την αρνητική απάντηση του συνθέτη. Ο Τσιτσάνης 'όλων των Ελλήνων', όπως έλεγε ο ίδιος ο συνθέτης, 'δεν θα μπορούσε να γίνει ο Τσιτσάνης των μισών Ελλήνων', σε περίπτωση που συνέπραττε πολιτικά με τον Παπανδρέου.

Το ζεϊμπέκικο ήταν και είναι τρόπος να εκτονώσει το βαρύ θυμικό ή να διώξει σκοτούρες και έννοιες. Είτε αυτές τις προκαλούσε μια γυναίκα, είτε κατευνάζοντας το άγχος της πολιτικής. Ενίοτε μάλιστα, τα πολιτικά ζεϊμπέκικα ήταν υπεύθυνα και για διπλωματικές ατασθαλίες. Ποιος θα ξεχάσει τον περίφημο ζεϊμπέκικο του τότε υπουργού Εξωτερικών, Γιώργου Παπανδρέου υπό το βλέμμα και τις χειροκρουσίες του ομολόγου του Τζεμ; Ένας χορός που προκάλεσε διπλωματική ημικρανία στον τότε Κύπριο πρόεδρο, Γλαύκο Κληρίδη, δημιουργώντας ένταση στις διμερείς σχέσεις Ελλάδας - Κύπρου.

Λάτρης του ζεϊμπέκικου και ο κρατούμενος πλέον, και πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ, Άκης Τσοχατζόπουλος. Δεν έχανε ευκαιρία να εκδηλώνει τις χορευτικές του ικανότητες. Μεγάλη του αγάπη και τα ηπειρώτικα, καθότι Ηπειρώτης ο ίδιος.

Μια γυναίκα, ίσως από τις πρώτες που έσπασε το... χορευτικό κατεστημένο στην Ελλάδα, η Μελίνα Μερκούρη, υπουργός Πολιτισμού, άλλαξε τον κανόνα που ήθελε το συγκεκριμένο είδος χορού να απευθύνεται αυστηρά σε άντρες. Χορεύοντας το δικό της ζεϊμπέκικο υπό το βλέμμα των Ντασσέν - Φούντα στο "Ποτέ την Κυριακή".

Βήματα στο πάλκο έκαναν τόσο ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ, Δημήτρης Τσοβόλας, αλλά και ο αείμνητος δήμαρχος Αθηναίων, Αντώνης Τρίτσης.

Αρκετά χρόνια μετά, η... τάση που ήθελε την πολιτική να παντρεύεται το ζεϊμπέκικο, παραμένει ζωντανή. Εκλογικές νίκες συνεχίζουν να γιορτάζονται από πολιτικούς άνδρες, αλλά και... γυναίκες. Πρόσφατο παράδειγμα ο Απόστολος Γκλέτσος, που γιόρτασε την επανεκλογή του στο δήμο Στυλίδας, φέρνοντας στροφές στο άκουσμα της Δραπετσώνας. Ακόμα, η περιφερειάρχης Αττικής, Ρένα Δούρου, τη δεύτερη Κυριακή των εκλογών, άφησε το πνεύμα να διαφύγει του σκληρού κομματικού προσωπείου, χορεύοντας κι εκείνη τη Ρόζα του Μικρούτσικου, με τη φωνή του Μητροπάνου.

Σοσιαλισμός και ζεϊμπέκικο πάνε μαζί θα πείτε. Μπορεί, αν σκεφτεί κανείς ότι σχεδόν όλοι οι προαναφερθέντες ανήκαν στο χώρο της κεντροαριστεράς και δει του ΠΑΣΟΚ. Φαίνεται όμως, πως κάποιοι νεότεροι πολιτικοί - Γκλέτσος και Δούρου - αποφάσισαν να χορέψουν κι εκείνοι στα βήματα του ζεϊμπέκικου. Η πολιτική άλλωστε είναι κι αυτή γυναίκα με τα καπρίτσια και τις παραξενιές της. Μόνο που δεν βασανίζει μόνο τον ανδρικό πληθυσμό, αλλά όλους όσους αποφασίζουν να πέσουν στα δίχτυα της.

Δείτε τη Ρένα Δούρου να χορεύει το δικό της ζείμπέκικο