«Όλοι μας πρέπει να επιδείξουμε υψηλό αίσθημα ευθύνης»
Η διαμορφωθείσα κατάσταση με τον Covid-19 στη Θεσσαλονίκη και ευρύτερα στη Βόρεια Ελλάδα, τα μέτρα για την εστίαση, η οικονομική κατάσταση και η προστασία της εργασίας ,τέθηκαν από τον υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη κατά τη διάρκεια συνέντευξής του στο ρ/σ «Σκάι». Μαζί και η διαπόμπευση του πρύτανη του Οικονομικού Πανεπιστημίου, αλλά και τα ελληνοτουρκικά.
Για την υπερμετάδοση στη Θεσσαλονίκη, σημείωσε ότι «δυστυχώς η Βόρεια Ελλάδα γενικά, ειδικότερα η Θεσσαλονίκη δεν επέδειξε εκείνου του τύπου την ευθύνη που θα έπρεπε να επιδείξει» και αναφέρθηκε στη μετακίνηση φοιτητικού πληθυσμού προς την πόλη. Πρόσθεσε ότι «υπήρξε πολύ μεγάλη αμετροέπεια στη διαχείριση της ψυχαγωγίας και της διασκέδασης, το αποτέλεσμα δυστυχώς το εισπράττει σήμερα η Θεσσαλονίκη». Και αφού υπογράμμισε το συντονισμένο σχέδιο από υπουργείο Υγείας με την προσθήκη 43 κλινών ΜΕΘ, τόνισε: «Παρά ταύτα με την εξαιρετικά αυξητική πορεία που έχει το φαινόμενο, θα πρέπει να ενισχύσουμε το σύστημα και με άλλες κλίνες. Είναι βέβαιο ότι θα απαιτηθούν και νέα μέτρα για τη Θεσσαλονίκη, τα περιοριστικά αυτά μέτρα θα πρέπει να είναι τέτοιου τύπου ώστε να μην αφήνουν περιθώριο για την αυξητική αυτή τάση».
Όμως, συνέχισε, «οποιοδήποτε μέτρο, ακόμη και το πιο σκληρό, και το πιο αυστηρό, εάν δεν υπάρχει ευθύνη, και συλλογική και ατομική, δεν πρόκειται να ευδοκιμήσει. Είμαστε στο σημείο 'μηδέν', είμαστε σε μια κρίσιμη στιγμή, όλοι μας πρέπει να επιδείξουμε υψηλό αίσθημα ευθύνης», σημείωσε εμφατικά. Ενώ, αφού αναγνώρισε ότι ιδιοκτήτες καταστημάτων εστίασης και πολιτιστικών χώρων αδικούνται από την ανεύθυνη συμπεριφορά συναδέλφων τους, πλην όμως ο κατασταλτικός μηχανισμός δεν μπορεί να είναι παντού, εξήγησε ότι για αυτό το λόγο «αποφασίστηκε ένα οριζόντιο μέτρο με στόχο να καταλλαγεί ο ιός το διάστημα αυτό» και απώτερο στόχο «να ξανανοίξουμε την κοινωνία και την αγορά τον Δεκέμβριο».
Στήριξη εργασίας - δημοσιονομικά αποθέματα
Στο ερώτημα για τις επιπτώσεις στην εργασία, ο υπουργός απάντησε ότι «η Ελλάδα, μαζί με την Τσεχία, είχε τη μικρότερη απώλεια σε ό,τι αφορά το εργατικό δυναμικό κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης (λιγότερο από 2%)», και «σε αυτό συνέβαλε το μεγάλο 'πακέτο' το προηγούμενο διάστημα, ιδίως στις αναστολές που μπήκαν οι εργαζόμενοι. Η αναστολή με την ταυτόχρονη απαγόρευση απολύσεων ήταν ένα προωθητικό μέτρο που καμία άλλη χώρα δεν πήρε».
Είπε, ακόμα, ότι τα τελευταία μέτρα για τη στήριξη της αγοράς, της οικονομίας και της εργασίας κοστίζουν περίπου 1,4 δισ. το μήνα και διαβεβαίωσε ότι «με μέτρο, χωρίς παραλογισμούς, χωρίς δημαγωγική σπατάλη θα κάνουμε αυτό που πρέπει, στον χρόνο που πρέπει και με το μέτρο που πρέπει». Πρώτο μέλημα της κυβέρνησης είναι να παραμείνει κατά το δυνατόν ακέραιη η εργασία την επόμενη μέρα της επέλασης του ιού», υπογράμμισε ενώ σε κάθε περίπτωση, διαβεβαίωσε, «υπάρχουν λελογισμένα αποθέματα, θα τα χρησιμοποιήσουμε με ένα ροοστάτη, δεν πρόκειται να αφήσουμε τα δημόσια ταμεία στην αλόγιστη πλειοδοσία». Να υπάρχουν, εν τέλει, «αποθέματα ακόμη και για το χειρότερο δυνατό σενάριο».
Αντιθέτως, ανέφερε ο κ. Γεραπετρίτης, αν η κυβέρνηση είχε υιοθετήσει τις προτροπές του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης για περισσότερο εμπροσθοβαρές πρόγραμμα, «είμαι πεπεισμένος ότι αυτή τη στιγμή δεν θα είχαμε τη δυνατότητα να δανειστούμε από καμία αγορά. Οι αγορές αντανακλούν τη φερεγγυότητα, την αξιοπιστία και το μέτρο κάθε κυβέρνησης. Εμείς, εμπροσθοβαρώς, επιδείξαμε λελογισμένη δημοσιονομική πολιτική, στηρίξαμε όσο έπρεπε διατηρώντας δημοσιονομικά αποθέματα και σήμερα είμαστε στην πολύ ευχάριστη θέση να έχουμε διατηρήσει σχεδόν ακέραια τα αποθέματα τα οποία παρέλαβε η παρούσα κυβέρνηση». Έκλεισε τη σχετική απάντηση λέγοντας ότι «ο δανεισμός είναι χαμηλότερος ακόμη κι από παραδοσιακές ισχυρές οικονομίες της Ευρώπης, διατηρούμε ένα πολύ σοβαρό δημοσιονομικό απόθεμα στην περίπτωση επιμήκυνσης της κρίσης», προκειμένου να υποστηριχθεί η αγορά και η εργασία «στο μέτρο που μπορούμε και πρέπει».
Για τα ΜΜΜ
Στο κεφάλαιο των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, υπάρχει, σύμφωνα με τον υπουργό, «μια πεπερασμένη δυνατότητα για να μπορέσεις να κάνεις πράγματα, δεν είναι πάντα εύκολο άμεσα να ενισχύεις τον στόλο με νέα οχήματα ή νέα βαγόνια. Είναι πολύ δυσκολότερη η άσκηση στο μετρό, πιο εύκολα για τα λεωφορεία, στα οποία έχουν ήδη γίνει σοβαρές κινήσεις, έχουν προστεθεί περισσότερα από εκατό νέα λεωφορεία, διακόσια μέχρι το τέλος Νοεμβρίου. Έχει μπει στον στόλο και το ιδιωτικό κομμάτι των λεωφορείων, ήδη η κατάσταση είναι βελτιωμένη, πάντοτε τις ώρες αιχμής μπορεί να υπάρξει ένας σοβαρός συγχρωτισμός» αναγνώρισε, επιχειρηματολογώντας, συγχρόνως, ότι «με βάση τις μελέτες το μεγαλύτερο πρόβλημα υπερμετάδοσης δεν βρίσκεται στα μέσα μαζικής μεταφοράς, κυρίως έχει να κάνει με το κομμάτι της ψυχαγωγίας, της διασκέδασης, των πανεπιστημίων και σε άλλους μικρότερους παράγοντες, όπως ο αθλητισμός». Διευκρίνισε δε, ότι δεν υπάρχει καμία μελέτη παγκοσμίως που να θεωρεί ότι τα σχολεία συνιστούν πραγματικό πυλώνα υπερμετάδοσης.
Απαντώντας στις αιτιάσεις ότι η κυβέρνηση καθυστέρησε να πάρει μέτρα, ο κ. Γεραπετρίτης εξήγησε πως «σήμερα είμαστε δύο εβδομάδες μπροστά σε ό,τι αφορά τα μέτρα και την αποτελεσματικότητά τους, σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης. Η Ελλάδα συγκριτικώς βρίσκεται σε πολύ καλύτερη μοίρα και αυτό έχει να κάνει με τα έγκαιρα, προληπτικά και στοχευμένα μέτρα που στηρίζονται στην ανάλυσή μας», ξεκαθάρισε. Ενώ για τις μετακινήσεις από νομό σε νομό, απάντησε ότι «η υπερτοπική μετάβαση θα πρέπει να αποθαρρύνεται». Τέλος, το Σαββατοκύριακο που πέρασε, έγιναν σαρωτικοί έλεγχοι, επιβλήθηκε αναστολή λειτουργίας καταστημάτων ενώ συνελήφθησαν και υπεύθυνοι.