Φτάνοντας στο τέλος και των φετινών καρναβαλικών εκδηλώσεων, κάθε γωνιά της χώρας μας γιορτάζει το αποκορύφωμα της Αποκριάς με εντυπωσιακές πολιτιστικές εκδηλώσεις και αναβιώσεις εθίμων και παραδόσεων, με ρίζες στο παρελθόν κάθε περιοχής.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι εκδηλώσεις του Δήμου Θήβας, όπου οι επισκέπτες καλούνται να συμμετάσχουν ενεργά σε ένα παραδοσιακό έθιμο γλεντιού και ξεφαντώματος!
Ο περίφημος Βλάχικος γάμος είναι ένα έθιμο που φθάνει στις μέρες μας από το 1830, μετά την απελευθέρωση των ορεινών περιοχών, όταν οι Βλάχοι, δηλαδή οι τσοπάνηδες από την Μακεδονία, την Ήπειρο, τη Θεσσαλία και τη Ρούμελη άφησαν την άγονη γη τους και εγκαταστάθηκαν νοτιότερα.
Κατάλοιπο της διονυσιακής παράδοσης, το έθιμο αφομοιώθηκε και διατηρήθηκε στη Θήβα, μια πόλη με μακραίωνη ιστορία και παράδοση, πατρίδα του αμπελιού και του κρασιού και γενέτειρα του Διονύσου.
Εδώ η διονυσιακή λατρεία μπλέκει με τη σύγχρονη χριστιανική πίστη σε ένα λαϊκό γλέντι, που ξεκινά το βράδυ της Τσικνοπέμπτης και ολοκληρώνεται την Κυριακή της Τυρινής και την Καθαρά Δευτέρα.
Όλα ξεκινούν την Τσικνοπέμπτη, όταν φτιάχνονται τα προζύμια για τον γάμο που θα ακολυθήσει. Οι παρέες των Βλάχων, τα “μπουλούκια” συγκεντρώνονται στις ταβέρνες της πόλης και γίνονται ένα με τον κόσμο, σε ένα γλέντι με νταούλια και πίπιζες, που κρατά μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες.
Το μεσημέρι της Κυριακής της Τυρινής, οι “Καπετανέοι” και ο υπηρέτης “πανούσης”, με το υπερμεγέθες ομοίωμα φαλλού και τα κουδούνια που κρέμονται στα πόδια του επισκέπτονται τα βλάχικα κονάκια και μαζεύουν τα μέλη του “μπουλουκιού”. Την πορεία τους συνοδεύουν μουσικοί με το φλάμπουρα, την πίπιζα και το νταούλι να δημιουργούν μια μοναδική εορταστική ατμόσφαιρα.
Ο κεντρικός πεζόδρομος της οδού Επαμεινώνδα και η πλατεία της πόλης πλημμυρίζουν από τα μπουλούκια και κατά τις 5 το απόγευμα γίνεται το Προξενιό και τα Αρραβωνιάσματα και ξεκινά το γλέντι με τραγούδια, χορό και άφθονο κέφι.
Την Καθαρά Δευτέρα το πρωί ακούγεται ο σκάρος, το εγερτήριο των Βλάχων και οι εκδηλώσεις ξεκινούν. Τα μπουλούκια ανάβουν ξεχωριστά φωτιές στον πεζόδρομο και ψήνουν στη θράκα, την “προπύρα” την πίτα της νύφης.
Το γλέντι ξεκινά με τον παραδοσιακό Πυρρίχιο χορό και το μεσημέρι όλοι ξεκινούν για το γραφικό εκκλησάκι της Αγίας Τριάδας. Εκεί στρώνονται τα τραπέζια με τα νηστίσιμα φαγητά και ντόπιοι και επισκέπτες γίνονται ένα, πίνοντας Θηβαϊκό κρασί.
Η γαμήλια πομπή ξεκινά στις 2 το μεσημέρι, με το ζευγάρι ανεβασμένο σε άμαξα και τα μπουλούκια να ακολουθούν χορεύοντας μέχρι την κεντρική πλατεία, όπου βρίσκονται οι καλύβες των συμπέθερων.
Εκεί θα γίνει και το περίφημο ξύρισμα του γαμπρού και ο φημισμένος σκωπτικός διάλογος για το ελάττωμα της νύφης. Όταν πια αποκαλυφθεί το μυστικό της, τα πεθερικά τα βρίσκουν και συμφωνούν για το γάμο.
Το γλέντι κορυφώνεται και τα νταούλια των Βλάχων παίζουν μέχρι το πρωί της Τρίτης. Το αποκορύφωμα του εθίμου είναι ο χορός του “πεθαμένου”, που συμβολίζει το τέλος του χειμώνα και τη γέννηση της άνοιξης.
Όλα στο έθιμο αυτό θυμίζουν Διόνυσο, το ομαδικό γλέντι και μεθύσι, η πομπή, ο Πυρρίχιος χορός, τα φλάμπουρα με τα γαρυφαλλοστόλιστα πορτοκάλια και οι γκλίτσες, η τσουχτερή σάτιρα, οι αισχρολογίες και τα πειράγματα και όλα τα κομμάτια του δρώμενου, που ακολουθούνται με ευλάβεια από τους συμμετέχοντες.
Αξίζει πραγματικά να το ζήσετε από κοντά. Μην χάσετε ακόμα τα “Κιθαιρώνια” στο χωριό Καπαρέλλι, με τους παραδοσιακούς χορούς, το γαϊτανάκι και το άφθονο ποτό και φαγητό, αλλά και τη “Γιορτή της Φασολάδας” που πραγματοποιείται στις Πλαταιές Θηβών το πρωί της Καθαράς Δευτέρας.