Εστιάζει στον εξηλεκτρισμό και την ψηφιοποίηση, με στοιχεία από την S-Class
Η Mercedes-Benz παρουσίασε (σε διαδικτυακή εκδήλωση) σήμερα την 5η γενιά ενός από τα πλέον σημαντικά μοντέλα της. Πρόκειται για την νέα C-Class το best seller (10,5 εκ. πωλήσεις από το 1982) της μάρκας στην κατηγορία των σεντάν, που φέρει τον κωδικό W206 και επικεντρώνεται στον εξηλεκτρισμό, την ψηφιοποίηση και την μείωση κατανάλωσης – ρύπων.
Η 5η γενιά C-Class περιλαμβάνει αμαξώματα sedan (τριών όγκων) και station wagon, που θα διατίθενται σε εκδόσεις Plug-In υβριδικές, ή ήπια υβριδικές (Mild Hybrid) με τεχνολογία 48V και γεννήτρια/μίζα. Μια καλή είδηση εδώ είναι η ηλεκτρική αυτονομία έως 100 χιλιόμετρα (WLTP), κάτι που δεν έχει προηγούμενο στην κατηγορία.
Σχεδίαση - Εσωτερικό
Η νέα C-Class δανείζεται πολλά στοιχεία (εμφάνισης και τεχνολογίας) από την S-Class με εντυπωσιακές αναλογίες, χυτές απολήξεις εμπρός – πίσω, μακρύτερο μεταξόνιο και μεγαλύτερο αμάξωμα και στις δυο εκδόσεις.
Σεντάν και Station Wagon έχουν μήκος 4,751 μ. (μεγαλύτερο από τις προηγούμενες εκδοχές αντίστοιχα), πλάτος 1,820 μ. και αυξημένο κατά 25χλστ μεταξόνιο (2,865 μ.), ενώ μεταξύ τους διαφέρουν μόνο ως προς το ύψος (μειωμένο σε σχέση με την προηγούμενη έκδοση) με την SW ψηλότερη κατά 27 χλστ από την Sedan. Το όλο σχήμα δίνει σπορ αίσθηση, κάτι στο οποίο συμβάλλουν και οι ζάντες μεγέθους από 17 έως 19 ίντσες.
Πάντως βασικό χαρακτηριστικό παραμένει η γνωστή μάσκα με το διάσημο αστέρι, ενώ τα πίσω φώτα είναι τεχνολογίας LED High Performance.
Το εσωτερικό της νέας C-Class δανείζεται πολλά αισθητικά και τεχνολογικά στοιχεία από την S-Class, με το ταμπλό χωρισμένο σε δυο τμήματα των οποίων συνέχεια είναι ο πίνακας οργάνων και η κεντρική κονσόλα. Ο οδηγός βλέπει μια στραμμένη ελαφρώς προς το μέρος του ευκρινέστατη οθόνη LCD (διάστασης 10,25 ή 12,3 ιντσών), ενώ θα διατίθεται και έγχρωμο head-up display.
Επιπλέον η οριζόντια κεντρική οθόνη (9.5΄΄η 11.9΄΄) της προηγούμενης γενιάς έχει αντικατασταθεί από μια κάθετη κάτω από τους αεραγωγούς, ανάμεσα σε οδηγό και συνοδηγό, που ταιριάζει με το σύστημα συνδεσιμότητας MBUX 2ης γενιάς. Η οθόνη αυτή ελέγχει και σε βασικές λειτουργίες του αυτοκινήτου, ενώ ο οδηγός έχει την δυνατότητα επιλογής ανάμεσα 3 στυλ και 3 προφίλ της οθόνης (Discreet, Sporty, Classic και Navigation, Assistance, Service αντίστοιχα), με την κάθε επιλογή να έχει διαφορετικά οπτικά χαρακτηριστικά.
Ο χώρος αποσκευών στο sedan παραμένει στα 455 λίτρα, ενώ αυτός του μοντέλου Estate (SW) είναι κατά 30 λίτρα μεγαλύτερος από πριν, με χωρητικότητα 490 έως 1510 λίτρων.
Ανάρτηση – Τετραδιεύθυνση
Η ανάρτηση της νέας C-Class αποτελείται από άξονα τετραπλών συνδέσμων εμπρός και άξονα πολλαπλών συνδέσμων πίσω, τοποθετημένο σε υποπλαίσιο. Ο συνδυασμός υπόσχεται ποιότητα κύλισης και μειωμένους θορύβους. Προαιρετικά διατίθεται σπορ ανάρτηση και σύστημα προσαρμοζόμενης απόσβεσης, ενώ οι plug-in εκδόσεις διαθέτουν (στάνταρ) αερανάρτηση πίσω.
Προαιρετικά επίσης υπάρχει και δυνατότητα «τετραδιεύθυνσης» με προσαρμογή της γωνίας κατεύθυνσης του πίσω άξονα κατά 2,5 μοίρες, κάτι που έχει σαν αποτέλεσμα μεγαλύτερη ευελιξία, ενώ μειώνεται και ο κύκλος πλήρους στροφής στα μόλις 10,64 μ. Σε ταχύτητες κάτω από 60 km/h, οι πίσω τροχοί στρέφονται προς την αντίθετη κατεύθυνση από τους μπροστινούς τροχούς και έως και 2,5° αντίθετα προς τη γωνία μπροστινού άξονα κατά τη στάθμευση. Έτσι, ανάλογα με την περίπτωση, το μεταξόνιο ουσιαστικά μικραίνει και το αυτοκίνητο γίνεται πιο ευκίνητο και ευέλικτο.
Σε ταχύτητες πάνω από 60 km/h, οι πίσω τροχοί στρέφονται έως και 2,5° προς την ίδια κατεύθυνση με τους μπροστινούς τροχούς. Η ουσιαστική αύξηση του μεταξονίου προσφέρει αισθητά πλεονεκτήματα, όπως η βελτιωμένη ευστάθεια και ασφάλεια σε υψηλές ταχύτητες, κατά τη γρήγορη αλλαγή λωρίδας ή σε περίπτωση αιφνίδιου ελιγμού αποφυγής.
Επιπλέον, απαιτούνται λιγότερες στροφές του τιμονιού από τέρμα σε τέρμα. Με το σύστημα διεύθυνσης πίσω άξονα και ανάλογα με το σύστημα κίνησης, απαιτούνται 2,1 αντί για 2,35 περιστροφές (σύστημα κίνησης στους πίσω τροχούς με σύστημα διεύθυνσης ανέσεων) ή 2,3 περιστροφές (εκδόσεις 4MATIC με σύστημα διεύθυνσης ανέσεων).
Κινητήρες - Κιβώτιο
Τα κινητήρια συστήματα περιλαμβάνουν κυρίως 4κύλινδρους τούρμπο κινητήρες βενζίνης και diesel, με ήπια υβριδικό EQ Boost (γεννήτρια/μίζα) και προσεχώς, Plug-In Hybrid. Και στα δυο καύσιμα η πρόσθετη ισχύς του EQ Boost φτάνει έως τους 20 ίππους με αντίστοιχη ροπή, έως 200 Nm.
Η βασική έκδοση του μοντέλου (C180) διαθέτει κινητήρα βενζίνης 1,5 λίτρων, με ισχύ 170 ίππους και ροπή 250 Nm. Η επόμενη έκδοση (C200), έχει ίδιο κινητήρα, με απόδοση 204 ίππων, ροπή 300Nm, ενώ θα διατίθεται και με τετρακίνηση 4MATIC. Η αμέσως επόμενη έκδοση C300 (δικίνητη η τετρακίνητη) έχει 2λιτρο κινητήρα 258 ίππων με ροπή 400 Nm που της δίνει επιτάχυνση 0-100 χλμ. σε 6'', με κατανάλωση από 6,2 έως 7 λίτρα/100 χλμ., και εκπομπή ρύπων CO2 μεταξύ 141 και 160 γρ/χλμ. ανάλογα την έκδοση (WLTP).
Οι κινητήρες diesel διατίθεται σε εκδόσεις C 220 d και C 300 d, με 2λιτρο κινητήρα ισχύος 200 και 265 ίππων αντίστοιχα, με την ροπή στα 440 και 550 Nm για κάθε περίπτωση, κατανάλωση 4,9 και 5 λίτρα/100 χλμ. και ρύπους CO2 στα 130 και 152 γρ/χλμ.
Όλα τα παραπάνω κινητήρια σύνολα συνδυάζονται με αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων. Το κιβώτιο ταχυτήτων 9G-TRONIC εξελίχθηκε για την προσαρμογή της ενσωματωμένης μίζας-δυναμό και τοποθετείται σε όλα τα μοντέλα C-Class. Ο ηλεκτροκινητήρας, το ηλεκτρονικό σύστημα ισχύος και το ψυγείο κιβωτίου ταχυτήτων έχουν πλέον μετακινηθεί μέσα ή προς το κιβώτιο ταχυτήτων. Τα προηγουμένως απαραίτητα καλώδια έχουν καταργηθεί, γεγονός που προσφέρει πλεονεκτήματα όσον αφορά στον χώρο που χρειαζόταν για την τοποθέτησή τους και το βάρος.
Επιπλέον, έχει αυξηθεί η αποδοτικότητα του κιβωτίου ταχυτήτων, μεταξύ άλλων, χάρη στη βελτιστοποιημένη συνεργασία με την ηλεκτρική πρόσθετη αντλία λαδιού, η οποία μειώνει την ισχύ τροφοδοσίας της μηχανικής αντλίας κατά 30 τοις εκατό. Ακόμη, χρησιμοποιείται μια νέα γενιά του πλήρως ενσωματωμένου συστήματος ελέγχου κιβωτίου ταχυτήτων με πολυπύρηνο επεξεργαστή, καθώς και νέα σχεδίαση και τεχνολογία συνδεσιμότητας. Εκτός από την αυξημένη υπολογιστική ισχύ, ο αριθμός ηλεκτρικών διεπαφών (interfaces) έχει μειωθεί δραστικά, ενώ το σύστημα ελέγχου κιβωτίου ταχυτήτων ζυγίζει 30 τοις εκατό λιγότερο.
Το σύστημα κίνησης 4MATIC των τετρακίνητων μοντέλων έχει εξελιχθεί. Το νέο σύστημα κίνησης στους μπροστινούς τροχούς επιτρέπει τη μετάδοση υψηλότερης ροπής με ιδανική κατανομή των φορτίων αξόνων, για δυναμική οδήγηση. Συν τοις άλλοις, παρουσιάζει ένα σημαντικό πλεονέκτημα βάρους συγκριτικά με την προηγούμενη σειρά, συμβάλλοντας στη μείωση του CO2. Οι τεχνικοί μπόρεσαν να μειώσουν και τις απώλειες τριβής στο νέο κιβώτιο διανομής, το οποίο επιπρόσθετα διαθέτει κλειστό κύκλωμα λαδιού και δεν απαιτεί πρόσθετα μέτρα ψύξης.
C-Class Plug-in hybrid
Αργότερα μέσα στην χρονιά αναμένεται η H Plug-in έκδοση της C-Class, με ηλεκτρική αυτονομία έως 100 χιλιόμετρα, χάρη σε ηλεκτροκινητήρα ισχύος 129 ίππων και μέγιστης ροπής 440 Nm που συνοδεύεται από μπαταρία υψηλής τάσης (εξελίχθηκε από την Mercedes) χωρητικότητας 25,4 kWh. Η μπαταρία αυτή θα μπορεί να φορτιστεί πλήρως σε 30 λεπτά, με φορτιστή 55 kW συνεχούς ρεύματος, ενώ ένας στάνταρ φορτιστής 11 kW θα είναι διαθέσιμος για τριφασική φόρτιση σε Wallbox, συνδεδεμένο σε τοπική πρίζα εναλλασσόμενου ρεύματος.
Η έκδοση αυτή εμπλουτίζεται με επιπλέον οδηγικά προφίλ, όπως το "Battery Hold", που δίνει προτεραιότητα στην φόρτιση της μπαταρίας υψηλής τάσης και το "Electric" που επιτρέπει την οδήγηση με ταχύτητα έως 140 χλμ./ώρα, με προσαρμοζόμενη ανάκτηση ενέργειας, προσαρμογή του συστήματος Active Distance Assist Distronic, ενώ η ενεργοποίηση του θερμικού κινητήρα γίνεται με πάτημα kick down, στο γκάζι.
Η τοποθέτηση της μπαταρίας μέσα στο αυτοκίνητο προσφέρει πλεονεκτήματα κατά την καθημερινή χρήση συγκριτικά με το προηγούμενο μοντέλο: πλέον, δεν υπάρχει σκαλοπάτι στο πορτ-μπαγκάζ και είναι εφικτή η απρόσκοπτη φόρτωση. Η συγκεκριμένη βελτίωση γίνεται ιδιαίτερα αισθητή στο μοντέλο Estate: Το μήκος του δαπέδου χώρου αποσκευών έχει αυξηθεί κατά 63 mm στα 1043 χλστ. Χάρη στο αυξημένο ύψος του χώρου αποσκευών κατά 150 χλστ, που πλέον φτάνει τα 732 χλστ, είναι εφικτή η άνετη φόρτωση μεγάλων κιβωτίων ποτών κάτω από το πτυσσόμενο κάλυμμα χώρου αποσκευών και το διαχωριστικό δίχτυ.
Συγκριτικά με το προηγούμενο μοντέλο, η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών έχει αυξηθεί κατά 45 λίτρα στα 360 λίτρα και με αναδιπλωμένα τα πίσω καθίσματα, το μοντέλο Estate μπορεί να χωρέσει ακόμη και 1375 λίτρα (40 λίτρα περισσότερο).
Συστήματα Ασφάλειας & Υποβοήθησης οδηγού
Η C-Class 5ης γενιάς είναι εξοπλισμένη με την τελευταία έκδοση του Driving Assistance που περιλαμβάνει νέες βελτιωμένες λειτουργίες, όπως το Active Distance Assist Distronic, που διατηρεί μια συγκεκριμένη απόσταση από το προπορευόμενο αυτοκίνητο, ενώ ανιχνεύει και σταθμευμένα οχήματα με ταχύτητες έως 100 χλμ./ώρα .
Επιπλέον, το Active Steering Assist βοηθά στην διατήρηση της λωρίδας κυκλοφορίας με ταχύτητα έως 210 χλμ./ώρα, αλλά και (χάρη σε κάμερα 360 μοιρών) αναγνωρίζει τις διαχωριστικές γραμμές ακόμα και στους επαρχιακούς δρόμους. Στην υπηρεσία του οδηγού και το σύστημα Traffic Sign Assist που αναγνωρίζει πινακίδες έργων, κατάσταση οδοστρώματος, ενώ διαθέτει ενδείξεις stop και προειδοποίησης ερυθρού σηματοδότη. Σημαντική εξέλιξη έχει γίνει και στο σύστημα υποβοήθησης στάθμευσης, γεγονός που θα εκτιμήσουν ιδιαίτερα οι οδηγοί στις πυκνοκατοικημένες περιοχές.
Έμφαση έχει δοθεί και στην παθητική ασφάλεια καθώς εκτός από τον κεντρικό αερόσακο, διατίθεται το Pre-Safe Impulse Side, σύστημα που λειτουργεί σε συνδυασμό με το Driving Assistance Plus, δημιουργώντας εικονικές ζώνες πέριξ του οχήματος. Σε περίπτωση που «αντιληφθεί» ότι, η πλευρική σύγκρουση είναι αναπόφευκτη, το σύστημα έχει την δυνατότητα να απομακρύνει τον οδηγό ή τον συνεπιβάτη όσο μακρύτερα από το μέρος της πρόσκρουσης ώστε να μειωθούν –κατά το δυνατόν- οι συνέπειες.
Η νέα C-Class θα παράγεται στα εργοστάσια της Βρέμης (Γερμανία), του Πεκίνου (Κίνα) και του Ανατολικού Λονδίνου (Νότιος Αφρική), με τις εκδόσεις Sedan και Estate να κυκλοφορούν ταυτόχρον. Οι παραγγελίες ξεκινούν από τις 30 Μαρτίου και τα πρώτα C-Class θα εμφανιστούν στις εκθέσεις των εξουσιοδοτημένων διανομέων το καλοκαίρι του 2021, ενώ νωρίτερα θα έχουν ανακοινωθεί και οι τιμές.
Νίκος Τσάδαρης