Tου Βασίλειου Καλόγηρου
Πολλές είναι οι σκοπιμότητες που κρύβονται πίσω από την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας για την κατάργηση των ειδικοτήτων του Τομέα Υγείας και Πρόνοιας στα ΕΠΑΛ, ενός τομέα με τεράστια ζήτηση από τους μαθητές. Τα παραπάνω κατήγγειλε στο news.gr ο κ. Σακατζής, ένας από τους βραβευμένους εκπαιδευτικούς της ειδικότητας της νοσηλευτικής που το Υπουργείο Παιδείας έθεσε σε διαθεσιμότητα.
Ο κ. Σακατζής υποστήριξε ότι καταργήθηκαν ειδικότητες του Τομέα Υγείας ώστε να οδηγηθούν οι νέοι και νέες που θέλουν να ακολουθήσουν το επάγγελμα του βοηθού νοσηλευτή στα ιδιωτικά ΙΕΚ. Πράγματι ο ισχυρισμός του έχει λογική βάση καθώς σύμφωνα με το άρθρο 12 του Ν.4186/2013 οι απόφοιτοι της «Τάξης Μαθητείας» λαμβάνουν Πτυχίο Ειδικότητας επιπέδου 4 από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και τον Ο.Α.Ε.Δ. από κοινού, μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών πιστοποίησης των προσόντων τους. Σύμφωνα με το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων που εγκρίθηκε πρόσφατα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι απόφοιτοι της «Τάξης Μαθητείας» εντάσσονται στο επίπεδο 5 μαζί με τους αποφοίτους των ΙΕΚ.
Η σύμπτωση της ισοτιμίας των τίτλων σπουδών των ΙΕΚ και των αποφοίτων της τάξης μαθητείας των ΕΠΑΛ πιθανόν να οδήγησε το Υπουργείο Παιδείας στην κατάργηση του Τομέα Υγείας και Πρόνοιας αφού στην περίπτωση που κάποιος επέλεγε να ακολουθήσει την ειδικότητας νοσηλευτικής στα ΕΠΑΛ, τότε οι αντίστοιχες ειδικότητες στα ΙΕΚ δεν θα είχαν λόγο ύπαρξης. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κύριος όγκος των σπουδαστών στα ΙΕΚ επιλέγει ειδικότητες του Τομέα Υγείας Πρόνοιας ( βοηθοί νοσηλευτών, βοηθοί βρεφονηπιοκόμων κ.α) λόγω των θετικών προοπτικών στην αγορά εργασίας.
Θα υποστηρίξουν κάποιοι ότι μπορεί ο μαθητής να επιλέξει τη φοίτηση σε ένα δημόσιο ΙΕΚ χωρίς να πληρώσει δίδακτρα. Όπως μας τόνισε ο κ. Σακατζής, η διαφορά της τυπικής από τη μη τυπική εκπαίδευση έγκειται στο γεγονός, ότι στη μη τυπική εκπαίδευση, όπου εντάσσονται ΙΕΚ και ΣΕΚ, το Υπουργείο δεν είναι υποχρεωμένο να απορροφήσει το σύνολο των νέων που έχουν καταθέσει αιτήσεις, σε αντίθεση φυσικά με τα ΕΠΑΛ, που ανήκουν στην τυπική εκπαίδευση, οπότε η πολιτεία είναι υποχρεωμένη να καλύψει τις ανάγκες όλων των μαθητών που επιθυμούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα μιας ειδικότητας.
Όσοι, λοιπόν, νέοι και νέες δεν θα καλυφθούν από τα δημόσια ΙΕΚ θα οδηγηθούν στα ιδιωτικά ΙΕΚ όπου οι ειδικότητες αιχμής, όπως προαναφέρθηκε, είναι τα επαγγέλματα του Τομέα Υγείας και Πρόνοιας. Κοινές ειδικότητες συνεχίζουν να υπάρχουν σε ΕΠΑΛ και ΙΕΚ όμως αυτές δεν έχουν τόσο μεγάλη ζήτηση ενώ σε αρκετές εξ αυτών οι απόφοιτοι δεν έχουν κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα σε αντίθεση με την ειδικότητα της νοσηλευτικής.
Η κατάργηση του Τομέα Υγείας και Πρόνοιας ευνοεί, κατά τον κ. Σακατζή, τα ιδιωτικά ΙΕΚ αφού πιθανή διατήρηση του εν λόγω τομέα θα είχε ως αποτέλεσμα να φυλλορροεί το σπουδαστικό τους δυναμικό. Εκτός αυτού ο εν λόγω εκπαιδευτικός τονίζει ότι το Υπουργείο Παιδείας δίνει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα στα ιδιωτικά ΙΕΚ αφού παρέχεται σε αυτά η δυνατότητα, μετά από σχετική έγκριση του αρμόδιου φορέα, να λειτουργήσουν ειδικότητες που δεν υπάρχουν στα δημόσια ΙΕΚ όπως είναι αυτή της γηριατρικής νοσηλευτικής, η οποία λόγω της γήρανσης του πληθυσμού αναμένεται μελλοντικά να έχει ζήτηση στην αγορά εργασίας.
Άλλο ένα ατόπημα του Υπουργείου Παιδείας, κατά τον κ. Σακατζή, είναι το γεγονός ότι αν και οι ειδικότητες της νοσηλευτικής και της βρεφονηπιοκομίας έχουν μεγάλη ζήτηση παρόλα αυτά αποφασίστηκε 182 νοσηλευτές να μεταταχθούν στο Υπουργείο Υγείας και 150 βρεφονηπιοκόμοι στους δήμους. Η απόφαση αυτή συνεπάγεται ότι το Υπουργείο Παιδείας πιθανόν να μην επιθυμεί να αυξήσει τις θέσεις των σπουδαστών στις ειδικότητες του Τομέα Υγείας, που προσφέρονται από τα δημόσια ΙΕΚ, οδηγώντας τους μαθητές στα ιδιωτικά ή ότι έχει πρόθεση να προσλάβει ωρομίσθιους μειώνοντας την ανεργία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ΣΕΚ σύμφωνα με το άρθρο 17, ανήκουν πλέον στους φορείς μη τυπικής εκπαίδευσης οπότε στους 15χρονους μαθητές που θα επιλέξουν τις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης θα διδάσκουν εκπαιδευτές ενηλίκων και όχι καθηγητές όπως στα Επαγγελματικά Λύκεια. Επίσης η ένταξή τους στη μη τυπική εκπαίδευση αίρει από την πολιτεία την υποχρέωση να εξυπηρετήσει το σύνολο των αναγκών των μαθητών οδηγώντας ορισμένους εξ αυτών σε ιδιωτικές σχολές επαγγελματικής κατάρτισης.