Μάχη κατά της αξιολόγησης δίνουν η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας και η ΟΛΜΕ. Ήδη το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών ακύρωσε αυτοχρηματοδοτούμενο σεμινάριο με θέμα την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, μετά την έντονη αντίδραση των εκπαιδευτικών, αλλά και των σχολικών συμβούλων, ενώ τα πυρά της ΟΛΜΕ δέχτηκε και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, που αποφάσισε να οργανώσει σεμινάριο αντίστοιχο με αυτό του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΔΟΕ και ΟΛΜΕ καταβάλλουν προσπάθειες για να εμποδίσουν το έργο της αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων που, σύμφωνα με την εγκύκλιο του Υφυπουργού Παιδείας, έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα. Χαρακτηριστικά παρατίθεται σχετικό χωρίο του εγγράφου του Υπουργείου Παιδείας:
“Η εφαρμογή της ΑΕΕ στα σχολεία είναι υποχρεωτική και την ευθύνη της υλοποίησης έχουν οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων, με την επιστημονική /παιδαγωγική στήριξη των Σχ. Συμβούλων και τη διοικητική των Δ/ντών Διευθύνσεων. Η εφαρμογή κατά το σχολικό έτος 2013-14, περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
1. Γενική εκτίμηση της εικόνας του σχολείου.
2. Επιλογή και διαμόρφωση Σχεδίου Δράσης για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου, το οποίο θα υλοποιηθεί το σχολικό έτος 2014-15.
3. Ετήσια έκθεση Αξιολόγησης του σχολείου”.
Στο εν λόγω έγγραφο ορίζεται ότι για τη γενική εκτίμηση της εικόνας του σχολείου και συγκεκριμένα για την αποτίμηση 15 δεικτών ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου στο σχολείο θα συγκροτηθούν ομάδες εργασίας των εκπαιδευτικών με απόφαση του Σύλλογο Διδασκόντων. Επίσης, μεταξύ των άλλων αναφέρεται ότι η έναρξη των διαδικασιών της ΑΕΕ στο σχολείο γίνεται με τον καθορισμό των ομάδων εργασίας και ολοκληρώνεται στο τέλος του σχολικού έτους με την έγκριση των αποτελεσμάτων σε τακτικές ή έκτακτες ολομέλειες του συλλόγου διδασκόντων, ενώ ο Σύλλογος των Διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας για τον προγραμματισμό, την οργάνωση και τον συντονισμό της διαδικασίας των ομάδων εργασίας, μπορεί να συνεδριάσει και σε ώρες που ο ίδιος θεωρεί κατάλληλες, εκτός ωραρίου εργασίας.
Τη συγκρότηση των πιο πάνω ομάδων εργασίας προσπαθούν να μπλοκάρουν οι συνδικαλιστικοί φορείς των εκπαιδευτικών. Μάλιστα, όπως δημοσίευσε το news.gr η ΔΟΕ ζήτησε τη γνωμοδότηση της νομικού συμβούλου της κ. Τσίπρα, σχετικά με τις δυνατότητες που παρέχονται στους Συλλόγους Διδασκόντων των Δημοτικών Σχολείων να αρνηθούν την συμμετοχή τους στο πρόγραμμα αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων.
Τα βασικά σημεία της γνωμοδότησης συμπυκνώνονται στα ακόλουθα:
1. Δεν είναι υποχρεωτική η συμμετοχή σε ομάδες έργου καθώς και η παροχή πρόσθετης διοικητικής εργασίας εκτός ωραρίου από τους εμπλεκόμενους δασκάλους στη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης.
2. Ο χαρακτήρας της αξιολόγησης είναι οικειοθελής το οποίο συνάγεται πό το γεγονός, ότι το άρθρο 3 του π.δ. 152/2013 προβλέπει, ότι η συμμετοχή στην διαδικασία αυτοαξιολόγησης αποτελεί αξιολογούμενο κριτήριο στα πλαίσια της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
3. Σε περίπτωση, που ο Σύλλογος Διδασκόντων αποφασίσει να προβεί στην συγκρότηση ομάδων έργου, λαμβάνοντας απόφαση με την πλειοψηφία των μελών του, η απόφαση αυτή είναι υποχρεωτική όσον αφορά στην συγκρότηση των ομάδων, χωρίς, ωστόσο, οι δάσκαλοι να είναι υποχρεωμένοι να συμμετάσχουν σε αυτές. Η γνώμη της μειοψηφίας καταχωρείται στο σχετικό πρακτικό, εφόσον ζητηθεί κάτι τέτοιο.
4. Τυχόν υπάρχουσες εντολές από προϊστάμενα όργανα, προς τον σύλλογο να λάβει απόφαση ή να προβεί στην σύσταση των ομάδων έργου, δεν μπορούν να είναι δεσμευτικές γι’ αυτόν.
Η ΔΟΕ υποστηρίζει ότι η γνωμοδότηση της κα Τσίπρα ενισχύει και με νομικά επιχειρήματα την απόφαση του Κλάδου να μην αποδεχτεί τις μεθοδεύσεις της επιβολής της αξιολόγησης – χειραγώγησης και καλεί τους εκπαιδευτικούς να μη συγκροτήσουν τις ομάδες έργου.
Παρά τις αντιρρήσεις της ΔΟΕ, στελέχη της εκπαίδευσης και σχολικοί σύμβουλοι πιέζουν για τη συγκρότηση των ομάδων εργασίας ώστε να ξεκινήσει το έργο της υποχρεωτικής αυτοαξιολόγησης. Μάλιστα η ΔΟΕ καταγγέλλει τον Προϊστάμενο Επιστημονικής και Παιδαγωγικής καθοδήγησης Π.Ε. της Περιφέρειας Πελοποννήσου αλλά και σχολικούς συμβούλους της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πελοποννήσου ότι πιέζουν τους εκπαιδευτικούς και δίνουν εντολές για άμεση πραγματοποίηση των συνεδριάσεων των συλλόγων διδασκόντων.
Σθεναρή αντίσταση στο έργο της αξιολόγησης προβάλλουν και οι Σύλλογοι εκπαιδευτικών. Χαρακτηριστική είναι η ανακοίνωση των Συλλόγων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης “Σωκράτης” και “Σεφέρης”, σχετικά με ηλεκτρονικό μήνυμα που απέστειλε σχολική σύμβουλος με θέμα “την εφαρμογή της ΑΕΕ στην Προσχολική Εκπαίδευση”.
Οι δύο Σύλλογοι δηλώνουν ότι η σχολική σύμβουλος αγνοεί όχι μόνο τις θέσεις του κλάδου για την αυτοαξιολόγηση αλλά και το ότι πουθενά στην Ελλάδα κανένας σχολικός σύμβουλος δεν κατάφερε να κάνει σεμινάριο για την αυτοαξιολόγηση. Επίσης αναφέρουν ότι είναι συντριπτική η ανταπόκριση των εκπαιδευτικών στη συλλογή υπογραφών ενάντια στην αυτοαξιολόγηση (ειδικά στα νηπιαγωγεία), ενώ δεκάδες είναι και τα νηπιαγωγεία που ήδη έχουν πάρει αποφάσεις ότι δεν πρόκειται να μπουν στην αυτοαξιολόγηση και να συγκροτήσουν ομάδες εργασίας.
Επίσης, οι Σύλλογοι των εκπαιδευτικών χαρακτηρίζουν την ενέργειά της σχολικής συμβούλου ως μια “διατεταγμένη απόπειρα” να επιβάλλει “νύχτα” την απειλή και την πίεση προς τις νηπιαγωγούς, να δημιουργήσει τετελεσμένα γεγονότα καθώς και να υπηρετήσει την πολιτική του νέου σχολείου, της αξιολόγησης και των απολύσεων. Μάλιστα ζητούν από το Σύλλογο στον οποίο ανήκει να τη διαγράψει από τη δύναμή του, τονίζοντας πως δεν έχουν θέση στα σωματεία των εκπαιδευτικών οι εντεταλμένοι “σταυροφόροι” της αξιολόγησης και των απολύσεων.
Καλόγηρος Βασίλειος