Ένδυση : Το λουκέτο Καρούζου και οι κινήσεις των άλλων παικτών

ΑΠΟ ΤΟ ΝΕΚΤΑΡΙΟ Β. ΝΩΤΗ

Το απόγευμα του περασμένου Σαββάτου, τα ρολά στο κατάστημα της αλυσίδας ένδυσης CAROUZOS κατέβηκαν οριστικά. Μαζί, έπεσε και η αυλαία για την πάλαι ποτέ κραταιά επιχείρηση. Ήταν το τελευταίο μαγαζί της CAROUZOS, που είχε μείνει ανοιχτό. Τα καταστήματα CAROUZOS αποτελούν πλέον παρελθόν από το χάρτη της ένδυσης στην ελληνική αγορά.
Πώς, όμως, η αλυσίδα λιανικής, που κάποτε οι αγορές από τα καταστήματά της αποτελούσαν σημείο αναφοράς, κατέρρευσε ; Γιατί έφτασε ως εδώ ;

Άνθρωποι, που γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα στην αγορά του ρούχου στην Ελλάδα, τονίζουν ότι οι βασικοί λόγοι είναι οι εξής :

 

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΙΜΩΝ ΜΕ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ

Η αλυσίδα ήταν γνωστή για τις πολύ υψηλές τιμές της σε όλη την αγοραστική περίοδο. Μπορεί να είχε εμπόρευμα μεγάλων οίκων - και κατά συνέπεια ακριβών - του εξωτερικού, στην περίοδο, όμως, των εκπτώσεων τις έριχνε κατακόρυφα, με αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση του περιθωρίου κέρδους της.

 

Η ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΛΟΓΩ ΕΥΡΩ

Αυτές ακριβώς οι υψηλές τιμές αποτέλεσαν μπούμερανγκ για την αλυσίδα, με τον ερχομό του ευρώ. Η σύγκριση με τις τιμές των ίδιων εμπορευμάτων σε άλλες χώρες της Ευρωζώνης ήταν μοιραία και, με δεδομένο ότι η CAROUZOS επέμενε να πουλά ακριβότερα από τις υπόλοιπες χώρες, άρχισαν τα παράπονα από τους πελάτες, οι περισσότεροι εκ των οποίων σταμάτησαν να κάνουν τις αγορές τους από εκεί.

 

ΟΙ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΠΕΛΑΤΕΣ

Ο επιχειρηματίας πίστευε πολύ στην ανταμοιβή των καλών πελατών. Είχε, λοιπόν, δημιουργήσει κάρτες μελών, οι οποίες προσέφεραν σημαντικές εκπτώσεις, που - σε κάποιες περιπτώσεις - ήταν περισσότερο γενναιόδωρες από ό,τι θα έπρεπε.

 

Η ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΣΤΟ ATTICA

Η εταιρεία αποφάσισε, η αλήθεια είναι όχι με επιχειρηματικά κριτήρια, να μπει - και με διόλου     ευκαταφρόνητο ποσοστό - στο ATTICA. Ήταν μια επένδυση, την οποία δεν μπορούσε να αντέξει, δεδομένων και των προβλημάτων, που ήδη είχε αρχίσει να αντιμετωπίζει. Αποτέλεσμα;
Αναγκάστηκε τελικά να κάνει πίσω, χάνοντας με αυτό τον τρόπο ουκ ολίγα χρήματα.

 

ΔΑΝΕΙΑ ΚΑΙ ΑΚΙΝΗΤΑ

Από όλα αυτά, άρχισε η βουτιά. Ο δανεισμός διογκωνόταν διαρκώς, ενώ η εταιρεία είχε κάνει και αποτυχημένες επιλογές σε επενδύσεις ακινήτων. Η πτώση της κατανάλωσης, εν μέσω κρίσης έδωσε τη χαριστική βολή, για να φτάσουμε στο τελικό λουκέτο του περασμένου Σαββάτου.

 

ΟΙ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΠΑΙΚΤΩΝ

Η αναδιάρθρωση...

 
Μέσα σε αυτό το πολύ δύσκολο περιβάλλον, στο οποίο κινείται η ένδυση, αλλά και η υπόδηση, οι υφιστάμενοι παίκτες στην αγορά προσπαθούν να προσαρμοστούν. Η αναδιάρθρωση των επενδυτικών σχεδίων είναι δεδομένη :
 
Πολλά καταστήματα έχουν κλείσει και έχουν συγχωνευθεί με άλλα. 
Μαγαζιά-πρότυπα και σημεία αναφοράς για τα δεδομένα της αγοράς πλέον δεν υφίστανται στην Αθήνα, την Κηφισιά και τη Γλυφάδα. Το μοντέλο αυτό της αναδιάρθρωσης ακολουθεί και η ΣΤΡΟΓΓΥΛΟΣ, που πλέον δεν λειτουργεί το κατάστημά της στην Κλαυθμώνος και ετοιμάζει νέο στην Κριεζώτου. 
Μεγάλες, πολυεθνικές φίρμες ενισχύουν την παρουσία τους σε stock outlets, επιχειρώντας - και το πετυχαίνουν - να αξιοποιήσουν το εμπόρευμα, που τους έχει απομείνει από προηγούμενες collections, αντί να παραμένει αδιάθετο στις αποθήκες, ενώ όμιλοι απέσυραν φίρμες τους, όπως η Inditex (Zara, Massimo Dutti, etc), την Uterque. 
 
...και τα νέα σχέδια
 
Δεν λείπουν και αυτοί, που - κόντρα στο ρεύμα της αγοράς - επενδύουν και επεκτείνονται, εκμεταλλευόμενοι τη ρευστότητά τους και την καλή τους πορεία. 
 
Κάποιοι εγχώριοι παίκτες επιλέγουν να επεκτείνουν το δίκτυό τους - δειλά, δειλά - μέσω franchise, τόσο εντός Ελλάδος - όπως η Sugarfree, που ανοίγει σε Μύκονο, Πάρο και Χαλάνδρι -, όσο και στο εξωτερικό - με τη Fullah Sugah να δραστηριοποιείται ήδη στη Μόσχα και στην Ιορδανία - και να ετοιμάζεται και για άλλες αγορές (στην Ελλάδα εγκαινίασε πρόσφατα κατάστημα στην Κω).    
 
Η Nak Shoes της οικογένειας Γεωργούδα επένδυσε στο κέντρο της Αθήνας, με το μεγάλο κατάστημα στην Πανεπιστημίου και Αμερικής, διατηρώντας και τα υπόλοιπα σημεία στο ATTICA, στη Σταδίου, στο Mall και στο Golden Hall.
 
Στη Θεσσαλονίκη, ο πολυεθνικός σουηδικός κολοσσός H&M δίνει το "παρών" με το νεοκλασικό, πολυόροφο κατάστημα στην Τσιμισκή και Κομνηνών, όπου στεγάζεται και το πρώτο H&M HOME στην Ελλάδα, ενώ μέσα στη χρονιά αναμένεται να ανοίξουν δύο σημεία, στο Βόλο (Ερμού και Σπυρίδη) και στη Γλυφάδα (προς αντικατάσταση του υφιστάμενου, πάλι στη Μεταξά).
  
Στο κέντρο της συμπρωτεύουσας θα ανοίξει το δεύτερο ΑTTICA στη Βόρεια Ελλάδα, και συγκεκριμένα στο παλαιό κατάστημα της ΦΩΚΑΣ, στην Τσιμισκή (αναμένεται στο τέλος του καλοκαιριού).