Ο υφυπουργός Παιδείας, με απόφασή του, καθόρισε το πρόγραμμα σπουδών των μαθημάτων των ομάδων προσανατολισμού της Α τάξης του λυκείου. Συγκεκριμένα καθορίστηκε το πρόγραμμα ορισμένων μαθημάτων των ομάδων προσανατολισμού τεχνολογικών εφαρμογών, διοίκησης – οικονομίας, γεωπονίας – τεχνολογίας τροφίμων, ναυτιλιακών επαγγελμάτων.
Τα μαθήματα είναι τα ακόλουθα:
Αρχές Μηχανολογίας:
Διδακτικά αντικείμενα Διδακτικοί στόχοι
1. Βασικές έννοιες
1.1 Γενικά
1.2 Εφαρμογές της Θερμοδυναμικής
1.3 Διεθνές Σύστημα Μονάδων
1.4 Δύναμη – Ενέργεια − Ισχύς
|
Οι μαθητές – τριες
• Να γνωρίζουν, ότι η θερμοδυναμική ασχολείται με τα φυσικά φαινόμενα, που μεταβάλλουν εκτός από τα μηχανικά μεγέθη ενός σώματος και τα θερμοδυναμικά μεγέθη p,v,Τ και τις αλληλοεπιδράσεις τους.
• Να αναφέρουν πεδία εφαρμογών της θερμοδυναμικής από τις εφαρμογές που βρίσκονται στην κατοικία τους ή σε επαγγελματικούς χώρους με τους οποίους έχουν έρθει σε επαφή, από το χώρο
του αυτοκινήτου, κ.λπ.
• Να αναφέρουν τις μονάδες του Διεθνούς Συστήματος
• Να εξηγούν τις έννοιες Δύναμη, Ενέργεια, Ισχύς
|
1.5 Ουσία – σύστημα − όριο συστήματος
− περιβάλλον
|
• Να εξηγούν τις βασικές έννοιες της θερμοδυναμικής. Όρους όπως
ουσία, σύστημα, όριο συστήματος, περιβάλλον.
• Να διακρίνουν την καθαρή ουσία από το μίγμα.
• Να είναι σε θέση να ορίζουν τα όρια διαφόρων μηχανολογικών
συστημάτων
|
1.6 Μορφές ενέργειας
|
• Να αναφέρουν τις διάφορες μορφές ενέργειας και να διατυπώνουν τους τύπους που τις εκφράζουν, τις μονάδες μέτρησης τους και να δίνουν σύντομο ορισμό.
|
1.7 Ροή ενέργειας από και προς το σύστημα
|
Να γνωρίζουν τη συμβατική φορά που καθορίζει το πρόσημο στη ροή ενέργειας (μηχανικής ή θερμικής) από και προς το σύστημα.
|
1.8 Τα καταστατικά μεγέθη ενός συστή−
ματος (p, v, T) και η καταστατική εξίσωση
|
• Να ορίζουν και να εξηγούν τις έννοιες − κατάσταση ενός συστήματος − θερμοδυναμική κατάσταση − καταστατικά μεγέθη p, v, Τ − εντατικά ή εκτατικά − καταστατική εξίσωση και να γνωρίζουν
τις μονάδες μέτρησης τους
|
Αρχή διατήρησης της μάζας
|
• Να διατυπώνουν την αρχή και να την εφαρμόζουν στο ανοικτό σύστημα.
• Να διατυπώνουν τον μαθηματικό τύπο, τα μεγέθη και τις μονάδες.
• Να είναι σε θέση να αντιληφθούν τις πρακτικές εφαρμογές της Αρχής
|
1.10 Γραφική παράσταση, στιγμιαίας κα−
τάστασης − Χαρακτηριστικές Θερμοδυνα−
μικές Μεταβολές –Εσωτερική ενέργεια συ−
στήματος Ενθαλπία συστήματος − αλλαγή
κατάστασης κυκλικής μεταβολής μέτρηση
του έργου.
|
• Να απεικονίζουν γραφικά στο διάγραμμα (p,v) την στιγμιαία κατάσταση, την αλλαγή καταστάσεως, την κυκλική αλλαγή και το
έργο ογκομεταβολής.
• Να εξηγούν ότι πρόκειται για μορφή ενέργειας και ότι αυτή εξαρτάται από την αρχική και τελική κατάσταση του συστήματος και όχι από τη διαδρομή της διεργασίας.
• Να αντιληφθούν τη σημασία των διαγραμμάτων στη μηχανολογία
• Να αναγνωρίζουν μια μεταβολή που είναι κύκλος.
|
2. Θερμότητα
2.1 Θερμότητα − θερμοκρασία
|
• Να ορίζουν τις έννοιες της θερμότητας και της θερμοκρασίας.
• Να διακρίνουν τις έννοιες σε πραγματικές εφαρμογές
• Να αναφέρουν τις μονάδες μέτρησης τους.
• Να περιγράφουν τον τρόπο παραγωγής της θερμότητας και τη
χρήσή της.
|
2.2. Θερμική διαστολή
(στερεών, υγρών και αερίων)
|
• Να διατυπώνουν τους νόμους της θερμικής διαστολής των στερεών, υγρών και αερίων.
|
2.3 Η λανθάνουσα και η ειδική θερμότητα
− θερμοχωρητικότητα – θεμελιώδης νόμος
της θερμιδομετρίας
|
• Να εξηγούν απλά τις έννοιες λανθάνουσα και ειδική θερμότητα − θερμοχωρητικότητα. Να ορίζουν τις παραπάνω έννοιες και να
γνωρίζουν τις μονάδες μέτρησής τους.
• Να διατυπώνουν το νόμο της θερμιδομετρίας, να γνωρίζουν τον
τύπο και τα μεγέθη που τον ορίζουν και τις μονάδες και να τον
εφαρμόζουν σε απλές τεχνικές εφαρμογές.
|
3. Μορφές Μηχανικού Έργου
|
• Να διατυπώνουν τον ορισμό του έργου
• Να διακρίνουν τις μορφές του έργου
• Να υπολογίζουν το έργο
• Να εντοπίζουν το έργο που «καταναλώνεται» ή παράγεται
• Να προσδιορίζουν ποιοτικά το μέγεθος του έργου
|
4. Ο πρώτος θερμοδυναμικός νόμος
4.1 Αρχή διατήρησης της ενέργειας
4.2 Ο πρώτος θερμοδυναμικός νόμος για
τα κλειστά συστήματα
4.3 Ο πρώτος θερμοδυναμικός νόμος για
τα ανοικτά συστήματα
|
• Να διατυπώνουν την αρχή διατήρησης της ενέργειας.
• Να είναι σε θέση να διακρίνουν την αρχή σε διάφορες εφαρμογές
• Να ορίζουν το μηχανικό ισοδύναμο της θερμότητας
• Να είναι σε θέση να κατανοήσουν τους παράγοντες που εκφράζει το μηχανικό ισοδύναμο της θερμότητας σε διάφορες εφαρμογές
|
5. Ο δεύτερος θερμοδυναμικός νόμος
|
• Να διατυπώνουν το δεύτερο νόμο της θερμοδυναμικής στις απλές διατυπώσεις του
• Να εξηγούν τη σπουδαιότητα που έχει για τη λειτουργία των θερμικών μηχανών.
• Να είναι σε θέση να εξηγούν με βάση το νόμο βασικά φαινόμενα, διεργασίες και εφαρμογές
|
6. Μηχανικό έργο από τη θερμότητα −
Εξέργεια
|
• Να διατυπώνουν την έννοια της εξέργειας και της θερμικής απόδοσης
• Να είναι σε θέση να αντιλαμβάνονται τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των παραπάνω εννοιών σε μηχανολογικές διεργασίες
|
7. Θερμικές κινητήριες μηχανές
|
• Να αναγνωρίζουν τις βασικές αρχές λειτουργίας των θερμικών μηχανών
• Να είναι σε θέση να διακρίνουν τις διαφορές μεταξύ των θερμικών κινητήριων μηχανών
|
8. Αντλίες – Συμπιεστές
8.1 Κατάταξη αντλιών − αρχή λειτουργίας
− πεδίο εφαρμογής
8.2 Χαρακτηριστικά μεγέθη των αντλιών
α. Νόμοι της ροής (συνέχειας−Bernoulli).
β. Παροχή
γ. Ύψος αναρροφήσεως − καταθλίψεως
− ολικό
δ. Ισχύς
ε. Βαθμός απόδοσης
στ. Παρατηρήσεις επί των αντλιών, επί−
δραση της θερμοκρασίας στο ύψος αναρ−
ρόφησης σπηλαίωση
|
• Να περιγράφουν τις βασικές αρχές λειτουργίας των αντλιών και των συμπιεστών
• Να είναι σε θέση να αναφέρουν πολλαπλές εφαρμογές χρήσης
τους σε μηχανολογικές εγκαταστάσεις και συσκευές
• Να περιγράφουν τα βασικά χαρακτηριστικά μεγέθη τους με βάση
τα οποία επιλέγονται οι αντλίες
• Να προσδιορίζουν τους παράγοντες που επηρεάζουν την αναρρόφηση των αντλιών
|
8.3 Συμπιεστές
Περιγραφή και αναφορά στα είδη τους,
τα τεχνικά χαρακτηριστικά και το πεδίο
εφαρμογής τους.
|
• Να περιγράφουν τη λειτουργία και να εξηγούν το σκοπό χρήσης τους.
• Να τους αναγνωρίζουν στις μηχανολογικές κατασκευές.
• Να γνωρίζουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους και το πεδίο εφαρμογής τους.
|
9. Ειδική Θερμότητα
|
• Να διατυπώνουν τον ορισμό της ειδικής θερμότητας και της θερμοχωρητικότητας
• Να διατυπώνουν και να αξιοποιούν τον βασικό τύπο της θερμιδομετρίας Q=mcΔΘ στις βασικές του εφαρμογές, συμπεριλαμβανομένης
της μεταφοράς θερμότητας
• Να εντοπίζουν πρακτικά τους παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν τις διεργασίες (π.χ. ψύξη μηχανής) με βάση τον παραπάνω
τύπο.
• Να επιλύουν προβλήματα με βάση τον παραπάνω βασικό νόμο
|
10. Μετάδοση της θερμότητας
10.1 Τρόποι μετάδοσης της θερμότητας
|
• Να αναφέρουν τους τρόπους μετάδοσης της θερμότητας.
• Να περιγράφουν το φαινόμενο της μετάδοσης της θερμότητας
σε χαρακτηριστικές πρακτικές εφαρμογές π.χ. πυρακτωμένη ράβδος σιδήρου, σώμα κεντρικής θέρμανσης, ήλιος και γη.
• Να διακρίνουν τους τρόπους μετάδοσης σε τεχνικές εφαρμογές.
|
10.2 Διαφορά θερμοκρασίας και ροή θερ−
μότητας
|
• Να εξηγούν την αιτία που προκαλεί το φαινόμενο της ροής θερμότητας.
• Να εξηγούν την έννοια της θερμικής ροής (θερμική ισχύς).
|
10.3. Μετάδοση της θερμότητας με αγωγιμότητα
10.4. Μετάδοση της θερμότητας με μεταφορά
10.5. Μετάδοση της θερμότητας με ακτινοβολία
|
• Να αναγνωρίζουν τους τρόπους μετάδοσης της θερμότητας.
• Να διατυπώνουν τους τύπους τα μεγέθη που τους ορίζουν και τις
μονάδες και να τους εφαρμόζουν κάνοντας στοιχειώδεις υπολογισμούς σε τεχνικές εφαρμογές ώστε να αντιληφθούν τη χρησιμότητα αυτής της γνώσης
|
11. Τα καύσιμα και η καύση τους
11.1 Γενικά
|
• Να εξηγούν τις έννοιες, καύσιμα, καύση, τέλεια καύση, ατελής καύση.
• Να γνωρίζουν ποια είναι τα βασικά συστατικά των καυσίμων, να αναφέρουν τη σύσταση του ατμοσφαιρικού αέρα και τις ιδιότητές του που αφορούν στην καύση
|
11.2 Ταξινόμηση των καυσίμων
|
• Να είναι σε θέση να ταξινομούν τα καύσιμα και να αναφέρουν
τα είδη, ανάλογα με το κριτήριο διάκρισης.
|
11.3 Οι γαιάνθρακες
|
• Να αναφέρουν τα είδη των γαιανθράκων και την προέλευσή τους
|
11.4 Το ακατέργαστο (αργό) πετρέλαιο
και τα παράγωγα του
|
• Να αναφέρουν τα προϊόντα της κλασματικής απόσταξης του
αργού πετρελαίου
|
11.5 Εξισώσεις καύσης
|
• Περιγράφουν τις βασικές εξισώσεις τέλειας καύσης
|
11.6 Θερμαντική ικανότητα − καυσιγόνος
αέρας − περίσσεια αέρος καυσαέρια
|
• Να εξηγούν τις έννοιες θερμαντική ικανότητα − καυσιγόνος αέρας − περίσσεια αέρος − καυσαέρια
|
Δείτε ακόμη:
Μάθετε τα πάντα για την Τεχνική εκπαίδευση
2. Αρχές Ηλεκτρονικής και Ηλεκτρολογίας:
• ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑΣ: Υ.Α. 85050/Γ2/30−07−2007 (Β΄ 1521)
• ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ: Υ.Α. 85056/Γ2/17−08−2007 (Β΄ 1562)
3. Τεχνικό Σχέδιο: Υ.Α. 118829/Γ2/9−11−2006 (Β΄ 1734)
4. Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός – Περιβάλλον Εργασίας – Ασφάλεια και Υγιεινή: Υ.Α. 21072β/Γ2/28−02−2003 (Β΄ 304)
5. Εφαρμογές Πληροφορικής: Υ.Α. 8212/Γ2/28−01−2002(Β΄ 131)
Β) Ομάδα Προσανατολισμού Διοίκησης και Οικονομίας
1. Οργάνωση και Διοίκηση: Υ.Α. 74914/Γ2/10−6−08 (1275 Β΄)
2. Αρχές Λογιστικής: Υ.Α. 85038/Γ2/30−7−07 (1561 Β΄)
3. Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός – Περιβάλλον Εργασίας – Ασφάλεια και Υγιεινή: Υ.Α. 21072β/Γ2/28−02−2003 (304 Β΄)
4. Εφαρμογές Πληροφορικής: Υ.Α. 8212/Γ2/28−01−2002 (131 Β΄)
Γ) Ομάδα Προσανατολισμού Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής
1. Αρχές Αγροτικής Παραγωγής: Υ.Α. 85030/Γ2/30−7−07(1448 Β΄)
2. Αρχές Τεχνολογίας Τροφίμων: Υ.Α. 85030/Γ2/30−7−07(1448 Β΄)
3. Αρχές Επιστήμης της Διατροφής: Υ.Α. 4219−στ/Γ2/1999 (2325 Β΄)
4. Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός – Περιβάλλον Εργασίας – Ασφάλεια και Υγιεινή: Υ.Α. 21072β/Γ2/28−02−2003 (304 Β΄)
5. Εφαρμογές Πληροφορικής: Υ.Α. 8212/Γ2/28−01−2002 (131 Β΄)
Δ) Ομάδα Προσανατολισμού Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων
1. Ναυτική Τέχνη: Υ.Α. 118830/Γ2/09−11−2006 (1761 Β΄)
2. Ναυτιλιακές Γνώσεις: Υ.Α. 118830/Γ2/09−11−2006 (1761 Β΄)
3. Στοιχεία Μηχανών Πλοίου: Υ.Α. 118830/Γ2/09−11−2006
(1761 Β΄)
4. Τεχνικό Σχέδιο: Υ.Α. 118830/Γ2/09−11−2006 (1761 Β΄)
5. Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός – Περιβάλλον Εργασίας – Ασφάλεια και Υγιεινή: Υ.Α. 21072β/Γ2/28−02−2003 (304 Β΄)
6. Εφαρμογές Πληροφορικής: Υ.Α. 8212/Γ2/28−01−2002 (131 Β΄)
Καλόγηρος Βασίλειος