Με έμφαση στην ποιότητα και σεβασμό στον οδηγό
Η Mazda – που πρόσφατα επανέκαμψε στην ελληνική αγορά – έχει δυναμική εκπροσώπηση και στην κατηγορία των compact SUV, με τρία διαφορετικά μοντέλα, ένα εκ των οποίων παρουσιάζουμε σε αυτήν εδώ την δοκιμή.
Πρόκειται για το CX-30, ένα SUV που τοποθετείται ανάμεσα στο μικρότερο CX-3 και το μεγαλύτερο CX-5 και βασίζεται στην πλατφόρμα του Mazda3 που ονομάζεται Skyactiv-Vehicle Architecture, με κατά 70 χλστ μικρότερο μεταξόνιο (2,65 μ.). Με συνολικό μήκος είναι 4,4 μ., το πλάτος 1,8 μ. τo ύψος 1,54 μ.το SUV της μικρής, αιρετικής, αλλά και αξιοσέβαστης Ιαπωνικής εταιρίας, ανήκει στην κατηγορία των C-SUV, εκεί δηλαδή που «βασιλεύει» το Nissan Qashqai.
Σχεδίαση
Το CX-30, ένα από τα πλέον όμορφα SUV της αγοράς, δεν εντυπωσιάζει με τον όγκο του, αλλά με την κομψότητα της εμφάνισης, που με λιτές γραμμές εκφράζει την σχεδιαστική φιλοσοφία Kodo. Με ιδιαίτερο χαρακτήρα και σφηνοειδές προφίλ, δείχνει χαμηλό και σπορ, χαρακτηρισμοί που υποστηρίζονται κυρίως από την δυναμική σχεδίαση του πίσω μέρους, τα λεπτά φώτα, αλλά και με λεπτομέρειες χρωμίου και μαύρα προστατευτικά πλαστικά που τονίζουν την SUV διάσταση του.
Εσωτερικό
Το εσωτερικό πατάει στα «αχνάρια» του 3, το μίνιμαλ ταμπλό να είναι εστιασμένο στον οδηγό. Το τελευταίο, έχει σχεδιαστεί με βάση την φιλοσοφία «Ma» (άδειος χώρος), είναι κατασκευασμένο ώστε να διευκολύνει την επικοινωνία αυτοκινήτου - οδηγού. Τα ποιοτικά υλικά, με μαλακό πλαστικό, μαύρες gloss επιφάνειες, λεπτομέρειες αλουμινίου και προσεγμένες εξωτερικές ραφές, προσπαθούν (και τα καταφέρνουν έως ένα σημείο) να δίνουν την αίσθηση χειροποίητου. Ταυτόχρονα, η άψογη συναρμολόγηση και η λειτουργία των χειριστηρίων, δίνει την εικόνα μιας ποιοτικής, πρακτικής και ανθεκτικής κατασκευής.
Στο εσωτερικό, η κλασική σχεδίαση συνδυάζεται με την ψηφιακή τεχνολογία, ενώ στο ταμπλό, η αρχιτεκτονική HMI (Human Machine Interface) συνδυάζει στρογγυλά αναλογικά όργανα με οθόνη TFT 7” τοποθετημένη στο κέντρο.
Ταυτόχρονα, στο πάνω μέρος της κεντρικής κονσόλας, είναι τοποθετημένη μια παραλληλόγραμμη οθόνη 8,8” με εύκολο μενού για τις λειτουργίες συνδεσιμότητας και ψυχαγωγίας.
Οι χώροι για επιβάτες και μικροαντικείμενα είναι – τουλάχιστον – επαρκείς, οι πίσω επιβάτες (δυο μεγαλόσωμοι, ή τρεις μικρόσωμοι) έχουν άνετο χώρο για γόνατα και κεφάλι, ενώ μεγάλος είναι και ο χώρος αποσκευών με χωρητικότητα 430 λίτρων αποσκευών, που μπορούν να φορτωθούν εύκολα από την μεγάλη πόρτα με το χαμηλό κατώφλι.
Κινητήρας - Κιβώτιο
Κινητήρια δύναμη του CV-30 της δοκιμής μας, ήταν ο πετρελαιοκινητήρας των 1800 κ.εκ. Skyactive-D, με μέγιστη ισχύ 116 ίππων στις 4.000 στροφές και ροπή 270 Nm από τις 1.600 έως και τις 2.600 στροφές. «Μυστικό όπλο» του 4κύλινδρου συνόλου είναι τα μπεκ πολλαπλών οπών που ψεκάζουν καύσιμο με μεγάλη πίεση σε διαδοχικούς παλμούς όταν το έμβολο βρίσκεται κοντά ή ακριβώς στο άνω νεκρό σημείο της διαδρομής, προκειμένου η έκρηξη να είναι πιο ομαλή και σύντομη.
Έτσι, η ακριβής ποσότητα καυσίμου δεν επιτρέπει τις απότομες μεταβολές στο ρυθμό που ελευθερώνεται η θερμότητα από την καύση, μειώνοντας αισθητά το κλασικό/ενοχλητικό κροτάλισμα του ντίζελ κινητήρα.
Πρόκειται για έναν «πολιτισμένο» κινητήρα που όταν λειτουργεί παράγει ελάχιστο κραδασμό και χαμηλό θόρυβο, που γίνεται αισθητός μόνο στο τέρμα γκάζι.
Το έργο του κινητήρα μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς, μέσω κλασικού αυτόματου κιβωτίου (με μετατροπέα ροπής) έξη σχέσεων. Με αραιή κλιμάκωση και όχι ιδιαίτερα γρήγορες αλλαγές σχέσεων, το κιβώτιο συνεργάζεται αρμονικά με τον κινητήρα, λειτουργεί ομαλά και συμβάλλει στην χαμηλή κατανάλωση.
Ο συνδυασμός κινητήρα – κιβωτίου, δεν απογειώνει (μόνο στις μεσαίες στροφές είναι ζωηρή η αίσθηση της επιτάχυνσης) τα 1370 κιλά του αμαξώματος, με την επιτάχυνση 0-100 να ολοκληρώνεται σε 12.6΄΄ και την τελική ταχύτητα να φτάνει στα 183 χλμ/ώρα. Είναι αλήθεια ότι το CX-30 υστερεί σε επιδόσεις με τον diesel κινητήρα, αλλά ο οδηγός – χρήστης θα αποζημιωθεί με την μικρή κατανάλωση, αλλά και με το ότι εύκολα διατηρεί την κεκτημένη ταχύτητα. Ειδικά για την κατανάλωση (βοηθούντος και του συστήματος start/stop), η τιμή θεωρείται ιδιαίτερα χαμηλή για την κατηγορία και στην περίπτωση της δοκιμής μας κυμάνθηκε στην μέση τιμή των 7,2 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα, επίδοση που σε συνδυασμό με το ρεζερβουάρ των 51 λίτρων, δίνει αυτονομία της τάξεως των 700 χιλιομέτρων.
Από την θέση του οδηγού
Το CX-30 κερδίζει τον οδηγό από την πρώτη στιγμή, καθώς η θέση οδήγησης είναι σχεδόν ιδανική, καθώς οι ρυθμίσεις σε κάθισμα και τιμόνι βοηθούν κάθε σωματότυπο να βρει αυτό που του ταιριάζει, βλέποντας τα πάντα, συμπεριλαμβανομένου και του head up display. Σε γενικές γραμμές η θέση οδήγησης μοιάζει με αυτές των σπορ επιβατικών, καθώς κάθεσαι χαμηλά, κοντά στο πάτωμα, με το τιμόνι ακριβώς εκεί που το θέλεις.
Στην συνέχεια, από τα πρώτα κιόλας μέτρα, νοιώθεις ότι έχεις να κάνεις με ένα όχημα φιλικό, εύχρηστο, με γεροδεμένο πλαίσιο και περιβάλλον καμπίνας που σε κάνει να αισθάνεσαι ευχάριστα και άνετα. Η έλλειψη κραδασμών και θορύβων, η εξαιρετική ποιότητα κύλισης και η ικανότητα της ανάρτησης να απορροφά τις λακκούβες χωρίς να θορυβεί ή να μεταφέρει κραδασμούς στην καμπίνα, δίνουν την αίσθηση ενός ανάλαφρου οχήματος, με δυνατότητα να κινηθεί γρήγορα και ικανότητα να αλλάζει άμεσα κατεύθυνση χωρίς να τρομάζει οδηγό και επιβάτες.
Ακόμα και στις εγκάρσιες ανωμαλίες, παρά την ύπαρξη ημιάκαμπτου άξονα πίσω, η ουρά ούτε ξεκολλά από τον δρόμο, ούτε διαφοροποιεί την επιλεγμένη από τον οδηγό τροχιά. Το τιμόνι συμβάλλει στην αυτοπεποίθηση του οδηγού, όντας εξαιρετικό σε αίσθηση και σχετικά σβέλτο, ενώ τα δυνατά φρένα δεν έχουν καλή αίσθηση και δεν είναι λίγες οι φορές που ο οδηγός ξαφνιάζεται όταν διαπιστώνει ότι, η συνηθισμένη δύναμη δεν αρκεί για την επιθυμητή επιβράδυνση και πρέπει να πιέσει το πεντάλ περισσότερο.
Στον αυτοκινητόδρομο το CX-30, είναι σταθερό στα πολλά χιλιόμετρα σε ευθείες και γρήγορες καμπές, ενώ ταυτόχρονα, αποδεικνύεται σβέλτο και στα πιο στενά «στριφτερά» τμήματα του δρόμου, όπου η κλίση του αμαξώματος δεν προβληματίζει. Αντίστοιχα στην πόλη αποδεικνύεται ευέλικτο και άνετο, με μια δυσκολία (λόγω μήκους) στο παρκάρισμα. Συνολικά, το άκαμπτο πλαίσιο συμβατό με την σφιχτή ανάρτηση, ελέγχει απόλυτα τις τάσεις του αμαξώματος υπό πίεση. Ταυτόχρονα, με το σύστημα GVC Plus (G-Vectoring Control Plus) που επεμβαίνει στον εξωτερικό τροχό για να ομαλοποιήσει τις αντιδράσεις, το στρίψιμο του CX-30, ευχαριστεί και δεν τρομάζει.
Αντίθετα, αυτό που ξαφνιάζει μερικές φορές, είναι η υπερευαισθησία των ηλεκτρονικών όσον αφορά την αποφυγή σύγκρουσης, που επεμβαίνουν συχνά πυκνά χωρίς ιδιαίτερο λόγο, φρενάροντας απότομα και κόβοντας το γκάζι, καθυστερώντας στην επαναφορά του ελέγχου στον οδηγό.
Κλείνοντας τις οδηγικές μας εντυπώσεις, σημειώνουμε την προθυμία του κινητήρα από τις χαμηλές στροφές, τις ομαλές αλλαγές του αυτόματου κιβωτίου, τα περιθώρια πρόσφυσης που δίνουν οι 18 ιντσών τροχοί, την δυνατότητα κίνησης σε ομαλούς χωματόδρομους (προσοχή εδώ, γιατί δεν υπάρχει ρεζέρβα) και τα πολύ δυνατά φώτα που κυριολεκτικά κάνουν την νύχτα ημέρα.
Δια ταύτα
Το CX-30 είναι ένα SUV «πρώτης γραμμής», που ίσως δεν τύχει της αποδοχής που του αρμόζει, αφού η μάρκα έλλειψε πολλά χρόνια από την Ελληνική αγορά και σχεδόν ξεχάστηκε.
Όμορφο, ποιοτικό, γεροδεμένο, τεχνολογικά σύγχρονο, εύχρηστο και με πολύ πάνω του μέσου όρου οδική συμπεριφορά, έχει τα φόντα να παίξει στις πρώτες θέσεις της κατηγορίας των C-SUV, αλλά με την τιμή να ξεπερνά τα 36.000 ευρώ (με αυτόματο κιβώτιο), δύσκολα θα κάνει τα νούμερα που «δικαιούται».
Υπέρ
Εμφάνιση
Ποιότητα κατασκευής
Ανάρτηση
Ποιότητα κύλισης
Οδική συμπεριφορά
Τεχνολογία
Φώτα
Κατά
Έλλειψη ρεζέρβας
Αίσθηση φρένων
Ευαίσθητα ηλεκτρονικά αποφυγής σύγκρουσης
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, επιβατικό, SUV/Crossover
Διαστάσεις: 4.395/1.795/1.540 χλστ Αριθμός θέσεων5
Μεταξόνιο: 2.655 χλστ
Χώρος αποσκευών: 430 / 1406 λτ
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 51 λτ
Βάρος: 1370 κιλά
Κινητήρας: diesel, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, turbo, 1.759 κ.εκ.
Ισχύς: 116 ίπποι / 4.000 στροφές
Ροπή (Nm @ σαλ): 270 / 1.600-2.600
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο, 6 σχέσεων
Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας
Τροχοί: 215/55/18
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
Σύστημα διεύθυνσης: Υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 11,4 μ.
Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 12,6΄΄
Τελική ταχύτητα: 183 χλμ/ώρα
Κατανάλωση (δοκιμής): 7,2 λτ/100 χλμΑστικός κύκλος5,0 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 129 γρ/χλμ
Νίκος Τσάδαρης