Γράφει ο Γιώργος Παπαθεοδώρου, SEO Strategist και ιδιοκτήτης της Digital Bang
Το blogging θεωρείται αυτή τη στιγμή μία από τις σημαντικότερες τάσεις στο SEO. Με τα άρθρα που ανεβάζετε στο blog του site σας, προσφέρετε χρήσιμο περιεχόμενο στους χρήστες και απαντάτε στις ερωτήσεις που αυτοί έχουν.
Το σχετικό και χρήσιμο περιεχόμενο σε ένα site είναι ένας από τους βασικότερους παράγοντες κατάταξης στον αλγόριθμο της Google, με βάση τους οποίους καθορίζεται η σειρά εμφάνισης των αποτελεσμάτων στη Google αλλά και τις άλλες μηχανές αναζήτησης.
Τα ενημερωμένα, ευανάγνωστα και ποιοτικά άρθρα στο blog όχι μόνο βοηθούν στο SEO του site, αλλά αποτελούν και τρόπο προσέγγισης πελατών.
Αν ένα άρθρο στο blog εμφανιστεί στις πρώτες θέσεις των οργανικών αποτελεσμάτων για μια συγκεκριμένη λέξη-κλειδί, τότε θα προσελκύσει traffic στο site.
Πώς, όμως, πρέπει να SEO βελτιστοποιήσετε ένα άρθρο στο blog, ώστε να είναι ορατό από τις μηχανές αναζήτησης και να βγαίνει ψηλά στα οργανικά αποτελέσματα (SERPs);
Διαβάστε παρακάτω 11 απλές αλλά άκρως αποτελεσματικές τακτικές που πρέπει να ακολουθείτε για εντυπωσιακά αποτελέσματα σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Επικεντρωθείτε σε 1-2 long-tail keywords με βάση την πρόθεση χρήστη
Στις μέρες μας, το να… «φουσκώνει» ο αρθρογράφος το άρθρο με πολλές λέξεις-κλειδιά δεν φέρνει τα επιθυμητά αποτελέσματα στο SEO, καθώς καθιστά το κείμενο μη ευανάγνωστο.
Επιπλέον, υπάρχει ο κίνδυνος η πρακτική αυτή να θεωρηθεί keyword-stuffing, κάτι που η Google τιμωρεί ή τουλάχιστον δεν επικροτεί με υψηλές θέσεις στα οργανικά αποτελέσματα αναζήτησης. Σκοπός του άρθρου πρέπει να είναι να δώσει απαντήσεις σε αυτά που ψάχνουν οι χρήστες, ώστε να καλύψει την πρόθεση αναζήτησής τους.
Τα long-tail keywords, δηλαδή ολόκληρες φράσεις που αντιστοιχούν στις αναζητήσεις που κάνουν οι χρήστες (για παράδειγμα «πώς να γράψω ένα blog post») είναι ακριβώς οι λέξεις-κλειδιά, στις οποίες πρέπει να επικεντρωθείτε, αν θέλετε να ανεβείτε γρηγορότερα στην κατάταξη της Google και να κερδίσετε περισσότερα clicks από τον ανταγωνισμό.
Τοποθετήστε αυτά τα keywords σε στρατηγικά σημεία του κειμένου
Αφού αποφασίσατε τα keywords, στα οποία θα στοχεύσετε, πρέπει να τα ενσωματώσετε σε συγκεκριμένα σημεία του άρθρου.
Τα σημεία αυτά είναι το page title, η επικεφαλίδα (heading) και τα header tags, το κυρίως σώμα του κειμένου, το URL και το meta description.
Ωστόσο, η θέση και ο αριθμός των λέξεων-κλειδιά σε αυτά τα σημεία πρέπει να προκύπτουν φυσικά και να μην τα «πιέζουμε» σε βαθμό που να κάνουν το κείμενο μας δυσανάγνωστο!
Αποφύγετε, λοιπόν, την υπερ-βελτιστοποίηση (over-optimisation) όπως στο ακόλουθο παράδειγμα:
Αντί αυτού, προτιμήστε να ακολουθήσετε το παράδειγμα της εταιρίας ανάκτησης δεδομένων, TicTac όπως φαίνεται ακολούθως:
Το blog πρέπει να είναι mobile-friendly
Γνωρίζατε ότι πλέον συντριπτικά περισσότεροι χρήστες κάνουν αναζήτηση από κινητές συσκευές (smartphone και tablet) από ότι από τον υπολογιστή τους;
Για το λόγο αυτό, ήδη από το 2015, η Google συμπεριέλαβε στον αλγόριθμό της τη φιλικότητα προς τις κινητές συσκευές.
Το 2021 μάλιστα (πληροφορίες από τη Google το φέρουν να γίνεται rollout τον ερχόμενο Μάιο), αναμένεται μία σημαντική αναβάθμιση του αλγορίθμου που έχει να κάνει και με τη φιλικότητα στα mobile devices – το Page Experience Update.
Αυτό σημαίνει ότι κάθε σελίδα του blog θα πρέπει να έχει design και navigation που να είναι εύχρηστα, να φορτώνει πολύ γρήγορα (ειδικά σε mobile συσκευές) κοκ προσφέροντας μια μοναδική εμπειρία χρήστη.
Σύμφωνα με τη Google:
“Το σήμα της εμπειρίας στη σελίδα μετρά πτυχές του πώς οι χρήστες αντιλαμβάνονται την εμπειρία αλληλεπίδρασης με μια ιστοσελίδα. Η βελτιστοποίηση για αυτούς τους παράγοντες καθιστά τον ιστό πιο ευχάριστο για τους χρήστες σε όλα τα προγράμματα περιήγησης και βοηθά τις ιστοσελίδες να εξελίσσονται με βάση τις προσδοκίες των χρηστών σε κινητές συσκευές. Πιστεύουμε ότι αυτό θα συμβάλει στην επιτυχία των ψηφιακών επιχειρήσεων, καθώς οι χρήστες γίνονται πιο αφοσιωμένοι και θα μπορούν να συναλλάσσονται με λιγότερα εμπόδια.”
Χρησιμοποιήστε λοιπόν το Mobile-Friendly Test tool της Google και ελέγξτε αν και η δική σας ιστοσελίδα είναι φιλική προς τις mobile συσκευές. Διαφορετικά, ακολουθήστε τις οδηγίες που θα σας δοθούν ώστε να τη βελτιώσετε.
Βελτιστοποιήστε τα meta descriptions
Το meta description είναι το κείμενο που εμφανίζεται κάτω από τον τίτλο της σελίδας στα οργανικά αποτελέσματα αναζήτησης (SERPs) και παίζει μεγάλο ρόλο στο αν τελικά ο χρήστης θα επιλέξει να διαβάσει το δικό μας περιεχόμενο, αυξάνοντας ή μειώνοντας το Click Through Rate (CTR).
Ο διαθέσιμος χώρος είναι περίπου 150-155 χαρακτήρες (η έκταση του μπορεί να είναι και μεγαλύτερη – εξαρτάται από τη Google και όχι από εμάς) και μέσα σε αυτό το μικρό κείμενο θα πρέπει να προσελκύσετε τον χρήστη να κάνει κλικ στο άρθρο, τονίζοντας τις πληροφορίες που θα αποκομίσει, εξάπτοντάς του την περιέργεια, φαντασία κλπ.
Επιπλέον, όπως προαναφέρθηκε, η περιγραφή αυτή συστήνεται να περιέχει και τη λέξη/φράση, στην οποία στοχεύετε όπως για παράδειγμα το ακόλουθο snippet για το ηλεκτρονικό κατάστημα πώλησης κοσμημάτων, Jeweler.gr:
Να σημειωθεί στο σημείο αυτό ότι τα meta descriptions δεν αποτελούν παράγοντα κατάταξης (ranking factor) – επηρεάζουν όμως έμμεσα τα SERPs και μάλιστα σε σημαντικό βαθμό.
Μην ξεχνάτε το alt text στις εικόνες
Ένα άρθρο στο blog δεν πρέπει να έχει μόνο κείμενο, αλλά και αρκετές εικόνες, ώστε να γίνει πιο ελκυστικό.
Το θέμα είναι ότι οι μηχανές αναζήτησης δεν αντιλαμβάνονται τις εικόνες όπως ο άνθρωπος, οπότε πρέπει να τους παρέχουμε κάποια στοιχεία για το περιεχόμενο της εικόνας.
Αυτό το πετυχαίνουμε με το alt text και τα image descriptions, στα οποίο πρακτικά περιγράφουμε την εικόνα. Έτσι, δίνουμε τη δυνατότητα και σε ανθρώπους με προβλήματα όρασης να αντιληφθούν καλύτερα το περιεχόμενο μας με τη χρήση ειδικών screen readers.
Το alt text και οι περιγραφές των εικόνων πρέπει να είναι σύντομες, περιγραφικές και να περιλαμβάνουν τις λέξεις-κλειδιά (φυσικά εφόσον είναι σχετικές).
Μη χρησιμοποιείτε παρόμοια tags
Τα topic tags είναι οι ετικέτες, με τις οποίες αποδίδουμε ένα θέμα σε κάποιο άρθρο. Για παράδειγμα, αν το άρθρο αφορά στο πώς να γράφουμε άρθρο για το blog, τότε η ετικέτα μπορεί να είναι “blogging”.
Το tag δημιουργεί ένα ακόμα URL, στο οποίο εμφανίζονται όλα τα άρθρα που έχουν την ίδια ετικέτα.
Αν χρησιμοποιείτε παρόμοια tags σε κάθε άρθρο, όπως στο παραπάνω παράδειγμα εκτός από “blogging” και “blog” ή “blog posts”, τότε θα δημιουργούνται πολλά URLs, τα οποία θα έχουν το ίδιο (ή παραπλήσιο) περιεχόμενο.
Ακόμα χειρότερα δε, μπορεί να έχετε ήδη και άλλα άρθρα ή κύριες σελίδες υπηρεσιών, προϊόντων κοκ τα οποία στοχεύουν στο ίδιο group keywords, οπότε τα πράγματα δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο.
Αυτό στα μάτια της Google θεωρείται διπλότυπο περιεχόμενο (duplicated content), κάτι που έχει ιδιαίτερα αρνητικό αντίκτυπο στις οργανικές κατατάξεις. Πολύ απλοϊκά διατυπωμένο, η Google δεν αντιλαμβάνεται ποιο από όλα τα URLs με παραπλήσιο περιεχόμενο απαντά με τον καλύτερο τρόπο στα ερωτήματα των χρηστών, οπότε και δυσκολεύεται να επιλέξει το καλύτερο και να μας ανταμείψει με υψηλές κατατάξεις.
Χρησιμοποιήστε URLs που βοηθούν τον επισκέπτη
Τα URLs πρέπει όχι μόνο να περιέχουν το keyword, αλλά και να έχουν δομή που βοηθά τον επισκέπτη και συνεπώς και τις μηχανές αναζήτησης να αντιληφθούν τη διάρθρωση του site και το είδος του περιεχομένου.
Δηλαδή στο URL πρέπει να φαίνεται η πορεία των υποκατηγοριών που οδήγησαν στο άρθρο, ώστε αυτό να μη μοιάζει αυθαίρετα τοποθετημένο μέσα στο site.
Αντί, για παράδειγμα, να είναι το URL “www.sitename.com/how-to-write-blog-posts” είναι πιο σωστό να είναι κάπως έτσι: “www.sitename.com/blog/content-marketing/how-to-write-blog-posts”.
Τοποθετήστε εσωτερικά links
Εισάγετε εσωτερικούς συνδέσμους (internal links), δηλαδή συνδέσμους από το άρθρο που μόλις γράψατε από και προς άλλα άρθρα ή σελίδες (γενικότερα URLs) του ιστοτόπου σας.
Τα URLs αυτά μπορεί να είναι κάποιο άλλο άρθρο με σχετικό περιεχόμενο ή σελίδα του e-shop, στην οποία ο χρήστης μπορεί να μάθει περισσότερα ή να αγοράσει το προϊόν, το οποίο αναφέρεται στο blog post.
Αυτή η πρακτική όχι μόνο βοηθάει τον επισκέπτη να περιηγηθεί στο site και να μείνει περισσότερη ώρα σε αυτό, αλλά και υποδεικνύει στις μηχανές αναζήτησης άλλα σχετικά URLs βοηθώντας τη Google να κατανοήσει καλύτερα τη δομή και το περιεχόμενο της ιστοσελίδας μας και να το ευρετηριάσει γρηγορότερα.
Δημιουργήστε θεματικές κατηγορίες
Αν το blog δεν έχει κατηγορίες, τότε μετά από λίγο καιρό, αν δημοσιεύετε συχνά σε αυτό, θα καταλήξει να έχει πολλά άρθρα χωρίς κατηγοριοποίηση.
Καλό είναι, λοιπόν, να δημιουργήσετε κατηγορίες (για παράδειγμα Content Marketing, Facebook Marketing, SEO Marketing) και κάθε κατηγορία να έχει ξεχωριστό URL (sitename.com/blog/content-marketing/, sitename.com/blog/facebook-marketing/, sitename.com/blog/seo-marketing/ κοκ).
Σε κάθε κατηγορία, μπορείτε να τοποθετήσετε τα αντίστοιχα άρθρα με ισχυρό interlinking μεταξύ τους.
Και σε αυτή την περίπτωση χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή ώστε να αποφευχθεί το φαινόμενο του διπλότυπου περιεχομένου όπως αναφέρθηκε και ανωτέρω για τα tags.
Δημοσιεύστε evergreen content
Evergreen content είναι το περιεχόμενο, το οποίο είναι χρήσιμο και σχετικό για μεγάλο χρονικό διάστημα και όχι μόνο για μια συγκεκριμένη περίοδο.
Σαφώς, είναι σημαντικό να δημοσιεύετε και άρθρα που αφορούν κάποιο trending θέμα (π.χ. «Οι σημαντικότερες τάσεις του SEO για το 2021»), όμως τα άρθρα evergreen βοηθούν σε καλές κατατάξεις για μεγάλο χρονικό διάστημα και όχι μόνο για το κοντινό μέλλον και φέρνουν σταθερή επισκεψιμότητα για πολύ καιρό μετά τη δημοσίευσή τους.
Ένα τέτοιο άρθρο μπορεί να είναι αυτό εδώ για τις εκπαιδευτικές δεξιότητες στον 21ο αιώνα, ένα θέμα που αναμένεται να είναι επίκαιρο για αρκετά ακόμα χρόνια.
Ανανεώστε το περιεχόμενο του blog
Το blog πρέπει να ανανεώνεται συχνά με νέο περιεχόμενο, όμως αυτό απαιτεί αρκετό χρόνο και resources.
Μπορείτε, λοιπόν, εκτός από τη δημιουργία νέων άρθρων, να ασχοληθείτε και με παλαιότερα, τα οποία τώρα περιλαμβάνουν μη επικαιροποιημένες πληροφορίες.
Έτσι, αυτά θα έρθουν ξανά στην επικαιρότητα, θα επιτύχουν υψηλότερες κατατάξεις και θα σας φέρουν εκ νέου traffic.
Φυσικά, αυτή η διαδικασία σημαίνει πολλές φορές ότι θα χρειαστεί να σβήσετε ορισμένα άρθρα (ή να ενώσετε κάποια άλλα), τα οποία πλέον δεν έχουν καμία αξία και δεν φέρνουν traffic – μπορείτε να το συναντήσετε και με τον όρο content pruning στα αγγλικά.
Σε κάθε περίπτωση οι όποιες αλλαγές / βελτιώσεις θα πρέπει να γίνονται οργανωμένα, ως συνέχεια ενός ενδελεχούς content audit και στα πλαίσια μιας συγκεκριμένης στρατηγικής content marketing.
Blog SEO – Εν Κατακλείδι
Με τις παραπάνω SEO στρατηγικές, θα δημιουργήσετε ένα blog, το οποίο σύντομα θα αρχίσει να σας φέρνει περισσότερο traffic και θα σας βοηθήσει να χτίσετε υψηλό authority για το site σας.
Δεν είναι εύκολο και σίγουρα τα αποτελέσματα δεν έρχονται μέσα σε λίγες ημέρες – η προσπάθεια όμως αξίζει και με το παραπάνω το χρόνο σας!
Bio
Ο Γιώργος Παπαθεοδώρου είναι διπλωματούχος του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Τεχνολογίας Υπολογιστών της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών και κάτοχος MBA από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ). Εργάστηκε επί σειρά ετών ως Μηχανικός Τηλεπικοινωνιών στην Intracom και WIND μέχρι και το 2012. Η ενασχόληση του με το digital marketing ξεκίνησε το 2010 εστιάζοντας στις υπηρεσίες SEO (Search Engine Optimisation) και PPC (Google & Bing Ads). Έχει παρακολουθήσει πληθώρα workshops, conferences και σεμιναρίων και είναι κάτοχος των σχετικών πιστοποιήσεων. Εργάζεται ως freelance SEO consultant και οι υπηρεσίες του έχουν βοηθήσει πλήθος επιχειρήσεων σε Ελλάδα και εξωτερικό να ξεχωρίσουν online.